Citat:
Ursprungligen postat av
vajx
Tolkar det som vi som fått diagnos som vuxna /ungdomar och testat alla mediciner med någon lyckad effekt men inte tillräckligt eller man får för mycket biverkningar ska få skydd. Vad jag hört iaf och jag har testat allt väntat 3 år och ska fan ha det gratis! Doserna kommer gå upp x antal ggr med så om jag inte har rätt är världen uppochner och dags o dra från Sverige..
Jag diagnosticerades i vuxen ålder. Under ca: fem år har jag medicinerats med Concerta och Ritalin (ir och xr). Aldrig testat Strattera. Med tiden har effekten av metylfenidat blivit sämre och för en vecka sedan fick jag Elvanse förskrivet. Jag omfattas av högkostnadsskyddet.
Jag tolkar det som att är du sex år eller äldre och har testat metylfenidat och det som bedöms som otillräckligt/olämpligt kan Elvanse förskrivas med förmån.
Jag gissar att läkaren gör bedömningen om du ska omfattas av förmån eller inte då hen skriver receptet. Exempelvis har även Lyrica villkor för att omfattas av högkostnadsskyddet men det är inget som kommit på tal då jag hämtat ut det på apoteket.