2014-01-05, 20:30
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är avskaffandet av fastighetsskatten. De villaägare som ägt sin bostad i många år och betalt lånen bor i stort sett gratis. Detta skapar en inlåsningseffekt, att byta till exempelvis en hyrestvåa skulle ge dem högra boendekostnader. Genom att återinföra fastighetsskatten skulle villaboendet bli så pass dyrt att de skulle vilja flytta, och därmed frigöra en villa som skulle behövas bättre av t ex barnfamiljer.

Tror du på det där själv?
Citera
2014-01-05, 20:37
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det där är förstås inte sant. Istället skulle höjda hyror göra det lönsamt att bygga mer, särskilt om de blir så höga som du påstår. Jag skulle kunna göra mig en förmögenhet på att smälla upp villor och bostäder om priserna ökar på det sätt som du påstår.
Jo det är sant. Du får ta och läsa en gång till vad jag skriver.

Innan "vi" har hunnit bygga ikapp bostadsbristen, så att vi i stället har ett överskott på bostäder, kommer nämligen hela Sveriges befolkning inte ha råd med annat än att betala hyror eller bostadslån. Om det inte finns några alternativ kommer man inte ha något annat val än att betala vad det kostar. Om det inte finns utrymme för annan konsumtion kommer kugghjulen i Sveriges ekonomi att stanna. Det är just det Ingves är bekymrad över.

Stoppa in Bill Gates i en garderob tills han är riktig hungrig och mör. Håll sedan fram ett paket havregryn framför näsan på honom och fråga hur mycket han är beredd att betala för det. Chansen är stor att han då är beredd att betala en hel del mer än vad paketet kostade på Lidl. Precis så kommer det att fungera med hyresmarknaden om man släpper den fri i dag. Folk kommer att betala vad det kostar att bo tills pengarna är slut, eftersom man inte har något annat val. Vad som då kommer att hända med försäljningen av iPads, thailandsresor och livsmedel dyrare än blodpudding i Sveriges konsumtionsbaserade ekonomi kan du nog själv räkna ut. Om det är bra eller anus har du säkert också en uppfattning om.

Länder som har haft en helt avreglerad bostadsmarknad från början (sedan andra världskrigets slut ungefär) har inte detta problem, eftersom man "alltid" har haft ett överskott på bostäder, och man därigenom måste konkurrera med prissättningen för att överhuvud taget få hyresgäster och bostadsägare att flytta in.

Citat:
Det man skulle behöva göra också är att låta bolagen bygga på höjden, så inte markpriset blir en så stor faktor i t.ex. innerstan. Jag menar, det är det enda logiska med höga, attraktiva markpriser, då måste man bygga på höjden, men inte i Sverige. Stockholm ska tydligen vara den enda efterblivna större staden utan högre hus, så folk faktiskt kan bo där.
Jo, men se det vill ingen i Stockholm. Jag gissar att intresset för att riva sekelskiftshusen i Stockholm, och smälla upp skyskrapor överallt, är lika med noll.
Citera
2014-01-05, 20:46
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är avskaffandet av fastighetsskatten. De villaägare som ägt sin bostad i många år och betalt lånen bor i stort sett gratis. Detta skapar en inlåsningseffekt, att byta till exempelvis en hyrestvåa skulle ge dem högra boendekostnader. Genom att återinföra fastighetsskatten skulle villaboendet bli så pass dyrt att de skulle vilja flytta, och därmed frigöra en villa som skulle behövas bättre av t ex barnfamiljer.

Det låter ju populärt. Den fastighetsskatten skulle slå mot samtliga villaägare, helt oavsett skuldsättning. Det kanske är hanterbart på en ort där en villa är värd en miljon men mindre roligt när samma boende kostar sex-åtta miljoner. Man får i sammanhanget inte glömma bort att de som verkligen har dåliga marginaler efter att boendet är betalt inte är en familj på en mindre ort utan en familj i en tätort, det trotts det högre löneläget.
Citera
2014-01-05, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Innan "vi" har hunnit bygga ikapp bostadsbristen, så att vi i stället har ett överskott på bostäder, kommer nämligen hela Sveriges befolkning inte ha råd med annat än att betala hyror eller bostadslån. Om det inte finns några alternativ kommer man inte ha något annat val än att betala vad det kostar. Om det inte finns utrymme för annan konsumtion kommer kugghjulen i Sveriges ekonomi att stanna. Det är just det Ingves är bekymrad över.

Stoppa in Bill Gates i en garderob tills han är riktig hungrig och mör. Håll sedan fram ett paket havregryn framför näsan på honom och fråga hur mycket han är beredd att betala för det. Chansen är stor att han då är beredd att betala en hel del mer än vad paketet kostade på Lidl. Precis så kommer det att fungera med hyresmarknaden om man släpper den fri i dag. Folk kommer att betala vad det kostar att bo tills pengarna är slut, eftersom man inte har något annat val. Vad som då kommer att hända med försäljningen av iPads, thailandsresor och livsmedel dyrare än blodpudding i Sveriges konsumtionsbaserade ekonomi kan du nog själv räkna ut. Om det är bra eller anus har du säkert också en uppfattning om.

Länder som har haft en helt avreglerad bostadsmarknad från början (sedan andra världskrigets slut ungefär) har inte detta problem, eftersom man "alltid" har haft ett överskott på bostäder, och man därigenom måste konkurrera med prissättningen för att överhuvud taget få hyresgäster och bostadsägare att flytta in.

Jo, men se det vill ingen i Stockholm. Jag gissar att intresset för att riva sekelskiftshusen i Stockholm, och smälla upp skyskrapor överallt, är lika med noll.

Nä har man köpt en BR för 5.000.000 SEK till 100% belåning så är man inte så sugen på att den ska falla i värde genom ett större utbud ... självklart skall BR marknaden regleras på detta sättet också .. enl. dom som sitter i skiten.
Citera
2014-01-05, 20:56
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Om en hyrestvåa på 40 kvadrat skulle kosta 10 000 i månaden så hade jag köpt mig en husvagn, svårare än så är det inte. Möjligtvis är trailerparks Sveriges framtid, då är man även mobil och kan flytta runt i landet dit jobben finns.
Citera
2014-01-05, 21:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Om en hyrestvåa på 40 kvadrat skulle kosta 10 000 i månaden så hade jag köpt mig en husvagn, svårare än så är det inte. Möjligtvis är trailerparks Sveriges framtid, då är man även mobil och kan flytta runt i landet dit jobben finns.
Det blir lite knepigare om man har fru och två barn, då verkar en husvagn på 10m2 inte vara ett alternativ.
Dina tankar om mobil arbetskraft i trailerparks verkar vara kapitalismens våta dröm, desperat arbetskraft beredd att flytta dit företagen vill. Kanske inte folkets dröm, dock.
Citera
2014-01-05, 21:08
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Tror du på det där själv?
Absolut. Tvinga rika gamlingar med jättehus att flytta, så att barnfamiljer kan få utrymmet istället. Fram för ökad rörlighet på bostadsmarknaden, bort med inlåsningseffekter.
Citera
2014-01-05, 21:09
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Då blir det nog en husvagn för din del. I framtiden i varje fall. Nyproduktion är inte billigt ens idag.

http://hammarbysjostad.info/hammarby_news/familjen-jamforde-hyran/

2 rok, 63 kvm, 10 300 i månaden. 3 rok, 15 000 i månaden. 4 rok 19 000 i månaden.
Citera
2014-01-05, 21:27
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Då blir det nog en husvagn för din del. I framtiden i varje fall. Nyproduktion är inte billigt ens idag.

http://hammarbysjostad.info/hammarby_news/familjen-jamforde-hyran/

2 rok, 63 kvm, 10 300 i månaden. 3 rok, 15 000 i månaden. 4 rok 19 000 i månaden.

Betalar runt 3 600 i dagsläget, och den ska troligtvis ombildas. Bor centralt i en av Sveriges större städer.
Citera
2014-01-05, 21:30
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Betalar runt 3 600 i dagsläget, och den ska troligtvis ombildas. Bor centralt i en av Sveriges större städer.

Var inte scenariot avreglering för att få fart på byggandet?
Citera
2014-01-05, 21:30
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Du menar att det inte finns mer eller mindre attraktiv mark att bygga på? Om det är som du påstår är systemet verkligen vansinnigt fullt ut. På en normal marknad ökar markpriset liksom attraktiviteten i centrala, populära områden (innerstan). Därför bygger man på höjden för att kompensera mot det stigande priset och kunna få avkastning på sin investering samtidigt som man möter efterfrågan som finns att bo centralt. Men det som du skriver är snarare ett direkt hinder för att någon ska bygga något.

Nu har du nog vimsat till det lite. Markpriset ökar självfallet med attraktiviten på marken. I centrala område är markpriset högre, ja. Men det har fortfarande inte att göra med hur stor markplätten är utan det är fortfarande vilken byggrätt som finns på marken som gäller. I Stockholm är det vanligtvis så att ca 25% av försäljninngsvärdet på en nyproducerad bostadsrätt tillfaller den som säljer marken.
Citera
2014-01-05, 21:32
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Var inte scenariot avreglering för att få fart på byggandet?

Visserligen men jag slipper i alla fall betala 10300, slipper bo i en så kallad husvagn. Det var väl detta jag ville bemöta. Låt oss säga att Lisa 18 börjar på donken på 75%. Hennes nettolön är 12.000. Är det rimligt att Lisa ska betala 8.000 i hyra på en lägenhet som är 30 kvadrat stor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in