Citat:
Ursprungligen postat av
flowhunter
Alltid skönt att få medhåll, det ska jag inte ljuga om! Det är just därför att en definition "som fungerar praktiskt" saknas som man varken kan säga att en fri vilja som "varken är determinism eller indeterminism" existerar eller inte. Ett odefinierat ingenting är varken sant eller falskt. Nåja det är min uppfattning av språk och logik i alla fall. Man brukar tala om tre sanningsvärden i "modernare logik" (trevärdeslogik) - (T) sant, (F )falskt och (U)odefinierat. "Fri vilja" är odefinierat just eftersom att det är praktiskt ogenomförbart att beskriva en sådan paradox. Men sedan är det ju sant att en definition av uttrycket som varken är "determinism" eller "indeterminism" är ett logiskt felslut. Men inte ens denna (ofullständiga) definition kan man ta för givet.
Hoppas jag inte uttrycker mig knepigt.
Nej du uttrycker dig inte knepigt. Du har dessutom rätt i det du anför, åtminstone delvis.
Vår vilja styrs av flera saker, alla är kausalsamband. Men det betyder inte att de är entydigt deterministiska i din mening. De kan vara deterministiska i flera led och i flera nivåer. Det som till sist ger utslag är den sammantagna bilden av intryck som hjärnan får.
Absurt exempel: Om enperson ätit kebab och enbart kebab i tre veckor vill denne inte längre äta kebab.
Om samma person inte ätit kebab på ett år och blir bjuden på det är chansen betydligt större att samma person vill äta kebab.
Det är determinism men determinismen leder alltså till olika beslut beroende på vilken kontext den väljande personen befinner sig i.
(Har personen möjlighet att välja, i mitt första exempe, kan h*n välja kebaben mot sin vilja, är kanske bäst att tillägga även om det är OT i tråden. )