2014-01-10, 18:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Gissar att det är denne man: https://www.facebook.com/micha.engrund

Har svårt att tro att han skulle vara GM.. (isåfall bara om det skulle ha varit ett misslyckat försök till våldtäkt...) skulle han kunna ha hjäpt AN/KJ/MB/XX med transport och utplacering?

Vet någon hur MEs relation till MB, AN och KJ ser ut?

Det är väl inte så bara? Finns inga tecken på att VB hade kläder på överkroppen när hon mördades, inga textilfibrer i såren, kan mycket väl ha handlat om en våldtäkt oavsett gärningsman.

Fanns det jord eller annat från naturen i sårskadorna eller skrapmärken på överhuden? Jag tror inte att jag har läst något om det, då borde man kanske sluta sig till att mordet har skett inom hus, jag tror så iaf.

Hittade teknikerna några spår i bagageutrymmet förutom blodet? Nu kan det iof finnas där av uppenbara anledningar pga KJ airsoftspelande, men kanske, jord/sand på något märkligt sätt, ev. blandat med blodet, eller andra spår som kan tolkas in?

Funderar på det där med ryggsäcken, hur hög var den, fick vi fram modell och måtten på den? Jag tänker på händerna, många tror på DNA motivet, men det kan vara så enkelt som att det var tvunget att kapa händerna för att kroppen skulle få plats i ryggsäcken. Kapar man av händerna når armarna troligtvis ner till ungefär där benen skildes från torson.

Varför togs inte huvudet bort från torson? Det vet jag inte, men det faktum att det inte avskildes säger mig att emballaget eller transporthjälpmedlet har varit minst fyndets längd, hade KJ något i den storleken i sitt eller föräldrarnas hem, kanske var det ryggsäcken som användes. Den omtalade ryggsäckens mått är mycket intressant tycker jag.

Med ryggsäck orkar man bära tyngre och längre än utan.

EDIT;Jag tror att styckaren kapade bort benen först, såg att händerna gjorde armarna längre än torson med huvud och beslöt sig för att kapa av händerna för att få plats med kroppen i en sopsäck som sedan lades i t ex. ryggsäcken vars mått kroppen var tvungen att passa in i.
Senast redigerad av OY 2014-01-10 kl. 18:04.
Citera
2014-01-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Åklagarna som ledd den här utredningen tycks ha haft uppfattningen att det är KJ som är gärningsmannen.
VB försvann den 4/5 och när hon rapporterades försvunnen sattes spaning på KJ den 8/5 som var helt riktigt, därför hon hade besökt honom den kvällen hon försvann.
De här spaningarna på KJ fortsatte framåt, men mellan den 18-20 maj drar åklagarna bort spaningen på KJ av någon svårförklarig anledning. Spaningarna på KJ återupptogs den 20 maj och det gick bra att häkta honom den 23 maj.
Det här medförde att KJ kunde inte ha alibi hela tiden från 8/5 till 23/5 när han blev häktad.
Om åklagarna ansåg att de hade så viktig spaning på annat håll borde andra spanare satts in där, eller kallat in spanare från annat distrikt, om inga fler fanns tillgängliga.
Nu blev det en lucka för KJ som blev mycket negativt för honom.

Mitt fetade:

Lyssna på inspelade förhöret i TR samt lär dig läsa varje rad i FUP och inte varannan, det skulle göra dig gott för du är liksom en del i tråden fullständigt insnöade och kan inte ta eller läsa fakta i målet.

Annan person än KJ hade span på sig 13-19 maj 2013, det framgår med önskvärd tydlighet i inspelade förhör under ed i TR Piteå med polisman Se*lin. (spaningsledare av insatsen).

Jag kan peka på fler felaktigheter i dina poster men jag ids inte för du har "NOLL" trovärdighet.
Alltså de är inte värt att ens läsa utan bara spola förbi. Kryp ner under stenen igen.
Citera
2014-01-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Som jag har förstått är MB väldigt duktigt med datorer och telefoner och han visste att polisen inte kunde återskapa de raderade sms i hans telefon.

Det finns många osäkra faktorer att spekulera kring i det här mordfallet. Men just detta finns det så nära "vetenskapliga bevis" man kan komma för att vi med visshet borde kunna enas om att:
NEJ. Vare sig han, någon kompis eller världens främsta mobilexperter skulle kunnat ge honom de garantierna.

Han kunde INTE veta att SMS:en inte kunde återskapas. Ingen kunde veta att de med säkerhet var permanent raderade innan IBAS analyserade mobilminnet.

Detta har gåtts igenom till leda, men vi kan göra det igen. (EFTER att du läst IBAS rapport om de raderade SMS:en i FUP, vill säga)
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-10 kl. 18:38.
Citera
2014-01-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, jag citerar ingen text, men jag har ett minne som du inte är i närheten av. Vidare kan jag upplysa dig om att jag sällan har fel. Ytterst sällan.

OK... Det här blir ett intressant litet experiment i social kompetensnivå.
Citerade du eller citerade du inte någon text i inlägg 61129?

Ser fram emot artigt svar.
Citera
2014-01-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
En liten fundering. MB raderade SMS som inte går att återskapa. Han minns till att börja med inte vad som stod i dessa meddelanden. Sedan drar han sig till minnes att det kan ha stått någonting liknande "han/hon är galen" Den enkla förklaringen är att det är KJ som avses mot bakgrund av det accelererande förloppet från endast meddelandetrafik mellan KJ och VB fram till att KJ och VB var i hans lägenhet, till att skicka SMS till MB kl 17:04 och ringa 112*# kl 17:09. En alternativ förklaring (långsökt men möjlig) skulle kunna vara enligt följande:
VB skickar SMS till MB kl 17:04 "hon är galen", för att det verkligen var en kvinna i KJ lägenhet.

Lek med tanken att det redan var en annan kvinna i KJ lägenhet när de kom dit. Då förändras möjligheterna. Ett vittne ska ha sett KJ köra ända fram till huset och släppa av en mörkhårig kvinna, därefter parkera bilen för att gå tillbaka till huset. Flera här i tråden har funderat om detta. Tänk om det var denna kvinna som VB upplevde vara tokig och därför kontaktar MB. Denna kvinna kan då ha varit den som gick på sträckan grubban (3-2-3G) samt den som sågs av ett vittne vid 21:30 tiden. Ett mord eller påbörjad grym behandling kan få många att bli ångerfyllda. Vittnet upplevde att den asiatiska kvinnan såg sorgsen ut.

Om det fanns en asiatisk kvinna i KJ lägenhet utöver VB själv, vem skulle det då kunna vara?

Genom att skriva såväl troliga som konspiratoriska och utopiska händelseförlopp så smalnar antalet realistiska alternativ ned till en hanterbar mängd efterhand som dessa blir ifrågasatta på saklig och logiskt grund, gärna med hänvisning. Flera fb bör ta bort sin prestige och i stället välja en trådvänlig vokabulär så att vi tillsammans kan fokusera på att lösa mordet. Sedan ska det alltid finnas plats för både knasiga idéer som klarsynta. Ur knasiga tankar kan nya idéer utvecklas som kompletterar eller förklarar tillgängligt faktaunderlag. Mastuppkopplingar och tidpunkter för samtal och SMS i tidigare inlägg är hämtade ur FUP. Ett problem med FUP är att det finns fakta lite här och där som inte är sammanställt i kronologisk ordning vilket gör det svårt att ta till sig och hitta den röda tråden som sannolikt finns där. Flera teorier i tråden faller på sin orimlighet då fakta som tidpunkter för samtal och SMS mellan VB, MB, KJ inte hänger ihop med vad de spekulerar i eller påstår är sant.

Det han lika gärna ha stått " jag är livrädd för dig MB - och måste ringa 112"
Citera
2014-01-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Känner du någon/några inblandade i det här fallet?

Jag har ingen koppling överhuvudtaget till någon person som figurerar i fallet. Har du?
Citera
2014-01-10, 18:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Nej dessvärre inte, själva dödsögonblicket försöker jag undvika att tänka detaljerat på, men någon rofylld stund var det säkerligen inte.
Jag förstår dock inte din låsning vid M.
Man har ju inte kunnat få något intryck av honom i FUP så jag har svårt att hänga med där.
Visst fanns det en Efterhängsen och Jobbig person, men han hade ju själv uppmuntrat det beteendet och stundvis spelat på det. Vari ligger hotet?
Svårt att gissa vad V sagt/hotat. Hon följer ingen mall direkt.
Jag tror inte vi kommer fram till mer utan ett erkännande, och hittills är iaf K skyldig i mina ögon. Även om det fattas något för att det ska kännas givet.

En fällande dom, vilket redan är förutskickat, sätter press på KJ som tvingas lägga det han har på bordet för att få till en new deal med nya kort där övriga inblandade anges. KJ:s enda chans att komma lindrigare undan är att medge en mer blygsam roll, samt att han inte deltog i själva mördandet.

Beträffande Berg har jag ingen "låsning" vid honom, men hittills är MB/AN:s motiv oöverträffat. Något motiv tror jag inte KJ hade, bara sin osläckta lust att ta en människas liv för att se om verkligheten blev som han föreställt sig. Men samma osläckta lust tror jag att åtminstone en av KJ:s intressegemensamma hade - excessen mot VB utfördes av fler än KJ i den kategorin. Tror jag.
Citera
2014-01-10, 19:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det är ju precis därför det känns så himla givande att samspråka med dig...

Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
OK... Det här blir ett intressant litet experiment i social kompetensnivå.
Citerade du eller citerade du inte någon text i inlägg 61129?

Ser fram emot artigt svar.

Eller hur ..

M. Jag ska göra så gott jag kan .. Nej, jag har inte citerat nånting. Vem/vad i så fall ? Åklagarna undslapp att man inte kunde utesluta åtminstone en medgärningsman, dvs jag tolkade in en skymt av tvivel hos åklagarna att åtalet inte var fullödigt i alla sina beståndsdelar. Så förstod jag saken, uttryckt i inlägg 61129
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-10 kl. 20:14.
Citera
2014-01-10, 20:30
Moderator
OYs avatar
Finns det något som styrker att KJ inte skrev upp sig på någon lista vid söken?

Det finns uppgifter som säger att KJ presenterat sig som T*mmy P*rsson på en direkt fråga från MLL(MPS), A*nika(sökperson/gruppchef) säger så. KJ hade även sagt till MLL att man fick räkna med uppmärksamhet när man är den sista som har sett henne i livet.

Är det inte skillnad på vad han säger och vad han gör, han kanske skrev in sig i listan under KJ, men säger att han heter TP när någon frågar.

Finns listorna, är det styrkt att KJ inte har antecknat sig i dem? Och vid hur många sök var KJ med, borde finna mer än en lista isf, skrev han aldrig in sig på en lista, hur ligger det till med den här saken?

EDIT;

Rättelse

FUP

Hon fick en ansvarsuppgift inom MP. Hon blev gruppchef.

...

Själv hade inte A*nika någon sökgrupp utan hon var ansvarig över alla sökgrupper, typ "yttre
befäl" för MP.

Säg då yttre befäl direkt, jäkla civilist.
Senast redigerad av OY 2014-01-10 kl. 20:37.
Citera
2014-01-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det något som styrker att KJ inte skrev upp sig på någon lista vid söken?

Det finns uppgifter som säger att KJ presenterat sig som T*mmy P*rsson på en direkt fråga från MLL(MPS), A*nika(sökperson/gruppchef) säger så. KJ hade även sagt till MLL att man fick räkna med uppmärksamhet när man är den sista som har sett henne i livet.

Är det inte skillnad på vad han säger och vad han gör, han kanske skrev in sig i listan under KJ, men säger att han heter TP när någon frågar.

Finns listorna, är det styrkt att KJ inte har antecknat sig i dem? Och vid hur många sök var KJ med, borde finna mer än en lista isf, skrev han aldrig in sig på en lista, hur ligger det till med den här saken?

EDIT;

Rättelse

FUP

Hon fick en ansvarsuppgift inom MP. Hon blev gruppchef.

...

Själv hade inte A*nika någon sökgrupp utan hon var ansvarig över alla sökgrupper, typ "yttre
befäl" för MP.

Säg då yttre befäl direkt, jäkla civilist.

Och ME säger att han var chef över gruppcheferna
Citera
2014-01-10, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Och ME säger att han var chef över gruppcheferna

Det kan han ha varit, för att klara av uthållighet över tid så kan man inte ha endast en chef som kör 24/7 kanske i en vecka eller mer, det orkar man inte. Men visst, forska gärna i det, skulle inte förvåna mig om han har ljugit, han har inte träffat KJ vid något tillfälle under söken, de kände varandra och ME var KJ närmsta överordnad, kanske var det A*nika som var yttre befäl vid de tillfällen som KJ var med och sökte, eller så körde de med chef och ställföreträdare.
Citera
2014-01-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Tyvärr måste jag göra dig besviken.

För det första: MB har sagt att VB:s sms löd nåt i stil med att 'hon eller han är galen'. Han har inte låst sig vid enbart 'hon'.

För det andra: Det existerar inget vittne som sett KJ släppa av/vara i sällskap med en mörkhårig kvinna.
Vittnet, en granne till KJ, kunde nämligen inte se om det var en man eller kvinna!
Inga problem, det är bara bra med lite kritik för då får man chansen att rätta till eventuella oklarheter eller tänka i nya banor. Antingen har du inte läst eller förstått eller så har jag uttryckt mig oklart men det spelar ingern roll. För det första: Om du läser i början av inlägget ...Sedan drar han sig till minnes att det kan ha stått någonting liknande "han/hon är galen"...
Jag påstår alltså inte att MB sa att hon är galen, jag utvecklar endast tanken och vart den leder mig om händelseförlopp och möjligheter som det ger om det var en hon. Var det en han så måste det rimligt vis vara KJ, det kan knappast vara MB då det är honom som hon skickar SMS till. Så glöm det där med låsning.

För det andra: ok, men det förtar inte möjligheten att det skulle kunna ha varit en kvinna och tanken jag prövade var vilka händelseförlopp och möjligheter som det ger om det var en kvinna.
Om det var en han så ger det andra möjligheter och begränsningar, självklart men det var inte det jag var ute efter att pröva.

Jag tror inte för en sekund att MB/AN varit delaktiga i mordet men det hindrar inte mig från att pröva olika teorier där även dem ingår. Att vara kategorisk eller försvara någons heder eller egna åsikter om vad som är sanning och inte, att idiotförklara andra och lyfta sig själv till skyarna som den brillianta som alltid har rätt och aldrig fel är ett uttryck för dålig självinsikt och begränsad livserfarenhet av social interaktion med en släng av narcissism. Efter att ha testat teorierna så får jag en klarare bild om vem eller vilka som är inblandade eller inte. Inlägg som dina bidrar till denna utveckling, bli bara inte för kategorisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in