2014-01-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hur mycket plugg blir det för en "normal" begåvad? Är det 8 timmar varje dag + föreläsningar eller kan man gå ut och ta en bärs då och då? Fick 1.6 på HP:t och ska söka in till hösten men vet inte om jag fixar allt pluggande.

Ett riktmärke du kan använda dig av är att du bör läsa omkring 50-70 sidor varje vardag. Utöver detta tillkommer diverse uppgifter, PM, seminarier etc.
Citera
2014-01-10, 19:13
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellywhisper
Jag tänkte mer om man har möjlighet att påvisa att det var ett misstag och att man har ändrat på sig eller om man trots en Juristexamen och 5 år senare utan återfall i brott är stekt ändå.

2 år fängelse, nyligen frigiven och försöker hålla modet uppe, även fast jag gjort min tid så är många dörrar stängda. Vill verkligen studera men givetvis kunna jobba med det efteråt också..

Har således drygt 9 år innan mitt BR är rent.
Du ska nog inte överdriva betydelsen av att du är dömd för ett brott. Naturligtvis är det inte någon merit, men väl en nog så viktig lärdom. En lärdom som du mkt väl kan utnyttja till din fördel, allt beroende på hur du hanterar situationen. Som bekant så har vi inte yrkesförbud i det här landet, vilket gör att vägen till notarietjänstgöring eller medlemskap i Advokatsamfundet ingalunda är stängd p g a detta, men du måste givetvis visa på att din brottsliga bana är all och att du nu och framgent lovar bot och bättring. Olika engagemang ifrån din sida i ideella föreningar så som KRIS eller Röda Korset, som också har uppsökande verksamhet inom kriminalvården, torde nog göra byxorna våta hos en del presumtiva arbetsgivare.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-01-10 kl. 20:09.
Citera
2014-01-10, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Du ska nog inte överdriva betydelsen av att du är dömd för ett brott. Naturligtvis är det inte någon merit, men väl en nog så viktig lärdom. En lärdom som du mkt väl kan utnyttja till din fördel, allt beroende på hur du hanterar situationen. Som bekant så har vi inte yrkesförbud i det här landet, vilket gör att vägen till notarietjänstgöring eller medlemskap i Advokatsamfundet ingalunda är stängd p g a detta, men du måste givetvis visa på att din brottsliga bana är all och att du nu och framgent lovar bot och bättring. Olika engagemang ifrån din sida i ideella föreningar så som KRIS eller Röda Korset, som också har uppsökande verksamhet inom kriminalvården, torde nog göra byxorna våta hos en del presumtiva arbetsgivare.

Precis min tanke, jag har ju faktiskt (på riktigt) växt upp så det heter duga och har något andra värderingar än tidigare.

Är redan aktiv inom Röda Korset och kommer fortsätta vara det, det är ett mycket givande arbete.
Citera
2014-01-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hur mycket plugg blir det för en "normal" begåvad? Är det 8 timmar varje dag + föreläsningar eller kan man gå ut och ta en bärs då och då? Fick 1.6 på HP:t och ska söka in till hösten men vet inte om jag fixar allt pluggande.

Det är väldigt individuellt. Vissa pluggar skitmycket och får dåliga betyg, andra pluggar betydligt mindre och får bra betyg. Man brukar väl säga att 8 timmar per dag är en bra riktlinje, men jag tror att det är ganska få som faktiskt pluggar effektivt så länge varje dag. Jag pluggar för det mesta mindre än 8 timmar per dag. Pluggar iofs på helger också, så det kanske jämnar ut sig.
Citera
2014-01-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLox
Det är väldigt individuellt. Vissa pluggar skitmycket och får dåliga betyg, andra pluggar betydligt mindre och får bra betyg. Man brukar väl säga att 8 timmar per dag är en bra riktlinje, men jag tror att det är ganska få som faktiskt pluggar effektivt så länge varje dag. Jag pluggar för det mesta mindre än 8 timmar per dag. Pluggar iofs på helger också, så det kanske jämnar ut sig.

Jag läste någon undersökning om det där, tror snittiden per vecka låg på knappt 30h per vecka för juriststudenter. I Lund, i vart fall.

Angående brott och notarietjänstgöring sa dem vid ett besök att det hände att folk inte fick tjänst pga tidigare gjorda brott. Men jag minns inte så mycket mer än så, så det kan kanske vara att det var lugnt om de skett innan utbildningen, eller så. Du kan ju alltid skicka ett mail till Domstolsverket, rimligen har de riktlinjer.
Citera
2014-01-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle

Ditt resonemang är beroende av att han överhuvudtaget får möjlighet att yttra sig, jag är inte så säker på att så är fallet. Det är mer troligt (i vart fall om notarietjänstgöring) att de helt enkelt tittar i registret och gör sin bedömning, ja eller nej. Någon möjlighet att visa något kommer han inte att få.

Jag hade en vän som sökte tjänst inom försvaret, hade dömts för ringa narkotikabrott och fick blankt nej. Grovt narkotikabrott är ett mycket allvarligt brott, jag skulle säga att dina chanser är mycket små (om inte obefintliga) att få notarietjänst, oavsett hur många föreningar du engagerar dig i.
Senast redigerad av Publicus 2014-01-11 kl. 11:54.
Citera
2014-01-11, 13:30
Medlem
Hej alla jur.studs!

Hur reagerar människor när ni berättar att ni studerar juridik?

Jag själv blir bemött på två sätt.. Antingen blir människor imponerade som satan eller så avskyr de en direkt med presumtionen att jag är en girig liten samvetslös idiot. Det är verkligen antingen eller, inget mellanläge haha.

De flesta juriststudenter jag beblandat mig med är generellt sätt väldigt trevliga så jag förstår inte varför så många ser ner på oss juriststudenter…
Citera
2014-01-11, 15:55
Medlem
Kan någon vänlig själ svara på om sommarnotarietjänsterna på byråerna är avlönade?

Sen undrar jag om det finns någon som har koll på vilka utländska universitet som har LLMs där man som svensk kan ha en chans att komma in och där det inte är alltför dyrt/ eller enkelt att få stipendier? Tacksam om någon har förslag
Citera
2014-01-11, 16:03
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alias1001
Kan någon vänlig själ svara på om sommarnotarietjänsterna på byråerna är avlönade?

Sen undrar jag om det finns någon som har koll på vilka utländska universitet som har LLMs där man som svensk kan ha en chans att komma in och där det inte är alltför dyrt/ eller enkelt att få stipendier? Tacksam om någon har förslag

Sommarjobb hos affärsbyråerna brukar vara betalda (ca 20 000 kr/månad). Däremot "erbjuder" många humanjuridiska byråer obetald sommarpraktik.
Citera
2014-01-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juristenxoxo
Hej alla jur.studs!

Något generaliserat kan sägas att jag upplever äldre människor och andra högutbildade/karriärlystna som respektfulla medan lågutbildade ofta visar sig ogenerat imponerade. "Politiskt medvetna" på vänsterkanten brukar se ogillande på affärsjuridik mm. men uppskattar de som vill jobba med MR/rättsvetenskap o dyl. Har nog inte stött på någon som öppet säger sig avsky alla jurist/advokatroller. Och finns sådana så är de ju tämligen korkade med tanke på hur brett juridik är...
Citera
2014-01-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Sommarjobb hos affärsbyråerna brukar vara betalda (ca 20 000 kr/månad). Däremot "erbjuder" många humanjuridiska byråer obetald sommarpraktik.

Tack! Då har jag råd att söka
Citera
2014-01-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juristenxoxo
Hej alla jur.studs!

Jag själv blir bemött på två sätt.. Antingen blir människor imponerade som satan eller så avskyr de en direkt med presumtionen att jag är en girig liten samvetslös idiot. Det är verkligen antingen eller, inget mellanläge haha.

De flesta juriststudenter jag beblandat mig med är generellt sätt väldigt trevliga så jag förstår inte varför så många ser ner på oss juriststudenter…

Har precis blivit antagen och kan berätta lite om reaktionerna som jag fick.

Föräldrarna blev besvikna (mest pappa) eftersom att de tror att det inte finns några jobb som jurist. De hade nog helst velat att jag pluggade civilingenjör.

Mina polare tyckte däremot att det lät ganska coolt, en juristexamen är i alla fall på många sätt "bättre" än socionom eller statsvetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in