2014-01-06, 21:20
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Det person x då gör är att med sin fria vilja hämta en ny nål och gör om processen. Fiddela faddala problemet är löst.

Det bevisar inte att fri vilja finns.
Citera
2014-01-06, 21:37
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det bevisar inte att fri vilja finns.

Jo det är precis det det gör. Det du beskrev med ditt exempel var att två fria viljor kan krocka, visst. Men fri vilja existerar fortfarande.
Citera
2014-01-06, 21:41
Bannlyst
Fri vilja existerar inte.

En människa kan endast reagera på ett sätt i en bestämd situation.
Citera
2014-01-06, 22:04
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vide.cor.meum
Fri vilja existerar inte.

En människa kan endast reagera på ett sätt i en bestämd situation.

Nej fri vilja existerar inte.

Nej en människa kan reagera på flera sätt vid en situation.
Reaktion är inte densamma som vilja.
Citera
2014-01-09, 12:13
Medlem
Jag och många med mig är av uppfattningen att vi har en själ och att själen har en fri vilja.

Så varför skulle inte fri vilja kunna existera om vi har en själ?
Citera
2014-01-09, 13:20
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag och många med mig är av uppfattningen att vi har en själ och att själen har en fri vilja.

Så varför skulle inte fri vilja kunna existera om vi har en själ?
Låt oss ponera att du har en själ, det innebär inte automatiskt att du har en fri vilja. Faktum är att även fast vi skulle haft en själ så råder inte fri vilja för det, vi är fortfarande bundna till kausaliteten.
Citera
2014-01-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Låt oss ponera att du har en själ, det innebär inte automatiskt att du har en fri vilja. Faktum är att även fast vi skulle haft en själ så råder inte fri vilja för det, vi är fortfarande bundna till kausaliteten.

Varför förutsätter du att kausalitet gäller för själen?

Det kanske finns naturlagar bortom dom vi känner där kausalitet inte gäller utan något helt annat.
Citera
2014-01-09, 14:13
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Varför förutsätter du att kausalitet gäller för själen?

Det kanske finns naturlagar bortom dom vi känner där kausalitet inte gäller utan något helt annat.
Ja, kanske! Men det låter inte särskilt troligt.
Citera
2014-01-09, 17:44
Medlem
Fri vilja innebär för mig att alltid välja det som långsiktigt gör mig lyckligast.

Den som däremot väljer tillfällig (kortsiktig) lycka framför ett mer långsiktigt val. Den har ingen fri vilja.
Citera
2014-01-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus

Ifall du likställer "fri vilja" med kausalitet, varför diskutera fri vilja överhuvudtaget? Det är endast i din definition av fri vilja där de likställs. För mig är fri vilja något helt annat. Vad det är tänker jag inte diskutera med nötterna i denna tråd för ni är inte kapabla att förstå ens grundläggande koncept inom argumentation, sakframställning samt härledning
Citera
2014-01-09, 19:30
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Ifall du likställer "fri vilja" med kausalitet, varför diskutera fri vilja överhuvudtaget? Det är endast i din definition av fri vilja där de likställs.
Pådyvla mig inte ditt påhittade nonsens.

Citat:
För mig är fri vilja något helt annat. Vad det är tänker jag inte diskutera med nötterna i denna tråd för ni är inte kapabla att förstå ens grundläggande koncept inom argumentation, sakframställning samt härledning
Ingen förväntade sig någonting från ditt håll; vi har sett dina föregående inlägg i tråden.
Senast redigerad av morpdeus 2014-01-09 kl. 19:35.
Citera
2014-01-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowhunter
Alltid skönt att få medhåll, det ska jag inte ljuga om! Det är just därför att en definition "som fungerar praktiskt" saknas som man varken kan säga att en fri vilja som "varken är determinism eller indeterminism" existerar eller inte. Ett odefinierat ingenting är varken sant eller falskt. Nåja det är min uppfattning av språk och logik i alla fall. Man brukar tala om tre sanningsvärden i "modernare logik" (trevärdeslogik) - (T) sant, (F )falskt och (U)odefinierat. "Fri vilja" är odefinierat just eftersom att det är praktiskt ogenomförbart att beskriva en sådan paradox. Men sedan är det ju sant att en definition av uttrycket som varken är "determinism" eller "indeterminism" är ett logiskt felslut. Men inte ens denna (ofullständiga) definition kan man ta för givet.

Hoppas jag inte uttrycker mig knepigt.
Nej du uttrycker dig inte knepigt. Du har dessutom rätt i det du anför, åtminstone delvis.

Vår vilja styrs av flera saker, alla är kausalsamband. Men det betyder inte att de är entydigt deterministiska i din mening. De kan vara deterministiska i flera led och i flera nivåer. Det som till sist ger utslag är den sammantagna bilden av intryck som hjärnan får.

Absurt exempel: Om enperson ätit kebab och enbart kebab i tre veckor vill denne inte längre äta kebab.

Om samma person inte ätit kebab på ett år och blir bjuden på det är chansen betydligt större att samma person vill äta kebab.

Det är determinism men determinismen leder alltså till olika beslut beroende på vilken kontext den väljande personen befinner sig i.

(Har personen möjlighet att välja, i mitt första exempe, kan h*n välja kebaben mot sin vilja, är kanske bäst att tillägga även om det är OT i tråden. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in