2014-01-08, 21:40
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Ma 3b kommer inte att hjälpa dig.
Kör på grunder från Ma 1c. Gör sedan kvantdelen från gamla HP. Öva noga.

Att chansa på uppgifter brukar oftast resultera i magplask. Det upptäckte jag själv när jag inte hann riktigt med DTK-delen, den är svårast när det går på tid. KVA, NOG och XYZ är lätta och ska inte läggas för mycket tid på förutom DTK som behöver all tid i världen.

NOG bygger mycket på algebra, så om du har läst gymnasiefysik är du inne i systemet. Och XYZ består av ekvationslösningar med potenser. Finslipa det och du kommer att vara mer säker när du löser uppgifterna nästa gång.
Inte för att vara en fitta, men DTK är absolut enklast ur ett matematiskt perspektiv. Det är bara att titta och möjligen en del enkel procenträkning, där du dessutom bara behöver uppskatta ungefär rätt. Däremot är den mycket riktigt tidskrävande och man måste ha is i magen. Jag gick från säkert hälften fel till alla (eller nästan alla) rätt på den.
Citera
2014-01-08, 21:45
Medlem
DTK känner jag mig mer stabil på, fick hälften rätt (inte mycket att skryta med men ändå).
Skrivit ut lite gamla prov nu och ska köra igenom det, ska även grotta fram en Ma 1c - bok.
Finns det någon annan speciell bok ni kan rekommendera?
Tack för svaren!
Citera
2014-01-08, 22:06
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Inte för att vara en fitta, men DTK är absolut enklast ur ett matematiskt perspektiv. Det är bara att titta och möjligen en del enkel procenträkning, där du dessutom bara behöver uppskatta ungefär rätt. Däremot är den mycket riktigt tidskrävande och man måste ha is i magen. Jag gick från säkert hälften fel till alla (eller nästan alla) rätt på den.
När jag blev testad för dyslexi upptäckte han som testade mig att jag hade brist i den partiell visuella förmåga. Jag har svårt att tolka bilder. Så det kommer bli min akilleshäl ända fram till provdagen. Däremot sägs det inte att man kan öva upp svagheten. Övning ger färdighet och jag måste finslipa på DTK, MEK och ORD så är jag snart hemma. Målet mot 1,7 är inte omöjligt. Ska jag få 2,0 på kvant måste jag förbättra mig på DTK-delen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jellywhisper
DTK känner jag mig mer stabil på, fick hälften rätt (inte mycket att skryta med men ändå).
Skrivit ut lite gamla prov nu och ska köra igenom det, ska även grotta fram en Ma 1c - bok.
Finns det någon annan speciell bok ni kan rekommendera?
Tack för svaren!
Origo 1c
Matematik 5000 1c
Senast redigerad av Pastmaster 2014-01-08 kl. 22:08.
Citera
2014-01-08, 23:51
Medlem
dafuqups avatar
Vilka delar i Origo 1c bör man lägga mest krut på om man inte är så sugen på att räkna 300 sidor?

Potensen, algebra och ekvation och geometri kanske?
Citera
2014-01-09, 00:44
Medlem
anonymouslys avatar
Tjena!

Sitter och pluggar till högskoleprovet, matematik 1, ordprov.se, försöker läsa mycket osv. Kommer börja kolla på gamla hp snart. Detta kommer bli första gånger jag gör hp, så har inte så stora förhoppningar på resultatet. Men kommer ge allt jag har.

Men jag ser att nästan alla skriver matematik 1c, själv lånade jag matematik 1b(Matematik 5000 1b) på biblioteket så jag sparade 500 kr.

Är det någon stor skillnad på 1b och 1c? Borde jag lägga 500kr på matematik 1c istället för 1b från biblioteket?
Citera
2014-01-09, 04:15
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Tjena!

Sitter och pluggar till högskoleprovet, matematik 1, ordprov.se, försöker läsa mycket osv. Kommer börja kolla på gamla hp snart. Detta kommer bli första gånger jag gör hp, så har inte så stora förhoppningar på resultatet. Men kommer ge allt jag har.

Men jag ser att nästan alla skriver matematik 1c, själv lånade jag matematik 1b(Matematik 5000 1b) på biblioteket så jag sparade 500 kr.

Är det någon stor skillnad på 1b och 1c? Borde jag lägga 500kr på matematik 1c istället för 1b från biblioteket?
Matematik 1c är för naturvetare och därför "mer avancerad". Inte mer avancerad egentligen. Du lär dig på sätt och vis samma saker, men 1c ger dig troligen mer matematiskt tänk och har säkert svårare uppgifter. Det är min gissning. Jag gick matematik A, en riktig kurs.

Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Vilka delar i Origo 1c bör man lägga mest krut på om man inte är så sugen på att räkna 300 sidor?

Potensen, algebra och ekvation och geometri kanske?
Ja. Skit i hela kursen. Du behöver bara kunna addera tiokamrater.

Citera
2014-01-09, 07:05
Medlem
Pastmasters avatar
Första länken visar höstens prov. Och uppgifterna var löjligt lätta förutom DTK, den måste jag bli bättre på!

b/a+x = b/2x
b= b/2x * a+x
2x*b=b*a+x
2x*b=b(a+x)
2x*b=ab+x*b (variablerna b kan vi stryka)
2x=ab+x
2x-x= ab
x= ab

Så ska man tänka. Kan man tillämpa grundlagarna så går kvant utmärkt. Har du läst gymnasiefysik A eller 1a så är det en fördel. Det här ska inte vara några problem för oss som vill in på en civilingenjörsutbildning. Men för er som vill komma in på psykologprogrammet eller juristprogrammet så är det en börda.
Senast redigerad av Pastmaster 2014-01-09 kl. 07:14.
Citera
2014-01-09, 08:01
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Första länken visar höstens prov. Och uppgifterna var löjligt lätta förutom DTK, den måste jag bli bättre på!

b/a+x = b/2x
b= b/2x * a+x
2x*b=b*a+x
2x*b=b(a+x)
2x=ab+x
2x-x= ab
x= ab

Så ska man tänka. Kan man tillämpa grundlagarna så går kvant utmärkt. Har du läst gymnasiefysik A eller 1a så är det en fördel. Det här ska inte vara några problem för oss som vill in på en civilingenjörsutbildning. Men för er som vill komma in på psykologprogrammet eller juristprogrammet så är det en börda.
Herr civilingenjör får nog titta närmre den fetstilta raden, 2x = a+x ska det vara, alltså x = a. Förutom det så är din uträkning en bra generell lösning, men eftersom att vi i den ursprungliga ekvationen har samma tal i täljaren måste vi även ha samma nämnaren och alltså kan vi spara tid på att direkt konstatera att a+x=2x; a=x.
Citera
2014-01-09, 10:23
Medlem
Jag fick väldigt dåligt resultat på mitt första högskoleprov. När jag söker in till en högskola, kommer de se mitt högskoleprov resultat? För vill inte att det ska vara med eftersom det var så dåligt och då lär högskolan tro att jag är pinsam :P
Citera
2014-01-09, 12:16
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Köp en Matematik 1c-bok om du vill. Khanacademy om engelska inte är något problem för dig. Du kan även använda denna tråd för att få hjälp, såvida matematiken ligger på HP-nivåer (vi vill alltså inte hjälpa till om du ska derivera integralens logaritmiska differentialekvation, för det är alldeles för avancerat och dessutom finns det nog inte något som heter så, men men.)

Alltså, jag tror matematik 1c är för hög nivå för mig haha
Jag skulle beskriva mina matematiska kunskaper som obefintliga.
XYZ 4/24
KVA 6/20
NOG 6/12
DTK 15/24

Förstår ni dilemmat? Mitt snitt för de verbala delarna räcker till Juristprogrammet, men matematiken drar ner mig otroligt mycket. Pinsamt dåligt. Jag förtjänar inte ens de få poäng jag fick, den enda delen jag kände att jag hade någon aning om vad jag gjorde var DTK. Resten är slumpen med mer eller mindre kvalificerade gissningar, vissa frågor hade jag en liten aning om hur man kanske räknar ut det men för det mesta skrattade jag åt mig själv när jag läste frågorna.

Värt att tillägga är att jag åtminstone enligt mig själv inte är så dum som ovanstående resultat visar, det handlar helt enkelt om att jag inte brydde mig under min gymnasietid och sedan dess inte löst ett tal. Tror ni jag har möjlighet att höja mig såpass mycket att matematiken hamnar på 1.3-1.4? Det skulle vara guld värt och alla tips för att uppnå den eventuella vägen så smidigt som möjligt uppskattas varmt.
Senast redigerad av Graflund 2014-01-09 kl. 12:19.
Citera
2014-01-09, 12:20
Medlem
dafuqups avatar
Citat:

b/a+x = b/2x
b= b/2x * a+x
2x*b=b*a+x
2x*b=b(a+x)
2x=ab+x
2x-x= ab
x= ab

Haha, jag förstår inte ens vad det är du har skrivit ut. Vad är det för grundlagar ni snackar om?
Citera
2014-01-09, 12:51
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Herr civilingenjör får nog titta närmre den fetstilta raden, 2x = a+x ska det vara, alltså x = a. Förutom det så är din uträkning en bra generell lösning, men eftersom att vi i den ursprungliga ekvationen har samma tal i täljaren måste vi även ha samma nämnaren och alltså kan vi spara tid på att direkt konstatera att a+x=2x; a=x.
Man kan redan stryka variablerna om de båda står i täljaren? Hade den ena kvoten haft samma variabel i nämnaren hade min lösning varit rätt annars?

Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Haha, jag förstår inte ens vad det är du har skrivit ut. Vad är det för grundlagar ni snackar om?
Grundlagar för ekvationer och algebraiska lösningar. Står det en variabel fritt för sig själv eller i multiplikation så kan man stryka samma variabel i båda leden.

Jag gick i fällan.

Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Jag fick väldigt dåligt resultat på mitt första högskoleprov. När jag söker in till en högskola, kommer de se mitt högskoleprov resultat? För vill inte att det ska vara med eftersom det var så dåligt och då lär högskolan tro att jag är pinsam :P

Får du bättre resultat kommer ditt dåliga resultat inte synas. Du söker med det bästa resultatet du har fått på HP.
Senast redigerad av Pastmaster 2014-01-09 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in