Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Tack, då förstår jag varför det var så. Hur vet man att det är planets normal? Jag har ärligt talat inte särskilt bra koll på linjär algebra överhuvudtaget, så du får ursäkta om jag ställer dumma frågor. Beskrivs alla plan med dess normal? Är det för att den kan förskjutas längs normalen utan att ändra storlek? Som i här fallet skulle planet (x+3y-z=5) ligga "5 enheter över origo" men fortfarande ha samma storlek? Hur ska man föreställa sig det, eller tänka?
Den här frågan är lite svårare än att jag kan skriva ett snabbt svar på den. En grundfråga är ju hur man ska definiera vad ett plan är för något. Utan att svara på den frågan försöker jag att ge ett geometriskt svar.
Varje plan i R^3 kan skrivas som
Ax+By+Cz=D
där (A,B,C) en en normalvektor till planet. För att förstå det, välj ett plan och låt (A,B,C) vara en normal och (x0,y0,z0) en punkt i planet. En punkt (x,y,z) ligger i planet om och endast om (x,y,z)-(x0,y0,z0) är vinkelrät mot (A,B,C). Det är ekvivalent med att (A,B,C)*((x,y,z)-(x0,y0,z0))=0
<=> Ax+By+Cz=D, där D=Ax0+By0+Cz0
Omvänt, så motsvarar alla ekvationer Ax+By+Cz=D, där någon av A,B,C är skild från noll ett plan i R^3, och (A,B,C) är en normalvektor till planet.
Eftersom någon av A,B,C är nollskild har ekvationen en lösning (x0,y0,z0). Om (x,y,z) är en annan lösning, så är (A,B,C)*((x,y,z)-(x0,y0,z0))=(A,B,C)*(x,y,z)-(A,B,C)*(x0,y0,z0)=D-D=0, dvs (x,y,z)-(x0,y0,z0) är vinkelrät mot (A,B,C). Det betyder att (x,y,z) ligger på ett plan genom (x0,y0,z0) med normal (A,B,C). Samtliga punkter som ligger på det planet kommer som att uppfylla ekvationen Ax+By+Cz=D.