2014-01-06, 18:07
Medlem
Aliennas avatar

Man kan observera klimatmodeller "in real World".

Ett fel, som förstärks så det blir ännu mer fel, betyder INTE att det blir mer rätt.
Citera
2014-01-06, 18:16
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Återigen skriver du en massa rappakalja utan att med ett enda ord nämna det som klimatforskarna med Sherwood kom fram till och som publicerades i NATURE. Det är helt otroligt att du ideligen lyckas posta så mycket skräp, nästan utan vettig substans. Men du är förstås klart medveten om att ingen orkar följa dina länkar och ännu mindre läsa dem.

Men nu var det ju så att Sherwood och hans team genom observationer "in real World" kommit fram till att en del vattenånga inte stiger till högre höjder och bildar moln, utan den stannar kvar på låg höjd innan den faller tillbaka till marken. Resultatet blir att värmen ökar och därför menar de att klimatkänsligheten snarare ligger mellan 3-5 grader C än det tidigare antagna lägre intervallet.
Det var detta jag syftade på i mitt tidigare inlägg.

Och detta hävdade du tidigare var observationer av temperaturer är det så?. Resultatet är inte att temperaturen ökar "in real World", det kan vi nämligen mäta med de av Sherwood förkastade termometrarna.

Att man inte har kunnat modellera molnbildningen korrekt är ju något jag hela tiden hävdat och du tidigare har förnekat, nu säger du alltså att det var fel. Det var ju tom en obetydlig detalj som endast berörde den specialintresserade om jag inte minns fel. Du får nog komma tillbaka med målstolparna om det skall vara lönt att diskutera med dig.

Jag kan upplysa dig om att inte heller denna gång har man lyckats modellera molnbildningen eller ens göra en någorlunda korrekt parametrisering.

Hur vet jag då det?

Jo vattencykeln är sannolikt den sämst modellerade komponenten i klimatmodellerna och en lång rad tidigare exempel har visat på stora diskrepanser med verkligheten. När man är klar med detta kommer man med största sannolikhet att hålla med dig och mig om att molnbildning är en negativ feedback. Åtminstone är det din senast framförda ståndpunkt.

Svara nu på frågorna innan du återigen besvärar den bildade allmänheten med ditt dillande.

Kan du svara på varför en modell som visar mer fel är bättre än en som visar mindre fel?
Citera
2014-01-06, 18:21
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna

Ett fel, som förstärks så det blir ännu mer fel, betyder INTE att det blir mer rätt.

Jodå, i LaLaLand är allt möjligt.

Rent formellt är det nog så i det här fallet att man har korrigerat ett fel, vilket har gjort att de andra felen blivit desto mer framträdande.

Det kan ju iofs vara som du säger att man har förstärkt ett fel. Liknande saker har skett tidigare i Sherwoodskogen.

Jag avslutar med ett citat från Lennart Bengtsson:
Citat:
De flesta av oss mer seniora forskare är
hjärtligt trötta på alla pretentiösa artiklar där man inte bemödat sig
att göra det allra viktigaste nämligen att validera modellerna och modellresultaten. Den globala temperaturen är ju här en viktig parameter. Med en klimatkänslighet på minst 3 skulle vi nu ha en global uppvärmning på mer än +2°C. Detta har man inte ens kommenterat.
Citera
2014-01-06, 18:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna

Menar du att klimatmodellerna motsäger sig själva?
Citera
2014-01-06, 18:36
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Menar du att klimatmodellerna motsäger sig själva?

Åh! herregud

Har du inte fattat att det är "real World" som motsäger klimatmodellerna på så gott som alla plan.
Citera
2014-01-06, 18:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Och detta hävdade du tidigare var observationer av temperaturer är det så?. Resultatet är inte att temperaturen ökar "in real World", det kan vi nämligen mäta med de av Sherwood förkastade termometrarna.

Att man inte har kunnat modellera molnbildningen korrekt är ju något jag hela tiden hävdat och du tidigare har förnekat, nu säger du alltså att det var fel. Det var ju tom en obetydlig detalj som endast berörde den specialintresserade om jag inte minns fel. Du får nog komma tillbaka med målstolparna om det skall vara lönt att diskutera med dig.

Jag kan upplysa dig om att inte heller denna gång har man lyckats modellera molnbildningen eller ens göra en någorlunda korrekt parametrisering.

Hur vet jag då det?

Jo vattencykeln är sannolikt den sämst modellerade komponenten i klimatmodellerna och en lång rad tidigare exempel har visat på stora diskrepanser med verkligheten. När man är klar med detta kommer man med största sannolikhet att hålla med dig och mig om att molnbildning är en negativ feedback. Åtminstone är det din senast framförda ståndpunkt.

Svara nu på frågorna innan du återigen besvärar den bildade allmänheten med ditt dillande.

Kan du svara på varför en modell som visar mer fel är bättre än en som visar mindre fel?

Jag förstår att du är ytterst besviken över den här studien. Du har ju länge hoppats på att molnen skall kyla av atmosfären och på så vis kompensera CO2-utsläppen.
Och nu säger forskare att all vattenånga inte bildar moln, så den avkylningseffekten uteblir och en ökad mängd vattenånga förstärker istället uppvärmningen.
Vi är tydligen på väg mot 4 graders ökning av medeltemperaturen innan 2100.

Lyssna och läs här, så kanske du lär dig något:
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/climate-change-planet-to-warm-by-4-degrees-by-2100-20131231-304nw.html
Senast redigerad av humanlife 2014-01-06 kl. 18:42.
Citera
2014-01-06, 18:40
Medlem
Sherwood och co kan mycket väl ha rätt, vilket då visar att andra parametrar i klimatmodellerna har värderats och beskrivits ännu mer fel.
Sådant här minskar ju förtroendet för klimatmodellerna ytterligare från en redan låg nivå.
Citera
2014-01-06, 19:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Sherwood och co kan mycket väl ha rätt, vilket då visar att andra parametrar i klimatmodellerna har värderats och beskrivits ännu mer fel.
Vad menar du? Tror du att det finns ett facit?
Citat:
Sådant här minskar ju förtroendet för klimatmodellerna ytterligare från en redan låg nivå.
I så fall förstår man inte forskningen och modellernas roll i forskningen.
Senast redigerad av humanlife 2014-01-06 kl. 19:05.
Citera
2014-01-06, 21:01
Medlem
Klimatflyktings avatar
[quote=humanlife|46915195]Jag förstår att du är ytterst besviken över den här studien. Du har ju länge hoppats på att molnen skall kyla av atmosfären och på så vis kompensera CO2-utsläppen.
Ja en stor auktoritet som du hävdade ju att molnfeedback var negativ, så det är ju surt att ha blivit så lurad

Lyckligtvis finns det ju en rad klara indikationer som tyder på att molnfeedbacken verkligen är negativ.

Alltmer tyder dessutom på att molnbildningen inte huvudsakligen är en feedback utan en forcing. Det senaste är denna artikel som kopplar samman molnbildning med solaktivitet och kanske kan förklara varför klimatextremister fastnar i Antarktis växandeisar:

Citat:
Och nu säger forskare att all vattenånga inte bildar moln, så den avkylningseffekten uteblir och en ökad mängd vattenånga förstärker istället uppvärmningen.

Kan du komma på vilka som har vetat detta under mycket lång tid? Ledtråd: CLOUD.

Citat:
Vi är tydligen på väg mot 4 graders ökning av medeltemperaturen innan 2100.
Du hade ingen kommentar till LB:s syn på artikeln?
Citat:
De flesta av oss mer seniora forskare är hjärtligt trötta på alla pretentiösa artiklar där man inte bemödat sig att göra det allra viktigaste nämligen att validera modellerna och modellresultaten. Den globala temperaturen är ju här en viktig parameter. Med en klimatkänslighet på minst 3 skulle vi nu ha en global uppvärmning på mer än +2°C. Detta har man inte ens kommenterat.

Den enda möjligheten som jag ser att det skulle stämma är om de naturliga variationerna är mycket större än vad både skeptiker och IPCC säger?

Citat:
Lyssna och läs här, så kanske du lär dig något:
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/climate-change-planet-to-warm-by-4-degrees-by-2100-20131231-304nw.html

Om du inte har tillgång till artikeln så att du själv kan ta upp det du anser är det väsentliga är det ingen ersättning att länka någon slaskpressartikel som delar dina åsikter.

Jag har inte fått tag i artikeln än, men Spencer som är vida mer kompetent än oss båda att bedöma den har gjort en intressant första recension, läs den, så kanske du lär dig något.
http://www.drroyspencer.com/2014/01/comments-on-the-recent-warming-is-worse-than-we-thought-nature-paper/
Citera
2014-01-06, 21:08
Medlem
Klimatflyktings avatar
[quote=humanlife|46915563]Vad menar du? Tror du att det finns ett facit?

Det förklarar saken. Du har alltså inte fattat att den faktiska temperaturutvecklingen är det facit som man utvärderar modellerna mot.

Citat:

Citat:
I så fall förstår man inte forskningen och modellernas roll i forskningen.

Jag trodde att klimatmodellerna var till för att beskriva klimatet på bästa möjliga sätt, men så är det alltså inte, eller?

Kan du kanske förklara vad som är målet med forskningen och modellernas roll? Det är väl inte så illa som misstänkts att målet är att hitta på en historia om klimatet som underlättar rejäl beskattning från en överstatlig regering?
Citera
2014-01-07, 03:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jaså!? Hur går det till när CO2 smälter is? Temperaturen har ju inte stigit på 16 år nu, så isen måste alltså smälta av helt andra anledningar än den icke-existerande globala uppmvärmningen.

Det globala istäcket växte 2013 snabbare än någonsin sedan satellitmätningar började. Klimatforskare sitter t.o.m. fast i de växande antarktiska ismassorna. De hade uppenbarligen otur med sin sjöväderprognos, igen

http://stevengoddard.wordpress.com/2013/11/06/global-sea-ice-area-seventh-highest-on-record-for-the-date-closing-in-on-the-all-time-record/

Och arktis is, beror inte kortsiktiga variationer i den på hur sötvattnet rinner till och sprids från framförallt de sibiriska floderna? Sötvatten har ju en lägre smältpunkt än saltvatten. I frånvaron av temperaturförändringar så är nog det den bästa förklaringen till det arktiska istäckets variationer de senaste decennierna.

http://www.klimatupplysningen.se/2012/04/19/nagra-kommentarer-om-havsis-runt-antarktis-respektive-i-den-arktiska-bassangen/

(Jag måste tillstå att det går sämre än slumpen för klimatpanikernas prognoser, allt pekar fel för dem, naturens hämnd kanske)

Steven Goddard, som du citerar, roar sig uppenbarligen
att hitta på och lägga upp falsk infomation på sin blogg.

Om du istället vänder dig till någon som inte anstränger
sig för att förfalska fakta, utan som oftast är sanningsenliga
och pålitliga, såsom NOAA eller NASA, så kan du se att
isens yta de senaste veckorna varit mindre än förra året
vid motsvarande tid och betydligt mindre än medelvärdet
för 1981-2010.
Kan det vara så att din konstiga uppfattning om hur isens
yta ändrasmed åren beror på att du inte genomskådat
att det finns en årstidsvariation också - mer is på vintern,
mindre is på sommaren?

Se gärna (för en oförfalskad bild):
http://nsidc.org/arcticseaicenews/files/2013/12/Figure31.png

eller från NOAA:
http://www.arctic.noaa.gov/detect/ice-seaice.shtml

mvh/Bo S
Senast redigerad av lasternassumma 2014-01-07 kl. 03:52. Anledning: korr.
Citera
2014-01-07, 04:09
Medlem
lasternassummas avatar
NOAA förklarar hur CO2 påverkar klimatet
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration)
förklarar på ett enkelt sätt sambandet mellan CO2 i
atmosfären och klimat:

http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/globalwarming/temperature-change.html

Här framgår bl.a. att en liten del av sambandet
beror på att mindre CO2 kan lösas i världshaven
när dessa värms upp, men att huvuddelen av
sambandet beror på att mer CO2 i atmosfären
ökar växthuseffekten.

Världshavens betydelse
Världshaven påverkar inte bara temperatur och
klimat genom att lösa CO2. De fungerar också
som en gigantisk värmereservoar. Det tar tid
att värma upp (eller kyla ner) världshaven.
Det vet alla som vet skillnaden mellan inlands-
klimat och kustklimat. Haven fungerar alltså som
en broms. Det kommer att ta några år innan vi
ser den uppvärmningseffekt som dagens CO2-
halt i atmosfären orsakar.

mvh/Bo S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem