Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Hur mäter man bostadsbrist?
Jag har ställt frågan tidigare. I mer än en tråd.
Jag känner inte till att jag skulle ha fått något svar på hur man bör mäta det.
Och då har jag ändå pekat på möjliga sätt att mäta.
Hur kan de som påstår att det finns bostadsbrist, göra det om de inte har ett sätt att mäta, och inte har tillhörande kriterier för när man kan tala om brist.
Är det bara flummare som talar om bostadsbris och har fantiserat ihop det under något rus?
Om vi inte hade haft bostadsbrist i Sverige, i de regioner människor vill eller tvingas bo i,* hade bostäderna haft väldigt låga priser, insatser eller hyror. Det är nämligen marknadsekonomins ABC. Om vi hade sett hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar locka hyresgäster och köpare med premier, såsom ett 3-pack golfbollar, Loa Falkmans senaste Jul-CD eller en prenumeration på Året Runt, om man skrev på hade vi inte haft någon bostadsbrist. Detta ser vi emellertid inte, och kan därför konkludera att vi faktiskt har en bostadsbrist i Sverige.
Annars kan du fråga de 300.000 som står i bostadskö i Stockholm, eller migrationsverket som inte hittar någonting ljust och fräscht de kan stoppa in de årligen anländande 100.000 somalierna i. Förutom i Bert Karlssons kaserner som kostar 10.000 kronor per sängplats och natt vill säga.
Frågor på det?
* Jag gick inte på den lätta att du räknar med tomma sunkiga miljonprogramslägenheter i Burträsk och Krycklinge i Sveriges bostadsbestånd. Där vill eller kan ingen bo.