Detta oavsett hur stor och stark personen är? Om han håller på med kampsport? Du plockar vem som helst? Hur är det om det är flera? Hur många klarar du av på en gång?
Sista frågan: är du tuff ute på nätet?
Kvittar om man håller på med en kampsport eller inte när man står mot en kniv. Är själv 1.80m & väger 90 kg. Att skydda sig mot en knivattack är inget vem som helst gör bara sådär, det är inte som när man tränar för det.
Hur många dom var kvittar, jag hade sökt upp dom efteråt och plockat dom en efter en. Jag sa specifikt att jag inte hade låtit det gå till rätten, betyder inte att jag hade haft en chans i ett flera mot en läge.
Nej, jag är inte "tuff på nätet", är en "paranoid jävel"(som ett antal personer har kallat mig) som ryter åt folk att backa från mig eller bli nedslagna fall dom går för nära mig. Skulle någon inte backa så drar jag kniv eller anfaller brutalt. Blivit inlagd på PIVA när jag blev hämtad av polisen när jag var på väg till en snubbe för att ha ihjäl han. Dom försökte även döma mig för "förberedande för våld mot tjänsteman"(eller nåt sånt, fick läsa PMs från doktorn, kallade mig gränspsykotisk) när jag hade kniv på psykmottagningen, blev bara fälld för brott mot knivlagen däremot, gick ju inte neka till att jag hade kniv men däremot att jag hade tänkt använda den.
Psykiatrikern vid psyk har beskrivit mig att lida av paranoida vanföreställningar(vilket jag inte anser vara sant) och nedsatt förmåga att känna empati pga jag har schizotyp störning. Har begärt ut journaler och läst vad dom skrivit om mig där.
Jag är fel person att bråka med s.a.s. Ger någon mig en ursäkt för att använda dödligt våld kommer jag att använda det och det kommer vara brutalt.
Senast redigerad av Meratina 2013-02-26 kl. 13:56.
Jag har nog fallit för jargongen "kränkt vit man" men kan inte hjälpa att reflektera över den stora debatten om kvinnohat hit och våldtäkt dit. Såklart är båda dessa saker vidriga och bottenskrapet av vårt samhälle som utför dessa handlingar ska såklart straffas mycket hårdare än dom gör idag. Jag välkomnar debatten.....
Men varför är det mer synd om en kvinna som blir våldtagen än säg mig vit man i tidig 20-års ålder som blir brutalt misshandlad. Varför får inte jag känna mig rädd när jag går hem från krogen? Jag kan ha lika liten chans att försvara mig mot starkare/ flera gärningsmän.
Resultaten kan ju bli dem samma - psykisk och fysisk smärta som kan sitta i flera år, om inte hela livet.
Varför får det aldrig vara synd om män?
Jag håller med om att de saker som män utsätts för får mindre fokus.
Däremot borde det vara skönt att inte behöva känna dig rädd när du går hem från krogen? När jag var yngre hade jag präntats mycket med det här "det är farligt att vara ung flicka"-pratet och tyckte att det var läskigt att vara ute vid kvällstid. Idag har jag äntligen börjat känna mig mer trygg och har inga större problem med att gå i mörker, mm. Det är rätt skönt att äntligen slippa den rädslan får jag säga.
Idag läser man eventuellt om någon misshandel i tidningen då och då, men i övrigt så blir det inte lika "synd om män". Detta är något som jag egentligen vill uppmärksamma och ändra på. Även du kan ta upp problemen med andra också fokusera på det. Ex skriva till journalister och fråga varför de inte tar upp dessa och andra mansproblem som lika allvarliga.
Japp, jag har redan haft mina snyggaste år för ett bra tag sen ändå
De flesta tjejer i sina bästa år hade gladeligen skrattat sig igenom gruppvåldtäkten om hon stod mellan de två alternativen dock. Det hade jag gjort som kille i alla fall, hade tagit det största gangbanget i historiens tid före att bli så brutalt misshandlad att jag får sitta i rullstol eller få hela ansiktet desformerad för resten av mitt liv.
De flesta tjejer i sina bästa år hade gladeligen skrattat sig igenom gruppvåldtäkten om hon stod mellan de två alternativen dock. Det hade jag gjort som kille i alla fall, hade tagit det största gangbanget i historiens tid före att bli så brutalt misshandlad att jag får sitta i rullstol eller få hela ansiktet desformerad för resten av mitt liv.
Som man att gå hem själv är väl ungefär 1000 större chans att råka ut för något än en kvinna. Så det är bara. Men som man ska man ju tåla lite stryk...
Nej, du begriper själv att just biten med att skratta sig igenom det är en överdrift för att betona att det inte ens är i närheten av samma nivå?
Du har inte en aning om hur du skulle resonerat kring detta som kvinna, men ska jag gissa eftersom det tydligen är det vi sitter och gör, så skulle du absolut valt stryk över våldtäkt. Detta tycker jag är rätt ointressant, för det handlar inte om vad vi själva "helst väljer".
Det är ingen som säger att man ska "tåla lite stryk", men herregud.
Att bli misshandlad utan någon speciell anledning när man är på väg hem från krogen exempelvis är vanligt bland unga män, absolut. Det är ingen som säger att män inte får må dåligt över detta, men mansrollen tillåter inte vissa individer att visa känslor, och det kan vara anledningen till att det inte pratas lika öppet om misshandel bland män, för det är klassat som "omanligt" att inte kunna stå upp för sig själv. Vi blir också matade med bilden av att män slåss, vilket stämmer, vad det beror på kan bero på många saker.. Media, filmindustrin, musik etc..
Man ska absolut inte sitta och jämföra våldtäkt och misshandel, och säga att det ena är värre än det andra, för det funkar bara inte. Med det sagt vill jag också poängtera att jag (och ingen jag känner heller för den delen som delar åsikt) inte tycker att misshandel är mer acceptabelt. Men att tvinga någon (oavsett kön) till sex, är mer brutalt och borde straffas hårdare än vad det görs idag.
En annan faktor som spelar roll är är hur lätt det är att få gärningsman fälld för respektive brott.
Intressant i sammanhanget är hur många våldtagna som "gått med" på sex för att inte bli misshandlade. Alltså gått med på sex för att de blir hotade med våld. Sug av mig annars slår jag ut tänderna på dig, då kommer många göra precis det. Misshandel är alltså ett ytterst allvarligt brott eftersom människor ger sex mot sin vilja för att slippa stryk.
Intressant i sammanhanget är hur många våldtagna som "gått med" på sex för att inte bli misshandlade. Alltså gått med på sex för att de blir hotade med våld. Sug av mig annars slår jag ut tänderna på dig, då kommer många göra precis det. Misshandel är alltså ett ytterst allvarligt brott eftersom människor ger sex mot sin vilja för att slippa stryk.
Anta att M är den lindrigaste misshandel, som, om du hotar en kvinna med M om hon inte har sex med dig, skulle få henne att ha sex med dig fastän hon annars inte skulle det. Innebär det du säger att M borde ge hårdare straff än våldtäkt?
Anta att S är den minsta summa pengar för vilken man kan köpa sex av en normal kvinna. Innebär inte ditt resonemang att även stöld av S borde ge hårdare straff än våldtäkt - eftersom det förmodligen finns en summa S som för de flesta kvinnor vore värre att gå miste om än att ha sex som de inte känner för att ha?
Du har inte en aning om hur du skulle resonerat kring detta som kvinna, men ska jag gissa eftersom det tydligen är det vi sitter och gör, så skulle du absolut valt stryk över våldtäkt. Detta tycker jag är rätt ointressant, för det handlar inte om vad vi själva "helst väljer".
Det är ingen som säger att man ska "tåla lite stryk", men herregud.
Att bli misshandlad utan någon speciell anledning när man är på väg hem från krogen exempelvis är vanligt bland unga män, absolut. Det är ingen som säger att män inte får må dåligt över detta, men mansrollen tillåter inte vissa individer att visa känslor, och det kan vara anledningen till att det inte pratas lika öppet om misshandel bland män, för det är klassat som "omanligt" att inte kunna stå upp för sig själv. Vi blir också matade med bilden av att män slåss, vilket stämmer, vad det beror på kan bero på många saker.. Media, filmindustrin, musik etc..
Man ska absolut inte sitta och jämföra våldtäkt och misshandel, och säga att det ena är värre än det andra, för det funkar bara inte.
Antingen är båda precis lika dåliga, eller så är det ena värre än det andra. Om du försöker förneka detta, kan jag fråga dig om du inte tycker att mord är värre än snatteri. Med tanke på att det finns miljoner grader av "dålighet" mellan mord och snatteri, om vi antar att mord har dålighetsgrad 10 000 000 och snatteri har dålighetsgrad 250, vore det väl väldigt konstigt om det råkade vara så att misshandel och våldtäkt vore exakt på samma grad, t.ex. grad 3 848 257. Eller hur?
Dock finns det ju så många olika dålighetsgrader av misshandel, och så många olika dålighetsgrader av våldtäkt, att det är viktigt att precisera vad man menar när man säger "misshandel" och vad man menar när man säger "våldtäkt" när man jämför dessa två i dålighetsgrad. Genomsnittsfallet av misshandel och genomsnittsfallet av våldtäkt, i dålighetsgrad, borde gå att jämföra, och sannolikt skulle det ena eller det andra vara av större dålighetsgrad. Det vore väldigt förvånande om båda råkade vara av precis samma dålighetsgrad. Ungefär lika förvånande som om två slumpmässigt utvalda svenska medborgare båda två skulle ha exakt lika många lyckosignalsubstansmolekyler i sig i detta nu och alltså vara exakt lika lyckliga båda två.
Citat:
Med det sagt vill jag också poängtera att jag (och ingen jag känner heller för den delen som delar åsikt) inte tycker att misshandel är mer acceptabelt.
Det vore konstigt om misshandel och våldtäkt vore precis lika acceptabla. Våldtäkt är t.ex. mer acceptabelt än massmord - det är därför polisen avsätter mer resurser för att få fast en massmördare än för att få fast en våldtäktsman. Hur mycket resurser som bör avsättas för att få någon fälld för brott x är ett mått på hur (o)acceptabelt brott x är. Anser du att polisen inte bör avsätta ens en krona mer i resurser för att få fast en genomsnittlig våldtäktsman än de bör avsätta för att få fast en genomsnittlig misshandelsmisstänkt, utan exakt samma antal kronor? Endast i så fall anser du att misshandel inte är mer acceptabelt än våldtäkt.
Talk is cheap. Pengautportionering avslöjar ens verkliga värderingar.
Citat:
Men att tvinga någon (oavsett kön) till sex, är mer brutalt och borde straffas hårdare än vad det görs idag.
Det går inte ihop att våldtäkt ska straffas hårdare än misshandel, om misshandel inte är mer acceptabelt än våldtäkt.
Och vad är brutalt i en våldtäkt som genomförs helt utan fysiskt våld? Ordet "brutalt" kommer från "brute", d.v.s. djur. Om (icke-mänskliga) djur i högre grad än människor använder fysiskt våld för att få sex, är kanske "brutalt" en korrekt beskrivning av våldtäkter med våldsinslag, men långtifrån alla våldtäkter har ju våldsinslag, så det är fel att kalla våldtäkter generellt för brutala.
Det skapar inflation i ordet "brutal" (liksom det gått inflation i ordet "våld" genom att man låtit även sådan påtvingad sex som inte innehåller våld få kallas "våldtäkt"). Låt oss inte låta det gå inflation i alla ord bara för att det gjort det i vissa.
Citat:
En annan faktor som spelar roll är är hur lätt det är att få gärningsman fälld för respektive brott.
Du menar att eftersom det är så svårt att få våldtäktsmän dömda för våldtäkt, ska de få våldtäktsmän som trots allt bli dömda få sitta av även en del av de straff man inte lyckats döma andra våldtäktsmän till, så att avskräckningseffekten ändå inte blir så liten på kollektivet potentiella våldtäktsmän? Menar du alltså att man ska döma några få våldtäktsmän orättvist hårt för att minska våldtäkterna?
Ska man vara konsekvent den inställningen, ska man väl döma till livstids fängelse för varje litet sexuellt ofredande eller förtal som bevisats i domstol - detta för att kompensera för det faktum att nästan alla som sexuellt ofredar eller förtalar går fria?
Eller, varför är våldtäkt mot kvinnor ett problem medans våldtäkt mot män är ointressant när det inte fungerar som att utmåla kvinnor som en utsatt grupp?
Antingen är båda precis lika dåliga, eller så är det ena värre än det andra. Om du försöker förneka detta, kan jag fråga dig om du inte tycker att mord är värre än snatteri. Med tanke på att det finns miljoner grader av "dålighet" mellan mord och snatteri, om vi antar att mord har dålighetsgrad 10 000 000 och snatteri har dålighetsgrad 250, vore det väl väldigt konstigt om det råkade vara så att misshandel och våldtäkt vore exakt på samma grad, t.ex. grad 3 848 257. Eller hur?
Dock finns det ju så många olika dålighetsgrader av misshandel, och så många olika dålighetsgrader av våldtäkt, att det är viktigt att precisera vad man menar när man säger "misshandel" och vad man menar när man säger "våldtäkt" när man jämför dessa två i dålighetsgrad. Genomsnittsfallet av misshandel och genomsnittsfallet av våldtäkt, i dålighetsgrad, borde gå att jämföra, och sannolikt skulle det ena eller det andra vara av större dålighetsgrad. Det vore väldigt förvånande om båda råkade vara av precis samma dålighetsgrad. Ungefär lika förvånande som om två slumpmässigt utvalda svenska medborgare båda två skulle ha exakt lika många lyckosignalsubstansmolekyler i sig i detta nu och alltså vara exakt lika lyckliga båda två.
Det vore konstigt om misshandel och våldtäkt vore precis lika acceptabla. Våldtäkt är t.ex. mer acceptabelt än massmord - det är därför polisen avsätter mer resurser för att få fast en massmördare än för att få fast en våldtäktsman. Hur mycket resurser som bör avsättas för att få någon fälld för brott x är ett mått på hur (o)acceptabelt brott x är. Anser du att polisen inte bör avsätta ens en krona mer i resurser för att få fast en genomsnittlig våldtäktsman än de bör avsätta för att få fast en genomsnittlig misshandelsmisstänkt, utan exakt samma antal kronor? Endast i så fall anser du att misshandel inte är mer acceptabelt än våldtäkt.
Talk is cheap. Pengautportionering avslöjar ens verkliga värderingar.
Det går inte ihop att våldtäkt ska straffas hårdare än misshandel, om misshandel inte är mer acceptabelt än våldtäkt.
Och vad är brutalt i en våldtäkt som genomförs helt utan fysiskt våld? Ordet "brutalt" kommer från "brute", d.v.s. djur. Om (icke-mänskliga) djur i högre grad än människor använder fysiskt våld för att få sex, är kanske "brutalt" en korrekt beskrivning av våldtäkter med våldsinslag, men långtifrån alla våldtäkter har ju våldsinslag, så det är fel att kalla våldtäkter generellt för brutala.
Det skapar inflation i ordet "brutal" (liksom det gått inflation i ordet "våld" genom att man låtit även sådan påtvingad sex som inte innehåller våld få kallas "våldtäkt"). Låt oss inte låta det gå inflation i alla ord bara för att det gjort det i vissa.
Du menar att eftersom det är så svårt att få våldtäktsmän dömda för våldtäkt, ska de få våldtäktsmän som trots allt bli dömda få sitta av även en del av de straff man inte lyckats döma andra våldtäktsmän till, så att avskräckningseffekten ändå inte blir så liten på kollektivet potentiella våldtäktsmän? Menar du alltså att man ska döma några få våldtäktsmän orättvist hårt för att minska våldtäkterna?
Ska man vara konsekvent den inställningen, ska man väl döma till livstids fängelse för varje litet sexuellt ofredande eller förtal som bevisats i domstol - detta för att kompensera för det faktum att nästan alla som sexuellt ofredar eller förtalar går fria?
Jag ska försöka svara på detta aningen luddiga svaret..
Citat:
Man kan inte jämföra snatteri och mord eftersom det är helt olika brott (ja, jag vet att våldtäkt och misshandel också är det), snatteri inte påverkar någon fysiskt. Du kan inte ta det "mesigaste" brottet jämfört mot det "värsta" och försöka få in det i detta sammanhang, det går bara inte.
Vad är det för grad du pratar om? Vem har bestämt denna?
Citat:
Jag anser att våldtäkt vore att prioritera över en misshandel ja. Men för att jag har den åsikten betyder det självklart inte att jag tycker att man förtjänar en misshandel eller att det inte är fel.
Eftersom du pratar om prioritering kan jag flika in med att de brott som är ekonomiska, tex, graffiti, är högre prioriterat än våldtäkt för att det är ett ekonomiskt brott. Det tycker jag är fel och omänskligt, att det anses vara värre att skriva på en vägg än att våldta någon..
Citat:
Misshandel är ett brott som ska straffas, precis som våldtäkt. Där har vi jämna regler för båda brotten. Bara för att man inte har lika straff betyder det inte att man accepterar vissa brott mer än andra, för då kunde jag lika gärna sitta och säga att misshandel inte ska vara olagligt. Ska vi ha samma straff på allting menar du? Det är ju skillnad på brotten och allt är inte svart och vitt. Personligen anser jag att man drabbas hårdare av en våldtäkt än en misshandel.
Våldtäkt är ett våldsbrott OFTA med inslag av misshandel, så att det är fel att använda ordet "brutalt" tycker jag var dumt sagt. Våld är inte bara med knytnävar heller, våldtar du någon är det brutalt, punkt slut.
Citat:
Jag förstår inte vad du fått detta ifrån, läser du mellan rader så kan du sluta med det för det kan du uppenbarligen inte.
Anledningen till att jag skrev att det kan bero på hur lätt/svårt det är att få GM fälld menar jag med att det kan förklara människors syn på de olika brotten.
Jag tycker det är hemskt att människor våldtar och kommer undan med det, och det vill jag ändra på. Hur? Det vet jag inte.
För att klargöra mig så vi slipper sitta här och skriva A4-långa svar till varandra utan att riktigt förstå varandra, och behöva gissa (som du nu gjort) vad den andra menar...
Jag anser att både våldtäkt och misshandel ska straffas. Jag anser att våldtäkt ska straffas hårdare, och när jag säger det menar jag inte att misshandel inte ska straffas, för åter igen, båda ska straffas men inte lika hårt.
Jag står fast vid att en våldtäkt är en "brutal" handling.
Misshandel är inte mer "okej" bara för att jag anser att straffet ska vara högre gällande våldtäkt.
Jag anser inte att man ska straffa en del gärningsmän hårdare för att kompensera för alla som går fria, det har jag aldrig sagt.