2014-12-20, 18:46
Medlem
Moramannens avatar
Nyligen ville Nordkorea att FN skulle kolla upp de eventuella brott CIA begått i kriget mot terrorismen, och det stöder jag, men då borde den nordkoreanska ledningen samtidigt låta FN-observatörer få komma in i deras eget land och undersöka pyongyangregimens egen smutsiga byk.

Till skillnad från Fjodorov tror jag inte att ett krig är nära förestående. Jag tror mer att den nästan krigslika retoriken är ett sätt för USA att rikta bort uppmärksamheten från tortyrrapporten om Gitmo. Det kan också vara ett sätt för Obama att visa republikanerna att han trots lättnader mot Kuba fortfarande står upp mot USA:s fiender. Ungefär som när NK kärnvapenhotade USA och Syd häromåret av inrikespolitiska skäl.

Men det är fortfarande barnsligt av Nord att ta en film så allvarligt.
Senast redigerad av Moramannen 2014-12-20 kl. 18:56.
Citera
2014-12-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Svårt att säga, då Nordkorea är så isolerat redan.

Jag tänkte på en rövare. Ni vet att man släppt på sanktionerna till Kuba och att alla väntar på att familjen Castro skall lämna bort makten i Kuba ett par år efter det här. Vad skulle hända med Kim Il Sung maktherravälde om man istället släppte på alla sanktioner och öppnade upp för handel med Nordkorea. Man gör tvärtom. tror ni den lille diktatorn skulle kunna sitta kvar då?
Citera
2014-12-20, 18:50
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Jag tänkte på en rövare. Ni vet att man släppt på sanktionerna till Kuba och att alla väntar på att familjen Castro skall lämna bort makten i Kuba ett par år efter det här. Vad skulle hända med Kim Il Sung maktherravälde om man istället släppte på alla sanktioner och öppnade upp för handel med Nordkorea. Man gör tvärtom. tror ni den lille diktatorn skulle kunna sitta kvar då?
Han skulle bli bortkuppad.

Därefter skulle en utveckling kunna ske, eller så skulle det bli inbördeskrig.
Citera
2014-12-20, 18:52
Medlem
Nordkorea är något som verkligen fascinerar mig också. Jag tror inte att de som bor där ser upp till Kim jong il som en kung. Dom är snarare så rädda så dom vågar inte annat
Citera
2014-12-20, 19:03
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Jag tänkte på en rövare. Ni vet att man släppt på sanktionerna till Kuba och att alla väntar på att familjen Castro skall lämna bort makten i Kuba ett par år efter det här.
Vad skulle hända med Kim Il Sung maktherravälde om man istället släppte på alla sanktioner och öppnade upp för handel med Nordkorea. Man gör tvärtom. tror ni den lille diktatorn skulle kunna sitta kvar då?

Fast det är ju Nordkorea som vill ha och alltid velat ha isolationen. Lite som Albanien när det var kommunistland, fast flera grader värre. Jag vet inte ens om man kan kalla Nordkorea kommunistland, det är nån jävla sekt som är så skruvad att den mycket väl kan platsa bland de sjukaste samhällen som någonsin har existerat.
Citera
2014-12-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fast det är ju Nordkorea som vill ha och alltid velat ha isolationen. Lite som Albanien när det var kommunistland, fast flera grader värre. Jag vet inte ens om man kan kalla Nordkorea kommunistland, det är nån jävla sekt som är så skruvad att den mycket väl kan platsa bland de sjukaste samhällen som någonsin har existerat.

EXAKT det jag är ute efter. Då skall man ju inte ge dem det de vill ha. Gör tvärtom öppna upp fulla spjäll och Kim Il Sung kommer dö av stresspåslag för att allt är öppet och han kan inget längre kan kontrollera ...

Jag tror faktiskt man kör ett test med Kuba och faller det väl ut .... då är Nordkorea näst på tur
Citera
2014-12-20, 19:42
Medlem
Savoys avatar
Citat:
EXAKT det jag är ute efter. Då skall man ju inte ge dem det de vill ha. Gör tvärtom öppna upp fulla spjäll och Kim Il Sung kommer dö av stresspåslag för att allt är öppet och han kan inget längre kan kontrollera ...

Jag tror faktiskt man kör ett test med Kuba och faller det väl ut .... då är Nordkorea näst på tur

Hm...jag tror vi pratar förbi varandra här. Alltså Nordkorea är stängt inifrån, mycket mer stängt än vad Kuba någonsin har varit. Och det finns inget "utlandet" kan göra åt det, utom möjligen Kina. Hur ska du exportera något till NK som de inte släpper in? Hur ska du arrangera resor dit när du helt enkelt inte får det?
Regimen har isolerat landet helt på egen hand, det är ingen utifrån som bestämt sig för att straffa dom, tvärtom.
Ditt förslag funkar inte för att det helt enkelt finns något att ändra, mer än i deras sjuka hjärnor.
Citera
2014-12-20, 20:21
Medlem
Det värsta landet är USA. Finns det något land i världen som ställer till med så mycket elände överallt??
Nu vill man sända en film där två skojiga grabbar ska döda Nord Koreas ledare. Är det kul? Är det bra? Stimulerar det fred? Varför gör inte vi Svenskar en film som handlar om att döda Barack Obama?? Vore inte det jättekul?? Borde inte USA tycka det också??
Citera
2014-12-20, 21:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Det värsta landet är USA. Finns det något land i världen som ställer till med så mycket elände överallt??
Nu vill man sända en film där två skojiga grabbar ska döda Nord Koreas ledare. Är det kul? Är det bra? Stimulerar det fred? Varför gör inte vi Svenskar en film som handlar om att döda Barack Obama?? Vore inte det jättekul?? Borde inte USA tycka det också??

Därför att vi ogillar odemokratiska massmördare som i detta fall nordkoreas ledare, men vi gillar demokratins och den goda världens försvarare = President Obama. Som om bara 2 år heter något annat som det ska vara i demokratier. Om nordkorea vill kan de göra en film om när USAs president dör, det har det gjorts många amerikanska filmer om också. Vilken tanke, nordkorea försöker göra en film. Huh så dålig den skulle vara.
Citera
2014-12-20, 22:00
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Håller med om att USA ställt till med mycket, men jag skulle inte sträcka mig så långt som att kalla det för det värsta.

En film som handlar om att mörda en världsledare, särskilt om det är en komedi, kan mycket väl vara kul, oavsett vem den världsledaren är.

Bra och bra, beror väl på filmens kvalitet. Men det finns absolut potential. Är det bra att Kim är så barnsligt butthurt?

Den främjar kanske inte direkt fred, men låt mig vända på frågan. På vilket sätt kan en harmlös film provocera fram krig?

Ja, varför inte? Det vore jättekul. Jag skulle betala för det. Många amerikaner skulle nog också tycka det var kul, kanske är det därför det gjorts enorma mängder film, särskilt tecknade, där presidenter och politiker förlöjligas, skadas och t.o.m. dör. Dessa filmer går även på export till hela världen, så att alla ska kunna skratta åt deras ledare. Men för den skull hotar inte de amerikanska presidenterna de länder som visar dessa filmer, bl.a. Sverige, med krig, eftersom de har bättre och viktigare saker att göra. Som att försöka styra sitt land.

Tilläggas kan att när Chaplin gjorde filmen "Diktatorn" som drev med axelmakterna förbjöds den i Tyskland, men Hitler sägs ha uppskattat den privat. Kim kanske kan lära sig något om humor från sin diktatorkollega.
Citera
2014-12-20, 22:19
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Har du källor på detta? Från hästens mun eller ska vi utgå från att amerikanska källor rapporterar sanningen och enbart sanningen?

För mig ser det ut som om USA än en gång ska hetsas in i ett krig, pådrivet av media bland annat.
Det är BBC som påstår sig citera en talesperson för Nordkorea. Jag vet inte om du anser BBC vara en pålitlig källa men jag tror att de är det i det här fallet.

Här har du en länk till artikeln som skrevs i juni: http://www.bbc.com/news/world-asia-28014069
Citera
2014-12-20, 23:17
Medlem
Moramannens avatar
http://m.bbc.com/news/world-us-canada-30560712

Nordkorea säger sig vara berett att samarbeta i en gemensam utredning om hackningen av Sony, till vilket Nord sagt sig vara oskyldiga. USA har inte besvarat inviten.

Är detta lögner a la Vladimir "Ryska trupper befinner sig inte alls på ukrainsk mark" Putin, eller ska man kanske lyssna på den lilla konspiratoriska rösten som vill tro att det hela är en amerikansk s.k. "false flag"?
Senast redigerad av Moramannen 2014-12-20 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in