2023-11-28, 16:09
Medlem
Hej,

Jag började med elvanse för en månad sedan som jag fick efter min add utredning 30mg men som tidigare missbrukare dammade jag i mig den burken på några dagar. Nu en månader efter insättningen tog jag ett pissprov och det lär väl inte visa någonting. Jag är 2 meter lång vältränad och väger 110 pannor. Vad finns det för bortförklaring om det skulle vara nödvändigt?
Citera
2023-11-29, 17:13
Medlem
Bara jag som upplever elvanse bra generellt, men som påfyllnadsdos fungerar den riktigt dåligt? Tar jag en dos på 20mg runt lunch så kraschar jag likväl samma tid ändå (14-15) jag förlänger inte kraschen på något sätt. Någon som haft bättre framgång med attentin som påfyllnad istället?
Citera
2023-11-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Bara jag som upplever elvanse bra generellt, men som påfyllnadsdos fungerar den riktigt dåligt? Tar jag en dos på 20mg runt lunch så kraschar jag likväl samma tid ändå (14-15) jag förlänger inte kraschen på något sätt. Någon som haft bättre framgång med attentin som påfyllnad istället?
20 mg är ju en extremt liten dos, även som påfyllning. Prova högre.
Citera
2023-11-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
20 mg är ju en extremt liten dos, även som påfyllning. Prova högre.

Tar dock 30mg morgon, så för mig är den inte så liten.
Citera
2023-11-29, 17:50
Medlem
lasse-bengtssons avatar
.Man får skapa ett runkschema när man tar denna skiten. Som tur är har vi koll på det https://youtu.be/tb3LEUJbDFk?si=o4dIYE2twpfAWnt3

Utan ett sådant sitter man ju o onanerar 8h i sträck på detta dopamingift
Citera
2023-12-01, 14:11
Medlem
Ni som fått känningar i hjärtat när ni tagit för mycket, prova att ta 1½ tsk cayennepeppar i tunt papper med lite mjölk blandat med vatten, kakao mixat med vatten, 1/4 treo.

Räddat mig över 40 ggr.
Citera
2023-12-02, 17:17
Medlem
Strodes avatar
Jag ska få Concerta utskrivet som startmedicin mot adhd, men är lite orolig efter vad alla skriver och av vad jag hört från vänner.
Jag hade grov panikångest 2006-2012 så att jag var sjukskriven på heltid. Låter på många som att Concerta triggat ångest och panikattacker.
Kan det vara skäl nog för att få Elvanse direkt och inte ens testa Concerta?
Vad annars är bra för att få läkaren att överväga Elvanse direkt? Jag vill verkligen inte ha biverkningarna av metylfenidat, känner att ångesten börjar spöka bara jag tänker på den fan.
Citera
2023-12-03, 15:11
Medlem
Som svar på min fråga hur jag ska göra gällande mina dippar/kraschar eftermiddagar är att ta elvansen senare på dagen (10 tiden istället för 7-8 på morgonen) för att inte få dippen på jobbet. Låter ju som en konstig lösning då man istället kunde fått något korttidsverkande? Men läkare verkar otroligt tveksamma till att ge tex attentin fastän man inte har någon typ av missbrukshistorik.
Citera
2023-12-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Jag ska få Concerta utskrivet som startmedicin mot adhd, men är lite orolig efter vad alla skriver och av vad jag hört från vänner.
Jag hade grov panikångest 2006-2012 så att jag var sjukskriven på heltid. Låter på många som att Concerta triggat ångest och panikattacker.
Vad annars är bra för att få läkaren att överväga Elvanse direkt? Jag vill verkligen inte ha biverkningarna av metylfenidat, känner att ångesten börjar spöka bara jag tänker på den fan.

Min läkare rekommenderade mig att starta med Elvanse, han kallade den för "den moderna" ADHD-medicinen och att läkare rekommenderar den just för att du slipper toppar och dalar omvartannat.

Är nu inne på 30mg på förmiddagen och 30 mg runt lunch
Citera
2023-12-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode

Var bara ärlig, biverkningarna är olika för alla men du kan alltid önska att börja med Elvanse. Min läkare förklarade att dom flesta börjar med Concerta för det är billigast. Jag har väldigt sällan ångest utan medicin men sen jag börjat med 54mg Concerta så är ångesten konstant. Den ligger liksom som ett lock i bröstet. Inte så att jag går under men iom att jag knappt har ångest annars är det fan värsta biverkningen, speciellt med tanke på hur lite positiva effekter Concertan ger mig. xD
Nämde det för min mottagning redan en vecka efter dosökningen och fick börja med Elvanse nu.
Citera
2023-12-04, 19:19
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaBlend1
Var bara ärlig, biverkningarna är olika för alla men du kan alltid önska att börja med Elvanse. Min läkare förklarade att dom flesta börjar med Concerta för det är billigast. Jag har väldigt sällan ångest utan medicin men sen jag börjat med 54mg Concerta så är ångesten konstant. Den ligger liksom som ett lock i bröstet. Inte så att jag går under men iom att jag knappt har ångest annars är det fan värsta biverkningen, speciellt med tanke på hur lite positiva effekter Concertan ger mig. xD
Nämde det för min mottagning redan en vecka efter dosökningen och fick börja med Elvanse nu.

Åh fan. Ännu en som inte mår bra på dom alltså! Vill verkligen inte gå tillbaka till det måendet du beskriver :/ Får ju puls bara jag läser om ditt mående. Usch stackare. Hoppas du mår bättre snart!
Citera
2023-12-04, 19:20
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Min läkare rekommenderade mig att starta med Elvanse, han kallade den för "den moderna" ADHD-medicinen och att läkare rekommenderar den just för att du slipper toppar och dalar omvartannat.

Är nu inne på 30mg på förmiddagen och 30 mg runt lunch

Kan du somna trots att du tar runt lunch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in