2010-02-11, 22:54
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Gissa det du

Det förefaller tramsigt om jag ska gissa vad du menar i en debatt. Jag tycker du ska klargöra detta istället.

Citat:
ta reda på vad som är möjligt där först innan du börjar babbla om att avreglering kommer lösa problemen

Om man kan ta ut högre hryror ökar incitamenten till att bygga nya hyresrätter, vilket ökar konkurrensen och ger ett större utbud. Sedan kan man även bygga till lägre standard (kanske gemensamt kök/badrum för en grupp lägenheter?) för att spara pengar, då kan man även ta ut lägre hyror.
Senast redigerad av Stig-Britt 2010-02-11 kl. 22:58.
Citera
2010-02-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Det som den fria marknaden kommer överens om.
du tror inte det finns lite teknik mm som skall lösas där? eller tänker du att man skall bygga upp pappkartonger som hus för att få ner priset?
Citera
2010-02-11, 23:01
Medlem
Citat:
du tror inte det finns lite teknik mm som skall lösas där? eller tänker du att man skall bygga upp pappkartonger som hus för att få ner priset?

Om det är det byggherren vill satsa på och folk är villiga att bo i hus av kartong så ja. Det är det som är fri marknad, den sanerar sig själv. Dåliga idéer testas, ratas och försvinner. Goda idéer stannar tills de i sin tur trumfas av en bättre.
Citera
2010-02-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det förefaller tramsigt om jag ska gissa vad du menar i en debatt. Jag tycker du ska klargöra detta istället.
håller med, just nu känns det lite som man diskuterar med barn.

Citat:
Sedan kan man även bygga till lägre standard (kanske gemensamt kök/badrum för en grupp lägenheter?) för att spara pengar, då kan man även ta ut lägre hyror.
Tror du det finns många som är intresserade av att bygga lägenheter för socialfall? vad ligger vinsten i det, är det inte en hel del risker involverade
och även om du sparar extremt så tvivlar jag på att du kommer ner på priser som gör det till intressanta kalkyler.
Citera
2010-02-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Om det är det byggherren vill satsa på och folk är villiga att bo i hus av kartong så ja. Det är det som är fri marknad, den sanerar sig själv. Dåliga idéer testas, ratas och försvinner. Goda idéer stannar tills de i sin tur trumfas av en bättre.

Och där skiljer din och min åsikt på sig. Jag tycker att de som har det gott ställt skall bidra till dem som inte har det så gott ställt så de får det hyffsat. Jag tror inte på ett samhälle där det skiljer för mycket i standard mellan olika grupper. Ett barn kan inte rå för vilka föräldrar den får och det är ett exempel på något som är extremt avgörande för hur det går i livet.

Jag tror också på att samhället blir starkare som helhet om samhället är flexibelt och kan fånga upp så många som möjligt och ge dem en plats.
Citera
2010-02-11, 23:05
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
håller med, just nu känns det lite som man diskuterar med barn.

Tråkigt att du känner så. Jag får försöka bättra mig.

Citat:
Tror du det finns många som är intresserade av att bygga lägenheter för socialfall? vad ligger vinsten i det, är det inte en hel del risker involverade

Ja, vi har bostadsbidrag och socialbidrag, exempelvis. Att man får nöja sig med lägre standard i dessa fallen är inget kontroversiellt.

Citat:
och även om du sparar extremt så tvivlar jag på att du kommer ner på priser som gör det till intressanta kalkyler.

Som jag skrev tidigare; om vi tillåter marknadshyror öppnar vi för starkare konkurrens. Det leder till lägre hyror och hyror anpassade efter efterfrågan och utbud. Sedan skall du inte inbilla dig att byggkostnaden är det enda som går att optimera. Vi pratar även om underhållsstandard, administrativa kostnader, och liknande.
Senast redigerad av Stig-Britt 2010-02-11 kl. 23:08.
Citera
2010-02-11, 23:10
Medlem
Citat:
Det leder till lägre hyror och hyror anpassade efter efterfrågan och utbud.
Och när utbudet är mindre än efterfrågan så leder det till en prisökning.

Citat:
Sedan skall du inte inbilla dig att byggkostnaden är det enda som går att optimera. Vi pratar även om underhållsstandard, administrativa kostnader, och liknande.
Det är mycket tydligt att företagande är något okänt för dig. Skall ett företag investera i något så krävs en del marginal, högriskprojekt krävs mer marginaler på.
Jag tror nog de flesta byggföretag försöker pressa priser så gott det går utan att det "syns" så man kan plocka ut samma hyra som om man gjort det på ett dyrare sätt.
Citera
2010-02-11, 23:13
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Och när utbudet är mindre än efterfrågan så leder det till en prisökning.

Vad förstår du inte? Om vi gjorde det lönsamt att bygga och driva hyresrätter skulle utbudet öka.

Ställ dig själv följande fråga; varför finns det ingen brist på kläder, bilar, högtalare, telefoner, däck, lampor, TV-apparater, fönster, dörrar eller pennor? Varför finns det brist på bostadsrätter? Vilka andra saker lider det brist på?

Citat:
Det är mycket tydligt att företagande är något okänt för dig. Skall ett företag investera i något så krävs en del marginal, högriskprojekt krävs mer marginaler på.

Vilket är varför det inte byggs något idag. Man kan nämligen inte ta ut vilka hyror man vill.

Citat:
Jag tror nog de flesta byggföretag försöker pressa priser så gott det går utan att det "syns" så man kan plocka ut samma hyra som om man gjort det på ett dyrare sätt.

Så länge man ser förbi konkurrensaspekten; ja. Men då kommer någon konkurrent och gör samma sak, fast lite, lite mindre, och tar lite, lite lägre hyror. Sedan kommer nästa, och ja... har du någonsin läst ekonomi så förstår du hur det slutar.
Citera
2010-02-11, 23:16
Medlem
Citat:
Vad förstår du inte? Om vi gjorde det lönsamt att bygga och driva hyresrätter skulle utbudet öka.
Och det måste vi göra INNAN vi släpper marknaden

Citat:
Så länge man ser förbi konkurrensaspekten; ja. Men då kommer någon konkurrent och gör samma sak, fast lite, lite mindre, och tar lite, lite lägre hyror. Sedan kommer nästa, och ja... har du någonsin läst ekonomi så förstår du hur det slutar.
tro mig, det är något företag kalkylerar med innan om det är en aktuell risk. det är inga muppar som sitter där
Citera
2010-02-11, 23:16
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Och det måste vi göra INNAN vi släpper marknaden

Hur föreslår du att vi gör detta?
Citera
2010-02-11, 23:17
Medlem
Citat:
Hur föreslår du att vi gör detta?
subventionera
Citera
2010-02-11, 23:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
subventionera

Subventionera vad och hur? Hyrorna är redan i dagsläget subventionerade. Vad vill du ändra, och över hur lång tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in