2012-02-24, 16:53
Medlem
MegaPros avatar
En invandringskritisk sikt fryser ut dig lika mycket p juristprogrammet som p alla andra forum. Hll den fr dig sjlv med andra ord om du inte vill ta konsekvenserna.

I vrigt knner jag att man kan diskutera det mesta vad gller politik. Det verkar finnas tminstone ett par intresserade bland mina kursare.
Citera
2012-02-24, 17:26
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
En invandringskritisk sikt fryser ut dig lika mycket p juristprogrammet som p alla andra forum. Hll den fr dig sjlv med andra ord om du inte vill ta konsekvenserna.

I vrigt knner jag att man kan diskutera det mesta vad gller politik. Det verkar finnas tminstone ett par intresserade bland mina kursare.
Hller med om att det mesta gr att diskutera, vilket ocks grs helt naturligt nr man studerar lagarna, men om man skulle ta och jmfra med t.ex. idhistoria eller statsvetenskap r antagligen antalet politiskt intresserade personer betydligt frre p juristprogrammet. Jag har dessutom ftt intrycket att vissa personer tycker det r jobbigt nr ngon p ett seminarium brjar diskutera en lag utifrn ett mer politiskt hll, kanske med rtta, det r ju inte ngot som man "mste kunna".
Citera
2012-02-25, 02:29
Medlem
Jag har aldrig diskuterat politik med kursare mer n det ndvndiga och d ventileras det inte direkt politiska sikter, ven fast det tyvrr kan slinka in vilket gr det jobbigt (tycker jag). Annars kan jag ju erknna att jag r rojalist (som delsvar p PK1337:s ursprungliga frga).

Citat:
Ursprungligen postat av Censur
Med risk fr kukmteri al flashback.

Men vad har ni fr betyg som skriver i trden? Kul att veta, och hur mycket tid lgger ni per vecka?
P mnga ingenjrsprogram brukar man sga att lagd tid innan tenta motsvarar betyget, stmmer det p juristprogrammet med skulle ni sga?

Inte kommit s lngt men hittills har det varit AB (vilket "tyvrr" inte r s ovanligt). Lgger generellt ner vldigt lite tid, men d har jag ju ocks precis brjat och lser SU:s "lttaste" termin (dvs. 2) s jag ska nog inte st fr normen direkt.
Citera
2012-02-25, 12:12
Medlem
Feadogs avatar
Jag upplever att de flesta politiska skdningar inom de demokratiska ramarna (nazism, fascism och kommunism ingr allts inte) finns representerade p juristprogrammet i Uppsala. Dock finns det nog en betydligt hgre andel liberalkonservativa alliansanhngare n i samhllet i vrigt. Skulle tippa att ca. 75% av studenterna p min termin rstar hger.

Politiska diskussioner frekommer, dock r det mest ryggdunkande bland likasinnade och sker sllan inom ramarna fr undervisningen. Det hnder att diskussionerna under seminarierna blir lite politiserade, men detta ser man normalt ner p. Frutom vissa seminarier som r rttspolitiska till sin natur s ses det oftast som dlig juridik att prata politik. Man ska inte blanda in en massa knslor och sikter, det r amatrmssigt.
Citera
2012-02-26, 00:52
Medlem
Inte sker p att det r hr det hr hemma... Men frsker nd.

Ngon som har ett frslag p substitut fr Adlercreutz Avtalsrtt? Det r den sista boken som jag hller p med infr vr frsta tenta p Civilrtten. Och jag knner att jag knappt frstr vad han sger, d ser jag nd mig sjlv som en intelligent person som har presterat bra p vra tv frsta tentor.

Frgan r allts vad skall jag lsa istllet fr Adlercreutz gojja? Avtalslagen2010?
Citera
2012-02-26, 02:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh

Ngon som har ett frslag p substitut fr Adlercreutz Avtalsrtt? Det r den sista boken som jag hller p med infr vr frsta tenta p Civilrtten. Och jag knner att jag knappt frstr vad han sger, d ser jag nd mig sjlv som en intelligent person som har presterat bra p vra tv frsta tentor.

r det del 1 eller del 2? Om det r del 2 kan jag rekommendera Lehrbergs Avtalstolkning.
Citera
2012-02-27, 08:39
Medlem
Prrs avatar
Citat:

Eftersom Avtalslagen 2010 inte utgr gllande rtt utan r en propagandakonstruktion signerade Christina Ramberg hade jag nog undvikit denna in i det lngsta. S svr r inte Adlercreutz.
Citera
2012-02-27, 09:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Eftersom Avtalslagen 2010 inte utgr gllande rtt utan r en propagandakonstruktion signerade Christina Ramberg hade jag nog undvikit denna in i det lngsta. S svr r inte Adlercreutz.
Fast anledningen till att man kan ha problem med Adlercreutz r vl oftast att man inte riktigt greppar terminologin etc.? ven om Avtalslagen 2010 inte r gllande rtt r det ju doktrin som r skriven fr populasen. Den r ju lttlst och innehller hnvisningar till 1915 rs AvtL s har man problem med den kan vl Avtalslagen 2010 kanske nd ge en ngot?

Detta givet att man verkligen frskt men nd inte frsttt sig p vare sig AvtL eller Adlercreutz.
Citera
2012-02-27, 09:55
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Fast anledningen till att man kan ha problem med Adlercreutz r vl oftast att man inte riktigt greppar terminologin etc.? ven om Avtalslagen 2010 inte r gllande rtt r det ju doktrin som r skriven fr populasen. Den r ju lttlst och innehller hnvisningar till 1915 rs AvtL s har man problem med den kan vl Avtalslagen 2010 kanske nd ge en ngot?

Detta givet att man verkligen frskt men nd inte frsttt sig p vare sig AvtL eller Adlercreutz.

S har ven jag frsttt det vg Avtalslagen 2010. C Ramberg har vl dr samlat hur hon uppfattar gllande rtt just vid tillmpningen av AvtL. 1915 rs lag r ju annars rtt skral nr det kommer till en hel del omrden... Mao skiljer sig drfr inte Avtalslagen 2010 frn annan doktrin, lt vara att den, som sagt, r utformad p ett litet mer lttillgngligt och "populrt" stt. Dessutom vet jag att studenter p GU har examinerats p allmn avtalsrtt genom att just anvnda sig av Avtalslagen 2010.

Citat:

Passar inte Adlercreutz din smak kan du frska med Ramberg/Ramberg, "Allmn avtalsrtt". Lycka till med pluggandet!
Senast redigerad av hoodog 2012-02-27 kl. 09:59.
Citera
2012-02-27, 14:32
Medlem
Prrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Det r lite dr som jag ser problemet, att man tror att det r Adlercreutz som inte greppar problemet nr det i sjlva verket r han (dremot inte ndvndigtvis parhsten Gorton) som faktiskt har greppat problemet, medan Ramberg inte har gjort det och kompenserar detta med att frenkla avtalslagen istllet (p ett stt som dessutom inte har std ngonstans, bortsett frn av henne och hennes pappa).

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
S har ven jag frsttt det vg Avtalslagen 2010. C Ramberg har vl dr samlat hur hon uppfattar gllande rtt just vid tillmpningen av AvtL. 1915 rs lag r ju annars rtt skral nr det kommer till en hel del omrden... Mao skiljer sig drfr inte Avtalslagen 2010 frn annan doktrin, lt vara att den, som sagt, r utformad p ett litet mer lttillgngligt och "populrt" stt. Dessutom vet jag att studenter p GU har examinerats p allmn avtalsrtt genom att just anvnda sig av Avtalslagen 2010.

Problemet r att Ramberg framstller det som att det faktiskt r s som hon beskriver det i Avtalslagen 2010, dvs. att det hon framstller r gllande avtalsrtt. S r inte fallet, ven om det uppenbarligen r s att plebejen skulle vilja att det vore s (men det r ju inte samma sak). Jag skulle sga att den verkligen skiljer sig frn annan avtalsrttslig doktrin (i alla fall av den hgre snittet ven om man fr g tillbaka till Karlgrens tid - och nnu lngre med Ussing och Lassen fr att hitta den skolan) genom att den inte r genomtnkt p ett systematiskt stt, utan enbart bestr i frenklingar fr att tillfredsstlla studenternas behov av genvgar.
Citera
2012-02-28, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Tyskland intresserar mig inte srskilt mycket. Dremot skulle jag kunna tnka mig att flytta till UK eller USA. Men det dr om att man skulle tvingas g en hel juristutbildning i Tyskland tvivlar jag p. Mjligtvis skulle det bli svrare att syssla med traditionell juridik dr, men det r frmst affrsjuridik som intresserar mig och som jag vill jobba med. I engelska universitet finns postmasters studier p 1-2 r och fungerar som s.k. "conversion"-kurser fr utlndska jurister och ger dem drefter behrighet att fungera som jurist i England. Detsamma torde ven glla USA.

Utan att fr sakens skull knna ngot vidare behov av att varken hjlpa dig eller besvara dina frgor, ffa efter ditt kvalificerat dryga svar dr en annan kan ifrgastta pongen med att verhuvudtaget vnda sig till ifrgavarande fora, tnker jag erbjuda en snabb replik:

D du sjlv synes knna till svaren p dina frgor s borde jag egentligen hnvisa till ovan citerade inlgg. Gllande Tyskland ber jag dig vnligen lsa mig text igen, om det inte r fr mycket begrt. F.. gller fortfarande; vill du i egenskap av inhemsk advokat eller motsvarande praktisera juridik inom EU mste du bevisa att du besitter tillrcklig kunskap. Detta sker oftast genom tester mer eller mindre identiska till de du som inhemsk jurist mste genomfra. Sledes torde du i England behva passera ngot som r relativt likt "the bar". Detta under frutsttning att du mnar likt en inhemsk advokat verka och praktisera i landet inom det det nationella rttssystemet.

Sker du dremot endast arbeta med utlndsk rtt, med vilken du genom utbildning r familjr, gentemot utlndska fretag, torde samma krav ej glla. Detta torde emellertid vara sjlvklart ven fr Dig. Fr att exemplifiera kan tillggas, mig veterligen, advokater i Sverige enligt god advokatsed ej fr rdgra klienter i mnen som mer specifikt rr utlndsk rtt.

Sker du mer specifikt svar rekommenderar jag dig att dels anvnda internet, som faktiskt innehller ganska mycket information, dels beska lnkar likt http://international.lawsociety.org.uk/eu/practise och sjlvfallet studera de hnvisningar som bjudes dri.

Innan du svarar vill jag bara pminna dig om att kontemplera presumtiv frgestllningen svl som tidigare erhllet svar innan replik framstlls, det gynnar nmligen hgst troligen alla parter.
Citera
2012-02-28, 21:33
Medlem
PuerAeternuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Passar inte Adlercreutz din smak kan du frska med Ramberg/Ramberg, "Allmn avtalsrtt". Lycka till med pluggandet!

Det r inte riktigt sant. Som jag frsttt det fick dom dremot ta med sig Avtalsrtt 2010 p tentan. Den r ju i princip "Allmn avtalsrtt" sammanfattad kort. Att en del fick vldigt goda resultat genom att bara utg ifrn Avtalslagen 2010 p frgan som kom r en annan sak. Numera anvnds inte Rahmbergs bcker som kurslitteratur p GU, och sledes inte heller Avtalslagen 2010.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in