Citat:
Ursprungligen postat av
the-gafferr
För att män och kvinnor inte har samma fysiska förutsättningar och kan således inte jämföras med varandra. Punkt.
Hur bra man är, hur högt en prestation bör värderas måste alltid ställas i relation till något. Damfotbollsspelare konkurrerar med varandra medan detsamma gäller herrfotbollsspelare. Är inte detta så oerhört, förbannat självklart? Den som är bäst i världen på damsidan är bäst i världen och detsamma gäller för herrar. Dvs den enda vettiga och rättvisa jämförelsen man kan göra är att säga att världens bästa damfotbollsspelare är lika bra som världens bästa herrfotbollsspelare eftersom de spelar i olika ligor.
Det enda som skulle tala för att herrfotbollsspelares prestationer bör värderas högre är för att fler män världen över utöver sporten, därav hårdnar konkurrensen. Att ställa damfotbollslag mot herrfotbollslag blir bara en sned jämförelse.
Hävdar inte att damfotbollen bör, av princip, få lika mycket mediautrymme som herrfotbollen. Men de jämförelser som många gör här i tråden (bl.a. damerna som förlorade mot AIKs ungdomslag) är naiva och i vissa fall rätt dumma.
Allt ja säger är att alla skall ha rätt till samma chans att lyckas. Finns flera sporter där det är minst lika intressant att följa damerna som herrarna. Simning, skidskytte, friidrott bl.a Där finns inte ens den här diskussionen.
Uppmärksamhet, prispengar och intresse utifrån kan man inte kvotera in sig i.
Att gå ut och bråka om att om man skall ge Svensson en bil så måste man även ge en till en i spelare damlandslaget tycker jag är löjligt. Det skapar ännu mer distans mellan de två könen istället för att se dem som människor.
Vill man hjälpa damfotboll så skall man se till att i de unga leden finns exakt samma förutsättningar för tjejerna som killarna att få spela fotboll. Det tycker jag vi i Sverige gör skit bra och nu ser vi det även i toppklubbar som PSG. Vilket jag inte trodde skulle ske eftersom vi har ägare från inte världens mest jämställda land. Vi måste alla jobba hårt att få bort stämpeln fotbollen har som "manssport". Fotboll är för alla. Både på planen och i publiken!
Sen kan Zlatan ibland välja fel ordval. Cykeln var kanske att ta i.
Jag är bara ruskigt trött på alla dessa könspoliser som säger sig stå för jämställdhet könsdiskriminering men det ända de skapar är just det. Två kön.