2013-12-20, 13:10
Medlem
-Freddie-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det där är ett helt vanligt korttidskontrakt. Lägenheterna kan vara lite risiga ibland, just för att de ofta väntar på renovering, men målar man om så brukar det vara helt drägligt. Hyresperioden sträcker sig ofta ganska långt framöver, men de kan/får inte lova något då renovering ibland kan sätta igång med ganska kort varsel.

Jag skulle ta det om jag var du, och om hyran känns skälig. Söka via nation kan du alltid göra.

Okej! Tack för svaret.
Hur fungerar det med reccelottning/kö hos nationerna? Finns inte så mycket information att tillgå...
Bryr dem sig om man redan har ett kontrakt innan? Och måste man flytta in direkt om man får en bostad? Känns skönt att åtminstone ha kortsiktigt boende - men att få någon mer centralt och långvarigt är förstås mer attraktivt.
Senast redigerad av -Freddie- 2013-12-20 kl. 14:08.
Citera
2013-12-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Freddie-
Okej! Tack för svaret.
Hur fungerar det med reccelottning/kö hos nationerna? Finns inte så mycket information att tillgå...
Bryr dem sig om man redan har ett kontrakt innan? Och måste man flytta in direkt om man får en bostad? Känns skönt att åtminstone ha kortsiktigt boende - men att få någon mer centralt och långvarigt är förstås mer attraktivt.

Det finns info på nationernas hemsidor. Det är precis som vanligt.
Citera
2013-12-28, 18:19
Medlem
Har letat igenom tråden efter hur många köpoäng man behöver för få ngt vid flogsta låghus men hittar inget som verkar vara aktuellt :/ Ngn som vet vad som krävs för att få en lägenhet där? Sitter idag med ca 1040 p
Citera
2013-12-28, 18:45
Medlem
Grafitpennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian92
Har letat igenom tråden efter hur många köpoäng man behöver för få ngt vid flogsta låghus men hittar inget som verkar vara aktuellt :/ Ngn som vet vad som krävs för att få en lägenhet där? Sitter idag med ca 1040 p
Borde vara mer än tillräckligt. Känner folk som fått en lägenhet i Flogsta Låg på mindre än 500.
Viktigast är att leta lägenheter till obekväma tider. Söker du under eller till och med för slutet av en termin är kön enormt mycket kortare än om du söker för sista månaden innan nästa termin börjar.
Citera
2013-12-29, 01:37
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
För att vara lite tvär efterbliven så kommer frågan: För att ställa sig i kö på Uppsalahem, och heimstaden så är det bara att göra ett konto? ( ) eller har jag missat något? och i sånna fall, kan man se poängen i siffror någonstans eller är det bara att man titta på reg datum bara?
Citera
2013-12-29, 01:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
För att vara lite tvär efterbliven så kommer frågan: För att ställa sig i kö på Uppsalahem, och heimstaden så är det bara att göra ett konto? ( ) eller har jag missat något? och i sånna fall, kan man se poängen i siffror någonstans eller är det bara att man titta på reg datum bara?
Uppsalahem = regdatum.
Studentstaden = köpoäng.
Heimstaden = ring och du får en lägenhet.
Citera
2013-12-29, 01:46
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Tack tack, ibland är det enklare än man tror
Citera
2014-01-08, 21:57
Medlem
Hej!

Har blivit intresserad av att studera i Uppsala nu i höst och eftersom jag bor en bit därifrån så har jag några funderingar om boendet:

1) Hur lätt är det att få tag i boende i Uppsala?
2) Vilka områden ska man söka sig till? Vill ju självklart bo så när Universitetet som möjligt.
3) Hur är lättast att gå tillväga? Ställa sig i kö? Kolla med bostadsförmedlare? Blocket? etcetc.
Citera
2014-01-09, 09:21
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
Hej!

Har blivit intresserad av att studera i Uppsala nu i höst och eftersom jag bor en bit därifrån så har jag några funderingar om boendet:

1) Hur lätt är det att få tag i boende i Uppsala?
2) Vilka områden ska man söka sig till? Vill ju självklart bo så när Universitetet som möjligt.
3) Hur är lättast att gå tillväga? Ställa sig i kö? Kolla med bostadsförmedlare? Blocket? etcetc.

1. Beror på hur mycket du är villig att betala men för ett någorlunda okej boende på okej läge så skulle jag säga att det inte alls är särskilt lätt! Speciellt inte om du inte redan står i kö och ska börja plugga redan till hösten, men är du driftig och finurlig så löser det sig alltid!

2. Beror helt på vad du ska plugga men generellt så centralt som möjligt.

3. Om du ska börja redan till hösten så är nog dina alternativ om du vill hyra blocken eller heimstaden som äger korridorerna i Flogsta. Se www.studentboet.se för länkar till olika köer, förmedlare och andrahandsuthyrning.
Citera
2014-01-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren
1. Beror på hur mycket du är villig att betala men för ett någorlunda okej boende på okej läge så skulle jag säga att det inte alls är särskilt lätt! Speciellt inte om du inte redan står i kö och ska börja plugga redan till hösten, men är du driftig och finurlig så löser det sig alltid!

2. Beror helt på vad du ska plugga men generellt så centralt som möjligt.

3. Om du ska börja redan till hösten så är nog dina alternativ om du vill hyra blocken eller heimstaden som äger korridorerna i Flogsta. Se www.studentboet.se för länkar till olika köer, förmedlare och andrahandsuthyrning.

Vet inte riktigt hur mycket en ny student är villig att lägga i hyra, men rent spontant känns väl allt mellan 3000-5000 kronor okej. Jag står inte i kö just nu. Hur är det där med köpoäng? Har sett vissa som skrivit att de fått lägenhet med bara 2-300 poäng medan andra säger att det krävs mycket mer än bara så. Känns som att det lättaste sättet att få tag på boende är genom att ta kontakt på egen hand.

Finner man fler studenter från ett program på ett ställe och studenter från ett annat program på ett annat ställe? Tänkte på detta du skrev "beror helt på vad du ska plugga". Min tanke är att studera ekonomi på universitetet. Vilka områden ligger så centralt som möjligt? Och vilka områden, en bit ifrån universitetet, brukar studenter söka sig till? Skulle gärna ta emot exempel på ställen då jag är helt okunnig angående staden.

Hur är korridorerna i Flogsta och hur svårt är det att få tag på ett rum där? Det kan helt klart vara ett alternativ.
En polare fick ett boende där han studerade genom blocket så får ta och kolla där också.
Senast redigerad av sibba 2014-01-09 kl. 17:06.
Citera
2014-01-09, 18:42
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Vet inte riktigt hur mycket en ny student är villig att lägga i hyra, men rent spontant känns väl allt mellan 3000-5000 kronor okej. Jag står inte i kö just nu. Hur är det där med köpoäng? Har sett vissa som skrivit att de fått lägenhet med bara 2-300 poäng medan andra säger att det krävs mycket mer än bara så. Känns som att det lättaste sättet att få tag på boende är genom att ta kontakt på egen hand.

Finner man fler studenter från ett program på ett ställe och studenter från ett annat program på ett annat ställe? Tänkte på detta du skrev "beror helt på vad du ska plugga". Min tanke är att studera ekonomi på universitetet. Vilka områden ligger så centralt som möjligt? Och vilka områden, en bit ifrån universitetet, brukar studenter söka sig till? Skulle gärna ta emot exempel på ställen då jag är helt okunnig angående staden.

Hur är korridorerna i Flogsta och hur svårt är det att få tag på ett rum där? Det kan helt klart vara ett alternativ.
En polare fick ett boende där han studerade genom blocket så får ta och kolla där också.

Det finns inte något Campus i Uppsala så som i många andra studentstäder, utan allting är utspritt över hela Uppsala. Personligen anser jag att Uppsala är en rätt ihoptryckt stad så det är egentligen aldrig så långt någonstans. Det finns gott om bussförbindelser och cykelvägar finns utspridda över hela staden. Finns inte direkt något område som inhyser en viss typ av studenter utan det beror mer på vilken kötid man har eller hur driftig man är. Heimstaden är ett helt okej förstagångsboende. Huruvida de har kösystem eller inte har diskuterats i oändligheter, jag fick mitt rum på drygt 140 ködagar, två av mina kursare fick rum på under 100 dagar. Hos studentstaden krävs det i vissa fall långt över 1000 poäng.
Citera
2014-01-09, 20:12
Medlem
Citat:

Tror snarare han menade att "nära till universitetet" varierar beroende på vad du ska plugga. Ekonomerna hänger mycket på Ekonomikum, medicinare på BMC, och så vidare.

Korridorerna i Flogsta är av varierande art men mitt intryck är att det är helt ok. Jag bor själv i Flogsta höghus och är nöjd men jag har varit i korridorer där det varit riktigt stökigt och sunkigt, lite slumpartat är det. Borde duga som förstaboende för vem som helst dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in