2014-01-09, 15:18
Medlem
Några frågor:

Kan man göra notarietjänst om man är tidigare dömd 1 gång men sedan ändrat på livet helt och hållet till det bättre? Görs det individuella prövningar eller är det svart och vitt blankt Nej?

Vill jobba som biträdande jurist på advokatfirma i framtiden, har förstått att Advokatsamfundet med största sannolikhet ej kommer se mig som redbar.

Gäller Grovt Narkotikabrott, är under 30.
Citera
2014-01-09, 15:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Sitter och kollar igenom innehållet på första terminen på UU. Man har ju hört att de tillämpar 30 poängstentor i Uppsala men kursen i sig verkar vara väldigt spretig. Lite grundläggande metod, statsrätt OCH EU-rätt.

Väljer tentorna ut ett ämne som man ska skriva om eller är det så att det blir blandade frågor?
Kolla någon sida bak i tråden, där har jag postat ett antal gamla tentor.
Citera
2014-01-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jellywhisper
Några frågor:

Kan man göra notarietjänst om man är tidigare dömd 1 gång men sedan ändrat på livet helt och hållet till det bättre? Görs det individuella prövningar eller är det svart och vitt blankt Nej?

Vill jobba som biträdande jurist på advokatfirma i framtiden, har förstått att Advokatsamfundet med största sannolikhet ej kommer se mig som redbar.

De kommer att kolla belastningsregistret när du söker tingsplats. En prövning görs i varje enskilt fall. Det man tar hänsyn till är

- Vilken typ av brottslighet det rör sig om
- Om det rör sig om upprepad brottslighet
- Hur länge sen det var du begick brottet

Källa:
http://www.domstol.se/upload/Verksamheten/Arbeta_pa_domstol/notarie_anstallning_och_tjanstgoring_webb_2008.pdf

Det är alltså inte ett "blankt nej". Jag gissar dock att man ser ganska allvarligt på just grovt narkotikabrott. Kan hända att din "prick" i registret hinner försvinna innan du söker. Vet ej om det går att se att du har dömts för brott efter gallringstiden.
Citera
2014-01-09, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLox
De kommer att kolla belastningsregistret när du söker tingsplats. En prövning görs i varje enskilt fall. Det man tar hänsyn till är

- Vilken typ av brottslighet det rör sig om
- Om det rör sig om upprepad brottslighet
- Hur länge sen det var du begick brottet

Källa:
http://www.domstol.se/upload/Verksamheten/Arbeta_pa_domstol/notarie_anstallning_och_tjanstgoring_webb_2008.pdf

Det är alltså inte ett "blankt nej". Jag gissar dock att man ser ganska allvarligt på just grovt narkotikabrott. Kan hända att din "prick" i registret hinner försvinna innan du söker. Vet ej om det går att se att du har dömts för brott efter gallringstiden.

Tack för svar, vet att det kommer bli en krokig väg för mig med mitt förflutna men tänker inte ge upp.

Det allra trista är väl att Advokatsamfundet med största sannolikhet inte vill ta i mig med en tång, svårt dock att få fram info om detta då dem undantag som gjorts med största sannolikhet inte är något som uppdagats/preskiptionstid löpt ut.
Citera
2014-01-09, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Beror lite på vilken "inriktning" man vill ha. FEK och NEK är förstås mest givande vid skatte- och bolagsrätt (men i någon mån vid alla civilrätt, imo). Kriminologi vid straffrätt o.s.v. Men det finns ett stort aber, en grundkurs i så breda och omfattande ämnen som FEK, NEK, statskunskap, kriminologi m.fl. faktiskt är, är i grunden inte såååå himla givande. Man får i alla fall ingen direkt kompetens att skryta med, men i alla fall lite tingpoäng och något att nämna på arbetsintervjun.

Lingvistik o.dy. är nog inte att rekommendera. Förvisso ett intressant och säkert kul ämne, men som jur.kand. förväntas man kunna föra sig såväl skriftligt som muntligt på utmärkt svenska.
OK, tack för svar. Att man inte blir någon Anders Borg kan rådfråga efter NEK I förstår jag. Det handlar mer om att det verkar intressant, ger tingspoäng och är nyttigt för allmänbildningen.
Citera
2014-01-09, 18:24
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Räknat i antalet terminer på juristprogrammet, definitivt.

Haha trodde du menade åldern, finns ju vissa som är äldre dock på juristprogrammet så det kanske är sant ändå.
Citera
2014-01-09, 21:39
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Några frågor:

De kan väl omöjligt få andra uppgifter än det som står i belastningsregistret? Det försvinner ju efter fem resp tio år så det beror på vilken påföljd du fick och när det hela hände antar jag.
Citera
2014-01-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
De kan väl omöjligt få andra uppgifter än det som står i belastningsregistret? Det försvinner ju efter fem resp tio år så det beror på vilken påföljd du fick och när det hela hände antar jag.

Jag tänkte mer om man har möjlighet att påvisa att det var ett misstag och att man har ändrat på sig eller om man trots en Juristexamen och 5 år senare utan återfall i brott är stekt ändå.

2 år fängelse, nyligen frigiven och försöker hålla modet uppe, även fast jag gjort min tid så är många dörrar stängda. Vill verkligen studera men givetvis kunna jobba med det efteråt också..

Har således drygt 9 år innan mitt BR är rent.
Citera
2014-01-10, 12:17
Medlem
Visste inte om jag skulle lägga den här frågan här eller i sitta-ting-tråden, men det fick bli här.

Jag sitter och planerar lite studier vid sidan av juristprogrammet för att skrapa ihop lite extra meritpoäng. Har siktet inställd på 75 hp i grupp 1 som då ger 24 meritpoäng.

Jag vill bara kolla om jag tolkat det hela rätt:

Det krävs 30 hp grundkurs i t.ex. psykologi för att den ska räknas in i grupp 1, korrekt? Om jag sedan läser 15 hp "specialpsykologi", räknas det då till grupp 1 eftersom jag har 30 hp grundkurs i psykologi där?

Min tanke är då om det är möjligt att läsa grundkurs 30 hp ämne 1, grundkurs 30 hp ämne 2 och sedan 15 hp "specialkurs" i ämne 1 eller två och på så sätt få 75 hp i grupp 1? Eller måste man läsa 30 hp grundkurs i tre ämnen, alltså 90 hp, men får ändå 24 meritpoäng?

Tack på förhand!
Citera
2014-01-10, 12:18
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer om man har möjlighet att påvisa att det var ett misstag och att man har ändrat på sig eller om man trots en Juristexamen och 5 år senare utan återfall i brott är stekt ändå.

2 år fängelse, nyligen frigiven och försöker hålla modet uppe, även fast jag gjort min tid så är många dörrar stängda. Vill verkligen studera men givetvis kunna jobba med det efteråt också..

Har således drygt 9 år innan mitt BR är rent.

För vad det är värt hoppas jag verkligen att det löser sig på bästa sätt för dig!
Citera
2014-01-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
För vad det är värt hoppas jag verkligen att det löser sig på bästa sätt för dig!

Tack!
Citera
2014-01-10, 18:08
Medlem
Hur mycket plugg blir det för en "normal" begåvad? Är det 8 timmar varje dag + föreläsningar eller kan man gå ut och ta en bärs då och då? Fick 1.6 på HP:t och ska söka in till hösten men vet inte om jag fixar allt pluggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in