2014-01-05, 23:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Då blir det nog en husvagn för din del. I framtiden i varje fall. Nyproduktion är inte billigt ens idag.

http://hammarbysjostad.info/hammarby_news/familjen-jamforde-hyran/

2 rok, 63 kvm, 10 300 i månaden. 3 rok, 15 000 i månaden. 4 rok 19 000 i månaden.

Vilken knäppgök som gör den jämförelsen.... "Jag skulle kunna få en femma i innerstaden för samma pengar"

Nej det kan du inte, om du inte köat i 40-50 år.....
Citera
2014-01-05, 23:27
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Du har nog rätt. Om jag lägger kinden mot skrivbordet, och tittar uppåt mot skärmen, blir de understa fälten orangea hos mig också. Jag är ledsen om jag kränkt dig, och ber i så fall om ursäkt för det.

Porrfilter? Dom kan vara luriga.
Citera
2014-01-05, 23:29
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Jag tror nog att de som betalat 6 millioner för sitt boende och sitter där med ett banklån ser sitt boende som en investering. Speciellt om värdet sjunker så pass mycket att banken helt enkelt vägrar omsätta lånet i brist på säkerhet. Poff, ingen lägenhet och en skuld som tack för kaffet.

Vi kan konstatera att folk kommer förlora hur man än gör. Det viktigaste är att läget stabiliseras i dagsläget, kontrollera elden.
Citera
2014-01-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Överskott på bostäder kommer det aldrig att bli utan politiska beslut, marknaden har inget som helst intresse av det. Något politiskt initiativ i den riktningen kommer det inte bli med nuvarande marknadsorienterade regering.
Överskott blir det med marknadsprissättning. Av samma skäl hittar du varor på hyllorna i butiken.
(Lite spontant kunde man tänka sig att du skulle ha noterat det i butikerna, vid det här laget).

Brist uppstår bara när det finns reglering av något slag. Eller vid olyckor.

(Liten anekdot från sovjettiden när välvilliga centerpartister (bönder vill säga) ordnat ett utbyte mellan sig och bönder i baltikum. När de kommit till Sverige och man besökt den lokala tätorten sa en av de från baltikum efter att ha varit väldigt betänksam en stund. "Jag, trodde Sverige var ett rikt land, men alla varorna är ju kvar på hyllorna i butikerna". Underförstått, svenskarna var så fattiga att de inte hade råd att köpa varorna. Att marknadsprissättning ordnar ett visst överskott var naturligt nog okänt för en bonde från sovjet. Men är det inte lite mysko att det är okänt även på flashback).
Citera
2014-01-05, 23:41
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Överskott blir det med marknadsprissättning. Av samma skäl hittar du varor på hyllorna i butiken.
(Lite spontant kunde man tänka sig att du skulle ha noterat det i butikerna, vid det här laget).

(Liten anekdot från sovjettiden när välvilliga centerpartister (bönder vill säga) ordnat ett utbyte mellan sig och bönder i baltikum. När de kommit till Sverige och man besökt den lokala tätorten sa en av de från baltikum efter att ha varit väldigt betänksam en stund. "Jag, trodde Sverige var ett rikt land, men alla varorna är ju kvar på hyllorna i butikerna". Underförstått, svenskarna var så fattiga att de inte hade råd att köpa varorna. Att marknadsprissättning ordnar ett visst överskott var naturligt nog okänt för en bonde från sovjet. Men är det inte lite mysko att det är okänt även på flashback).

Vad tror du blir konsekvenserna av att släppa bostadsmarknaden fri utan att förbereda nationen för det?
Citera
2014-01-05, 23:42
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vi kan konstatera att folk kommer förlora hur man än gör. Det viktigaste är att läget stabiliseras i dagsläget, kontrollera elden.

Det är det jag försöker säga. Vi sitter med skägget i brevlådan, och det är nödvändigtvis inte skägget på hakan.

* Vi kan inte avreglera. Det är ett politiskt självmord. I början stiger hyrorna drastiskt och därefter sjunker värdet på det existerande bostadsbeståndet.
* Vi kan inte låta bostadsbristen bestå. Det är ett politiskt självmord. Folk måste bo någonstans och trailerparker tror jag inte är ett alternativ.

Summa; Handlingsförlamade politiker gör lite eller ingenting. Senaste budet var väl 78 000 nya bostäder fram tills 2030, i en situation där vi har en brist på runda slängar 100 000 bostäder? Lägg till det att befolkningen i regionen växer.
Citera
2014-01-05, 23:45
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:

Eller vid kartellbildning och korruption.

Det är visst någon jävla tunnel i stockholmstrakten som skulle ha kostat 3 miljarder, men nu är uppe i 20 miljarder, så korruption och kartellbildning har vi ingen brist på i Sverige. Din idol, fru Lööf, vrider sig för övrigt som en mask på en metkrok när EU påpekar det och vill ha lagstiftning mot det.
Citera
2014-01-05, 23:47
Medlem
Citat:
Visserligen men jag slipper i alla fall betala 10300, slipper bo i en så kallad husvagn. Det var väl detta jag ville bemöta. Låt oss säga att Lisa 18 börjar på donken på 75%. Hennes nettolön är 12.000. Är det rimligt att Lisa ska betala 8.000 i hyra på en lägenhet som är 30 kvadrat stor?
Vad jag kan se kan hon hyra en lägenhet i Upplands Väsby för ca 2800:-

http://kvalster.se/Upplandsvasby

Finns väl inget skäl till att hon som är ny, ska bo där nu en mängd andra fått för sig att de nödvändigtvis måste bo.

Förr fick folk bo inneboende i ett rum när de startade sin "bostadskarriär".
Citera
2014-01-05, 23:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Summa; Handlingsförlamade politiker gör lite eller ingenting. Senaste budet var väl 78 000 nya bostäder fram tills 2030, i en situation där vi har en brist på runda slängar 100 000 bostäder? Lägg till det att befolkningen i regionen växer.
Var ska dessa 78.000 bostäder byggas om jag får fråga? Ska vi utöka "stockholmsregionen" till att innefatta mark norr om Dalälven också? Sverige består av en aning mer än bara Stockholm...
Citera
2014-01-05, 23:51
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Problemet är ju att politikerna målat in sig i ett hörn så att säga.

Avreglerar de så kommer hyrorna att sticka iväg med den omfattande bostadsbrist vi har - tji omval. Börjar de subventionera så blir det lika dyrt fast via skattsedeln - tji omval igen.

Sen har vi det delikata problemet att många bostadsrätts- och villaägare är skuldsatta upp till taknocken på grund av nämnda bostadsbrist. Ett överskott på bostäder, som egentligen är det vi eftersträvar, skulle leda till sjunkande priser och "kapitalförstörning" en mass.

Man kan inte trolla bort omfattande problem av det här slaget över en natt. Det tar nog årtionden att åtgärda bristerna.
He, he du får kanske låna Björklunds tröttsamma liknelse med hur fasansfullt lång tid det skulle ta att vända en oljetanker. Idag fick vi veta att det i gynnsamma förhållanden skulle ta en halvtimma (Nu snackar vi 180° från ursprunglig riktning!), och om allt var emot manövern, väder, vind, gropig sjö m.m. ja då skulle man kanske behöva kämpa med oljetankern i ett dygn. Hoppas vi ska slippa höra om Björklunds jävla tanker någon mer gång nu.
Citera
2014-01-05, 23:56
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Brist uppstår bara när det finns reglering av något slag. Eller vid olyckor

En annan anekdot; När jag arbetade i den underbara f.d. Sovjetrepubliken Uzbekistan så var det också fullt på hyllorna. Längst fram mot hyllkanten alltså, och enbart med en sorts varor. Det var en något absurd syn, 20 hyllmeter ärtor i tre våningar, 20 meter surogatkaffe (Tyskt rågkaffe av någon jäkla anledning) i tre våningar, o.s.v. På normal sovjetmaner rådde också fotoförbud i hela butiken och när en av mina kollegor glatt kom instolpandes med en kamera "på magen" så fick vi en helt egen expedit som "guidade" oss. Planekonomi i all sin prydnad.
Citera
2014-01-05, 23:58
Medlem
Citat:
Vad tror du blir konsekvenserna av att släppa bostadsmarknaden fri utan att förbereda nationen för det?
De som bor där marknaden vill betala mer och inte vill betala det kommer att flytta. Andra som gärna betalar marknadspris kommer att flytta dit. (De byter lägenhet så att säga).
Det blir inte dyrare än att någon vill betala. Det kommer inte att stå mängder av lägenheter tomma, eftersom det svider i plånboken för den som inte får in hyra men ska ut med omkostnader.

Priser på borätter i Stockholm kommer att falla, eftersom det nu helt plötsligt finns hyresrätter att tillgå som alternativ. Tidigare har inte de funnits.

Stiger hyrorna så kommer privata att bygga hyresrätter, iom att det då går runt för dom.

Men visst kan man förbereda först. Man skulle som jag skrivit tidigare tillåta att allmännyttan tar ut en viss mängd amortering på hyran. Då kan de reducera sin skuldsättning och få råd att bygga hyresrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in