Citat:
Ursprungligen postat av
Belfour
Det är på LU jag kommer läsa. Var du på föreläsningar eller läste du direkt ur böckerna (med tanke på att de är få obligatoriska moment) och klara dig på det?
Jag tror inte att jag kommer ha möjlighet att lägga ner mer än 7-8 h effektiv tid i veckan på kursen, kanske någon föreläsning emellanåt.
Apropå uppsatsen så är de snälla, har du tillräckligt med källhänvisning, en viss logik så kommer du iväg med det. Lärarna lägger ingen som helst bedömning på stavning eller uppbyggnad av text eller liknande(om det inte är helt åt helvete såklart).
Var föreläsningar/moment cirka 3ggr i veckan kanske och jag var på en del av dem. Man klarar sig definitivt med bara kurslitteraturen som tentorna är utformade (hemtentor som just består i att referera till kurslitteratur). Jag håller dock med Goldwater om att man inte direkt får några konkreta kompetenser att utnyttja som jurist i arbetslivet.
A-kursen består av tre delkurser. En översiktlig delkurs i Internationella relationer, en delkurs som är som en introduktion till disciplin och politiska ideologier (marxism, liberalism, konservatism, feminism osv.). Slutligen finns det en delkurs som heter "Politik och styrelse" som åtminstone har en liten koppling till konstitutionell rätt men som inte går så värst djupt in på ämnet. Statsvetenskaplig metodologi och mer djuplodade studier i svensk förvaltning läses först på B-nivå.
Kursen är dock intressant, allmänbildande och ger extrapoäng när man söker ting så rekommenderar dig ändå att läsa den om du är intresserad
Känner mig lite tryggare när det gäller uppsatsen nu. Tack för infon!