Bigzy - placeboeffekten är precis som neuroplasticitet riktigt relevant för ämnet om man vill komma på en egen definition av fri vilja, vilket man måste göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
morpdeus
Att slumpmässighet skulle vara ett fritt val är endast absurt. Det är som att säga: du får välja mellan X eller Y, men du måste göra valet via ett tärningskast.
Så vad är fri vilja om det inte är determinism och inte är indeterminism? Finns det något alternativ jag har missat? Hur ska ett alternativ som inte är deterministiskt och inte är negationen av deterministiskt se ut i praktiken?
Inte determinism = indeterminism.
Inte indeterminism = determinism.
Vi kan inte säga att A: ~determinism=fri vilja och samtidigt B: ~indeterminism=fri vilja.
Det är ett uppdrag av elefantstorlek att finna en definition som uppfyller båda kriterierna A och B, det är därför ingen har kommit på en bra definition av fri vilja. Det finns en definiton men den fungerar inte i praktiken... Jag talar om J.P Sartrés "causa sui" som den mindre kända Christofer Langan beskrivit i sin uppsats CTMU som "self determinism". Varför denna definition är ofullständig är för att den gör ett logiskt felsteg som heter "kausalt misstag" (P->Q kan inte samtidigt vara Q->P), så du behöver bevisa att "kausalt misstag" inte nödvändigtvis behöver existera för att kunna stå för den definitionen. Visar du mig det så har du en definition av "fri vilja" och jag är mer imponerad än jag varit någonsin.