2014-01-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Minns inte att jag läst om detta när jag läst runt på amerikanska forum, konsensus verkar vara att Vyvanse i princip inte kan ge upphov till något "hög". Era upplevelser ska kanske betraktas som outliers i datan.

Hypoteser till varför jag inte känner liknande? På metylfenidat kan jag helt klart känna det ni nu beskriver. Alla de här klassiskt jobbiga sakerna som käken, torr käft o.s.v. De gångerna jag provat ta högre dos elvanse (för att se om det fungerar bättre) så har jag på min höjd blivit mer trött och seg än på lägre. 80 mg verkar inte ge mig speciellt mycket i det mentala, utöver lägre mg, förutom mer vasoconstriction. Möjligt att jag blir lite mer "jittery".

Jo visst kunde man bli hög på Vyvanse, jag tvivlade också innan det slog. Och blev väldigt överraskad eftersom det tog så lång tid på sig. Precis som vanligt tjack fast renare rus.
Citera
2014-01-05, 22:12
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Har inte använt mig av metamina men detta låter lite märkligt. I så fall är jag helt immun mot dexamfetamins "kick" som du pratar om. Jag märker ju att det börjar verka men handlar mer om att hjärnan går från mosig till klar. (Bra liknelse: känns som blodet i hjärnan går från sirap till vatten)

Har ju provat lite olika doseringar men inte känt någon subjektivt positiv känsla någon gång, det lättar eventuell ångest men någon signifikant glädjekänsla går inte att tala om. Nu är det ju inte det som är den huvudsakliga meningen förvisso, och i längden känns det positivt att det inte blir så för mig, men det är ju ändå märkligt med tanke på hur många som verkar känna dessa subjektiva känslomässiga förhöjningar. Minns inte att jag läst om detta när jag läst runt på amerikanska forum, konsensus verkar vara att Vyvanse i princip inte kan ge upphov till något "hög". Era upplevelser ska kanske betraktas som outliers i datan.

Hypoteser till varför jag inte känner liknande? På metylfenidat kan jag helt klart känna det ni nu beskriver. Alla de här klassiskt jobbiga sakerna som käken, torr käft o.s.v. De gångerna jag provat ta högre dos elvanse (för att se om det fungerar bättre) så har jag på min höjd blivit mer trött och seg än på lägre. 80 mg verkar inte ge mig speciellt mycket i det mentala, utöver lägre mg, förutom mer vasoconstriction. Möjligt att jag blir lite mer "jittery".

Jag må vara en outlier, har definitivt aldrig varit så hög som efter en vecka 60 mg V. Kan iofs delvis vara att jag inte lyckades sova.
Citera
2014-01-05, 23:06
Medlem
Märkligt att jag inte får dom effekterna. Kan kanske vara jag som är outliern i och för sig. Det skulle kunna vara så att jag får någon typ av biverkningar av högre doser som gör att den effekten ni pratar om slås ut. Alternativt är det ju så att olika personer bara reagerar olika helt enkelt.

I början, innan jag kom på att det är små doser tillsammans med kaffe som var the way to go för mig, när jag skulle känna in mig på medicinen så tog jag över 100 mg någon dag och så. Förutom ökade biverkningar så märkte jag ingen uppsida mot mycket lägre doser, varken funktionsmässigt eller subjektivt känslomässigt. Kände mig inte det minsta "tjackad". 40 mg snabbverkande ritalin påverkar mig sisådär 100 gånger starkare om vi pratar i termer av "rus".
Senast redigerad av hellsis666 2014-01-05 kl. 23:13.
Citera
2014-01-05, 23:31
Medlem
Citat:
Har inte använt mig av metamina men detta låter lite märkligt. I så fall är jag helt immun mot dexamfetamins "kick" som du pratar om. Jag märker ju att det börjar verka men handlar mer om att hjärnan går från mosig till klar. (Bra liknelse: känns som blodet i hjärnan går från sirap till vatten)

Vad jag menar med "kick" är att med elvanse får man en väldigt hög maxkoncentration för att sen dala. Med metamina så delar man ju upp det under dagen och når aldrig upp i samma höga peak.
Citera
2014-01-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuked
Vad jag menar med "kick" är att med elvanse får man en väldigt hög maxkoncentration för att sen dala. Med metamina så delar man ju upp det under dagen och når aldrig upp i samma höga peak.

Jag förstår.

Personligen doserar jag 2-3 gånger per dag i mindre doser dock. Varje dosering håller ungefär 4 timmar för mig.
Citera
2014-01-09, 10:52
Medlem
Åh denna jävla väntan. Nu ska läkaren få riktlinjerna för att skriva ut det till mig så vänta en vecka eller två till. Begärde Ritalin igen sålänge 5 gulingar per dag hoppas biverkningarna inte hinner komma så fort....
Citera
2014-01-09, 12:04
Medlem
Greeners avatar
Jag fick förklarat för mig från min läkare att förmån enbart gäller när man ätit Elvanse som barn, och ej vid nyinsättning som vuxen. Runt 900 kr /månad skulle det kosta vid 30 mg /dag.
Citera
2014-01-09, 12:14
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Jag fick förklarat för mig från min läkare att förmån enbart gäller när man ätit Elvanse som barn, och ej vid nyinsättning som vuxen. Runt 900 kr /månad skulle det kosta vid 30 mg /dag.

Korrekt. Fast runt 730 kr tror jag det kostade. Observera att det är startdosen bara. Därför blir högre dos något dyrare.

Pratade med en apotekare på Tandsvårds- och läkemedels förmånsverket angående Metamina kontra Elvanse. Han var beklämd över situationen att Läkemedelsverket är väldigt restriktiva med licens på Metamina. De hänvisar till Elvanse trots att det enligt honom inte är samma läkemedel och att det inte är godkänt för vuxna. Därför får man betala det själv om man är över 18 år.

En dialog är inledd för att lösa det här moment 22. Han tycker personligen att Metamina är ett bättre val då Elvanse är en prodrug. Och sa att det är inte samma läkemedel.

På Fass finns en jämförelse med metylfenidat och lisdexamfetamin). Han är väl insatt i båda då han lett forskningsstudien. Känns som hans rekommendation är ganska trovärdig när han rådde mig att välja Metamina.

Dock är det forfarande CS och CS har biverkningar på libido och erektila funktionen.
Citera
2014-01-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Detta tycks ju i så fall tolkas olika av olika läkare. På förra sidan ställde jag en fråga till en annan användare (pedda19) just om huruvida han fått sin ADD-diagnos i vuxen ålder och om det påverkat hans möjlighet att få Elvanse utskrivet med förmån, och hans svar var att han fått diagnosen i vuxen ålder men det tycktes inte ha varit några problem när det gällde att få Elvanse med förmån.
Citera
2014-01-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Korrekt. Fast runt 730 kr tror jag det kostade. Observera att det är startdosen bara. Därför blir högre dos något dyrare.
Hm, det här var intressant. Menar du med detta att om startdosen (den första, utskriven utan förmån, till att räcka under under ca en månad) efter utvärdering anses ha gett en klar nytta så innebär det att även när denna startdos gällde nyinsättning hos en vuxen så är påföljande recept av Elvanse möjliga att skriva ut med förmån?

Edit: Inser att jag nog missuppfattade vad Skatteskolk menade med "startdos". Hur som helst vore det välkommet att få någon klarhet i hur situationen ser ut med högkostnadsskyddet för vuxna när det gäller Elvanse, hittills har det verkat från vissa håll att det inte är några problem alls medan det från andra har framställts som helt uteslutet iom. de villkor som TLV ställer upp.
Senast redigerad av spaTru58 2014-01-09 kl. 16:53.
Citera
2014-01-10, 00:19
Medlem
Här är en intressant länk i sammanhanget: http://www.aspergerforum.se/elvanse-lisdexamfetamin-t34758-48.html#p1108779
Citera
2014-01-10, 05:02
Medlem
Ni skojar? Det blir inget högkostnadsskydd? FML..

"Tyvärr verkar inte Elvanse fungera tillfredställande för mig. Det tar väldigt många timmar innan det kommer igång, jag antar det har någonting med den där levergrejen att göra. Jag måste gå upp 3-4 på morgonen för att få en tillfredställande effekt till dess att skolan börjar på morgonen och detta inverkar oerhört negativt på mitt liv, gör att mitt sociala liv blir väldigt lidande då jag måste gå och lägga mig tidigt. Så tyvärr får vi nog ansöka om Metamina då."

Jahapp. Så trist att man ska behöva hålla på så här.
Senast redigerad av hellsis666 2014-01-10 kl. 05:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in