2014-01-10, 09:55
Medlem
Tolkar det som vi som fått diagnos som vuxna /ungdomar och testat alla mediciner med någon lyckad effekt men inte tillräckligt eller man får för mycket biverkningar ska få skydd. Vad jag hört iaf och jag har testat allt väntat 3 år och ska fan ha det gratis! Doserna kommer gå upp x antal ggr med så om jag inte har rätt är världen uppochner och dags o dra från Sverige..
Citera
2014-01-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajx
Tolkar det som vi som fått diagnos som vuxna /ungdomar och testat alla mediciner med någon lyckad effekt men inte tillräckligt eller man får för mycket biverkningar ska få skydd. Vad jag hört iaf och jag har testat allt väntat 3 år och ska fan ha det gratis! Doserna kommer gå upp x antal ggr med så om jag inte har rätt är världen uppochner och dags o dra från Sverige..

Jag diagnosticerades i vuxen ålder. Under ca: fem år har jag medicinerats med Concerta och Ritalin (ir och xr). Aldrig testat Strattera. Med tiden har effekten av metylfenidat blivit sämre och för en vecka sedan fick jag Elvanse förskrivet. Jag omfattas av högkostnadsskyddet.

Jag tolkar det som att är du sex år eller äldre och har testat metylfenidat och det som bedöms som otillräckligt/olämpligt kan Elvanse förskrivas med förmån.

Jag gissar att läkaren gör bedömningen om du ska omfattas av förmån eller inte då hen skriver receptet. Exempelvis har även Lyrica villkor för att omfattas av högkostnadsskyddet men det är inget som kommit på tal då jag hämtat ut det på apoteket.
Senast redigerad av Kapten Haddock 2014-01-10 kl. 14:34.
Citera
2014-01-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Ni skojar? Det blir inget högkostnadsskydd? FML..

"Tyvärr verkar inte Elvanse fungera tillfredställande för mig. Det tar väldigt många timmar innan det kommer igång, jag antar det har någonting med den där levergrejen att göra. Jag måste gå upp 3-4 på morgonen för att få en tillfredställande effekt till dess att skolan börjar på morgonen och detta inverkar oerhört negativt på mitt liv, gör att mitt sociala liv blir väldigt lidande då jag måste gå och lägga mig tidigt. Så tyvärr får vi nog ansöka om Metamina då."

Jahapp. Så trist att man ska behöva hålla på så här.

Din stackare
Citera
2014-01-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Korrekt. Fast runt 730 kr tror jag det kostade. Observera att det är startdosen bara. Därför blir högre dos något dyrare.

Pratade med en apotekare på Tandsvårds- och läkemedels förmånsverket angående Metamina kontra Elvanse. Han var beklämd över situationen att Läkemedelsverket är väldigt restriktiva med licens på Metamina. De hänvisar till Elvanse trots att det enligt honom inte är samma läkemedel och att det inte är godkänt för vuxna. Därför får man betala det själv om man är över 18 år.

En dialog är inledd för att lösa det här moment 22. Han tycker personligen att Metamina är ett bättre val då Elvanse är en prodrug. Och sa att det är inte samma läkemedel.

På Fass finns en jämförelse med metylfenidat och lisdexamfetamin). Han är väl insatt i båda då han lett forskningsstudien. Känns som hans rekommendation är ganska trovärdig när han rådde mig att välja Metamina.

Dock är det forfarande CS och CS har biverkningar på libido och erektila funktionen.

Metylfenidat är väl egentligen inte heller godkänt för behandling av vuxna, i Fass står det följande angående Concerta:

Hos ungdomar vars symtom kvarstår i vuxen ålder och som visat sig ha en klar nytta av behandlingen kan det vara lämpligt att fortsätta med behandlingen i vuxen ålder. Att påbörja behandling med Concerta i vuxen ålder är dock inte lämpligt (se Varningar och försiktighet samt Farmakodynamik).

Det ska nu utredas om det ska omfattas av läkemedelsförmånen för vuxna. Om Metamina godkänns skulle jag tro att det inte heller godkänns för benhandling av vuxna.
Citera
2014-01-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ni skojar? Det blir inget högkostnadsskydd? FML..

"Tyvärr verkar inte Elvanse fungera tillfredställande för mig. Det tar väldigt många timmar innan det kommer igång, jag antar det har någonting med den där levergrejen att göra. Jag måste gå upp 3-4 på morgonen för att få en tillfredställande effekt till dess att skolan börjar på morgonen och detta inverkar oerhört negativt på mitt liv, gör att mitt sociala liv blir väldigt lidande då jag måste gå och lägga mig tidigt. Så tyvärr får vi nog ansöka om Metamina då."

Jahapp. Så trist att man ska behöva hålla på så här.
Elvanse ingår i högkostnadsskyddet? Och det gällde ända sedan 19 december 2013.
Citera
2014-01-10, 16:36
Medlem
Tydligen inte enligt tidigare postare. De påstår ju att om man inte börjat medicinerats med Elvanse innan 18 års åldern så är det totalt kört oavsett vad.
Citera
2014-01-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufflebutt
Din stackare

Har inte testat metamina men elvanse fungerade riktigt bra så ptja lite. Ruspotential ser jag nästan som negativt. Vill bara att det är så stabilt som möjligt och elvanse kändes väldigt stabilt.
Citera
2014-01-10, 19:15
Medlem
Citat:
Tydligen inte enligt tidigare postare. De påstår ju att om man inte börjat medicinerats med Elvanse innan 18 års åldern så är det totalt kört oavsett vad.

Fick diagnos som vuxen, hämtade förra veckan ut Elvanse för noll kronor.
Citera
2014-01-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Haddock
Fick diagnos som vuxen, hämtade förra veckan ut Elvanse för noll kronor.

Jaha men dåså. Varför blir det _ALLTID_ så här när något nytt införs? De som borde veta uttalar sig tvärsäkert men helt olika. Det är absurt tycker jag.
Citera
2014-01-10, 21:00
Medlem
Citat:
Jaha men dåså. Varför blir det _ALLTID_ så här när något nytt införs? De som borde veta uttalar sig tvärsäkert men helt olika. Det är absurt tycker jag.
Kolla TLV:s beslut och FASS-texten själv så ser du att det är allt annat än tydligt att även vuxna ska omfattas av förmånen. Men så pass många både här på Flashback och på andra ställen har sagt att de fått diagnosen i vuxen ålder och uppenbarligen utan några problem har fått den här medicinen utskriven med förmån att det verkar som att läkarna i allmänhet gör en ganska öppen tolkning (tror även att läkare generellt inte är de som direkt slår vakt om villkoren för högkostnadsskyddet).
Citera
2014-01-10, 21:33
Medlem
absynthes avatar
Så jävla synd att jag inte kan ta det. Nu är jag definitivt back to normal i alla fall. Och det är ju knappast nåt man vill byta ut....
Citera
2014-01-11, 13:49
Medlem
Någon som vet hur länge denna verkar? En 30mg , när går den ur kroppen alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in