2014-01-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Eller så skiter man i det och försöker så diskret för över vinster och i fallet att de märker det och kontaktar dig så säger du bara att du inte visste att man behöver skatta.

Dessutom, omöjligt för dem att bevisa att du tagit ut vinst. T.ex. om man råkar föra tillbaks originalsumman+10 000 kan man påstå att man inte gått vinst något utan de andra 10 000 hade man betalat kontant för för att få bitcoins. etc etc.

Ignorans är inte en ursäkt inför lagen... Eller brukar du rutinerligt mörda och stjäla, och sedan påstå att du inte visste att man inte fick göra det? Skattefusk är en av de hårdaste bestraffade brotten man kan begå i Sverige.

Och jo, skulle misstanke uppstå så kommer de noggrant gå igenom dina affärer. Har du officiellt ett jobb som ger 300 000 kr om året efter skatt, och ditt konto har haft inflöden på 350 000 kr, nog fan kommer de vilja veta vad det är för pengar... Och kan du inte då understryka med bevis att det är pengar som inte ska beskattas (exempelvis vid salu av prylar till förlust), så kommer skattmannen inte vara nöjd.
Citera
2014-01-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zodar
Ignorans är inte en ursäkt inför lagen... Eller brukar du rutinerligt mörda och stjäla, och sedan påstå att du inte visste att man inte fick göra det? Skattefusk är en av de hårdaste bestraffade brotten man kan begå i Sverige.

Och jo, skulle misstanke uppstå så kommer de noggrant gå igenom dina affärer. Har du officiellt ett jobb som ger 300 000 kr om året efter skatt, och ditt konto har haft inflöden på 350 000 kr, nog fan kommer de vilja veta vad det är för pengar... Och kan du inte då understryka med bevis att det är pengar som inte ska beskattas (exempelvis vid salu av prylar till förlust), så kommer skattmannen inte vara nöjd.

Nej, på vilket sätt är det ignorans? Jag skulle gissa på att 90% av privatpersoner som gör mindre vinster än säg 30 000 totalt aldrig betalar ett öre till skatteverket.
Och sen det andra problemet, hur ska skatteverket någonsin kunna bevisa att det är en beskattningsbar inkomst?
Även om du tar ut 20 000kr och en månad senare tar in 40 000 till banken. så kan du alltid hävda att du hade investerat ytterligare 20 000 i bitcoins genom t.ex. kontanter eller genom andra medel och de kan aldrig motbevisa det.
Citera
2014-01-07, 13:25
Medlem
Citat:
Och sen det andra problemet, hur ska skatteverket någonsin kunna bevisa att det är en beskattningsbar inkomst?
Även om du tar ut 20 000kr och en månad senare tar in 40 000 till banken. så kan du alltid hävda att du hade investerat ytterligare 20 000 i bitcoins genom t.ex. kontanter eller genom andra medel och de kan aldrig motbevisa det.

Det är bara att begära kvitton av dig där du kan styrka det du säger. Det är rätt lätt att göra det, man skaffar ett utdrag från växlingsfirman du använt. Jag sparar själv kopior från mina alla inköp av bitcoins.

Har du inte kvitton som styrker ditt påstående kan du bli sköntaxerad, plus tilläggsavgifter.
Citera
2014-01-07, 13:49
Medlem
Citat:
Det behöver dom inte, det är du som ska bevisa att det inte är en beskattningsbar inkomst.
Citera
2014-01-07, 14:41
Medlem
Så länge man inte sätter in btc-vinsten på sitt bankkotnto så kan man väl inte behöva skatta? Bara att inte växla till sek då om man vill vara på den säkra sidan.

Angående Safello, kan man inte bara föra in kontanter och omvandla dem till btc på en ny wallet? Trodde det gick att göra så. Om det går måste det ju ändå vara omöjligt att spåra.
Citera
2014-01-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Det är bara att begära kvitton av dig där du kan styrka det du säger. Det är rätt lätt att göra det, man skaffar ett utdrag från växlingsfirman du använt. Jag sparar själv kopior från mina alla inköp av bitcoins.

Har du inte kvitton som styrker ditt påstående kan du bli sköntaxerad, plus tilläggsavgifter.

Hur ska jag begära kvitton när jag handlar kontant från en privatperson? Ska han skriva på en papperslapp att han sålt eller?
Citera
2014-01-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Så länge man inte sätter in btc-vinsten på sitt bankkotnto så kan man väl inte behöva skatta? Bara att inte växla till sek då om man vill vara på den säkra sidan.

Man måste skatta oavsett hur man hanterar vinsten.
Citera
2014-01-07, 19:23
Medlem
Hänt mycket idag på marknaden tycker jag. Möjliga anledningar: http://www.cryptocoinsnews.com/2014/01/07/bitcoin-price-taking-plunge/

Lyckades iaf öka min investeringsplånbok med närmare 8% . Motsvarar visserligen bara 9$ men ändå!
Citera
2014-01-07, 20:16
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Hänt mycket idag på marknaden tycker jag. Möjliga anledningar: http://www.cryptocoinsnews.com/2014/01/07/bitcoin-price-taking-plunge/

Lyckades iaf öka min investeringsplånbok med närmare 8% . Motsvarar visserligen bara 9$ men ändå!

Utvecklingen ser ut som förra veckan men tvärt om :P
Citera
2014-01-07, 20:50
Medlem
Idag hade jag tjänat mig en hacka om jag kunnat trada som jag vill, hade sålt på exakt rätt ställe. Men sidan jag köpt mina BTC på är otroligt långsam i svängarna och nästan alltid är det flera hundra kronor mellan köp och sälj (detta är det främsta problemet).
Så även om jag läser mtgox-grafen "rätt" så är inte denna sidan ens i närheten av verkligheten.

För att kunna ta ut och sätta in bankpengar krävs ofta massa jobbigt med de andra sidorna.

Men om jag bara vill sätta in BTC för snabb tradeing under någon månad, och när jag tror mig tjänat pengar så sätter jag tillbaka de i min wallet och växlar till kronor med min vanliga sida.

Kan jag göra detta med någon av de stora, Mt.Gox, Bitstamp, BTC-e? Alltså sätta in BTC, trada, och ta ut mina BTC, utan krav på papper eller kostnad på BTC-uttaget?
Citera
2014-01-07, 21:03
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Kan jag göra detta med någon av de stora, Mt.Gox, Bitstamp, BTC-e? Alltså sätta in BTC, trada, och ta ut mina BTC, utan krav på papper eller kostnad på BTC-uttaget?

Både Bistamp och Mt.Gox kräver verifiering av konto för att kunna ta ut och sätta in BTC.
Citera
2014-01-07, 23:19
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orez
Både Bistamp och Mt.Gox kräver verifiering av konto för att kunna ta ut och sätta in BTC.
Kostar även 0.001 att skicka BTC från MTGox sida, de skriver att det är network fees men de flesta andra tar 0.0001, personligen så tror jag att de tar 0.0009 rakt i egen ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in