2014-01-10, 12:46
Administrator
admins avatar
Jag väljer att starta en ny tråd, trots att det redan finns en. Detta eftersom jag tror att många skulle missa mitt svar annars.

Bakgrund:
(FB) Annonsblockeringen skadar Flashback?

Flashback.org har cirka 2,3 miljoner unika besökare i veckan. Detta gör oss till en av landets mest välbesökta sidor.

För nio år sedan (januari 2005) hade vi besöksrekord.
792 samtidiga besökare.

(FB) Besöksrekord på forumet igår kväll

Två år senare hade vi nytt besöksrekord.
Över 3000 samtidiga besökare

Forumet kraschade gång på gång. Det var vid den här tidpunkten som vBulletin frågade Flashbacks tekniker om de ville ha arbete hos dem. vBulletin är inte byggt för så många besökare.

Idag finns det kväller då vi har över 70 000 samtidiga besökare.

För att forumet ska fungera har vi byggt vår egen kod. Vi byggde om vBulletin och har idag en helt egenutvecklad kod. Speciellt byggd för Flashback. Det finns ingen kommersiell programvara som klarar forum i Flashbacks storlek.

Antalet besökare i kombination med antalet sökningar i databasen kräver ordentligt med hårdvara. Ett 30-tal servrar där hårddiskar byts regelbundet, och där vissa servrar kräver ordentligt med RAM-minne. Nya servrar måste köpas in kontinuerligt. Något som kostar pengar, men är en förutsättning för att ett forum i Flashbacks storlek ska kunna fungera.

För sex år sedan var det inte ovanligt att forumet låg nere på kvällarna. Det gick ibland segt som sirap, och vissa kväller gick det inte ens att komma in på Flashback. Ibland berodde det på besöksrekord, andra kvällar på DDoS-attacker från turkiska hackare etc.

(FB) Varför var Flashback nere?
(FB) Har flashback blivit hackat någon gång?

Idag fungerar forumet både vid DDoS-attacker och besöksrekord. Orsaken är en kombination av kraftfull hårdvara, specialutvecklad mjukvara och ordentligt med bandbredd. Vilket inte har varit gratis. Men gör att forumet kan fungera.

Men det finns fortfarande mycket som skulle kunna förbättras. Saker som borde åtgärdas. Vi kan ta sökfunktionen som exempel.

"Alltså vad fan är det för fel på sökfunktionen? Jag kan nästan aldrig söka längre, får bara felmeddelandet "Tyvärr - sökmotorn är för tillfället överbelastad. Var god försök senare." Det spelar ingen roll om jag väntar 15 sekunder, minuter eller timmar, det är väldigt sällan den fungerar nuförtiden."

(FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦

"Sökfunktionen har blivit helt horribel sista tiden! Konstigt nog får den fler fel på nätterna då det är mindre folk på forumet än på dagarna. Inte alls ovanligt att jag får felmeddelande om att den är överbelastad när jag försöker mig på en sökning eller vill kolla mina citerade inlägg. Det är en skam att den funkar så jävla dåligt!"

(FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦

Men även databasen borde byggas om:

"Tillfälligt fel. Var vänlig försök igen.
XID: 2021153389"

(FB) Tillfälligt fel. Var vänlig försök igen.

Ibland ligger forumet nere helt:

"Flashback Forum ligger just nu nere, och saknar för tillfället internetförbindelse. Forumet använder dock ett flertal internetleverantörer i världen, och tror sig vara tillbaka på nätet inom det närmaste dygnet."

http://www.flashback.se/artikel/3771...orum-nedstangt

Det var inte första gången. Så sent som för en månad sedan låg forumet nere hela dagen.

(FB) Den nya forumbuggtråden
(FB) Den nya forumbuggtråden

Orsaken i samtliga tre fall ovan är enbart ekonomiska. Inget annat. Exempelvis betalar vi idag stora pengar för vår bandbredd. Vi skulle kunna halvera den kostnaden utan större problem. Ingen skulle märka någon skillnad. Men våra krav på säkerhet gör att vi valt ett betydligt dyrare alternativ.

Trots detta så skulle forumet behöva ett ännu dyrare alternativ. Ifall en kabal går av mellan Köpenhamn och Amsterdam så behöver inte detta påverka användarna. Men ett dyrare alternativ, med flera linor, är en kostnadsfråga. Så därför avstår vi.

Google, Facebook, Twitter osv. lämnar alla ut information om användarna till myndigheter. Flashback vägrar. Vi krypterar all trafik, och detta är ett enormt problem för de myndigheter som vill övervaka trafiken på Flashback.

Vi har advokater som för dialog med "intressen" som kräver uppgifter om er användare. Vi nekar dem, och har varit framgångsrika i vårt nekande. Ingen information om er användare har någonsin hamnat i fel händer.

När Aftenposten avslöjade att Anders Behring Breivik var medlem på Flashback, så vet vi inte hur de fått fram dessa uppgifter. Vad vi däremot vet är att norsk polis aldrig fått dessa uppgifter från Flashback.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Us_Kbf0YY8h

Vi lägger ner enormt stora resurser på vår säkerhet. Några blev förvånade när Researchgruppen kom över vilka som skrivit kommentarerna på Avpixlat, Fria Tider och Exponerat.

http://computersweden.idg.se/2.2683/...-att-uppdatera

Men det var egentligen inte det minsta konstigt. Använder man en extern aktör, i det här fallet Disqus, så är det bara en tidsfråga innan uppgifterna kommer i fel händer. Det är för dyrt med säkerheten.

Avpixlat, Fria Tider och Exponerat skulle givetvis kunna bygga sitt eget system, vilket skulle vara dyrare. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är säkrare. Har man "fel åsikter" så är det inte socialt accepterat att uttrycka dessa åsikt. Att flera av dessa då väljer att debattera anonymt är därför inte konstigt. Inte heller är det då konstigt att det finns de som vill avskaffa dessa personers anonymitet.

Det är ingen hemlighet att Researchgruppen sedan länge vill åt Flashbacks databas. Det är de långt ifrån ensamma om.

http://www.flashback.se/artikel/2964...acks-anvandare

Forumets enda inkomst är från reklam. Men vi gör det väldigt besvärligt för oss själva på många plan. Genom att kryptera all trafik, så har vi mer än halverat annonsintäkterna. De flesta annonsnätverk kräver nämligen att få tillgång till ip-nummer. Vilket de givetvis inte får från Flashback.

Flashback nekar även flash, ljudbanners, pop-up, pop-under, annonser där det startar en tv-sändning och allt annat märkligt som annonsörerna hittar på. Det är inte konstigt att användarna tröttnar, och börjar blockera annonserna.

När användarna tröttnar så blir annonsörerna (och medierna) mer desperata, och till slut går det inte längre att besöka dessa sidor utan att ha blockerat annonserna först. Det är ett kortsiktigt tänkande (från medierna som accepterar dessa annonser), och även om jag förstår dem, så anser jag att de tänker helt fel här.

Vi har gjort en annan bedömning. Vi tillåter en lagom mängd annonser, och nekar alla annonser som vi anser vara för störande. Även om detta givetvis är subjektivt. Reklam för sexartiklar får t.ex. bara visas i sexavdelningen, men även där ska annonserna hålla sig inom vissa ramar.

De flesta annonsörerna betalar inte för antalet klick, utan för den totala mängden visningar. Varje förlorad visning innebär därför en minskad intäkt, vilket i sin tur leder till mindre resurser till att utveckla forumet.

Dessa intäkter är de enda inkomster forumet har. Det är tack vare dessa som forumet kan existera. Det är inget tvång att man måste se reklamen. Vi planerar t.ex. inte att som DN installera script som blockerar besökare med Adblock

(FB) DN.se blockerat chrome adblock?

Det är inte heller aktuellt att införa donationer. Företag som Paypal, Payson, Visa, Mastercard osv. skulle blockera oss på nolltid.

http://www.flashback.se/artikel/1901...oralisk-kultur
http://www.flashback.se/artikel/3234...-exponeratinfo
http://www.flashback.se/artikel/3742...de-fran-payson

Någon nämnde att vi även hade inkomster från SMS-registrering. Det är förhållandevis få personer som betalar för detta, och syftet med SMS-betalningen är inte att tjäna pengar. Tanken är att man ska vänta i tre dygn innan man börjar skriva, och orkar man inte så har man fortfarande ett alternativ. Hälften av inkomsterna försvinner direkt till telebolagen, så detta är inget bra sätt att stödja oss på.

Jag hoppas att ni nu förstår lite bättre hur allt fungerar. Vi tvingar ingen att se annonserna, men ni som väljer att visa dem hjälper forumet och garanterar dess fortsatta existens. Det är tack vare er som forumet kan finnas.

Samt moderatorerna som gör ett jättejobb. Utan dem skulle det inte heller finnas något forum.

admin
Citera
2014-01-10, 12:51
Medlem
Yurichis avatar
Hur fungerar detta object med donationstexten egentligen?

Sidan borde inte kunna se att jag använder mig av adblock (?), då jag inte laddar upp någon data när jag laddar sidan (eller?). Ligger texten helt enkelt bakom reklamen, och syns bara när reklamen blockas bort? Därmed borde inte flashback veta hur många som använder sig av adblock på sidan?

Alternativt, borde det inte finnas en adblock som visar reklamen "i källkoden", men täcker över den med våran vanliga gråa färg. Alla blir nöjda, tills för många börjar använda sig av detta och företagen blir sura.

Tycker donationer är bästa lösningen hittills. Visst, det är säkert jobb att få till det, speciellt den anonyma biten. Men som med typ allt som har med teknik att göra, det går att lösa. Dessutom borde det väl vara en betydligt säkrare inkomst än att hoppas folk råkar klicka på dessa reklamskyltar. Det går väl knappast att få en mer säker inkomst än en slags månads premiumkonto på sidan.
Citera
2014-01-10, 13:02
Medlem
Tarmiss avatar
Hade mitt adblock av tills adsen mellan inläggen kom. Annars hade jag gärna haft mitt avstängt på flashback!
Citera
2014-01-10, 13:03
Bannlyst
Uppskattat.
Citera
2014-01-10, 13:06
Medlem
Krellyans avatar
Tack för infon. Det var både informativt och intressant att läsa!
Citera
2014-01-10, 13:07
Medlem
..FAN..s avatar
Donationer? Varför lägger ni inte till möjligheten att donera också?
Citera
2014-01-10, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..
Men läs hela stycket innan du postar stjärtnylle.
Citera
2014-01-10, 13:10
Medlem
Krellyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..

Står i klartext här:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är inte heller aktuellt att införa donationer. Företag som Paypal, Payson, Visa, Mastercard osv. skulle blockera oss på nolltid.

http://www.flashback.se/artikel/1901...oralisk-kultur
http://www.flashback.se/artikel/3234...-exponeratinfo
http://www.flashback.se/artikel/3742...de-fran-payson
Citera
2014-01-10, 13:14
Medlem
Ratis avatar
Ser det meddelandet ibland även fast jag har AdBlocker avstängt för Flashback. Kan hända att den strular lite ibland kanske.
Citera
2014-01-10, 13:16
Medlem
Jokerswes avatar
Intressant läsning med lunchkaffet. Tack för informationen.
Citera
2014-01-10, 13:19
Medlem
Bargents avatar
Tog just bort blockeringen, inga konstigheter!
Citera
2014-01-10, 13:21
Medlem
Koksans avatar
Man tackar för informationen

/Koksan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem