2014-01-08, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
För ting? Bara antalet inlästa program.

Om någon vill läsa vid sidan av mest av den anledningen kan jag rekommendera FEK och kriminologi I. Att bara tenta av kurserna borde vara simpelt - beroende på hur många obligatorier det är (på SU, not much)

Om man kan tänka sig leva med ett E, dvs. Hehe.
Och för arbetsgivare? Antagligen finns det lika många svar som det finns arbetsgivare, men generellt - om det går att säga?

Varför FEK och kriminologi I?
Citera
2014-01-08, 22:33
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
På vilket universitet? Har läst A-kursen på LU och ägnade väl högst 5-6 timmar i veckan åt kursen (var inte speciellt studiemotiverad då bör tilläggas). Men skulle gissa att det varierar mellan lärosätena.

Har för mig att vi hade relativt få obligatoriska seminarier och alla examinationsmoment var hemtentor (vilket är standard på den institutionen i Lund). En del litteratur naturligtvis men av annan typ än den jag stött på hittills på juristprogrammet och mer fokus på att förstå övergripande resonemang och teoribildningar snarare än detaljkunskaper.

OnT: Har uppsatsinlämning (T1 LU) imorgon förmiddag. Misstänker att det inte kommer gå så värst bra men misstänkte å andra sidan det efter tentorna också och de gick skapligt. Har någon en hum om ungefär hur höga krav som ställs på en?

Förstår att det är olika från handledare till handledare men de utgår väl från någon gemensam mall.

Det är på LU jag kommer läsa. Var du på föreläsningar eller läste du direkt ur böckerna (med tanke på att de är få obligatoriska moment) och klara dig på det?
Jag tror inte att jag kommer ha möjlighet att lägga ner mer än 7-8 h effektiv tid i veckan på kursen, kanske någon föreläsning emellanåt.

Apropå uppsatsen så är de snälla, har du tillräckligt med källhänvisning, en viss logik så kommer du iväg med det. Lärarna lägger ingen som helst bedömning på stavning eller uppbyggnad av text eller liknande(om det inte är helt åt helvete såklart).
Citera
2014-01-08, 22:41
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Och för arbetsgivare?

Ingen jävla aning.

Citat:
Varför FEK och kriminologi I?

De är väldigt lätta och tar inte mycket tid - optimalt om man mest är intresserad av att samla poäng till ting. Själv tycker jag också de är intressanta kurser och just FEK har man definitivt lite nytta av redan under juristprogrammet (som de tog bort FEK-kursen från).
Citera
2014-01-08, 22:49
Avslutad
Räcker det med att köpa den blå lagboken 2013 års upplaga inför t1 nu till vt14 på UU?
Citera
2014-01-08, 23:19
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Räcker det med att köpa den blå lagboken 2013 års upplaga inför t1 nu till vt14 på UU?
Jag tror inte de brukar köra den blå på UU. Den blå kör vi på SU, men ryktet säger att UU använder den gröna. Den gröna är ur minnet billigare.

Den blå har garanterat allt och att du använder den från 2013 gör som regel ingenting, anledningen till att du vill ha den gröna om den används av seminarielärare/föreläsare och kamrater på linjen är för att du då kan få korrekta sidhänvisningar etc.
Citera
2014-01-08, 23:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Köp den gröna. Den är inte bara betydligt billigare, den är också smidigare att ha med sig i väskan. Du kan köpa den hos Juridiska föreningen för en billig penning! Dra till med 2014 så slipper du köpa en ny nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag tror inte de brukar köra den blå på UU. Den blå kör vi på SU, men ryktet säger att UU använder den gröna. Den gröna är ur minnet billigare.

Den blå har garanterat allt och att du använder den från 2013 gör som regel ingenting, anledningen till att du vill ha den gröna om den används av seminarielärare/föreläsare och kamrater på linjen är för att du då kan få korrekta sidhänvisningar etc.
Sidhänvisningar i en lagbok, vad är det för trams?
Citera
2014-01-09, 00:03
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Apropå att ha läst, eller läsa, andra kurser utöver juristprogrammet som kan vara meriterande, t.ex. statsvetenskap, NEK/FEK, lingvistik (?), rättsvetenskap, kriminologi, och så vidare... spelar betygen roll i dessa kurser, eller är det faktumet att man läst dem som är meriterande?

Beror lite på vilken "inriktning" man vill ha. FEK och NEK är förstås mest givande vid skatte- och bolagsrätt (men i någon mån vid alla civilrätt, imo). Kriminologi vid straffrätt o.s.v. Men det finns ett stort aber, en grundkurs i så breda och omfattande ämnen som FEK, NEK, statskunskap, kriminologi m.fl. faktiskt är, är i grunden inte såååå himla givande. Man får i alla fall ingen direkt kompetens att skryta med, men i alla fall lite tingpoäng och något att nämna på arbetsintervjun.

Lingvistik o.dy. är nog inte att rekommendera. Förvisso ett intressant och säkert kul ämne, men som jur.kand. förväntas man kunna föra sig såväl skriftligt som muntligt på utmärkt svenska.
Citera
2014-01-09, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Köp den gröna. Den är inte bara betydligt billigare, den är också smidigare att ha med sig i väskan. Du kan köpa den hos Juridiska föreningen för en billig penning! Dra till med 2014 så slipper du köpa en ny nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron

Tack för informationen! Grön it is
Citera
2014-01-09, 02:02
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Det är skönt ffa i början innan man fått in flärpar. Om någon redan har säg 36e paragrafen i AvtL uppe så kan den bara ge dig sidan så slipper du slå. Särskilt användbart är det vid "okända" lagar som saknar både flärp och en mer "allmän namn".
Citera
2014-01-09, 10:35
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Det är på LU jag kommer läsa. Var du på föreläsningar eller läste du direkt ur böckerna (med tanke på att de är få obligatoriska moment) och klara dig på det?
Jag tror inte att jag kommer ha möjlighet att lägga ner mer än 7-8 h effektiv tid i veckan på kursen, kanske någon föreläsning emellanåt.

Apropå uppsatsen så är de snälla, har du tillräckligt med källhänvisning, en viss logik så kommer du iväg med det. Lärarna lägger ingen som helst bedömning på stavning eller uppbyggnad av text eller liknande(om det inte är helt åt helvete såklart).
Var föreläsningar/moment cirka 3ggr i veckan kanske och jag var på en del av dem. Man klarar sig definitivt med bara kurslitteraturen som tentorna är utformade (hemtentor som just består i att referera till kurslitteratur). Jag håller dock med Goldwater om att man inte direkt får några konkreta kompetenser att utnyttja som jurist i arbetslivet.

A-kursen består av tre delkurser. En översiktlig delkurs i Internationella relationer, en delkurs som är som en introduktion till disciplin och politiska ideologier (marxism, liberalism, konservatism, feminism osv.). Slutligen finns det en delkurs som heter "Politik och styrelse" som åtminstone har en liten koppling till konstitutionell rätt men som inte går så värst djupt in på ämnet. Statsvetenskaplig metodologi och mer djuplodade studier i svensk förvaltning läses först på B-nivå.

Kursen är dock intressant, allmänbildande och ger extrapoäng när man söker ting så rekommenderar dig ändå att läsa den om du är intresserad

Känner mig lite tryggare när det gäller uppsatsen nu. Tack för infon!
Citera
2014-01-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Har du redan nått den åldern?

Räknat i antalet terminer på juristprogrammet, definitivt.
Citera
2014-01-09, 13:37
Medlem
Sitter och kollar igenom innehållet på första terminen på UU. Man har ju hört att de tillämpar 30 poängstentor i Uppsala men kursen i sig verkar vara väldigt spretig. Lite grundläggande metod, statsrätt OCH EU-rätt.

Väljer tentorna ut ett ämne som man ska skriva om eller är det så att det blir blandade frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in