Citat:
Ursprungligen postat av
Greener
Jag fick förklarat för mig från min läkare att förmån enbart gäller när man ätit Elvanse som barn, och ej vid nyinsättning som vuxen. Runt 900 kr /månad skulle det kosta vid 30 mg /dag.
Korrekt. Fast runt 730 kr tror jag det kostade. Observera att det är startdosen bara. Därför blir högre dos något dyrare.
Pratade med en apotekare på Tandsvårds- och läkemedels förmånsverket angående Metamina kontra Elvanse. Han var beklämd över situationen att Läkemedelsverket är väldigt restriktiva med licens på Metamina. De hänvisar till Elvanse trots att det enligt honom inte är samma läkemedel och att det inte är godkänt för vuxna. Därför får man betala det själv om man är över 18 år.
En dialog är inledd för att lösa det här moment 22. Han tycker personligen att Metamina är ett bättre val då Elvanse är en prodrug. Och sa att det är inte samma läkemedel.
På Fass finns en jämförelse med metylfenidat och lisdexamfetamin). Han är väl insatt i båda då han lett forskningsstudien. Känns som hans rekommendation är ganska trovärdig när han rådde mig att välja Metamina.
Dock är det forfarande CS och CS har biverkningar på libido och erektila funktionen.