2014-01-06, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Jag gillar inte Zlatan, fotboll eller invandrare inom sport. Men han har ju helt rätt. Det finns en anledning till att det finns herr och damfotboll, och inte VM i fotboll för samtliga kön. Sanningen är ju, undantaget ett par dopade ryskor, finns det nästan inga fysiska sporter där kvinnorna matchar männen. Det betyder att om man skulle ha tävlingar där bägge kön tilläts, skulle alla kvinnor åka ut relativt fort. Sveriges damlandslag exempelvis är ju i klass med några fotbollsintresserade gymnasiegrabbar. Det har inget med något kvinnohat att göra, utan beror helt enkelt på förutsättningar. Bra exempel är Discus och Spjut, där männen kastar tyngre föremål längre. Skulle dessa tävla i samma liga, skulle inga kvinnor komma i närheten av några viktiga tävlingar.

Blotta tanken att man artificiellt skulle lyfta upp några halvduktiga klåpare till högsta nivå bara för att de råkar vara kvinnor är ju helt sjuk.*

Sanningen är att hela fenomenet "damtävlingar" är tämligen suspekt inom tävlingar. Varför finns det exempelvis schack för damer?

*För att undvika halvtaskiga personangrepp, vill jag understryka att det givetvis finns kvinnor som är bättre än män på både fotboll, schack och andra sporter, men de bästa männen är betydligt bättre än de bästa kvinnorna.

Gäsp...
Underhållning och kvalité är två olika saker.
Damtennis och herrtennis är väl en bra grej att börja med.
Sen skulle antagligen världens bästa schackspelare kunna vara kvinna om de inte blev nedtryckta undanskuffade och lite sådär allmänt tillsagda att hålla sig på mattan.
Vi uppmuntrar smågrabbar att tävla i de flesta länder på jorden.
Det är såklart inte samma förutsättningar för 50% av jordens befolkning.
Citera
2014-01-06, 14:12
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkospade
Gäsp...
Underhållning och kvalité är två olika saker.
Damtennis och herrtennis är väl en bra grej att börja med.
Sen skulle antagligen världens bästa schackspelare kunna vara kvinna om de inte blev nedtryckta undanskuffade och lite sådär allmänt tillsagda att hålla sig på mattan.
Vi uppmuntrar smågrabbar att tävla i de flesta länder på jorden.
Det är såklart inte samma förutsättningar för 50% av jordens befolkning.

Det är inte en slump att kvinnor är sämre än män på schack. Mannens hjärna har genom evolutionens gång utvecklats till att vara mer strategisk - då syftar jag på organisering av jakten - medan kvinnans hjärna inte har haft samma behov av strategiskt tänkande.

Analyser av hur hjärnan är uppbyggd har till och med visat att mannens hjärna är mer lämpad för schack (strategiskt tänkande) än kvinnans.

Sen vet vi också att män är mer tävlingsinriktade än kvinnor, vilket säkerligen också är till mannens fördel när det gäller sport....
Citera
2014-01-15, 02:15
Medlem
kan man tolka det som att Z gjorde en pudel?
Citera
2014-01-15, 09:45
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Här ett bevis på att damfotbollspelare kan vara feminina, vackra och tekniskt skickliga - Kopparberg/Göteborgs nya spelare Lieke Martens: http://www.youtube.com/watch?v=6x0RZwIrApU

Killen i klippet är givetvis mycket bättre än tjejen - dock är hon förmodligen skickligare än de flesta av damfotbollshatarna här i tråden..

http://h24-resize.s3.amazonaws.com/105439/36923974-Hsnuv.jpg
Citera
2014-01-17, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trixy2
Det är inte en slump att kvinnor är sämre än män på schack. Mannens hjärna har genom evolutionens gång utvecklats till att vara mer strategisk - då syftar jag på organisering av jakten - medan kvinnans hjärna inte har haft samma behov av strategiskt tänkande.

Analyser av hur hjärnan är uppbyggd har till och med visat att mannens hjärna är mer lämpad för schack (strategiskt tänkande) än kvinnans.

Sen vet vi också att män är mer tävlingsinriktade än kvinnor, vilket säkerligen också är till mannens fördel när det gäller sport....

Och det förklarar kvinnors bättre studieresultat på vilket vis?
Vi uppmuntrar inte tävling för unga tjejer på samma vis.
Det är en patriarkal värld det kan vi nog alla enas om, duktigt off-topic men ändå.
Citera
2014-01-17, 03:58
Medlem
Citat:

Du ger dig dessutom in på en konstig evolutionsidé, män är mer framgångsrika på poesi,måleri,kockeri.
Kan det möjligen bero på att "gäsp" vi tar mer plats och har mobbats oss fram till första plats.
Eller är tjejer bara sämre på allt som finns?
Citera
2014-01-17, 04:14
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Du ger dig dessutom in på en konstig evolutionsidé, män är mer framgångsrika på poesi,måleri,kockeri.
Kan det möjligen bero på att "gäsp" vi tar mer plats och har mobbats oss fram till första plats.
Svar ja.

Och försöka inte tuta i människor massa dravel om patriarkala strukturer. Det är det ingen som köper.
Citera
2014-01-17, 12:49
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Och det förklarar kvinnors bättre studieresultat på vilket vis?
Vi uppmuntrar inte tävling för unga tjejer på samma vis.
Det är en patriarkal värld det kan vi nog alla enas om, duktigt off-topic men ändå.

Det är allmän fakta att män är mer tävlingsinriktade. "Ask any biologist" som det ju heter.

Studieresultat? Det är även känt att i dagens Sverige struntar många killar i att studera hårt, till skillnad från tjejer som pluggar stenhårt , motiverade av feministisk propaganda om att ifall de inte startar en framgångsrik karriär så är de offer för osynliga strukturer och massa annat hokus pokus.
Senast redigerad av trixy2 2014-01-17 kl. 12:58.
Citera
2014-01-17, 12:57
Medlem
trixy2s avatar
Citat:

Vad du kallar för "konstig evolutionsidé" är allmänt känt inom vetenskapen.

Mobbats fram till första plats? Jo, tack - gå och säg det till Michael Jackson, Einstein, Newton, Michael Jordan, Zlatan Ibrahimovic , Nelson Mandela etc etc etc etc......
Det du skriver är tragiskt för mänskligheten , eftersom vi då nedvärderar allla storheter.

Tjejer sämre på allt? Jag kommenterade schack och strategiskt tänkande, inget annat.
Citera
2014-01-24, 08:35
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Hur kan du inte gilla Zlatan? Han är ju hur skön som helst - och har alltid varit det.
"Jag pratar inte perfekt svenska, men det är så det är. Blandningar överallt. Jag kan vara svensk ändå. "

"Sin egen relation till den traditionella svenska hymnen har han svårt att beskriva.

– Näe. Jag har liksom … Vad ska man säga … Jag har valt att inte sjunga den. Det har aldrig klickat för mig."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/zl...ng_8925672.svd
Citera
2014-01-24, 11:06
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
"Jag pratar inte perfekt svenska, men det är så det är. Blandningar överallt. Jag kan vara svensk ändå. "

"Sin egen relation till den traditionella svenska hymnen har han svårt att beskriva.

– Näe. Jag har liksom … Vad ska man säga … Jag har valt att inte sjunga den. Det har aldrig klickat för mig."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/zl...ng_8925672.svd

Blatten yrar
Citera
2014-01-25, 19:28
Medlem
Eight08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theunit
Och du känner ju mig så bra.

Fantastiska argument du kom med. Sopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera