Resultat: .
0%
röster
2013-10-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hur är efterfrågan? Stort drag i Rom?
Ingen har råd att gå på matchen, alla har köpt övervärderade Roma-aktier.
Senast redigerad av Pellebelle 2013-10-10 kl. 16:15.
2013-10-10, 18:26
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasil
Riktigt bra värvningar till ett bra pris. Frågan är om januari inte är för sent. Förra säsongen kunde Milan jobba sig in i toppstriden igen men då fanns inget pånyttfött Roma eller ett Inter på uppgång. Lägg där till favoriten Juve och ett spännande projekt i både Neapel och i Florens och Milan ska vara glada om de ens når EL-plats.

Jag hoppas att Milan floppar denna säsong och att Honda väljer någon annan klubb. För AC Milans skull. Det ska visa sig att det är dumt att snåla på Honda för att få honom gratis i januari, eller att påbörja en generationsväxling men ändå göra en nostalgitripp och, självklart gratis, värva in Kaká igen.

Jo, det blir det ju såklart. Om man ämnar att ta en top 3 plats. Tror Milan slutar 5-7:a denna säsong.
Vill bara att Allegri ska försvinna och Berlusconi ska säljer, det är illa när klubbar som Everton, Southampton och PSV bjuder över och "tar" Milans transfer targets.

Generationsväxlingen är bara skitsnack, det är bara en ursäkt. Kaka blir nog ingen hit, men man kan ju hoppas. Största felköpet var Matri, €12m för den sopan när det är så snålt med pengar , han är inte ens top 30 CF i Serie A. Pazzini är mycket bättre. Det är inte ens säkert att Honda blir av..
2013-10-10, 20:05
Medlem
Villons avatar
Jaha, eftersom jag har rätt bra koll på Valencia så kan det kanske vara på sin plats med ett omdöme om Adil Rami:

Han är megalomanisk, klantig och lat.

Eller okej då, lite mer nyanserat: Han är en så kallad "karismatisk" mittback, som gärna spelar med stora åthävor, gärna försöker vinna bollen högt och driva upp den i anfallet. Dessvärre är han både klantig och trög, står ofta på hälarna och hamnar på efterkälken.

I Valencia imponerade han, i alla fall vad det verkade, under första halvåret. Han gjorde bland annat mål i sin första match, och kändes som en potentiell förvarsgeneral. Därefter har det gått utför. När Valverde tog över laget i november ifjol var en av hans åtgärder att bänka Rami och satsade på Costa-Mathieu som mittbackspar. Effekten blev att man klättrade tio placeringar i tabellen.

I somras var vi många som trodde Rami skulle säljas, då han inte kändes som någon som var så sugen på att sitta på bänken. Av någon anledning blev han dock kvar, och verkade vara tänkt förstaval. Vad händer? Efter trögt och okoncentrerat spel i ett par matcher toppat med en tidig utvisning mot Betis går han ut i klubbens egen radio och sågar tränaren och sina lagkamrater. Bland annat fick han ut sig att de enda rakryggade personerna i laget lämnat i somras, att tränaren Djukic tagit sig vatten över huvudet, och att klubben hade svikit löften till honom om att han skulle kunna etablera sig som landslagsspelare (!). Sen dess har han inte varit välkommen till träningsanläggningen, och klubben har vunnit fyra och spelat en oavgjord match på de fem matcher som gått sedan dess. Ajöss, klantskalle.

Vad han kommer tillföra i Milan känns svårförutsägbart, då spelstilar inte alltid går att översätta mellan olika ligor. I vilket fall som helst är det av allt att döma ett as vi har att göra med, som i första hand betraktar laget som ett medel för att uppnå hans egna mål.
Senast redigerad av Villon 2013-10-10 kl. 20:16.
2013-10-10, 20:45
Medlem
Parniels avatar
Har inte så jättestor koll på Adil Rami, kollar aldrig på La Liga förutom Clasicon, men han var ju med i fransmännens trupp i EM. I och för sig så var ju Koscielny skadad, men han duger väl i Milan. De måste ta in någon förstärkning på den fronten, deras försvarslinje får Costacurta och Maldini att skämmas för klubben de en gång spelade för. Dessutom så är det brist på riktigt bra mittbackar på marknaden, inga vill sälja, så detta är ändå ett kap av Milan.

Riktigt bra köp av Milan får man ändå säga, deras backlinje är ju förfärlig och rakt igenom skit. Den där jäveln Mexes borde lira i Superettan så att vi slipper honom. Förfärlig spelare. Dock så spelar han bra när han har bra spelare omkring sig, t.ex. under Thiago Silvas tid i Milan så spelade han väldigt bra. Nu är han katastrofal. Adil Rami kanske kan höja Mexes.

Nu behöver de en offensiv förstärkning, Honda? Anfallsfronten är fin. Bristande mittfält, ett bra köp behövs. Och Abbiati, visst han gör bra matcher men.... aa, komigen. Ge unge Gabriel chansen någon gång, han lär göra ett fint jobb. Riktigt guldklimp den pojken.
Senast redigerad av Parniel 2013-10-10 kl. 20:51.
2013-10-11, 17:29
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Eller okej då, lite mer nyanserat: Han är en så kallad "karismatisk" mittback, som gärna spelar med stora åthävor, gärna försöker vinna bollen högt och driva upp den i anfallet. Dessvärre är han både klantig och trög, står ofta på hälarna och hamnar på efterkälken.

Så han är alltså en Mexés med mörkt hår.
2013-10-11, 17:53
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Så han är alltså en Mexés med mörkt hår.
Ja.
2013-10-11, 19:56
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Jaha, eftersom jag har rätt bra koll på Valencia så kan det kanske vara på sin plats med ett omdöme om Adil Rami:

Du följer väl mest Valencia & Newcastle? Där tycker jag faktiskt att Milan hade en spelare man kunnat köra på med sedan dess, i Fabricio Coloccini. Då jag följt honom i alla år tycker jag nog att han blivit den spelare som han hade potential till att bli. Även Mexés, som är jämngammal, har jag följt i alla år. Även han måste tillskrivas en ypperlig karriär. Alla kan inte vinna VM & få guldbollen. Ribban för att "lyckas" ligger ju betydligt lägre än så.

Den här spelartypen bör inte underskattas. Ibland vill man framställa kreativa & offensiva spelare som lynniga genier med irrationell karaktär. Kollar man på köttandets historia märker man ganska snart att de främsta lirarna inom det brutala segmentet ofta varit minst lika färgstarka profiler som stjärnorna. De skickligaste sabotörerna är inga maskiner utan snarare konstnärer i sitt gebit. Titta på Flamini som Wenger nu plockar tillbaka till Arsenal. Eller Gattuso som är förebilden för allt slaktande i Milan. Eller Muntari som blixtrade till senast.

Med de upp-& nedgångar som Newcastle haft så håller det inte med någon anonymt slät figur där bak. Grejen med svajighet är att det alltid finns hopp. Man vet att man besitter potential. Det är aldrig kört. Låg högstanivå är värdelöst. Låg lägstanivå är mycket bättre. Mexés tid i Roma är en tid som folk ser tillbaka på med glädje. Det var ett lag med många ganska lynniga karaktärer. Mycket svajigt men mycket kultigt.

Det finns en del alibi-spelare som springer omkring & undviker att göra misstag. Namn som man inte lägger på minnet. Dom är helt enkelt för dåliga för att bli riktigt kända. Det är lite svårdefinierat det där med vad som utgör en profil. Vi kan dock konstatera att man inte blir någon profil genom att springa runt & gömma sig. Försvarsspel kräver också kreativitet.

För övrigt har Milan en uppsättning av backar som för bara några år sedan ansågs vara bland gräddan i Serie A. Karriären är knappast körd för Matias Silvestre som skulle kunna vara Milan-material i många år framöver. Det är inte ens kört för Mario Yepes som nu kör vidare på annat håll. Det är viktigt med kontinuitet även bland reserverna. Ofta nämns vissa legender som Franco Baresi när man antyder att det var bättre förr. Man glömmer lätt att stjärnorna inte spelade alltid. Det fanns back-up spelare som år efter år gick in & gjorde bra ifrån sig, som Filippo Galli. Yepes har helt klart skött sig utmärkt i Milan som back-up.

Milan släppte in 3:e minst mål i Serie A förra säsongen & slutade också 3:a. Om de gör sämre resultat i år kommer det troligtvis att bero på någon sorts helhet som inte funkat. Det kommer knappast att enbart bero på vilka som spelar mittbackar.
2013-10-12, 10:14
Medlem
Såg matchen mellan Danmark och Italien igår. Kom direkt från en jobbsituation och min son mötte upp på flygplatsen. Tåg och promenad. Parken. Varit där på konserter genom åren, men aldrig fotboll.

Ville egentligen se då Juventus var på besök, men jag var tyvärr borta då. Detta var kompensationen…

Fredag kväll. I Danmark… Vi visste vad som väntade, men… Danskar generellt har den fina egenskapen att inte ta sig på så jävla stort allvar. Bjuda på sig själv. Våga göra bort sig. Detta kombinerat med ett tämligen liberalt förhållande till alkohol och droger. Snubbar som inne på arenan kan köpa och bära tio öl per man tack vare de fiffiga hållarna, och dessutom har med sig påsar och petflaskor med starksprit.

Resultatet?! Brölande klapphattar

En ”måste-match” för Danmark, medan Prandelli tvingades ställa upp med ett ganska svagt lag.

Buffon

Balzaretti – Chiellini – Ranocchia - De Silvestri

Thiago Motta – Montolivo – Marchisio

Diamanti - Candreva

Osvaldo

Inte särskilt imponerande. Tre namn är med i den ”riktiga” startelvan. Buffon, Chiellini och Montolivo. Kanske Marchisio, beroende på Prandellis formation.

Jag gillar t ex Diamanti, men det är på samma vis som jag gillar Cossu. Skön spelstil, speluppfattning och känsliga fötter. Men jämför gårdagens tridente med gamlingar som fortfarande är aktiva typ Totti, Del Piero, Di Natale, Luca Toni. Fast Balotelli ska spela även enligt en konservativ jävel som jag…

Jag och min son konstaterade med ett snett leende att Bendtner startade.

Matchen blev som väntad. Danmark tryckte på och gli Azzurri kontrollerade och kontrade. Allt gick enligt planen då Osvaldo snyggt tog emot en passning från Thiago Motta, vek in och placerade in bollen i bortre hörnet. Ett snyggt klassmål.

Danmark samlade på hörnor (man ”vann” den statistiken med 11-1), men det såg stabilt ut, tills första halvlekens sista sekund. Ett långt inlägg som når Bendtner. Balzarettis gubbe. Bendtner? Vafan!

I andra halvleken kommer Danmark ut och dominerar matchen. Lagen utbytte chanser, men danskarna var bäst. Men det dröjde till det var nästan bara tio minuter kvar innan hemmalaget tog ledningen. Bendtner igen! Vafan i helvete! Nick igen såklart. Ölet flödade och regnade samtidigt på läktaren.

Först då visade gli Azzurri rätt attityd. Panik och nödvändighet. Man har fan inte förlorat en VM-kvalmatch sedan 2004. Inbytta Cerci och Gilardino hjälpte till i jakten på kvittering. På övertid ryckte Osvaldo in bolljäveln via Aquilani.

Klapphattarna slokade… segerdans av min son.

En ok match med en inneboende dramaturgi.
2013-10-14, 16:10
Medlem
Kidnappar inlägg från tråden "Italienska mediers betygsystem 1-10".

https://www.flashback.org/t1358821

För imorse läste jag en artikel i la Gazzetta. Den, liksom mycket annat nuförtiden, handlar om Totti, och att han äntligen får den uppmärksamhet som han förtjänar. Bl a var det hans höga genomsnittliga betyg i i la Gazzetta. Men hyllningar till Totti kan andra göra bättre. Det jag fastnade för var att de äntligen avslöjade vilka tior de delat ut genom åren. Det har varit en väl förborgad hemlighet, och rykten har ständigt surrat.

Det visade sig att jag i ovannämnda tråd november 2010 hade lyckats pinpointa de båda tillfällena.

1)
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kvalspel till CL, Verona, 23:e maj 2000, Parma mot Inter, 1-3. Roberto Baggio!

http://www.youtube.com/watch?v=vxjtBTq7Ycs

Baggio hade som vanligt problem med Lippi. Samtidigt kan man förstå att det kan vara svårt att få speltid med konkurrenter som Vieri, Ronaldo, Recoba, Zamorano och Mutu.

Om jag inte minns fel så var alla andra anfallare dock skadade när det var dags för matchen. Baggio fick spela, och gjorde förmodligen den bästa matchen i sin karriär.

Jag är ganska säker på att han fick 10 i betyg i La Gazzetta. Annars så borde han ha fått det.

Edit. Tack vare den matchen så fick Lippi behålla jobbet. Och Baggio var tvungen att lämna Inter. Vilket Baggio visste då han gjorde sin bragd.

Året efter blev man utslagna ur CL av Helsingborg, och Lippi fick sparken.

2)
Citat:
Fan jag börjar bli senil. 1998, Alessio Scarpi!!! Cagliaris målvakt. Förlust med 2-1 mot Udinese.

Scarpi räddade livet på Grassadonia. 10:an fick han alltså inte pga det fotbollsmässiga, men en 10:a var det.
http://archiviostorico.gazzetta.it/1998/novembre/30/Brividi_per_Udinese_che_cresce_ga_0_9811301318.sht ml

Sedan tillkommer internationella tillfällen:

"Poi, le doppie cifre in partite internazionali: 10 a Buffon e Cannavaro nella finale mondiale 2006, 10 a Salenko per i cinque gol in Russia-Camerun a Usa ‘94, 10 a Lewandowski per i quattro gol al Real, addirittura 10+ a Milito nella finale di Champions 2010."

Artikeln:
http://www.gazzetta.it/Calcio/13-10-2013/totti-fa-storia-anche-pagella-re-ultimi-20-anni-201355662200.shtml

Äntligen vet vi. Nu slipper vi vakna kallsvettiga mitt i natten och mumla något om Toldo mot Holland...

Tillägg:
Toldo!
http://www.youtube.com/watch?v=NduS7kuLJ6o
(och på tal om Totti... )
Senast redigerad av Brille68 2013-10-14 kl. 16:24. Anledning: lägger till ett youtubeklipp från EM 2000 :)
2013-10-14, 19:23
Medlem
Maaans avatar
Citat:
Kidnappar inlägg från tråden "Italienska mediers betygsystem 1-10".

Cavani mot Dnipro också? Vafan, nästan urvattnat.

Enligt: http://ildirigente.tumblr.com/post/64015497574/bild-3-snittbetyg-topp-tre-de-senaste-20-aren#disqus_thread
2013-10-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maaan
Cavani mot Dnipro också? Vafan, nästan urvattnat.

Enligt: http://ildirigente.tumblr.com/post/64015497574/bild-3-snittbetyg-topp-tre-de-senaste-20-aren#disqus_thread

Du får inget svar...

Jag är upptagen. En lysande länk som jag grottat ner mig i, medan familjen tittade på TV.
2013-10-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erosenin
Nu väntas landslangsuppehåll och få lag behöver väl ett break lika mycket som Fiorentina. Skador på nyckelspelare, avstängningar och ett tight spelschema har gjort att man inte riktigt orkar hålla tempot i slutskedet av matcherna.
Efter uppehållet ska man möta fienden, Juve. Perfekt tillfälle att få navigerat skutan i rätt riktning igen. I fjol blev det 0-0 i samma möte, säsongen innan det svider fortfarande...

Igår kväll bokade jag biljetter till matchen. En fyra dagars vistelse i staden. Hittade ett fint hotel ett stenkast från Porcellino. Forza Viola
Kommer att bli en lysande match. På alla jävla sätt.

Åker du ensam?

Kan förstå att om du har fyra dagar så kan man fylla det med kultur, fotboll samt mat & vin. Men jag kan rekommendera ett besök till Coverciano. Landslagets museum. Vi gick dit då de egentligen inte hade öppet, men gubben blev glad över besökare och släppte in oss. Kan kanske ha hjälpt att ha med en 10-årig liten blond kille? Inget speciellt alls egentligen, men det var en upplevelse att ströva runt bland alla dessa minnen alldeles ensamma…

Och du har valt en bra tid. Även om det naturligtvis kan regna, så är det att föredra före värmen under högsommaren.

Räknar med någon slags matchrapport.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in