Citat:
Du vederlägger ditt eget argument, och så sätter du vederläggningen inom parentes, som om den inte hade någon betydelse!
Du säger det själv: våldtäkt och misshandel är olika brott, så om man trots detta kan jämföra våldtäkt och misshandel, vilket ju är vad vi gör hela tiden i den här tråden, du med, så kan man även jämföra snatteri och mord. Att skillanden mellan de två sistnämnda är större än mellan de två förstnämnda är bara en gradskillnad. Jag ser inte varför den gradskillnaden skulle ha någon avgörande betydelse för det vi diskuterar.
Citat:
snatteri inte påverkar någon fysiskt.
Det gör det visst. Den butiksägare som utsätts för snatteri får minskad inkomst, och det påverkar honom fysiskt, i form av att han inte kommer att kunna köpa samma saker som om han inte hade blivit utsatt för snatteriet. Det han köper och det han gör med det han köper är fysiskt, alltihop. Fysisk påverkan alltså.
Citat:
Du kan inte ta det "mesigaste" brottet jämfört mot det "värsta" och försöka få in det i detta sammanhang, det går bara inte.
Jo, jag gjorde just det. Att jag tog två brott som är mycket olika allvarliga var naturligtvis för att tydliggöra den princip jag pratar om som gäller även skillnaden mellan våldtäkt och misshandel. Liksom snatteri och mord inte är lika okej, är med största säkerhet inte heller misshandel och våldtäkt lika okej. Jämför: liksom en myra och en elefant inte väger lika mycket, väger med största sannolikhet inte heller en genomsnittlig häst och en genomsnittlig ko precis lika mycket (även om skillnaden mellan de två sistnämnda är mindre). Liksom det vore väldigt konstigt om en genomsnittlig häst vägde precis lika mycket som en genomsnittlig ko, vore det väldigt konstigt om misshandel vore exakt lika "lite okej" som våldtäkt - i synnerhet om de bör ge olika hårda straff! Förstår du nu hur jag menar?
Citat:
Vad är det för grad du pratar om? Vem har bestämt denna?
Här förstår jag inte vad du menar.
Citat:
Jag anser att våldtäkt vore att prioritera över en misshandel ja. Men för att jag har den åsikten betyder det självklart inte att jag tycker att man förtjänar en misshandel eller att det inte är fel.
Eftersom du pratar om prioritering kan jag flika in med att de brott som är ekonomiska, tex, graffiti, är högre prioriterat än våldtäkt för att det är ett ekonomiskt brott. Det tycker jag är fel och omänskligt, att det anses vara värre att skriva på en vägg än att våldta någon..
Eftersom du pratar om prioritering kan jag flika in med att de brott som är ekonomiska, tex, graffiti, är högre prioriterat än våldtäkt för att det är ett ekonomiskt brott. Det tycker jag är fel och omänskligt, att det anses vara värre att skriva på en vägg än att våldta någon..
Graffiti är inte nödvändigtvis lindrigare än våldtäkt. Anta att det kostar 100 000 kr att rengöra en given för allmänheten värdefull kommunal lokal från graffiti. Dessa 100 000 kr hade kommunen, om den sluppit utsättas för graffitin, kunnat använda till att få en ung alkoholist att sluta supa. Nu super denna alkoholist istället ihjäl sig före 40 års ålder, på grund av graffiti-vandalen som med sin vandalisering förintade de där 100 000 kronorna. Graffitin kostar alltså en människas liv. Är inte det i klass med våldtäkt, i allvarlighetsgrad?
Nu är det naturligtvis inte alltid så att graffiti kostar just ett människoliv. Men det kan lika gärna kosta rentav två eller tre människoliv, som att det kostar noll människoliv, genom sådana indirekta effekter som jag beskriver ovan. Det är alltså inte alls självklart att sådant som graffiti bör ge lindrigare straff än våldtäkt. Det beror helt på de förväntade statistiska konsekvenserna, inte på brottsrubriceringen (som jag ser det).
Citat:
Misshandel är ett brott som ska straffas, precis som våldtäkt. Där har vi jämna regler för båda brotten. Bara för att man inte har lika straff betyder det inte att man accepterar vissa brott mer än andra, för då kunde jag lika gärna sitta och säga att misshandel inte ska vara olagligt.
Nej, det följer inte. Att man inte har lika straff för snatteri och mord betyder inte att man accepterar snatteri, till exempel. Att acceptera är inte en antingen-eller-grej, det är en gradgrej. Man accepterar olika företeelser olika mycket. Olika brott är olika oacceptabla, även om de alla kan sägas vara oacceptabla i någon mån. Om man accepterade snatteri lika lite som man accepterar mord, skulle detta avspegla sig i straffen, så att snatteri gav samma straff som mord. På samma sätt: om man skulle acceptera misshandel precis lika lite som man accepterar våldtäkt, skulle det också avspegla sig i straffen. Om straffet för våldtäkt är högre än straffet för misshandel, betyder det alltså att vi (via lagstiftaren) anser att misshandel är mer acceptabelt än våldtäkt, på samma sätt som snatteri är mer acceptabelt än mord. Förstår du nu? En gradskillnad, i hur acceptabla eller hur oacceptabla två brott är i förhållande till varandra, är inte noll bara för att den är mycket mindre än en mycket större gradskillnad mellan två mycket mer olika (o)acceptabla brott.
Citat:
Ska vi ha samma straff på allting menar du?
Nej.
Citat:
Det är ju skillnad på brotten och allt är inte svart och vitt.
Håller helt med.
Citat:
Personligen anser jag att man drabbas hårdare av en våldtäkt än en misshandel.
Hur kommer det sig då att våldtäktsoffer, som hotades med misshandel om de inte gick med på att bli våldtagna, oftast valde att bli våldtagna framför att bli misshandlade? Talar inte deras val för att de åtminstone själva bedömde våldtäkt som ett mindre ont än misshandel? Vad finns det som talar ännu mer i motsatt riktning? Det har jag aldrig förstått. Om man hellre blir våldtagen än misshandlad, ska väl misshandel betraktas som värre än våldtäkt, det är väl fullkomligt logiskt?
Citat:
Våldtäkt är ett våldsbrott OFTA med inslag av misshandel, så att det är fel att använda ordet "brutalt" tycker jag var dumt sagt.
Det är fel att använda ordet "brutalt" om "våldtäkt" i största allmänhet, när långtifrån allt som kallas "våldtäkt" är brutalt - precis som det är fel att säga "primtal är mångsiffriga", när inte alla primtal är mångsiffriga - och precis som det är fel att säga "människor har kuk", när inte alla människor har kuk. You get the picture.
Citat:
Våld är inte bara med knytnävar heller, våldtar du någon är det brutalt, punkt slut.
Inkluderar du i begreppet "våldtäkt" då även det lindrigaste fall som numera kan kallas "våldtäkt" i Sverige? De fallen är verkligen inte brutala. Tänk på vad Julian Assange påstås ha gjort: haft sex utan kondom. Är det brutalt menar du? I så fall har du en ovanligt vittgående definition av "brutalt". Det urvattnar ordet "brutalt", det gör att det ordet tappar kraft i andra sammanhang. Om du vid ett senare tillfälle säger att du såg en "brutal misshandel", kan jag inte längre utesluta att du menar det allra mildaste som kan rubriceras "misshandel", t.ex. en bitchslap som knappt lämnar någon rodnad efter sig.
Citat:
Jag står fast vid att en våldtäkt är en "brutal" handling.
Juridiskt kan tyvärr våldtäkt stå för så fullständigt våldsfria handlingar att ordet "brutalt" passar väldigt dåligt som beskrivning av mycket som nu kallas "våldtäkter" (precis som orddelen "våld" i "våldtäkter" är väldigt missvisande i många fall). Ska du börja kalla bedrägeri och urkundsförfalskning brutalt och våldsamt också?
"Brutalt", då tänker jag typ riktigt hårda pungsparkar, eller krossande av näsben, eller utslagande av tänder, den sortens grejer. Inte en serie stillsamma handlingar mellan en man och en kvinna som består av att kvinnan först säger nej till sex, sedan tyst ändrar sig när mannen smeksamt närmar sig henne ändå, varpå de har sex och båda njuter av sexakten, varpå kvinnan av någon anledning blir sur på mannen, ändrar sig igen och polisanmäler mannen för "våldtäkt" med hänvisning till att hon faktiskt sa "nej" och aldrig uttryckligen "ja". Mannens fortsatta (om än aldrig så försiktiga) pådrivande när kvinnan sa "nej" kan juridiskt sett vara "våldtäkt", trots att ingen som helst brutalitet förekom.
Det är inte förbjudet att som du använda ord vilseledande, men att du gör det tyder ju på att du inte tror dig kunna försvara din ståndpunkt med hederliga grepp, och det säger en hel del om hur (o)rimlig din ståndpunkt är.
Citat:
Det verkar som att du drar en gräns mellan "saker som är okej" och "saker som inte är okej", och så anser du att alla de saker som inte är okej är i lika hög grad icke-okej allihop. Det får dig att inte vilja kalla misshandel för "mer okej än" våldtäkt, trots att du anser våldtäkt vara värre än misshandel. Men var drar du gränsen mellan sådant som är "okej" och sådant som inte är "okej"? Anser du att det är okej att snatta? I så fall förväntar jag mig att du är för en total legalisering av snatteri. Om det inte är okej att snatta, är det då mer okej att snatta än att rånmörda, anser du? Jag hoppas det. Vad finns det annars som hindrar att du börjar rånmörda folk lika gärna som att snatta, om du någon gång inte kan få ihop tillräckligt med pengar på hederlig väg?
Liksom det är mer okej att snatta än att rånmörda, är troligen våldtäkt mer okej än misshandel, i de fall där våldtäktsoffret föredrog våldtäkten framför misshandeln.