2014-01-01, 09:50
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det finns få djur som så regelbundet dödar varandra så som mäniskan gör, titta på det som händer i Syrien just nu och berätta sedan vad som gör människan så förbannat mycket bättre än andra djur som lyckas låta bli att ta livet av sin egen art.
Du kan ju reflektera över ditt varande och till och med välja ditt öde, till skillnad från djuren.
Citera
2014-01-01, 13:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Du kan ju reflektera över ditt varande och till och med välja ditt öde, till skillnad från djuren.

Du vet inte att djur inte reflekterar över sitt varande eller att de klarar av att välja sitt öde. Vad säger att vi klarar av det ens?
Grundlösa påståenden som vanligt.
Citera
2014-01-01, 13:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vi kan ju säga att du inte är särskilt hemma i siarkonsten.. det där med orakel och teleporterande puls-tagning via virtuellt medium.. näää tor du kan koppla av den biten.

Men inte första gången du försöker gå under bälten och söka in dig på emotionell status hos resp. medlem.. dvs du går något ot om jag säger så.

Och då faller hela gudshypotesen med själstesen som ett sjunkande vrak.. då de båda ges näring enkom i teosofi.. och fria lekar med metaspekulativa efterrationaliseringar, just du har inte heller så lite försök att framstå som präktig men du enbart avslöjar att du inte förstår vad som skrivs i forumet.

. Subjektivt primitivt vädjande vad gäller dig. Tro du om du mår bra av det, men försök undvika den narcissistiska tjurigheten att få med alla i din begränsade vy.

Man kan ha väldigt utvecklad fantasi, utan att en pappgestalt tvunget ska in och forma sig i hjärna och hjärta. Men så djup har du nog

Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Så du menar alltså att du inte känner av naturlig mänsklig moral?

Goddag .... yxskaft. I relation till BJs text.
Citera
2014-01-01, 13:29
Medlem
En sak som jag vart att fundera över när någon säger "Finns det någon vänlig själ är inne som kan tala om..." Sedan är faktumet att den personen tror inte att själen finns. Vilken själ är det då den personen syftar på? Eller är det bara ett uttryck? Kan någon reda ut detta, för mig känns det konstigt att fråga om en själ, när den personen inte tror på själen finns.
Citera
2014-01-01, 13:32
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
En sak som jag vart att fundera över när någon säger "Finns det någon vänlig själ är inne som kan tala om..." Sedan är faktumet att den personen tror inte att själen finns. Vilken själ är det då den personen syftar på? Eller är det bara ett uttryck? Kan någon reda ut detta, för mig känns det konstigt att fråga om en själ, när den personen inte tror på själen finns.

Det är bara ett uttryck.
Citera
2014-01-01, 13:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du får nu nog besvära dig med att läsa tillbaka i tråden .... där definitioner av "själen" var aktuella.

Alternativt kan du möjligen förlita dig på min sammanfattning: Dom teistiska apologeter kom inte med annat än glidande jämförelser mellan medvetandet och "själen" eller den vanliga typ av ad hoc/cirkelargument.
Citera
2014-01-01, 17:37
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Själ i det sammanhanget är detsamma som liv. Vilket det också faktiskt kan betyda i bibeln.
Citera
2014-01-06, 03:49
Medlem
BlackJewels avatar
Vad gäller Syrien och fler ställen så gäller inte ens djurens lag, hellre fly än illa fäkta - människan strider på och det inte sällan i guds namn dessutom, lite märkligt att det ä'r där gud hyllas som högst, krigarlusten upprätthålls genom de ständiga tvisterna. Lite märkligt att så många böner får människor så stridslystna och ser våldet som problemlösande.

T.o.m djur förstår när våld inte längre löser propblem, de har nog med reflektionsförmåga att söka marker där strid kan undvikas, men inte där gud bor.. det tycker jag är gudasagans akilleshäl, djur tar åtminstonde eget ansvar för eget våld! Men människan fortsätter intrigerna istället, dt kallar jag för svag vilja och svag livslust, dvs stukad överlevnadsinstinkt. Något ja det måste ju vara något.. är rubbat och det kan vara att barriären gud.. pressar tankeverksamheten och hämmar människan rejält.

Djur ceremonierar inte, ett obefintligt hinder. Men likväl de har personlighet. Det är alltså gudsrigiditeten som fyller upp skallen på folk.. där lösningsfokuserad fredskärlek borde ha varit mycket högprioriterat.. händer ju inte. Egypten likadant, nu har de börjat vettvillingsmetoderna igen och det går likförbannat alltid hand-i-hand med gudasagan (som en bakterie i huvudet).
Citera
2014-01-06, 04:08
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vad gäller Syrien och fler ställen så gäller inte ens djurens lag, hellre fly än illa fäkta - människan strider på och det inte sällan i guds namn dessutom, lite märkligt att det ä'r där gud hyllas som högst, krigarlusten upprätthålls genom de ständiga tvisterna. Lite märkligt att så många böner får människor så stridslystna och ser våldet som problemlösande.

T.o.m djur förstår när våld inte längre löser propblem, de har nog med reflektionsförmåga att söka marker där strid kan undvikas, men inte där gud bor.. det tycker jag är gudasagans akilleshäl, djur tar åtminstonde eget ansvar för eget våld! Men människan fortsätter intrigerna istället, dt kallar jag för svag vilja och svag livslust, dvs stukad överlevnadsinstinkt. Något ja det måste ju vara något.. är rubbat och det kan vara att barriären gud.. pressar tankeverksamheten och hämmar människan rejält.

Djur ceremonierar inte, ett obefintligt hinder. Men likväl de har personlighet. Det är alltså gudsrigiditeten som fyller upp skallen på folk.. där lösningsfokuserad fredskärlek borde ha varit mycket högprioriterat.. händer ju inte. Egypten likadant, nu har de börjat vettvillingsmetoderna igen och det går likförbannat alltid hand-i-hand med gudasagan (som en bakterie i huvudet).
frågan man måste ställas sig är ju ändå, cui bono?
Citera
2014-01-06, 04:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
frågan man måste ställas sig är ju ändå, cui bono?
Ja men att redan nvända sig av metaforisk medspelare (gud) kan jag inte tro gynnar, snarare n edgräver människors förmågor att tydligare se vilka intriger som faktiskt utspelar sig, redan INNAN striden är ett faktum.

För mig framstår det oerhört labilt att hålla en doktrinell gudsupptagning, om vi håller oss topic/då själen ären typisk religiös term och gravt ospårbar...

Det är där man borde bistå med betydligt mer massiva fokuserade intgerventioner - men det görs inte, jag förstår inte varför, alla sidor har sin hämdlystnad.. över också gamla strider. tycker du man för gynnande möten?

Som försöker fokusera människors vilsenhet? Att be hårt, är ju tecken på att vilsefarenhet nått allvarligare grad - inget direkt nöje vad man sett. Det skulle ju inte behöva bli totalitärt och kommandostyrt, det där med gud.

En ond cirkel vad det verkar. Kommer ju aldrig ta slut.

(Ett första steg : religiösa friskolor bör avvecklas, fortast möjligt, tycker det är akut då det enbart är strategi.) .. så kan man ha sin personlighet ~ egokärna/personlighet.. ifred ändå. Men.. det är tyv. inte så enkelt.
Senast redigerad av BlackJewel 2014-01-06 kl. 04:19.
Citera
2014-01-06, 13:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Åter till topic nu annars kommer varningar att delas ut. /Mod
Citera
2014-06-12, 01:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag tror mycket "saker" har ande eller snarare är levande. T-ex vishet, dumhet osv och beroende på vilka vägar man tar så får man mer eller mindre av den ena anden eller andre.

Så andar orsakar dumhet?

Om någon fått en rejäl smäll i huvudet och efter det tappar 30 IQ-poäng, då beror det alltså inte på en hjärnskada...utan att en dum-ande tog sin i skallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in