2014-01-09, 20:34
Medlem
tryffs avatar
Hur det igentligen går för Metro framgår ju av att man nyss lade ner redaktionerna i Göteborg och Malmö. Allt annat är luft.
Citera
2014-01-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Kommer de att överleva detta året?
Kanske som medlemsblad för Svenskt Näringsliv, eller som reklamblad för Timbro, men annars?

Förmodligen var det detta som gjorde att det inte blev några uppsägningar, bättre att ta ett avgångsvederlag och börja jobba för en reklambyrå än att sjunka med skeppet.

Många tippar väl att SvD kommer att läggas ned efter valet i höst. Men frågan är hur viktig SvD är för den moderat-ledda regeringen idag. Och varför skulle ägaren Schbsted ha för nytta att driva tidningen i ytterligare tre kvartal? Det kan sökert innebära en helt onödig merkostnad för norrmännen på 50-100 milj kr. Någon måste betala, och det är faktiskt ganska förvånande att Schibsted fortfarande håller tidningen under armarna.
Citera
2014-01-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Många tippar väl att SvD kommer att läggas ned efter valet i höst. Men frågan är hur viktig SvD är för den moderat-ledda regeringen idag. Och varför skulle ägaren Schbsted ha för nytta att driva tidningen i ytterligare tre kvartal? Det kan sökert innebära en helt onödig merkostnad för norrmännen på 50-100 milj kr. Någon måste betala, och det är faktiskt ganska förvånande att Schibsted fortfarande håller tidningen under armarna.
Det vete fan om det blir så stor förlust. De är rätt så aggressiva nu med nedskärningar. Men det spelar egentligen ingen roll. SvD kommer aldrig mer göra vinst och det måste Schibsted ha förstått. Om jag var ägare hade jag letat köpare nu och om inga hade funnits så hade jag lagt ner omedelbart.
Citera
2014-01-10, 00:51
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Håller inte med.

Annonserna i Metro tror jag är mer effektiva till målgruppen än mycket annat.
Knappast, annonser i tidningar är inte effektiva alls och kostnaden att annonsera i tidningar är äckligt övervärderade. Problemet är dock att det är gamlingar som är fast i 80-talet som köper annonser för företag och de tror fortfarande att det är effektivt att annonsera i tidningar. När fler unga personer börjar sköta annonsköpen istället så kommer tidningarna att vara helt jävla körda eftersom de här unga personerna kommer att inse att det inte finns någon som helst anledning att betala så snuskigt mycket för att annonsera i tidningar.
Citera
2014-01-10, 08:34
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Två bekanta till mig som tidigare haft SvD-prenumerationer fick idag ett erbjudande om att prenumerera fem veckor för 50 kronor! Tio spänn i veckan! Det täcker inte ens kostnaden för tidningspapperet. Och därtill ska distributionsbolagen ha runt fem kronor per ex!
Nu är de inte lite desperata...

Källkritik Adolf...källkritik...

Erbjudandet gäller en digital prenumeration, iaf enligt deras hemsida.

Trots detta tror jag inte att det är en plusaffär, möjligen ett försök att få folk att övergå till digitalt.
Citera
2014-01-10, 08:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Knappast, annonser i tidningar är inte effektiva alls och kostnaden att annonsera i tidningar är äckligt övervärderade. Problemet är dock att det är gamlingar som är fast i 80-talet som köper annonser för företag och de tror fortfarande att det är effektivt att annonsera i tidningar. När fler unga personer börjar sköta annonsköpen istället så kommer tidningarna att vara helt jävla körda eftersom de här unga personerna kommer att inse att det inte finns någon som helst anledning att betala så snuskigt mycket för att annonsera i tidningar.
Har du något stöd från undersökningar för den där uppfattningen. Om det stämmer, vilket jag inte motsäger men ändå ställer mig litet tveksam till, vore det intressant att se statistik och annat underlag som utvisar denna 180-gradga svängning.
Citera
2014-01-10, 09:43
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det vete fan om det blir så stor förlust. De är rätt så aggressiva nu med nedskärningar. Men det spelar egentligen ingen roll. SvD kommer aldrig mer göra vinst och det måste Schibsted ha förstått. Om jag var ägare hade jag letat köpare nu och om inga hade funnits så hade jag lagt ner omedelbart.
Presstödet är ju viktigt för dom. Då är det inte så noga med principerna!
Statsunderstöd och subventioner är kul, eller hur?
Citera
2014-01-10, 10:28
Medlem
PaterNoster777s avatar
Lite läsning ur Journalisten:

Citat:
Nu kommer nya, än allvarligare siffror. 405 journalister var öppet arbetslösa den 31 december. En ökning med 8,9 procent, eller 33 personer, från samma tidpunkt året innan. Av de 405 är 95 personer i öppen arbetslöshet sedan mer än sex månader - en ökning med 28 procent på ett år.
http://www.journalisten.se/nyheter/arbetslosheten-fortsatter-oka-0

Citat:
SvD lägger också, som känt, ut allt featurematerial externt, både produktion och redigering. Det maximala avgångsvederlag som betalas ut är 17 månadslöner. Betydligt lägre än tidigare erbjudanden.
http://www.journalisten.se/nyheter/de-som-tagit-avgangsvederlag-tycker-att-de-ar-daliga

Citat:
Gratistidningarnas upplaga har sjunkit kraftigt
http://www.journalisten.se/nyheter/gratistidningarnas-upplaga-har-sjunkit-kraftigt

Citat:
Den tid genomsnittssvensken tittade på TV per dag sjönk med fem minuter under 2013. Även räckvidden i befolkningen minskade.
http://www.journalisten.se/nyheter/tv-tittandet-minskade-2013
Citera
2014-01-10, 10:51
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Lite läsning ur Journalisten:

http://www.journalisten.se/nyheter/arbetslosheten-fortsatter-oka-0

http://www.journalisten.se/nyheter/de-som-tagit-avgangsvederlag-tycker-att-de-ar-daliga

http://www.journalisten.se/nyheter/gratistidningarnas-upplaga-har-sjunkit-kraftigt

http://www.journalisten.se/nyheter/tv-tittandet-minskade-2013
Beträffande gratistidningarna kan utläsas att den nuvarande upplagan i Sverige sedan 2008 är ca 750.000. Då är alltså alla "journalistiska" gratistidningar i riket inräknade. 2006 peakade upplagan med 1.400.000 ex. Dessa siffror stämmer väldigt dåligt med vad som tidigare framkommit beträffande Metros upplaga. Vem ska man tro på?
Citera
2014-01-10, 11:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
När jag var hos min åldrige tandläkare, som just hade anställt en ny receptionist/allt i allo så sa tandläkaren: -"Jag tänkte först annonsera i platsannonserna i lokaltidningen, med det var så jävla dyrt. Jag annonserade på Blocket istället & fick jättemånga unga & duktiga tjejer som svarade direkt"-

Så detta är på väg att få fäste även i den äldre generationen.
Citera
2014-01-10, 12:17
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Beträffande gratistidningarna kan utläsas att den nuvarande upplagan i Sverige sedan 2008 är ca 750.000. Då är alltså alla "journalistiska" gratistidningar i riket inräknade. 2006 peakade upplagan med 1.400.000 ex. Dessa siffror stämmer väldigt dåligt med vad som tidigare framkommit beträffande Metros upplaga. Vem ska man tro på?
När man talar om trollen! Vi kom fram till att metro har 3-500 000 läsare. Nu kommer journalisten ut med att cirka 700 000 människor om dagen läser någon form av gratis tidning. Metro har altså dubblet så många läsare som alla gratis tidningar i Sverige har tillsammans.

Iphone 3 kom ut marginellt efter toppen för gratis tidningar. Här ser man tydligt hur ny teknik har slagit ut gammelmedia.
Citera
2014-01-10, 12:35
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

De flesta "gratistidningar" är sådana som blir stoppade i medborgarnas brevlådor utan att någon har efterfrågat dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in