Citat:
Ursprungligen postat av
Legal-Eagle
Du ska nog inte överdriva betydelsen av att du är dömd för ett brott. Naturligtvis är det inte någon merit, men väl en nog så viktig lärdom. En lärdom som du mkt väl kan utnyttja till din fördel, allt beroende på hur du hanterar situationen. Som bekant så har vi inte yrkesförbud i det här landet, vilket gör att vägen till notarietjänstgöring eller medlemskap i Advokatsamfundet ingalunda är stängd p g a detta, men du måste givetvis visa på att din brottsliga bana är all och att du nu och framgent lovar bot och bättring. Olika engagemang ifrån din sida i ideella föreningar så som KRIS eller Röda Korset, som också har uppsökande verksamhet inom kriminalvården, torde nog göra byxorna våta hos en del presumtiva arbetsgivare.
Ditt resonemang är beroende av att han överhuvudtaget får möjlighet att yttra sig, jag är inte så säker på att så är fallet. Det är mer troligt (i vart fall om notarietjänstgöring) att de helt enkelt tittar i registret och gör sin bedömning, ja eller nej. Någon möjlighet att visa något kommer han inte att få.
Jag hade en vän som sökte tjänst inom försvaret, hade dömts för ringa narkotikabrott och fick blankt nej. Grovt narkotikabrott är ett mycket allvarligt brott, jag skulle säga att dina chanser är mycket små (om inte obefintliga) att få notarietjänst, oavsett hur många föreningar du engagerar dig i.