Citat:
Ursprungligen postat av
Mario Panciera
Visst kan det mycket väl vara så att omgivningen innehåller element av äkta slump, men det betyder väl ändå bara att alla val uppstår slumpmässigt?
Ja på sätt och vis. Det är därför definitionen "fri vilja är indeterminism" mycket väl kan stämma. Men då är det förmodligen (främst) indeterministiska skeenden
utanför kroppen som i sin tur determinerar dina val indirekt. Många vill att definitionen ska vara ungefärligen "immanent indeterminism", vilket är mer osannolikt existerande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mario Panciera
Antingen är beteendet i grunden förutbestämt eller slumpmässigt (eller?),
Ja så vill du kalla något "fri vilja" så får du antingen kalla indeterminism (slump) för "fri vilja" eller determinism. En annan möjlighet är att strunta i att definiera begreppet "fri vilja" när du har upptäckt hur "intetsägande" termen är. Ännu en möjlighet är att du bevisar att kausala misstag inte existerar så att "causa sui" kan tänkas existera, som jag beskrivit i tråden ganska nyligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mario Panciera
men det finns fortfarande ingenting i det jag kallar 'jag' som har någonting att säga till om när det kommer till hur och vad jag väljer? Det kanske känns som att 'jag' väljer, men det är väl snarare så att jag blir medveten om de val som uppstår av helt andra anledningar än medvetna kalkyleringar?
Dela inte upp din kropp i "jag" och "inte jag", du är en holistisk sammanhängande organism - inte uppstyckad i delar. Det finns ingen gräns mellan "medvetna" och "omedvetna" kalkyleringar som du förutsätter - det är en förutfattad mening samhället har som vi har fått från Freuds enorma inflytande över vår bild av det mänskliga psyket. Många forskare idag menar att psykodynamiska "det omedvetna" inte existerar. Jag ser ärligt talat inte hur man empiriskt ska bevisa "det omedvetna" så ta inte dess existens för givet.
Det verkar som du utgår från tolkningar av Libet-experimentet, tro mig, det har absolut ingenting att säga om den här debatten. Tolkningar baserade på antagandet att "fri vilja" är "det medvetna" tycker jag är baserade på en för lös grund för att kunna tas på allvar utan en hel del motiveringar om varför det just är så. Om vi exempelvis gör definitionen "fri vilja är indeterminism" och accepterar antagandet "det existerar ett medvetet och ett omedvetet som är skilda från varandra" - varför skulle indeterministiska processer mer sannolikt hända i "det medvetna" än i "det omedvetna"?