2014-01-12, 21:53
  #31645
Medlem
Mikronesiens avatar
Någon mer än jag som faktiskt fick bra nog i höstas och endast gör vårens prov för skojs skull?
Citera
2014-01-12, 22:09
  #31646
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Någon mer än jag som faktiskt fick bra nog i höstas och endast gör vårens prov för skojs skull?
Det beror på hur man tolkar bra. Jag har 1,4 sen hösten. Men jag vill ha 1,7 bara för att vara säker på att jag kommer in. 1,4 hade den siste personen i HP-kvoten som kom in i höstas och det sätter givetvis stor press på en.
Citera
2014-01-13, 13:20
  #31647
Medlem
gxflybabys avatar
Någon som kan tipsa om tids skrifter och facklitteratur på både svenska och engelska inför HP, oerhört tacksam!
Citera
2014-01-13, 13:42
  #31648
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Snart 10v tills HP!

Bara jag som är nervös?

Tänk så här; 10 veckor är lika lång tid som 15p studier på universitet/högskola.
Så lägger du ned samma energi på HP som studierna, så bör det gå bra
Och ja, 15p brukar också vara i olika delämnen, så det blir ungefär samma upplägg, även för HP.
Citera
2014-01-13, 14:04
  #31649
Medlem
Disclosures avatar
Får be om ursäkt ifall jag verkar dryg och ovillig nu men vart bör jag vända mig om jag vill lära mig alla grunder osv för matten, där man tydligt visar allt och förklarar. Vill fräscha upp minnet och verkligen gröta in mig.

Blir så fruktansvärt nervös när jag ser att det är över 2000 sidor i denna tråden och stressar ut fullkomligt, har varit nervös inför HP sen jag fick reda på resultatet från mitt förra. Anser att detta är sista chansen för mig, vet inte riktigt varför men det bara känns så.

Tacksam för svar och ber återigen om ursäkt för idiotiskt inlägg.
Citera
2014-01-13, 15:05
  #31650
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Får be om ursäkt ifall jag verkar dryg och ovillig nu men vart bör jag vända mig om jag vill lära mig alla grunder osv för matten, där man tydligt visar allt och förklarar. Vill fräscha upp minnet och verkligen gröta in mig.

Blir så fruktansvärt nervös när jag ser att det är över 2000 sidor i denna tråden och stressar ut fullkomligt, har varit nervös inför HP sen jag fick reda på resultatet från mitt förra. Anser att detta är sista chansen för mig, vet inte riktigt varför men det bara känns så.

Tacksam för svar och ber återigen om ursäkt för idiotiskt inlägg.
Vad fick du i höstas och vad har du för mål?

Matematikens grunder lär du dig nog bäst genom gymnasieböcker. Matematik 5000/Origo. (Utgår från att du klarar av grundskolans matematik någorlunda)
Citera
2014-01-13, 15:39
  #31651
Medlem
Disclosures avatar
Jag fick 0,75. 0,7 på verbal och 0,8 på matten.

Helst av allt vill jag ha runt 1,3.. får se om det är möjligt med en sådan ökning. Det känns som jag hade oerhört mycket tur med matten förra gången vilket ger mig dåligt självförtroende inför vårens upplaga av högskoleprovet.
Citera
2014-01-13, 15:51
  #31652
Medlem
bananingvars avatar
Deras hemsida verkar ligga nere för tillfället (alternativt är det mitt internet som spelar mig ett spratt), därför frågar jag här istället. När är sista anmälningsdag för vårens högskoleprov?
Citera
2014-01-13, 15:53
  #31653
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Jag fick 0,75. 0,7 på verbal och 0,8 på matten.

Helst av allt vill jag ha runt 1,3.. får se om det är möjligt med en sådan ökning. Det känns som jag hade oerhört mycket tur med matten förra gången vilket ger mig dåligt självförtroende inför vårens upplaga av högskoleprovet.
Vad fick du på de olika delarna? 1.3 ska inte vara någon omöjlighet att nå. Varför är VT14 din sista chans?

De olika delarna alltså XYZ/KVA/osv, inte verbala/kvantitativa.

Citat:
Ursprungligen postat av bananingvar
Deras hemsida verkar ligga nere för tillfället (alternativt är det mitt internet som spelar mig ett spratt), därför frågar jag här istället. När är sista anmälningsdag för vårens högskoleprov?
17 februari på grund av att 15 februari infaller på en lördag.
Citera
2014-01-13, 16:21
  #31654
Medlem
Disclosures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad fick du på de olika delarna? 1.3 ska inte vara någon omöjlighet att nå. Varför är VT14 din sista chans?

De olika delarna alltså XYZ/KVA/osv, inte verbala/kvantitativa.


Xyz 9
Kva 7
Nog 3
Dtk 14

Kvantitativ: 33


Ord 6
Läs 10
Mek 11
Elf 12

Verbal: 39


Finns det något jag bör prioritera med mitt pluggande eller ska jag bara köra på allmänt tycker du? Tänker ifall jag kanske kan samla lite "enklare" poäng genom att lägga mer krut på något specifikt.
Citera
2014-01-13, 16:47
  #31655
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Xyz 9
Kva 7
Nog 3
Dtk 14

Kvantitativ: 33


Ord 6
Läs 10
Mek 11
Elf 12

Verbal: 39


Finns det något jag bör prioritera med mitt pluggande eller ska jag bara köra på allmänt tycker du? Tänker ifall jag kanske kan samla lite "enklare" poäng genom att lägga mer krut på något specifikt.
DTK är bra. Öva NOG genom att göra NOG-uppgifterna på gamla högskoleprov så att du får en förståelse för hur man ska tänka för att lösa dessa uppgifter.

XYZ/KVA förbättras förslagsvis medelst matematikstudier på gymnasienivå.

Läs regelbundet för att förbättra MEK/LÄS/ORD. Äldre svensk skönlitteratur är bra, men inte nödvändigt.

Här får du en lista från den eminente Soulsurfer som förmodligen förbättrar dina chanser på ORD avsevärt.

Det brukar sägas att det är enklare att förbättra det kvantitativa, men du har också en hel del att hämta på ORD och om du bara läser regelbundet kommer du förmodligen förbättra både MEK och LÄS med minst ett par poäng. Vore jag du skulle jag främst fokusera på det kvantitativa.
Citera
2014-01-13, 17:55
  #31656
Medlem
Babbeloves avatar
Hur kan man förbättra sig inför DTK delen? och NOG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in