2014-01-06, 22:05
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShinyHighlander
Hej! Jag undrar ifall ni kan hjälpa mig med en NOG-uppgift.

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=46882219
Fixa din länk så kanske.
Citera
2014-01-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Var han medvetslös eller?

Att skylla ett resultat på 0,1 på att man var sjuk är löjeväckande.

Fan vad tung du är, "var han medvetslös eller" HAHA

Lite skoj tycker jag att man får ha!
Citera
2014-01-07, 01:44
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShinyHighlander
Hej! Jag undrar ifall ni kan hjälpa mig med en NOG-uppgift. Jag vet att jag är tidigt ute, men jag har svårare för matematiken än för den verbala delen, så jag behöver mycket tid för förberedelser. Uppgift med medföljande förklaring finnes i den bifogade länken, men jag förstår den inte.

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/nog-vt09/uppgift-22

Tydligen är det rätta svaret D), i (1) och (2) var för sig, men jag gissade på A), i (1) men ej i (2). Jag kom fram till detta genom att helt sonika byta ut variablerna mot heltal och testa mig fram, men det är väldigt tidskrävande så jag vill gärna veta hur man löser uppgiften så tidseffektivt som möjligt. Sedan undrar jag varför informationen i (2) är tillräcklig. Man får ju bara veta att X är större än noll, inte huruvida x är större eller mindre än z och y. Varför räcker det med att bara veta att x är större än noll?

Tack på förhand.

Hoppas länken fungerar nu, om inte så är det uppgift 22 på NOG-delen våren 2009.
Så länge vi pratar om positiva tal så ger större tal delat med mindre tal alltid en större kvot än mindre tal delat med större tal. Så länge vi vet att y är större än z (står i uppgiften) och att x, y och z samtliga är positiva (1: 0 < z < y < x; 2: 0 < x) så kommer (x+y)/z alltid att vara större än (x+z)/y.

Det som skulle kunna ställa till det är om vi inte alls hade någon aning om att x var positivt - då skulle x+y kunna vara ett negativt tal.
Citera
2014-01-07, 17:41
Medlem
Graflunds avatar
Hej!

Med cirka tre månader kvar tills nästa högskoleprov så kände jag att det var dags att börja förbereda sig. Tog studenten i somras och försökte mig på högskoleprovet, mina gymnasiebetyg räcker inte till juristprogrammet som är målet. På grund av lathet mer än intelligens vill jag påstå, hur som helst. Testade HP nu senast och kände att det passade mig, jag är väldigt snabb och var klar med delproven minst tio minuter innan tiden var ute. Problemet var att jag kom helt utan förberedelse, ville testa på helt enkelt.
De verbala delarna är min grej, har läst väldigt många böcker på både svenska och engelska så där har jag inga problem. Det jag däremot måste förbättra är min matematik. Mina matematiska kunskaper är pinsamt dåliga, fick ett VG i Matte A men orkade aldrig plugga B så det gick åt helvete, samma visa med Matte C som jag valde utav någon idiotisk anledning. Lyckades fuska till mig ett G i båda

Min fråga till er vänliga själar som orkat läsa såhär långt är följande.
Jag har testat träna på gamla högskoleprov och mina svar är oftast felaktiga men jag blir inte klokare av den enstaka bokstaven i facit. Jag lär mig alltså egentligen inte ett skit. Hur ska jag motverka detta? Hur kan jag lära mig matematiken bakom svaret?
Citera
2014-01-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Hej!

Med cirka tre månader kvar tills nästa högskoleprov så kände jag att det var dags att börja förbereda sig. Tog studenten i somras och försökte mig på högskoleprovet, mina gymnasiebetyg räcker inte till juristprogrammet som är målet. På grund av lathet mer än intelligens vill jag påstå, hur som helst. Testade HP nu senast och kände att det passade mig, jag är väldigt snabb och var klar med delproven minst tio minuter innan tiden var ute. Problemet var att jag kom helt utan förberedelse, ville testa på helt enkelt.
De verbala delarna är min grej, har läst väldigt många böcker på både svenska och engelska så där har jag inga problem. Det jag däremot måste förbättra är min matematik. Mina matematiska kunskaper är pinsamt dåliga, fick ett VG i Matte A men orkade aldrig plugga B så det gick åt helvete, samma visa med Matte C som jag valde utav någon idiotisk anledning. Lyckades fuska till mig ett G i båda

Min fråga till er vänliga själar som orkat läsa såhär långt är följande.
Jag har testat träna på gamla högskoleprov och mina svar är oftast felaktiga men jag blir inte klokare av den enstaka bokstaven i facit. Jag lär mig alltså egentligen inte ett skit. Hur ska jag motverka detta? Hur kan jag lära mig matematiken bakom svaret?

najs, i princip allt du säger platsar in hos mig, den enda skillnaden är att min starka sida är den KVA medan min svaga är VERB :/ jag vill också in på juristprogrammet!

men! jo, varför du inte förbättrar dig inom matematiken = beror på att du inte analyserar dina fel, varför tänkte du på det sättet, varför inte såhär? varför gjorde du fel, vad kunde du gjort bättre? du måste göra så på VARENDA fråga! det är precis som den verbala delen, om du inte förstår ett ord. vad gör du då? jo, du slår upp det. samma sak gäller på den kvantitativa delen, fast på ett annorlunda sätt xd - jag tror att du är för lat hehe
lycka till!
Citera
2014-01-07, 18:37
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMDplz
najs, i princip allt du säger platsar in hos mig, den enda skillnaden är att min starka sida är den KVA medan min svaga är VERB :/ jag vill också in på juristprogrammet!

men! jo, varför du inte förbättrar dig inom matematiken = beror på att du inte analyserar dina fel, varför tänkte du på det sättet, varför inte såhär? varför gjorde du fel, vad kunde du gjort bättre? du måste göra så på VARENDA fråga! det är precis som den verbala delen, om du inte förstår ett ord. vad gör du då? jo, du slår upp det. samma sak gäller på den kvantitativa delen, fast på ett annorlunda sätt xd - jag tror att du är för lat hehe
lycka till!

Förstår vad du menar men bara att identifiera felet och att på egen hand försöka lista ut rätt tankesätt utifrån rätt svar helt utan de matematiska kunskaper som krävs är extremt tidskrävande och väldigt svårt, rätt hopplöst att försöka lära sig på det sättet. Jag behöver pedagogiska förklaringar till varför Stina har 5 blåa kulor och tre röda så jag nästa gång kan räkna ut hur många Lars har.
Citera
2014-01-07, 18:45
Medlem
Citat:
Förstår vad du menar men bara att identifiera felet och att på egen hand försöka lista ut rätt tankesätt utifrån rätt svar helt utan de matematiska kunskaper som krävs är extremt tidskrävande och väldigt svårt, rätt hopplöst att försöka lära sig på det sättet. Jag behöver pedagogiska förklaringar till varför Stina har 5 blåa kulor och tre röda så jag nästa gång kan räkna ut hur många Lars har.

ta upp en uppgift du svarar fel på/inte förstår eller liknande så ska vi se vad problemet är :P

ska försöka hjälpa till om du vlll. som sagt bättre när man visar med ett konkret exempel, if you know what i mean
Citera
2014-01-07, 19:13
Avslutad
Citat:
Köp en Matematik 1c-bok om du vill. Khanacademy om engelska inte är något problem för dig. Du kan även använda denna tråd för att få hjälp, såvida matematiken ligger på HP-nivåer (vi vill alltså inte hjälpa till om du ska derivera integralens logaritmiska differentialekvation, för det är alldeles för avancerat och dessutom finns det nog inte något som heter så, men men.)
Citera
2014-01-08, 00:40
Medlem
Pastmasters avatar
Varför är jag så dålig på ord.

26 rätt av 40 ord.

LÄS-delen går dock lite bättre men jag tror jag nog att jag hinner sträva efter flera texter varje dag. KVA, NOG och XYZ är busenkla. DTK har jag problem med eftersom jag aldrig hinner med den. Behöver jobba fortare.

Senast fick jag 6 rätt av 24 möjliga på DTK-delen. Alltid är det den som sänker mitt resultat. Jag har 1,4 och vill ha minst 1,7 för att komma in på Väg- och vattenbyggnad i Lund.
Citera
2014-01-08, 12:10
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Varför är jag så dålig på ord.

26 rätt av 40 ord.

LÄS-delen går dock lite bättre men jag tror jag nog att jag hinner sträva efter flera texter varje dag. KVA, NOG och XYZ är busenkla. DTK har jag problem med eftersom jag aldrig hinner med den. Behöver jobba fortare.

Senast fick jag 6 rätt av 24 möjliga på DTK-delen. Alltid är det den som sänker mitt resultat. Jag har 1,4 och vill ha minst 1,7 för att komma in på Väg- och vattenbyggnad i Lund.

Jag försöker läsa mycket Strindberg! Läser just nu Röda rummet parallelt med En dåres försvarstal. Man får ett ökat ordförråd då denne herre i regel använder sig utav ord från en annan epok, dessutom väcks ens intresse för ordet eftersom det är fundamentalt för att förstå handlingen. Detta gör det lättare för mig att memorera orden sedan.
Citera
2014-01-08, 12:37
Medlem
gxflybabys avatar
Fick 0.7 på förra provet, jag behöver 0.8-1,0 tror ni jag kan klara det fram tills provet?

Har väldigt svårt med MEK-uppgifterna och ORD-delarna, någon som kan ge tips?

Väldigt tacksam för svar!

Peace.
Citera
2014-01-08, 14:13
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gxflybaby
Fick 0.7 på förra provet, jag behöver 0.8-1,0 tror ni jag kan klara det fram tills provet?

Har väldigt svårt med MEK-uppgifterna och ORD-delarna, någon som kan ge tips?

Väldigt tacksam för svar!

Peace.
Läs böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in