2014-04-14, 20:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Varför anser du att Regeringen ska ta ansvar för din pension, dina barns skola, dagis, fritids, bidrag etc? Om vi nu ska avreglera allt, så bör det väl rimligtvis göras fullt ut om ni vill ha era fria marknader?

Du svarade inte på någon av mina frågor, var de för svåra?
Citera
2014-04-14, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
När vi passerar gränsen för trångboddhet skulle jag säga att vi har bostadsbrist. Vi långt därifrån.

Men hur ska man mäta? Har vi brist på Ferrari-bilar? De är "dyra" men jag tror inte folk i allmänhet skulle beskriva det som brist.

Har vi befolkningsökning och inte har motsvarande produktion av boyta kommer det på sikt att leda till trångboddhet.

OBS att det varit "bostadsbrist" i Stockholm i över 30 år. Och under den tiden har befolkningen ökat en del. Det kanske är så att den staden de facto inte ökar mer än vad man faktiskt bygger. Eller har boyta per person minskat under 30 år. Jag vet inte men tvivlar starkt.

Ferraribilsresonemanget, igen då.

Kanske kunde vi göra en vettig jämförelse. Om en bil idag kostade 1 miljon kronor och alla människor behövde en bil för att ta sig till jobbet, vad skulle hända tror du? Givetvis så lämnar vi FIAT-krediter utanför.

Jag har redan länkat till en rad befolkningsöknings kontra byggnadsökningar. Vi ökar med långt många fler människor än vad det byggs för, alla boendeformer inräknat.
Citera
2014-04-14, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du svarade inte på någon av mina frågor, var de för svåra?

Du frågade:
Tycker du även att regeringen ska ta ansvar för att det produceras bilar till priser du känner för att betala?

Jag svarade:
Varför anser du att Regeringen ska ta ansvar för din pension, dina barns skola, dagis, fritids, bidrag etc? Om vi nu ska avreglera allt, så bör det väl rimligtvis göras fullt ut om ni vill ha era fria marknader?

Mitt svar är nej på din fråga. Seså, svara nu du på min fråga om du vågar.
Citera
2014-04-14, 20:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du frågade:
Tycker du även att regeringen ska ta ansvar för att det produceras bilar till priser du känner för att betala?

Jag svarade:

Mitt svar är nej på din fråga. Seså, svara nu du på min fråga om du vågar.

Nu svarade du på en av frågorna men helt utan motivering. Varför gör du skillnad på bilar och bostäder, varför ska regeringen ta ansvar för det ena men inte det andra?

Den andra frågan som du ignorerade var denna "Och vad menar du att BR'en i ditt exepel kostar 6000 kr, vad inkluderar du i dessa kostnader? Ränta, amortering, driftskostnader, alternativa avkastningsmöjligheter?".

Återkom med svar och motiveringar så besvarar jag dina frågor.
Citera
2014-04-14, 20:25
Medlem
Citat:

Citat:
* Folk med förstahandskontrakten skulle lämna ifrån sig de när de inte vill bo kvar. I stället som nu trixa med andrahandsuthyrning på olika sätt. Dvs fler kan bo med förstahandskontrakt.
- Varför då? Ska vi förbjuda 2:a handsuthyrning?
Nej inte alls förbjuda. Men varför skulle jag välja ett andrahandskontrakt när jag har flera förstahandskontrakt att välja mellan?

Ett andrahandskontrakt skulle bli intressant om den med förstahandskontraktet subventionera det på något vis. Men det lär väl inte så många göra.

Citat:
- Möjligt. Men löser inte ett jota med bostadsbristen.
Det är väl just det det gör. Du kommer att kunna få dig ett förstahandskontrakt omgående.
Tom fortare än du kan få dig en Ferrari.

Citat:
Citat:
* Andrahandskontrakt skulle upphöra att existera i stort sett.

- Minska drastiskt, ja. Det är väl bra? Eller kanske inte för BR ägarna som gillar att hyra ut sin centrala lya för att få Costa Rica resan betald.

Hur tänker du här. BR-ägarna har boendekostnaden X SEK i månaden. Hyr dom ut kommer dom att kunna få in X SEK i månaden. X-X=0. Det betalar ingen resa.

Citat:
- Problemet är ju nu att i närförorter och förorter så kostar redan en HR mer än en nybyggd med samma specs.
Då blir det ingen hyreshöjning där.
Citera
2014-04-14, 20:29
Bannlyst
Citat:
Nu svarade du på en av frågorna men helt utan motivering. Varför gör du skillnad på bilar och bostäder, varför ska regeringen ta ansvar för det ena men inte det andra?

Den andra frågan som du ignorerade var denna "Och vad menar du att BR'en i ditt exepel kostar 6000 kr, vad inkluderar du i dessa kostnader? Ränta, amortering, driftskostnader, alternativa avkastningsmöjligheter?".

Återkom med svar och motiveringar så besvarar jag dina frågor.

Bostad behöver alla människor. Bilar behövs inte i samma utsträckning, då vi har kollektivtrafik i större städer, men även i mindre.

2: Avgift till förening, ev. tvångsamortering, ränta. Det behövs en mer komplex modell för att få det rättvist dock, men i runda slängar detta.
Citera
2014-04-14, 20:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Det är just det det gör! Med 20000 i hyra kan t.ex. 4 personer gå samman å hyra denna JÄTTEläghenhet! 5000 papp per man kan många "fattiga" fixa fram i månaden. I dagsläget får de snarare bo inneboende för samma summa hos någon som passar på och utnyttjar dagens situation. Med mer marknadshyror så kommer det bli fler kollektiv, precis som i Oslo t.ex. där du kan få ett boende granne med slottet på 5 min och till ett relativt rimligt pris.
Marknaden för kollektiv är inte så stor vad jag vet.
Men om man kan bo inom 5 min från slottet kommer många att vilja göra det, och då kan man glömma det där mer "ett rimligt pris". Det många vill ha och där det råder brist blir väldigt dyrt.
Citera
2014-04-14, 20:32
Bannlyst
Citat:
Nej inte alls förbjuda. Men varför skulle jag välja ett andrahandskontrakt när jag har flera förstahandskontrakt att välja mellan?

Ett andrahandskontrakt skulle bli intressant om den med förstahandskontraktet subventionera det på något vis. Men det lär väl inte så många göra.

Det är väl just det det gör. Du kommer att kunna få dig ett förstahandskontrakt omgående.

Hur tänker du här. BR-ägarna har boendekostnaden X SEK i månaden. Hyr dom ut kommer dom att kunna få in X SEK i månaden. X-X=0. Det betalar ingen resa.

- Jag förstår inte vad den här föreställningen bygger på. Förklara gärna.

- Det där myglet är lika utbrett som svartkontrakt. Alla lägger på mer än de har i kostnader.

- Jo, eftersom beståndet inte är tillräckligt och värden ockrar. Så fungerar alla fria marknader. Litet bestånd = dyrt.
Citera
2014-04-14, 20:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det blir brist när man inför prisregleringar och därför har vi brist på hyreslägenheter. Bostadsrätter är det däremot inget problem att få tag i om man bara betalar vad det kostar. Att säga att det är brist på BR är alltså som att säga att det är brist på Volvo-bilar.
För den som kan betala råder ingen brist, oavsett vad det gäller. Bostadsbristen gäller för oss med små eller måttliga inkomster, och därför är talet om fri hyressättning inte så lockande för oss.
Citera
2014-04-14, 20:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bostad behöver alla människor. Bilar behövs inte i samma utsträckning, då vi har kollektivtrafik i större städer, men även i mindre.

Bil kan vara helt nödvändigt för ett fungerande liv på många platser.

Citat:
2: Avgift till förening, ev. tvångsamortering, ränta. Det behövs en mer komplex modell för att få det rättvist dock, men i runda slängar detta.

Du behöver nog tänka igenom ditt förslag om du inte kan svara mer precist än så.

Citat:

Du gör ett antagande här att jag anser detta till att börja med. Men jag anser att alla barn ska ha vettiga möjligheter till bra utbildning, de ska inte vara beroende av att föräldrarna kan betala för det.

Pension däremot är en mer tveksam sak, staten har inte visat sig vara speciellt bra på det och dessutom är det en sak individen kan ta hand om själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
För den som kan betala råder ingen brist, oavsett vad det gäller. Bostadsbristen gäller för oss med små eller måttliga inkomster, och därför är talet om fri hyressättning inte så lockande för oss.

Fel, oavsett vad du kan betala så är det brist på HR i attraktiva områden, åtminstone om du inte har kontakter eller vill bryta mot lagen.
Citera
2014-04-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ferraribilsresonemanget, igen då.

Kanske kunde vi göra en vettig jämförelse. Om en bil idag kostade 1 miljon kronor och alla människor behövde en bil för att ta sig till jobbet, vad skulle hända tror du? Givetvis så lämnar vi FIAT-krediter utanför.
Snittet i Sverige är 42 kvm per person. Det motsvarar att vi är ganska väl förspända med bilar.

Jämförelsen skulle i så fall vara att vi har en bilpark som vi redan har idag, med de priser på bilar som gäller. Och att bostadsförmedlingen säljer en ny Ferrari för 100 KSEK en gång i kvartalet.

Och då skulle den här tråden handla om vilken brist det är på Ferrari-bilar.

Citat:
Jag har redan länkat till en rad befolkningsöknings kontra byggnadsökningar. Vi ökar med långt många fler människor än vad det byggs för, alla boendeformer inräknat.
Om du har något som visar hur boyta per person ändrats i Stockholm de senaste 30 åren får du gärna länka.

Återigen vill jag peka på att det är inte brist på villor i Älvsjö. Det finns ett antal villor där. Fler får inte plats. Är det då fler som vill bo där än det finns villor så kan man lösa det på lite olika sätt.
Antingen har man en marknadsekonomi och då är det den som betalar.
Eller också har man en köekonomi. Det hade man in Sovjet. Det är extremt ineffektivt, och initiativhämmande.
Citera
2014-04-14, 20:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Fel, oavsett vad du kan betala så är det brist på HR i attraktiva områden, åtminstone om du inte har kontakter eller vill bryta mot lagen.
Jag tänkte väl mer att om man är hur rik som helst kan man ju köpa en lägenhet, man behöver inte bo i hyresrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in