Italiensk duell
http://www.flickr.com/photos/patrick_castelli/9721716329/sizes/l/in/photostream/
FIAT Cinquecento vs E655 Caimano
Vilket lag blir vårens Cinquecento & vilka blir Kajmanen?
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Riktigt fint att man behåller Pjanic. Hoppas verkligen Roma når CL. Kan nog skrälla till det en del med det där mittfältet.

Jag tror att det är viktigt att man kan möblera om & justera sig taktiskt. Den där filosofin "att spela sitt eget spel" funkar mest för lag som är överlägsna eller underlägsna. Ligger man som Roma (och de flesta andra lag) någonstans mitt emellan så bör man nog kunna anpassa sig efter motstånd & matchsituation.
Sen överdriver du ju att det skulle bli så defensivt om Pjanic inte är på planen i Roma eller att Allegri ofta kör med De Jong-Muntari-Nocerino. Roma har ju De Rossi & Totti som givna i laget & Milan har Montolivo & Kaká som givna i laget. Då har man en speluppläggare & en trequartista på planen. Plus två forwards & offensiva ytterbackar. Man måste inte ha in en Tomas Rosicky-typ också. Men det handlar som sagt om filosofi.
Annars har jag ju alltid hävdat att det är en myt att brittisk fotboll är så mycket hårdare än andra länders fotboll. Italienska lag har historiskt faktiskt ofta kört ganska defensiva mittfältare överlag, spelare som är starka i duellspelet.
Samtidigt har jag också alltid hävdat att vissa lever i tron om att högt tempo är det samma som fysisk fotboll. Jag vill snarare säga att fysisk fotboll ofta renderar i lågt tempo med låsningar medan teknisk fotboll ofta drar upp tempot. Titta på Romas förre tränare Zdenek Zeman. Nu var detta inte riktat till dig utan snarare rent allmänt att vissa lever i en fantasivärld då man pekar på brittisk fotboll som fysisk & italiensk fotboll som gnetfotboll. För gnetande är ju fysiskt. Svårt att gneta med tekniska lirare.
Du har såklart helt rätt i att Pjanic är oerhört viktig för Roma. Kolla på bilden ovan igen. Det är inte säkert att Kajmanen slår Fiaten. Ska man in i trånga utrymmen där försvaren gör så att det inte finns plats för någon räls så är Kajmanen körd.