Citat:
Ursprungligen postat av
Pierren
1. Beror på hur mycket du är villig att betala men för ett någorlunda okej boende på okej läge så skulle jag säga att det inte alls är särskilt lätt! Speciellt inte om du inte redan står i kö och ska börja plugga redan till hösten, men är du driftig och finurlig så löser det sig alltid!
2. Beror helt på vad du ska plugga men generellt så centralt som möjligt.
3. Om du ska börja redan till hösten så är nog dina alternativ om du vill hyra blocken eller heimstaden som äger korridorerna i Flogsta. Se
www.studentboet.se för länkar till olika köer, förmedlare och andrahandsuthyrning.
Vet inte riktigt hur mycket en ny student är villig att lägga i hyra, men rent spontant känns väl allt mellan 3000-5000 kronor okej. Jag står inte i kö just nu. Hur är det där med köpoäng? Har sett vissa som skrivit att de fått lägenhet med bara 2-300 poäng medan andra säger att det krävs mycket mer än bara så. Känns som att det lättaste sättet att få tag på boende är genom att ta kontakt på egen hand.
Finner man fler studenter från ett program på ett ställe och studenter från ett annat program på ett annat ställe? Tänkte på detta du skrev "beror helt på vad du ska plugga". Min tanke är att studera ekonomi på universitetet. Vilka områden ligger så centralt som möjligt? Och vilka områden, en bit ifrån universitetet, brukar studenter söka sig till? Skulle gärna ta emot exempel på ställen då jag är helt okunnig angående staden.
Hur är korridorerna i Flogsta och hur svårt är det att få tag på ett rum där? Det kan helt klart vara ett alternativ.
En polare fick ett boende där han studerade genom blocket så får ta och kolla där också.