Citat:
Jag gillar inte Zlatan, fotboll eller invandrare inom sport. Men han har ju helt rätt. Det finns en anledning till att det finns herr och damfotboll, och inte VM i fotboll för samtliga kön. Sanningen är ju, undantaget ett par dopade ryskor, finns det nästan inga fysiska sporter där kvinnorna matchar männen. Det betyder att om man skulle ha tävlingar där bägge kön tilläts, skulle alla kvinnor åka ut relativt fort. Sveriges damlandslag exempelvis är ju i klass med några fotbollsintresserade gymnasiegrabbar. Det har inget med något kvinnohat att göra, utan beror helt enkelt på förutsättningar. Bra exempel är Discus och Spjut, där männen kastar tyngre föremål längre. Skulle dessa tävla i samma liga, skulle inga kvinnor komma i närheten av några viktiga tävlingar.
Blotta tanken att man artificiellt skulle lyfta upp några halvduktiga klåpare till högsta nivå bara för att de råkar vara kvinnor är ju helt sjuk.*
Sanningen är att hela fenomenet "damtävlingar" är tämligen suspekt inom tävlingar. Varför finns det exempelvis schack för damer?
*För att undvika halvtaskiga personangrepp, vill jag understryka att det givetvis finns kvinnor som är bättre än män på både fotboll, schack och andra sporter, men de bästa männen är betydligt bättre än de bästa kvinnorna.
Blotta tanken att man artificiellt skulle lyfta upp några halvduktiga klåpare till högsta nivå bara för att de råkar vara kvinnor är ju helt sjuk.*
Sanningen är att hela fenomenet "damtävlingar" är tämligen suspekt inom tävlingar. Varför finns det exempelvis schack för damer?
*För att undvika halvtaskiga personangrepp, vill jag understryka att det givetvis finns kvinnor som är bättre än män på både fotboll, schack och andra sporter, men de bästa männen är betydligt bättre än de bästa kvinnorna.
Gäsp...
Underhållning och kvalité är två olika saker.
Damtennis och herrtennis är väl en bra grej att börja med.
Sen skulle antagligen världens bästa schackspelare kunna vara kvinna om de inte blev nedtryckta undanskuffade och lite sådär allmänt tillsagda att hålla sig på mattan.
Vi uppmuntrar smågrabbar att tävla i de flesta länder på jorden.
Det är såklart inte samma förutsättningar för 50% av jordens befolkning.