2014-01-09, 22:43
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunkamera
Frågan hur man beräknar den inre händelsehorisonten kvarstår dock. Puff det är väl inte så att du försöker ducka.

Jag har hittat den här ekvationen. laddningen(e) kan man ju stryka men hur man beräkna anguler momentum fattar jag inte. Men den här ekvationen innehåller väl ingen metrik, är den fel? Eller är det en förenkling av kerrmetriken som ser sjukt krånglig ut. Pappret du skickade innehöll ju sida efter sida med beräkningar.

a = J/Mc J ställer till det.

The inner radius is determined by:
r- = (GM/c^2)(1-(1-a^2-e^2)^0.5)
Jag slingrar mig inte. Men jag undviker att svara om jag är osäker.
Nej, det här är ingen metrik. Din fråga är svår att svara på med tanke på att den inre horisonten inte är en sfär. Jag antar att du undrar hur långt från centrum horisonten befinner sig, beroende på massan M och rörelsemängdmomentet J? Svaret på den frågan är att J får horisonten att ändra form beroende på vinkelhastigheten.

I Kerrmetriken tas ingen hänsyn till laddning.

r_i = (GM/c²) + √(G²M²/r²-J²/M²c²)
Sätt G=1=c och du har:
r_i = M + √(M²-J²)

Sida 24-29 här tar upp horisonterna: http://arxiv.org/pdf/0706.0622v3.pdf

Vad det gäller själva metriken så beror den helt på vilket koordinatsystem du väljer.

På sida 5 har du Kerrs original. Men sen följer en hel drös av andra.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-01-09 kl. 22:51.
Citera
2014-01-10, 03:10
Medlem
ieshos avatar
Fp
Senast redigerad av iesho 2014-01-10 kl. 03:13.
Citera
2014-01-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag slingrar mig inte. Men jag undviker att svara om jag är osäker.
Nej, det här är ingen metrik. Din fråga är svår att svara på med tanke på att den inre horisonten inte är en sfär. Jag antar att du undrar hur långt från centrum horisonten befinner sig, beroende på massan M och rörelsemängdmomentet J? Svaret på den frågan är att J får horisonten att ändra form beroende på vinkelhastigheten.

I Kerrmetriken tas ingen hänsyn till laddning.

r_i = (GM/c²) + √(G²M²/r²-J²/M²c²)
Sätt G=1=c och du har:
r_i = M + √(M²-J²)

Sida 24-29 här tar upp horisonterna: http://arxiv.org/pdf/0706.0622v3.pdf

Vad det gäller själva metriken så beror den helt på vilket koordinatsystem du väljer.

På sida 5 har du Kerrs original. Men sen följer en hel drös av andra.

Hjälten Puff levererar som vanligt Du är en guld gruva och en klippa att luta sig emot när flumstormarna drar in över flashback. Ber om ursäkt om jag var lite hetsig.

Ska se om jag kan få till ekvationen till slut idag.

"Vad det gäller själva metriken så beror den helt på vilket koordinatsystem du väljer." Hehe den meningen kan nog få mig på fall.

Jag skulle verkligen behöva fräscha upp matten. Finns det nån fysikbok som behandlar svarta hål, där någon håller en i handen genom alla lösningar. Jag sitter med så många luckor som behövs fylla igen, eller jag sitter snarare i ett tomrum med små prickar av kunskap
Citera
2014-01-10, 08:55
Bannlyst
Jag tror inte på svarta hål.
http://rense.com/general63/baholes.htm
Citera
2014-01-10, 12:15
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunkamera
Hjälten Puff levererar som vanligt Du är en guld gruva och en klippa att luta sig emot när flumstormarna drar in över flashback. Ber om ursäkt om jag var lite hetsig.

Ska se om jag kan få till ekvationen till slut idag.

"Vad det gäller själva metriken så beror den helt på vilket koordinatsystem du väljer." Hehe den meningen kan nog få mig på fall.

Jag skulle verkligen behöva fräscha upp matten. Finns det nån fysikbok som behandlar svarta hål, där någon håller en i handen genom alla lösningar. Jag sitter med så många luckor som behövs fylla igen, eller jag sitter snarare i ett tomrum med små prickar av kunskap
Ingen fara, har dock inte hur mycket tid som helst att lägga här på FB. Även om jag svarar ganska frekvent här i Astronomiforumet.

Det finns massor av bra litteratur om svarta hål. Men jag skulle nog rekommendera en grundläggande bok om den allmänna relativitetsteorin.
Börja med Euklidisktrum, platt. Vidare till den lättare av lösningar med krökt rum, dvs Schwarzchilds.

En enkel beskrivning har jag gjort här:
(FB) Svarta hål

Prova att göra en sökning på adlibris "black holes", och du bör finna mycket matnyttigt.
Citera
2014-01-10, 12:40
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag tror inte på svarta hål.
http://rense.com/general63/baholes.htm
Varför tror du inte? Pga att våra metriker går åt skogen vid singulariterna?

Jag kan hålla med dig om en sak, vi vet inget om vad som sker där inne. Vi vet att de roterar, vi vet at de har en massa och vi vet att vi inte kan se dom. Men att kort skriva "Jag tror inte på Svarta Hål" kan direkt misstolkas, eftersom det bevisligen finns objekt där ute som fyller många av kriterierna för att få klassificeras som ett Svart Hål.

Men, visst, en teori där det finns en kraft som står emot gravitationen innanför händelsehorisonten är inte alls dum. Frågan är bara hur vi definierar namn på saker och ting. En neutronstjärna hålls upp av degenererade neutroner. Men, kanske finns det en mekanism som gör att när en stjärna kollapsar ytterligare, hålls upp av fantomenergi.
(Fantomenergi är mörk energi med w<-1. Den mörka energin som den kosmologiska konstanten ger ett värde på w=-1.)
För att den eventuella "Mörka Energi-stjärnan" skall kunna balanseras bör w<-1.

Ideén är inte alls dum, eftersom vi vet mycket lite om både svarta håls inre och mörk energi.

Problemet är fortfarande att de döljs bakom händelsehorisonten, eller så ligger de precis på denna. Ljuset kommer fortfarande att rödförskjuts mot obelivion om den emitteras på ett visst avstånd från centrum. Detta oavsett om du kallar det en Mörk Energi-stjärna eller ett svart hål.
Citera
2014-01-10, 13:54
Medlem
-Albert-s avatar
Vad sägs om att en liten kvark-stjärna där inne i det svarta hålet..
Citera
2014-01-10, 15:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Vad sägs om att en liten kvark-stjärna där inne i det svarta hålet..
Eller en neutrinostjärna?
Citera
2014-01-10, 16:36
Medlem
-Albert-s avatar
Nja, en neutronstjärna är ju en neutronstjärna, men ett svart hål är ju knepigt vad som finns där inne och själv är jag misstänksam mot singulariteter. Men om man pressar ihop en neutronstjärna ytterligare kanske det stoppar vid en kvarkstjärna, det går inte att komprimera mer och man slipper singulariteten..Vad kan en bit kvarkstjärna ha för densitet? Räcker den för att stoppa ljuset helt, eller..
Citera
2014-01-10, 16:38
Medlem
PuffTheDragons avatar
Om man nu ska tro på den teorin att stjärnan hålls upp av mörk energi, borde den isf få ett bättre namn än "Dark Energy Star".
Eftersom en ökad energidensitet krävs och inom kosmologin kallas den "Phantom Energy" passar kanske namnet "Phantom Star" bättre.

En fantomstjärna helt enkelt!

Vilket gäng av stjärnor vi får då. Vita och bruna dvärgar, röda och vita jättar tillsammans med fantomstjärnor!
Citera
2014-01-10, 16:43
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Nja, en neutronstjärna är ju en neutronstjärna, men ett svart hål är ju knepigt vad som finns där inne och själv är jag misstänksam mot singulariteter. Men om man pressar ihop en neutronstjärna ytterligare kanske det stoppar vid en kvarkstjärna, det går inte att komprimera mer och man slipper singulariteten..Vad kan en bit kvarkstjärna ha för densitet? Räcker den för att stoppa ljuset helt, eller..
Ja radien krymper innanför Schwarzchildradien, vilket gör att ljuset rödförskjuts ändå. Om nu metrikerna stämmer i dessa extrema fall. Vi har ingen anledning att tro annat eftersom de bevisligen inte kan observeras direkt. Mätningar utanför händelsehorisonterna kan vi ju göra.
Citera
2014-01-10, 16:50
Medlem
En teori!

Alla svarta hål kommer slutligen vara en. Och då har vi en ny Big Bang. Sen sitter vi här igen om några tusen miljarder år och har samma diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in