Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
NOAA förklarar hur CO2 påverkar klimatet
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration)
förklarar på ett enkelt sätt sambandet mellan CO2 i
atmosfären och klimat:
http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/globalwarming/temperature-change.html
Jag föreslår att du läser dina länkar från vetenskapliga sajter, vi andra et redan vad som står där, alla har haft 800 sidor på sig att läsa in sig på på grundläggande saker som detta.
Citat:
Här framgår bl.a. att en liten del av sambandet
beror på att mindre CO2 kan lösas i världshaven
när dessa värms upp, men att huvuddelen av
sambandet beror på att mer CO2 i atmosfären
ökar växthuseffekten.
Det är inte en liten del av sambandet mellan temperatur och koldioxidhalt, det är på medel-lång sikt det absolut dominerande sambandet. Koldioxidens eftersläpning är enligt iskärnorna med de svagheter dessa har i storleksordningen 1000 år. Detta har du ju tidigare förnekat så det är ju bra om du lärt dig detta nu.
Att huvuddelen av dagens koldioxidökning beror på antropogena utsläpp har jag länge betraktat som ett starkt resultat, men i ljuset av vad Humlum, Salby, Petterson och Björnbom mfl har visat är jag inte längre lika säker.
IPCC:s modell för hur det fungerar, den sk Bernkurvan är enligt ovanstående inte konsistent med bombprovskurvan. Om du är säker på att Bernkurvan stämmer kan du kanske utveckla varför. Just kolcykeln har jag inte studerat närmare så lite expertundervisning vore bra.
Citat:
Världshavens betydelse
Världshaven påverkar inte bara temperatur och
klimat genom att lösa CO2. De fungerar också
som en gigantisk värmereservoar. Det tar tid
att värma upp (eller kyla ner) världshaven.
Det vet alla som vet skillnaden mellan inlands-
klimat och kustklimat. Haven fungerar alltså som
en broms. Det kommer att ta några år innan vi
ser den uppvärmningseffekt som dagens CO2-
halt i atmosfären orsakar.
mvh/Bo S
Det var bra att du nämnde detta så jag kom att tänka på en intressant analys av temperaturhomogenisering som just har påbörjats:
http://wattsupwiththat.com/2014/01/06/the-original-temperatures-project/
Tydligen dominerar mätstationer som är påverkade av inverkan från havet i temperaturserierna.