Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag vet inte vilket värde på G du använde här, men räknar du med 1kg så är Rs=(2x7x10^-11x1)/(9x10^16)=(14/9)x10^-27=1.5x10^27m
Storleksordningen 10^-27 är en miljarddel ggr mindre än diametern av en elektron...
Som sagt så skrev jag det på mobilen, dessutom på en fullsatt buss, nyvaken. Kopierade hastigt värden från wiki för att slänga ihop en snabb ekvation och det är mer troligt att jag missade något, än att jag inte gjorde det
Principen, att Rs alltid kommer vara större än singulariteten, stämmer väl dock? Singulariteten är ju oändligt mycket mindre än en elektron, så det gäller fortfarande Rs > singularitetens radie?
Hmm, nu spånar jag vidare lite.. Ingenting kan ju vara mindre än plancklängden, så borde inte singulariteten i ett svarthål, vara lika med plancklängden? Oavsett så är ju planklängden fortfarande mindre än 1.5x10^-27m, med faktor hundramiljoner? :P
Ps. Du missade minustecknet i den slutgiltiga summan av Rs, där jag har fettstilat!

Hade 1kg haft en Schwarzchildradie på 1.5x10^27m, så hade inte universum varit så rolig plats xD