Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Tyskland intresserar mig inte srskilt mycket. Dremot skulle jag kunna tnka mig att flytta till UK eller USA. Men det dr om att man skulle tvingas g en hel juristutbildning i Tyskland tvivlar jag p. Mjligtvis skulle det bli svrare att syssla med traditionell juridik dr, men det r frmst affrsjuridik som intresserar mig och som jag vill jobba med. I engelska universitet finns postmasters studier p 1-2 r och fungerar som s.k. "conversion"-kurser fr utlndska jurister och ger dem drefter behrighet att fungera som jurist i England. Detsamma torde ven glla USA.
Utan att fr sakens skull knna ngot vidare behov av att varken hjlpa dig eller besvara dina frgor, ffa efter ditt kvalificerat dryga svar dr en annan kan ifrgastta pongen med att verhuvudtaget vnda sig till ifrgavarande fora, tnker jag erbjuda en snabb replik:
D du sjlv synes knna till svaren p dina frgor s borde jag egentligen hnvisa till ovan citerade inlgg. Gllande Tyskland ber jag dig vnligen lsa mig text igen, om det inte r fr mycket begrt. F.. gller fortfarande; vill du i egenskap av inhemsk advokat eller motsvarande praktisera juridik inom EU mste du bevisa att du besitter tillrcklig kunskap. Detta sker oftast genom tester mer eller mindre identiska till de du som inhemsk jurist mste genomfra. Sledes torde du i England behva passera ngot som r relativt likt "the bar". Detta under frutsttning att du mnar likt en inhemsk advokat verka och praktisera i landet inom det det nationella rttssystemet.
Sker du dremot endast arbeta med utlndsk rtt, med vilken du genom utbildning r familjr, gentemot utlndska fretag, torde samma krav ej glla. Detta torde emellertid vara sjlvklart ven fr Dig. Fr att exemplifiera kan tillggas, mig veterligen, advokater i Sverige enligt god advokatsed ej fr rdgra klienter i mnen som mer specifikt rr utlndsk rtt.
Sker du mer specifikt svar rekommenderar jag dig att dels anvnda internet, som faktiskt innehller ganska mycket information, dels beska lnkar likt
http://international.lawsociety.org.uk/eu/practise och sjlvfallet studera de hnvisningar som bjudes dri.
Innan du svarar vill jag bara pminna dig om att kontemplera presumtiv frgestllningen svl som tidigare erhllet svar innan replik framstlls, det gynnar nmligen hgst troligen alla parter.