2014-01-05, 20:41
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Så jag är fördomsfull, lågintelligent, har en osund människosyn, är bitter, frustrerad, värdelös och min mamma kanske är en kroghora. Ja, jag tycks då ha trampat någon på tårna i alla fall.

Du är den sorten som trampar sig själv på tårna. Värdelös.
Citera
2014-01-05, 20:41
Medlem
countingcrowss avatar
Det går inte att dedikera sitt liv åt en annan person eller sitt barn.

Vi måste ha drömmar och vi måste leva enligt våran egna djupa mening. Givetvis förser man sitt barn med kärlek och allt som tillkommer men du hjälper inte ett barn genom att leva ett drömlöst, opassionerat trist liv, dedikerat till 100% åt detta barnet.

Barn behöver främst en förebild. Det är vad de vuxna barnet i slutändan behöver. Någon de kan se upp till.

De finns ingen värre känsla än att växa upp och känna noll respekt för sina föräldrar.
Citera
2014-01-05, 20:46
Moderator
blomvattnares avatar
Tillägg i rubrik: "pappan till barnet flyttar långt bort".

/Mod
Citera
2014-01-05, 20:48
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Jag ser inget konstigt i det.

En man som väljer utbildning och en ny intellektuell, djupsinnig kvinna i sitt liv framför en till synes obildad dyslektiker utan drömmar.

Naturligtvis vill han så långt bort från dig som möjligt. Inte svårt att inse. Barnet är ju också smittat av dina gener och påminner förmodligen för mycket om misstaget med dig.

Vill du ha sympati får du skriva på Familjeliv. Här får du mannens syn på det hela.

Håller verkligen med, dock får du även kvinnans syn här.
Citera
2014-01-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Så jävla typiskt barnrumpor till män som inte kan ta ansvar för vad dom gjort. Är man med på att sätta ett liv till världen ska man tänka till ordentligt innan. Det är ett ansvar i minst 19 år framåt, sen ytterligare en livstid.

Ytliga människor med empatilöshet och endast egocentrisk personligheter finns för många av. Ett barn är inte ett nytt fruntimmer eller ny karl, eller en ny mobil. Det är en levande varelse man ska se till det bästa.

Vad jag vet så tycker jag att du ska ta ett besök hos familjerätten för har ni gemensam vårdnad och om barnet bott lika mycket hos er så får han inte flytta utan ditt medgivande.
Däremot om barnet bott hos dig, mer, så kan han göra så. Du däremot då får inte ens byta adress på samma ort utan hans medgivande. Jag tycker han är en fjant och inte värd namnet pappa. Man förtjänar att vara förälder, man är det inte per automatik i min värld.

Sätt inte barn till världen alldeles för lättvindigt. Tänk efter före så kan mycket lidande slippas. Att han väljer en ny kvinna framför sitt barn talar sitt tydliga språk och hur mycket skit en del här inne skriver om intellekt o dyl. så är dom då inte bättre utan snarare sämre som har så sjukt tankesätt.

Barn är det viktigaste som finns och det är barn som ska vara prio 1 och prio 2, därefter kan man börja tänka på någon annan. Att tänka på sig själv först när man har barn talar bara för lågt iq, lågt eq, och lite psykopatvarning.

För det första. Ingen kan tvinga en förälder att bo kvar. Det fattar du väl själv att en omyndig person inte kan stå skriven hos nästa hyresgäst. Eller? Så fungerar det inte av förklarliga skäl. Ta reda på fakta innan du vräker ur dig om hur det fungerar. Däremot kommer barnet ( om han skulle vara skriven där) per automatik flytta med pappan. Är han skriven hos mamman så kan han flytta ändå. Fattar du verkligen inte det? Vem ska hindra honom? Polisen?

Jag tycker pappan är ytterst ansvarsfull som vill ge sitt barn en bättre förutsättning. Det finns ingen risk alls att barnet far illa av att han flyttar. Problematiken ligger inte på det planet. Problematiken är att föräldrarna inte klarar av så enkla saker som att samarbeta under rådande omständigheter.

I din värld så ska man sitta på arslet i 19 år för att sen orka göra något. Aja är man wt så brukar det ju fungera så. Vanliga människor förändrar sin livssituation ganska många ggr under livet. Den här pappan är varken den första eller sista människan som gör det.

Man har sitt barn för resten av livet. Visserligen blir de vuxna men rent känslomässigt kommer man alltid vara bunden.

Ja du.. Vill man att ens barn ska leva mitt i en krigshärd går man till till familjerätten. Det är en process som kan ta år av juridiska krig om det är bra för barnet får du gärna förklara för mig hur du tänker.

För övrigt tycker jag att mamman är en lika stor idiot som pappan. Varför valde hon den idioten som far till sitt barn? Varför är mamman så ovillig att ha sitt barn? Odla sina intressen? Varför det? Är man förälder så ska man ju inte hålla på så enligt dig.

Sluta elda på! Barnet är den som sitter emellan. Se det som att det här ger även mamman utrymme att kunna och våga tänka på förändring. Nu är barnet 3, när pappan är klar med utbildningen så är han 6. Barnet kan då flytta till pappan så mamman kan utveckla sig och förverkliga sina drömmar. Eller när barnet blir tonåring så kanske han hellre bor hos pappa i STHLM istf hos mamma på bonnvischan.
Ska han inte få göra det då? Varför då? För det inte är rättvist för mamman? Skärp dig!

Du orera så mycket om hur fel farsan gör. Men hur jävla fel gör inte mamman som har skaffat barn för att ha det halva tiden? Psykopatmamma, empatistörd osv, osv enligt dig. Jag tycker inte det. Jag förstår att hon kommer att få ta mer ansvar och att det kan kännas tungt. Men man kan fan lösa det också, som jag tidigare skrev. Be mor och farföräldrar eller så kan pappan betala barnflicka ett par kvällar i veckan.

Stackars dina barn, stackars alla barn som får leva i miljöer där kriget är viktigare än dom själva.

Man har fått förmånen att bli förälder, varför förstöra den tiden med att kriga med den andra föräldern. Förklara för mig, så jag förstår inte hur det kan vara det bästa för något barn. Hur vuxna människor som dig kan förespråka psykisk misshandel istället för att jämka sig.
Citera
2014-01-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
För det första. Ingen kan tvinga en förälder att bo kvar. Det fattar du väl själv att en omyndig person inte kan stå skriven hos nästa hyresgäst. Eller? Så fungerar det inte av förklarliga skäl. Ta reda på fakta innan du vräker ur dig om hur det fungerar. Däremot kommer barnet ( om han skulle vara skriven där) per automatik flytta med pappan. Är han skriven hos mamman så kan han flytta ändå. Fattar du verkligen inte det? Vem ska hindra honom? Polisen?

Jag tycker pappan är ytterst ansvarsfull som vill ge sitt barn en bättre förutsättning. Det finns ingen risk alls att barnet far illa av att han flyttar. Problematiken ligger inte på det planet. Problematiken är att föräldrarna inte klarar av så enkla saker som att samarbeta under rådande omständigheter.

I din värld så ska man sitta på arslet i 19 år för att sen orka göra något. Aja är man wt så brukar det ju fungera så. Vanliga människor förändrar sin livssituation ganska många ggr under livet. Den här pappan är varken den första eller sista människan som gör det.

Man har sitt barn för resten av livet. Visserligen blir de vuxna men rent känslomässigt kommer man alltid vara bunden.

Ja du.. Vill man att ens barn ska leva mitt i en krigshärd går man till till familjerätten. Det är en process som kan ta år av juridiska krig om det är bra för barnet får du gärna förklara för mig hur du tänker.

För övrigt tycker jag att mamman är en lika stor idiot som pappan. Varför valde hon den idioten som far till sitt barn? Varför är mamman så ovillig att ha sitt barn? Odla sina intressen? Varför det? Är man förälder så ska man ju inte hålla på så enligt dig.

Sluta elda på! Barnet är den som sitter emellan. Se det som att det här ger även mamman utrymme att kunna och våga tänka på förändring. Nu är barnet 3, när pappan är klar med utbildningen så är han 6. Barnet kan då flytta till pappan så mamman kan utveckla sig och förverkliga sina drömmar. Eller när barnet blir tonåring så kanske han hellre bor hos pappa i STHLM istf hos mamma på bonnvischan.
Ska han inte få göra det då? Varför då? För det inte är rättvist för mamman? Skärp dig!

Du orera så mycket om hur fel farsan gör. Men hur jävla fel gör inte mamman som har skaffat barn för att ha det halva tiden? Psykopatmamma, empatistörd osv, osv enligt dig. Jag tycker inte det. Jag förstår att hon kommer att få ta mer ansvar och att det kan kännas tungt. Men man kan fan lösa det också, som jag tidigare skrev. Be mor och farföräldrar eller så kan pappan betala barnflicka ett par kvällar i veckan.

Stackars dina barn, stackars alla barn som får leva i miljöer där kriget är viktigare än dom själva.

Man har fått förmånen att bli förälder, varför förstöra den tiden med att kriga med den andra föräldern. Förklara för mig, så jag förstår inte hur det kan vara det bästa för något barn. Hur vuxna människor som dig kan förespråka psykisk misshandel istället för att jämka sig.

Du är så himla självupptagen att du inte kan läsa vad som skrivs. Du, ditt och bara du har rätt. Du är bättre än alla andra, du vet mer än andra, du kan mer än andra. Du ordbajsar precis lika mycket som alla andra här inne och du är inte bättre än någon annan. Nu är det så här att den här utbildningen finns i samma stad som barnet bor i men han väljer ett fruntimmer framför sitt barn. Om du sen anser att det är bättre så får det stå för dig. Du kanske skulle göra dessa val. Jag är inte guds allsmäktig, jag har fel och jag kan inse sånt, för jag inser när jag läser mitt inlägg att det var inte helt solklart vad jag menade med boende. Klart att ett barn inte kan stå skrivet på två ställen men eftersom dom hade delat så kan det lika väl vara så att han bor hos pappan och då får inte pappan flytta om mamman säger nej, däremot så visst om barnet är skrivet hos mamman så kan karln göra som han vill. Hur ofta har man inte sett det, när man varit tvungen att skriva ett LVU på ett barn för att barnets ena förälder som den inte bor hos men där det är gemensam vårdnad sagt nej till vård.
Jag anser att han gör fel och det står jag för, jag står även för att jag tycker det finns mindre av eq hos honom och egoism då han kunde gått i skola på samma ort som barnet. Du tycker inte det. Det får stå för dig. Jag ser barnet som nummer 1. Jag skulle aldrig kriga, och jag är så långt ifrån wt man kan komma så din lilla spåkula hade fel på många punkter.

Varför skulle det vara synd om mina barn? De kommer i första rum, jag lever med barnens förälder och har vi problem så löser vi dessa utan att springa runt och skrika, gapa, och separera. Kärlek kallas det om det ordet inte existerar hos dig.
Senast redigerad av undulaten1 2014-01-05 kl. 21:34. Anledning: lägga till
Citera
2014-01-05, 21:46
Avslutad
Ert barn är bara 2 år gammalt ännu och du "knorrar" redan(eller du "knorrar" och detta först nu?!), trots ni båda separerade när ert barn bara var 6 månader gammalt.
Pappan till barnet och du har gemensam vårdnad och nu vill pappan här utveckla sitt liv PARALLELLT med att fortsätta vara en pappa för sitt barn.
Jag anser att du som mamma här ENBART har som intresse i ert gemensamma barn här att KRÄVA ett ansvar av en pappa och som du som många mammor gör BARA FÖR ATT NI KAN.
Pappan här ÄR en pappa och har varit hela tiden och han som pappa vill fortsätta vara det, men då TRE ÅR PÅ AVSTÅND.
Men du KRÄVER något annat och detta bara för att du KAN.
Snacka om att bara ha makten för ögonen och intet annat än så. Shame on You.
Här handlar uppenbarligen om en mamma som, med lagen i ryggen, kör med pappan och som inte har sitt barns bästa för ögonen.
Var du glad över en pappa som alls VILL vara pappa och tag du, som MAMMA, ditt(fortsatta?) "mammaansvar", tycker jag
Och detta kanske ffa med tanke på hur DU TS, och DU som mamma, TS, skriver och beskriver i din ts att du har en son som, o. s. v.
Senast redigerad av hee4r 2014-01-05 kl. 21:59.
Citera
2014-01-05, 21:49
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-aint
Jag har en son på lite drygt 2 år. Jag & hans pappa har gemensam vårdnad samt har honom 50%. Vi är
alltså inte tillsammans längre och har inte varit det på ca 1 1/2 år.

Vi inte bästa vänner, jag och pappan, utan respekterar varandra samt försöker att alltid lösa småproblem
så d blir smidigast för våran son.

Nu i dagarna berättar pappan för mig att han i höst tänker börja studera i 3 år, 60 mil bort från staden vi bor i idag.
Att utbildningen finns i våran stad oxå verkar inte spela någon roll då han vill ha en "nystart" samt att hans
tjej sen nåt år sen tillbaka kommer ifrån/bor i Sthlm.

Han föreslår att jag ska ta hand om våran son här där vi bor nu och att han själv ska komma ner varannan helg och
då umgås med sin son lördag och halva söndag hemma hos sina föräldrar då han tydligen ska säga
upp sin lägenhet här.

Till saken hör väl oxå att han hävdar att för ha råd med den här utbildningen så måste han bo hos sin tjej i sthlm
och hon kan inte tänka sig att flytta hit för hon har sitt "jobb" i sthlm. Vi kan säga att hon är konstnär.

Jag är helt ställd över detta då pappan i övriga frågor fungerar helt normalt å är ansvarsfull i övrigt.

Jag vill hävda att om han vill göra nåt som eg enbart gynnar honom sj så får han mecka så han får d
att funka. Att han tar beslut sj som vänder upp å ner helt å hållet på min sons och min egen tillvaro verkar
han helt plötsligt inte bry sig om.

Att jag har meckat som fan med arbetstider och gått ner i tid/lön för att d inte ska gå ut över hans jobbs
bryr han sig inte heller om. Alla beslut jag tar ang ALLT så ser jag alltid till att d blir bäst för min son, sen hans
far och sist min egen skull. Han och jag delar på ett ansvar och vi har delat upp det 50/50. E d då rimligt att han
"avsäger" sig ansvaret, sin sons uppfostran samt låser mig rätt så rejält då jag oxå har lite planer på att byta
jobb bl.a med helt andra arbetstider än dem jag har idag?

Jag bad pappan ge mig EN anledning till varför detta skulle vara bättre för vår son än om han(pappan) kan
försöka övertala sin sthlmstjej om hon kan flytta hit ist å pendla till sthlm? Då sa pappan att han ville prova å
bo i sthlm och om "han är glad så är vår son glad". Informerade praktarslet om att hans sån inte hinner förstå
hur "glad" hans pappa är om dem bara ses 3-4 dagar i månaden. Hemma hos farmor & farfar. Sovandes på
en soffa.

"Man måste få försöka nå sina drömmar" är tydligen oxå ett inövat argument. Jag håller med men man kan
inte bara frånsäga sig ett ansvar, en plikt, ett barn. Då får man försöka nå dem drömmarna inom den ramen
man har skapat sig förfan.

Jag förstår att i framtiden så kommer pappan antagligen hamna i sthlm och att jag ändå kommer att ha hand
om våran son men jag blir så jävla förbannad på att det går att lösa utan att det skulle gå ut nämnvärt
över mig och min son. Om pappan ska "investera" i sig själv så e det väl han som ska tvingas offra nånting?
Inte hans son som blir utan fadersgestalt, manlig uppfostran. Lr jag då, som kommer få sluta upp med i princip
alla mina egna intressen som jag utövar när min son har varit halvtid hos sin pappa? Tar man ett jävla stort
beslut och man är 3 inblandade så ska d väl inte behöva va dem 2 som har en fungerande rutin som ska offra sig
för att den 3e ska få en nystart, fånga drömmar, rama in tavlor fan vet jag.

Kan jag få åsikt lr nåt råd hur jag ska få farsan att förstå hur konstigt han prioritetar?

Om pappan TVUNGET hade behövt flytta dit p.g.a att utbildningen bara fanns där, lr att hans nuvarande tjej
brutit varje ben i kroppen å behövt bli runtputtad i rullstol så hade jag förstått d. Men nu är inte fallet så.

Ett annat argument jag har är att jag har inget bra svar att ge vår son när han väl frågar varför pappa flyttat.
"Han kunde ha stannat här, men valde att inte göra d." Varför? Idiot.

Jisses hur skriver du människa, förövrigt ja det verkar inte vara en särskilt bra far som väljer att flytta ifrån sin son. Vad mer finns att säga? Han verkar rätt bestämd att dra. Låt han då, sådan far kommer inte gynna sonen.
Citera
2014-01-05, 22:04
Medlem
BjeerNs avatar
Var du och barnets pappa tillsammans när denne kom till, och var det önskat av båda?

Om ni var tillsammans och planerade ett barn tillsammans så tycker jag det är riktigt risigt, om farsan inte gillar dig och ungen föddes mot hans vilja så är det självklart att han inte vill stanna kvar.
Citera
2014-01-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-aint
Jag ser det som att han lämnar sitt barn. Han kan läsa samma utbildning här.Eller i grannkommun. 60 mil är förlångt. Att ta sitt ansvar räknar jag inte att "se sin son". Som att det är den enda uppoffringen han ska behöva göra. Nej, jag köper inte det.

Jag är nöjd över min tillvaro som den är, eller ja, innan detta då. Jag har "tagit nya tag"
och startat om mitt liv efter det att vi separerade. Men jag har hållt mig inom vissa ramar för att det INTE ska på något sätt gå ut över min son eller mitt ex övriga vardag. Därför blir jag förbannad över att han verkar ha huvudet i h arslet..

Vad är det han kommer att ge min son i slutändan? Som jag inte ser?

Jag har jobbat i 2 olika världsdelar under tiden min fd hade våra barn .... Han vägrade att flytta eller låta dom följa med. Och jag ansåg att bara för att han var en bitter gubbe som inte ville komma någonstans i sitt liv (och att staten har blivit lika feministiskt och jämställd som resterande sverige), och fick ingen enskild vårdnad. Jag har gått 2 utbildningar och tjänat bra med pengar ... är hemma igen efter några år och är med barnen mer nu ....
Citera
2014-01-06, 00:26
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanja86
Jag har jobbat i 2 olika världsdelar under tiden min fd hade våra barn .... Han vägrade att flytta eller låta dom följa med. Och jag ansåg att bara för att han var en bitter gubbe som inte ville komma någonstans i sitt liv (och att staten har blivit lika feministiskt och jämställd som resterande sverige), och fick ingen enskild vårdnad. Jag har gått 2 utbildningar och tjänat bra med pengar ... är hemma igen efter några år och är med barnen mer nu ....

Rent spontant känns det inte som att man är en bitter gubbe bara för att man inte vill flytta till en annan världsdel eller låta ens barn göra det...
Citera
2014-01-06, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tanja86

Din historia låter ju helt fantastisk?! Speciellt med tanke på att du är "mer med barnen nu" och detta nu när du t. o. m är tillbaka i Sverige igen.
"Mer med barnen nu" och nu är du ändå på hemmaplan?
Inte undra på att myndigheter trädde in och tog befälet i just DITT fall. Du behöver ju inte ens flytta utomlands och långt, långt ifrån dina barn för att ha dem på avstånd från dig själv, menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in