2014-01-09, 23:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Man kan beskylla vilken politik man vill, men det har ju inte blivit bättre med alliansen. Soseriet var dåligt, men nuvarande styre är än värre. Tycker du att den tryckande bostadsbristen bidrar till Sveriges framtid?

Personligen ser jag inte bristen på samma sätt som du gör. Det finns alltid bostäder, men folk är för kräsna och gapar och skriker för att det inte finns billiga hyresbostäder exakt där de önskar att bo.

Kollar man på hemnet upptäcker man att "bristen" inte existerar överhuvudtaget. Man måste bara vara lite bättre på att spara och köpa sin egen bostad.
Citera
2014-01-09, 23:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu finns det andra grepp man skulle kunna ta till, och kanske lösa flera problem samtidigt.

Man talar nu om att höja trängselskatt. Och det kunde man gör på så sätt att den läggs på näringsverksamhet inom tullarna. I takt med att t ex restauranger och sådant flyttar från Södermalm så kan de lokalerna ombildas till bostäder.

Och så skruvar man upp trängselskatten tills i stort sett alla företag av olika slag är borta inom centrala Stockholm. Och deras lokaler ombildade till bostäder.

Då har man uppnått två saker. Dels har man minskat bostadsbristen i centrala Stockholm. Dels har man minskat trafiken där då ingen utom de som bor där har något skäl att vara där.

Jag förstår inte riktigt att man inte redan har gjort det. Hade varit mycket enklare än att köpa vägtullar för enorma belopp.

Det här borde väl vara något som alla kan tycka är en bra ide?

Perfekt, finns det inga företag så att södermalmarna förlorar sitt bekväma gångavstånd till jobbet vill inte de heller bo där utan flyttar till Umeå.

Trycket på bomarknade minskar drastiskt och vem som kan enkelt få bostad på Söder.
Citera
2014-01-10, 00:36
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Personligen ser jag inte bristen på samma sätt som du gör. Det finns alltid bostäder, men folk är för kräsna och gapar och skriker för att det inte finns billiga hyresbostäder exakt där de önskar att bo.

Kollar man på hemnet upptäcker man att "bristen" inte existerar överhuvudtaget. Man måste bara vara lite bättre på att spara och köpa sin egen bostad.

Det är hyresmarknaden som inte fungerar plus för litet byggande. I en normal hyresmarknad finns det alltid hyreslägenheter att komma över men i Sverige så är det mycket svårt. Ta lån eller spara i flera decennier för att köpa en bostad passar inte alla.

Utlänningar som kommer till Sverige, gnäller i stort sett alltid på sveriges hyresmarknad och hur sjukt systemet är. De är helt enkelt inte vana vid den stora bristen på bostäder.

Det är verkligen en bizarr diskution här eftersom vissa totalförnekar problemet, ungefär som Sovjet förnekade tonvis med problem.
Citera
2014-01-10, 04:08
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Är man nyutexaminerad ingenjör från Lund är man förmodligen inte jättepigg på att köpa en bostadsrätt i Stockholm för att kunna jobba där.

Även en erfaren akademiker med villa i Umeå har nog svårt att ta ett jobb i Stockholm. Ska man sälja villan och direkt köpa en ny i samband med flytten till Stockholm?

De flesta vill nog hyra i 6-12 månader medan man känner på nya jobbet, staden, bestämmer sig för var man vill i Stockholm, säljer gamla villan innan man köper en ny, osv.

Eller så har jag fel? Folk kanske är mycket lättrörligare än jag inbillar mig?

Du har säkert rätt avseende just nyexaminerade. Men tar vi alla akademiker som är något mer stadgade, även med bara något år in i tjänsten, så tror jag inte att det är något större problem. Sedan är ju just villor inte direkt klassiska hyresobjekt i vilket fall som helst. Vill man bo i en sådan så får man nog vackert slanta upp.
Citera
2014-01-10, 14:02
Bannlyst
Citat:

Samma floskler gång på gång. Låna pengar och köp din bostad.

Det är inte enkelt för de flesta ungdommar under 25. Bara att inse detta faktum. Om du gör det så har du kommit en bra bit på vägen. Det är folk som du som har sabbat för alla unga, eftersom ni gått med på frikostiga fiat-lån, som har trissat upp inflationen och bostadspriserna.

Hemnet har 30 361 lediga bostäder/fastigheter. Det räcker inte ens till Stockholms behov. Vart hittar vi de resterande?
Citera
2014-01-10, 15:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Personligen ser jag inte bristen på samma sätt som du gör. Det finns alltid bostäder,
"Det finns alltid bostäder", vad betyder det? För den som kan betala finns det säkert, men alla andra?

Citat:
men folk är för kräsna och gapar och skriker för att det inte finns billiga hyresbostäder exakt där de önskar att bo.
Det är ju trevligt att bo i samma stad som man arbetar i...

Citat:
Hur kan man utläsa på Hemnet att det inte finns någon bostadsbrist?
Citera
2014-01-10, 16:25
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Det finns alltid bostäder", vad betyder det? För den som kan betala finns det säkert, men alla andra?
För den som kan låna menar du säkert. Det är nog mindre än 5% av Sveriges befolkning som kan betala en bostad i dag. Titta på länken i min signatur så får du se.

Citat:
Det är ju trevligt att bo i samma stad som man arbetar i...
Eller i alla fall i samma land. Kurt-Sune kanske menar att det finns många bostäder lediga på Hemnet i Rumänien, och där äger 95% av befolkningen sina bostäder. Utan lån. Man får helt enkelt köpa sig en bostadsrätt i Bukarest och pendla med RyanAir till Fas-3-jobbet i Sverige.

Citat:
Hur kan man utläsa på Hemnet att det inte finns någon bostadsbrist?
Det vet bara Kurt-Sune. Det finns visst 30.000 lediga bostäder i Sverige just nu. Alliansen tar in 100.000 invandrare per år, och förbjuder samtidigt all nyproduktion. You do the math...
Citera
2014-01-10, 18:33
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Men tar vi alla akademiker som är något mer stadgade, även med bara något år in i tjänsten, så tror jag inte att det är något större problem. Sedan är ju just villor inte direkt klassiska hyresobjekt i vilket fall som helst. Vill man bo i en sådan så får man nog vackert slanta upp.

Nu menade jag inte att man ska hyra en villa, utan bo i hyresrätt under ett antal månader tills man fått sålt gamla villan och bestämt sig för var man vill bo i nya staden (eller om man faktiskt inte trivs, och vill flytta hem igen).

Som det är nu får man antingen snabbt köpa ett hus på vinst eller förlust under första veckan på nya jobbet. Eller så bor man på hotell ett antal månader.

De flesta har råd med att köpa en bil, men ibland är hyrbil mycket smidigare. Idag är det som att det inte skulle finnas hyrbilar annat än för dem med bra kontakter. Och jag skulle lika lite vilja köpa hus första veckan i en ny stad som jag skulle vilja köpa en osedd bil över telefon.
Citera
2014-01-10, 19:48
Medlem
Hur mäter man bostadsbrist?

Jag har ställt frågan tidigare. I mer än en tråd.
Jag känner inte till att jag skulle ha fått något svar på hur man bör mäta det.

Och då har jag ändå pekat på möjliga sätt att mäta.

Hur kan de som påstår att det finns bostadsbrist, göra det om de inte har ett sätt att mäta, och inte har tillhörande kriterier för när man kan tala om brist.

Är det bara flummare som talar om bostadsbris och har fantiserat ihop det under något rus?
Citera
2014-01-10, 20:10
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Jag tycker att rubriken är missvisande.

Pratar vi om Bostadsrättsbrist eller Hyresrättsbrist?

Det är ju faktiskt stor skillnad på dom två eftersom den ena köper man och den andra hyr man.
Citera
2014-01-10, 20:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur mäter man bostadsbrist?

Jag har ställt frågan tidigare. I mer än en tråd.
Jag känner inte till att jag skulle ha fått något svar på hur man bör mäta det.

Och då har jag ändå pekat på möjliga sätt att mäta.

Hur kan de som påstår att det finns bostadsbrist, göra det om de inte har ett sätt att mäta, och inte har tillhörande kriterier för när man kan tala om brist.

Är det bara flummare som talar om bostadsbris och har fantiserat ihop det under något rus?
Om vi inte hade haft bostadsbrist i Sverige, i de regioner människor vill eller tvingas bo i,* hade bostäderna haft väldigt låga priser, insatser eller hyror. Det är nämligen marknadsekonomins ABC. Om vi hade sett hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar locka hyresgäster och köpare med premier, såsom ett 3-pack golfbollar, Loa Falkmans senaste Jul-CD eller en prenumeration på Året Runt, om man skrev på hade vi inte haft någon bostadsbrist. Detta ser vi emellertid inte, och kan därför konkludera att vi faktiskt har en bostadsbrist i Sverige.

Annars kan du fråga de 300.000 som står i bostadskö i Stockholm, eller migrationsverket som inte hittar någonting ljust och fräscht de kan stoppa in de årligen anländande 100.000 somalierna i. Förutom i Bert Karlssons kaserner som kostar 10.000 kronor per sängplats och natt vill säga.

Frågor på det?

* Jag gick inte på den lätta att du räknar med tomma sunkiga miljonprogramslägenheter i Burträsk och Krycklinge i Sveriges bostadsbestånd. Där vill eller kan ingen bo.
Citera
2014-01-10, 20:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Jag tycker att rubriken är missvisande.

Pratar vi om Bostadsrättsbrist eller Hyresrättsbrist?

Det är ju faktiskt stor skillnad på dom två eftersom den ena köper man och den andra hyr man.
Är det några andra fantastiska upptäckter och insikter du vill dela med dig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in