2014-01-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag tror inte man behöver betala för en advokat för sådana mål, men är ärligt talat dåligt insatt. Men ja, man får flytta till Tahiti om man vill efter att man skaffat ungar och aldrig höra av sig igen. Vem ska hindra en och hur? Vad skulle straffet för flytt vara?

Ensam vårdnad betyder att man tar alla beslut för barnet, t.ex vilken skola de ska gå i, om de ska få ta emot en viss typ vård, etc etc, själv. (Med gemensam ska ju båda få ha en åsikt om det). Man får också alla föräldrapenningdagarna om de finns kvar. Underhåll får man ändå, och båda föräldrarna kan ha umgänge med barnet trots ensam vårdnad.

Den dumpande kan återvända, men beroende på hur länge de varit borta och hur dålig kontakten varit under tiden är det väl tveksamt om den återvändande kan få vårdnaden igen, om den som stannat med barnet motsätter sig det och har skött sin roll som förälder. Däremot är det stor sannolikhet att det kommer dömas till att barnet och återvändaren ska ha någon form av stadigt umgänge så som varannan helg.

Man betalar själv. Dock får man vb rättshjälp. Rättshjälpen är satt utifrån din inkomst. Var och en betalar sina egna kostnader i målet. Dvs ingen av föräldrarna kan bli ålagda att betala den andres kostnad så som det är vid tvistemål tex.
Citera
2014-01-05, 13:16
Medlem
pungspark63s avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men då verkar gemensam vårdnad vara bara en bullshit papperskonstruktion som inte är värd nånting? Den ene föräldern kan dra och lämpa över hela ansvaret på den andre, komma undan med att betala underhåll och sen inte behöva göra ett smack mer, inte någonsin mer träffa barnet? Hur kan det då heta gemensam vårdnad om det inte finns någorlunda lika krav på föräldrarna?
Gemensam vårdnad innebär bara att man har ett gemensamt ansvar och båda har lika mycket att säga till om, hur man fördelar ansvar, ekonomi och umgänge kommer man överens om.
Funkar inte detta kan man begära delad eller enskild vårdnad och få fastlaget hur fördelning skall vara.
Tyvärr är inte alla idealföräldrar...
Citat:
Om man har ett umgänges/boendeavtal som av nån anledning inte funkar, ena föräldern vill inte lämna över barnet för att barnet inte vill träffa den andre t ex, då kan man begära polishandräckning för att tvinga barnet att ha umgänge. Man kan också döma ut böter till föräldern. Barn går bra att traumatisera med tvång men tvinga en förälder det går inte. Jag förstår att det är såhär det ligger till, men det är skit.
Polishandräckning är inte vanligt och sker om ena parten inte följer avtalet och låter barnen träffa den andra föräldern.(delad eller enskild vårdnad)
Om barnen inte vill träffa den andre föräldern av någon anledning(blir illa behandlade) kan du
vägra lämna över barnen och hävda att du gör det för barnens bästa, detta är inte olagligt och ligger dig inte till last vid ev vårdnadstvist.
Då blir det upp till den andra föräldern att få sin sak prövad i tingsrätten.
Citat:
Skulle man tänka på vad som vore bäst för barnet skulle man låta barnet ha en lägenhet att bo i 100 % med alla dess saker och allt som behövs för normalt familjeliv. Sedan fick föräldrarna flytta in och ut varannan vecka och ha var sitt eget litet krypin att bo i när den andre föräldern bodde i "barnlägenheten". Ingen förälder skulle stå ut med det, men vi begär det av våra barn, för "de är så anpassningsbara"....
Visst hade detta varit det ideala för barnen men rent praktiskt är det inte så lätt att genomföra
utan gnissel mellan föräldrar och dessutom dyrare vilket även skulle drabba barnen i slutändan.
Citat:
Att vissa barn ska måsta flyga ensamma fram och tillbaks bara för att de ska ha 50/50 boende och måsta gå på två dagis låter helt vansinnigt, förekommer det verkligen med så små barn? Det skulle kanske funka med resandet och omställningen om de vore tonåringar, men att gå i två skolor gick knappast.

Äh, jag retar bara upp mig mer och mer, det är inte aktuellt för mig själv heller men det är hårt när lagarna inte alls verkar vara skrivna med tanke på barnen....
Det kan förekomma men är kanske inte idealt i längden och när det är dags för skola är det knappast hållbart då inte alla skolor jobbar med samma saker samtidigt så när skolan börjar får man nog se till barnens bästa och låta dom bo på ett ställe.
Små barn reser inte ensamma, finns flygbolag som hjälper till med resor så personal hjälper barnen under resan, föräldrarna lämnar och hämtar vilken ålder som krävs är nog upp till flygbolaget...
Alla lagar är inte bra eller logiska och kanske inte alltid för barnens bästa...kanske för att lagarna stiftas av riksdagen och barn för inte rösta
Senast redigerad av pungspark63 2014-01-05 kl. 14:03.
Citera
2014-01-05, 14:29
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Kan jag få åsikt lr nåt råd hur jag ska få farsan att förstå hur konstigt han prioritetar?

Det forsta du ska gora ar att forklara for killen att den dag han flyttar 60 mil bort ar han inte langre ungens farsa utan kommer i framtiden funka som en slags lekfarbror som dyker upp da och da och forsoker kompensera sin franvaro och brist pa foraldraansvar med glass och leksaker i dagarna tva. Later saklart kul for ungen men det ar en foralder han behover inte en clown som forsoker fa barnet att inte hata honom med hjalp av mutor.

Funkar inte detta sa kan du ju dra till med statistik som visar hur det gar for barn utan pappor, och da i synnerhet pojkar utan pappor. Nu far man val inte prata hogt om sant i landet som hyllar ensamforaldrar men sa ar det iaf.

Funkar inte det heller ar det val bara att fasa ut killen ut barnets liv och se sig om efter en ny man. Ditt barn ar inte for gammalt for att ty sig till en ny manlig forebild sa det kommer sakert ga jattebra. Han som ar pappa verkar ju inget vidare anda sa barnet forlorar inte sa mycket i det stora hela om den biologiska pappan blir ersatt med en duglig plastis.
Citera
2014-01-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men då verkar gemensam vårdnad vara bara en bullshit papperskonstruktion som inte är värd nånting? Den ene föräldern kan dra och lämpa över hela ansvaret på den andre, komma undan med att betala underhåll och sen inte behöva göra ett smack mer, inte någonsin mer träffa barnet? Hur kan det då heta gemensam vårdnad om det inte finns någorlunda lika krav på föräldrarna?

Om man har ett umgänges/boendeavtal som av nån anledning inte funkar, ena föräldern vill inte lämna över barnet för att barnet inte vill träffa den andre t ex, då kan man begära polishandräckning för att tvinga barnet att ha umgänge. Man kan också döma ut böter till föräldern. Barn går bra att traumatisera med tvång men tvinga en förälder det går inte. Jag förstår att det är såhär det ligger till, men det är skit.

Skulle man tänka på vad som vore bäst för barnet skulle man låta barnet ha en lägenhet att bo i 100 % med alla dess saker och allt som behövs för normalt familjeliv. Sedan fick föräldrarna flytta in och ut varannan vecka och ha var sitt eget litet krypin att bo i när den andre föräldern bodde i "barnlägenheten". Ingen förälder skulle stå ut med det, men vi begär det av våra barn, för "de är så anpassningsbara"....

Att vissa barn ska måsta flyga ensamma fram och tillbaks bara för att de ska ha 50/50 boende och måsta gå på två dagis låter helt vansinnigt, förekommer det verkligen med så små barn? Det skulle kanske funka med resandet och omställningen om de vore tonåringar, men att gå i två skolor gick knappast.

Äh, jag retar bara upp mig mer och mer, det är inte aktuellt för mig själv heller men det är hårt när lagarna inte alls verkar vara skrivna med tanke på barnen....

Alltså bullshit papperskonstruktion är det inte. Jag antar att du utgår från att delad vårdnad är ett kontrakt på att båda föräldrar ska ta lika ansvar för barnen?
Så är det inte. Det är en garanti för föräldrarna att OM de vill ta lika ansvar för barnen, så kan den andra föräldern inte hindra det. På så sätt är det inte en bullshit papperskonstruktion.

Det är helt enkelt ett avtal att den ena föräldern inte kan köra över den andre föräldern och "ta över", inte något annat. Däremot kan man ge bort sin rätt när man vill genom att säga upp "kontraktet".
Citera
2014-01-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Det forsta du ska gora ar att forklara for killen att den dag han flyttar 60 mil bort ar han inte langre ungens farsa utan kommer i framtiden funka som en slags lekfarbror som dyker upp da och da och forsoker kompensera sin franvaro och brist pa foraldraansvar med glass och leksaker i dagarna tva. Later saklart kul for ungen men det ar en foralder han behover inte en clown som forsoker fa barnet att inte hata honom med hjalp av mutor.

Funkar inte detta sa kan du ju dra till med statistik som visar hur det gar for barn utan pappor, och da i synnerhet pojkar utan pappor. Nu far man val inte prata hogt om sant i landet som hyllar ensamforaldrar men sa ar det iaf.

Funkar inte det heller ar det val bara att fasa ut killen ut barnets liv och se sig om efter en ny man. Ditt barn ar inte for gammalt for att ty sig till en ny manlig forebild sa det kommer sakert ga jattebra. Han som ar pappa verkar ju inget vidare anda sa barnet forlorar inte sa mycket i det stora hela om den biologiska pappan blir ersatt med en duglig plastis.

Kanske du ska försöka nyansera dina råd?

Pappan slutar ju inte vara pappa för att han flyttar.

Det är många av de barn du nämner (statistik) som haft bonusföräldrar. Har det hjälpt?

Allt blir vad man gör det till. Det bästa man kan ge sina barn är att samarbeta i stort och i smått. Om en förälder ändrar situationen under en period så är det bara en katastrof om föräldrarna jävlas med varandra.

Utgå i tanken på hur det skulle vara om ni fortfarande var tillsammans. Skulle du neka den andra parten att skaffa sig en utbildning, att ta större ansvar en tid för ert bästa? Skulle du tycka han var en dålig pappa för att han ville ge er och sig själv en bättre bas att stå på? Skaffa dig ett djur istället. Man kan aldrig äga människor och därmed styra dem.

Nya partners är inte ens bonus hit och bonus dit. Det finns bara en mamma och pappa. Allt annat är vuxna som har mer eller mindre betydelse i barnets liv.

Skapa inte mer incitament för mamman att visa makt iom barnet. Det vill säga: Använda barnen som vapen. Man kan lösa det här smidigt men det vill till att båda föräldrarna inser att barnets behov kommer först.
Citera
2014-01-05, 16:23
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Kanske du ska försöka nyansera dina råd?

Pappan slutar ju inte vara pappa för att han flyttar.

Nar man lagger mer tid pa en ny partner och andra saker an sitt eget barn sa har man inte tagit foraldrarollen pa allvar dvs funktionen som foralder har upphort, i varsta fall blir man istallet en person i periferin som ibland agnar sig att att forsoka kopa tillbaka barnet med besok pa aventyrsland och annan skit. Nu ar det ju inte jag som hittat pa att det ar sa det blir sa tyvarr ar det inget jag kan gora at den saken.
Citera
2014-01-05, 17:08
Medlem
Citat:
Nar man lagger mer tid pa en ny partner och andra saker an sitt eget barn sa har man inte tagit foraldrarollen pa allvar dvs funktionen som foralder har upphort, i varsta fall blir man istallet en person i periferin som ibland agnar sig att att forsoka kopa tillbaka barnet med besok pa aventyrsland och annan skit. Nu ar det ju inte jag som hittat pa att det ar sa det blir sa tyvarr ar det inget jag kan gora at den saken.

Ja, du.. Jag vet många som lever med sina barn och som ändå väljer bort barnen. Är ungarna gnälliga så köper de bara en ny pryl, inget konstigt med det i deras värld.

Om en föräldern är i periferin så har barnet/tonåringen/vuxna möjligheten att välja hur de vill hantera sina föräldrar. Finns det inte ens någon i periferin har du ingenting att välja på.

Jag bad inte dig göra något åt saken, det har du nog missförstått.

Du har även missförstått vad jag sa om ditt uttalande.

Jag tar det igen:

- DU säger att barn som är utan sin pappa är mer predestinerade till att "hamna fel". Jag har läst undersökningarna och ger dig rätt i det. Jag har oxå, någon gång läst det.

Du säger att mamma ska avpollettera pappan och anger som skäl denna undersökning. Hur får du ihop det?

Du anger den här undersökning som källa till ditt ställningstagande och drar slutsatsen att inga barn i undersökningen haft någon "bonusförälder". Det kan du inte göra för du vet inte. Dessutom var det inte det undersökningen gick ut på.

Sen är det ju så att hela världen är full av "kryckiga" föräldrar. Dom får vara föräldrar ändå. Man kan inte förbjuda idioter att skaffa barn, tyvärr! Alla barn har inte top notch föräldrar. Men låter man barnen ha kontakt, vad man än tycker om den andra föräldern så gör man det bästa av situationen. OCH barnet kan välja själv i framtiden vilken relation den vill ha till föräldern.

Ingen har rätt att medvetet försöka förstöra en relation mellan barn och dess föräldrar. Framför allt, har ingen rätt att använda sina barn som slagträn i en skitig skilsmässa.

BTW, vad tror du händer om mamman följer mitt råd? En intressant fråga faktiskt. Du får gärna svara på det.
Citera
2014-01-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-aint
Jag har en son på lite drygt 2 år. Jag & hans pappa har gemensam vårdnad samt har honom 50%. Vi är
alltså inte tillsammans längre och har inte varit det på ca 1 1/2 år.

Vi inte bästa vänner, jag och pappan, utan respekterar varandra samt försöker att alltid lösa småproblem
så d blir smidigast för våran son.

Nu i dagarna berättar pappan för mig att han i höst tänker börja studera i 3 år, 60 mil bort från staden vi bor i idag.
Att utbildningen finns i våran stad oxå verkar inte spela någon roll då han vill ha en "nystart" samt att hans
tjej sen nåt år sen tillbaka kommer ifrån/bor i Sthlm.

Han föreslår att jag ska ta hand om våran son här där vi bor nu och att han själv ska komma ner varannan helg och
då umgås med sin son lördag och halva söndag hemma hos sina föräldrar då han tydligen ska säga
upp sin lägenhet här.

Till saken hör väl oxå att han hävdar att för ha råd med den här utbildningen så måste han bo hos sin tjej i sthlm
och hon kan inte tänka sig att flytta hit för hon har sitt "jobb" i sthlm. Vi kan säga att hon är konstnär.

Jag är helt ställd över detta då pappan i övriga frågor fungerar helt normalt å är ansvarsfull i övrigt.

Jag vill hävda att om han vill göra nåt som eg enbart gynnar honom sj så får han mecka så han får d
att funka. Att han tar beslut sj som vänder upp å ner helt å hållet på min sons och min egen tillvaro verkar
han helt plötsligt inte bry sig om.

Att jag har meckat som fan med arbetstider och gått ner i tid/lön för att d inte ska gå ut över hans jobbs
bryr han sig inte heller om. Alla beslut jag tar ang ALLT så ser jag alltid till att d blir bäst för min son, sen hans
far och sist min egen skull. Han och jag delar på ett ansvar och vi har delat upp det 50/50. E d då rimligt att han
"avsäger" sig ansvaret, sin sons uppfostran samt låser mig rätt så rejält då jag oxå har lite planer på att byta
jobb bl.a med helt andra arbetstider än dem jag har idag?

Jag bad pappan ge mig EN anledning till varför detta skulle vara bättre för vår son än om han(pappan) kan
försöka övertala sin sthlmstjej om hon kan flytta hit ist å pendla till sthlm? Då sa pappan att han ville prova å
bo i sthlm och om "han är glad så är vår son glad". Informerade praktarslet om att hans sån inte hinner förstå
hur "glad" hans pappa är om dem bara ses 3-4 dagar i månaden. Hemma hos farmor & farfar. Sovandes på
en soffa.

"Man måste få försöka nå sina drömmar" är tydligen oxå ett inövat argument. Jag håller med men man kan
inte bara frånsäga sig ett ansvar, en plikt, ett barn. Då får man försöka nå dem drömmarna inom den ramen
man har skapat sig förfan.

Jag förstår att i framtiden så kommer pappan antagligen hamna i sthlm och att jag ändå kommer att ha hand
om våran son men jag blir så jävla förbannad på att det går att lösa utan att det skulle gå ut nämnvärt
över mig och min son. Om pappan ska "investera" i sig själv så e det väl han som ska tvingas offra nånting?
Inte hans son som blir utan fadersgestalt, manlig uppfostran. Lr jag då, som kommer få sluta upp med i princip
alla mina egna intressen som jag utövar när min son har varit halvtid hos sin pappa? Tar man ett jävla stort
beslut och man är 3 inblandade så ska d väl inte behöva va dem 2 som har en fungerande rutin som ska offra sig
för att den 3e ska få en nystart, fånga drömmar, rama in tavlor fan vet jag.

Kan jag få åsikt lr nåt råd hur jag ska få farsan att förstå hur konstigt han prioritetar?

Om pappan TVUNGET hade behövt flytta dit p.g.a att utbildningen bara fanns där, lr att hans nuvarande tjej
brutit varje ben i kroppen å behövt bli runtputtad i rullstol så hade jag förstått d. Men nu är inte fallet så.

Ett annat argument jag har är att jag har inget bra svar att ge vår son när han väl frågar varför pappa flyttat.
"Han kunde ha stannat här, men valde att inte göra d." Varför? Idiot.

Är du tappad bakom en vagn eller? Du är så dum och skriver på ett sätt som får en att tveka huruvida du ens vill få perspektiv och förklaring för hans beteeende eller om du bara vill ha medhåll på att han är ett svin och du är en ängel. Idiot.

Han flyttar ju till Stockholm för att utbilda sig för att få ett bättre jobb så han ska kunna ge sin son en bättre levnadsstandard i framtiden.

Jag tycker verkligen synd om dagens barn, deras föräldrar är ju inte vuxna föräldrarna är själva barn.
Tror inte ens ni är över 25.
Citera
2014-01-05, 19:08
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Du säger att mamma ska avpollettera pappan och anger som skäl denna undersökning. Hur får du ihop det?

Du anger den här undersökning som källa till ditt ställningstagande och drar slutsatsen att inga barn i undersökningen haft någon "bonusförälder". Det kan du inte göra för du vet inte. Dessutom var det inte det undersökningen gick ut på.

Nu tillskriver du mig saker som du sjalv tolkat in. Det jag menade var att tjejen kan ersatta pappan som flyttar ivag med en ny karl vilket alltsa betyder att jag anser det vara battre att barnet har en duglig styvfarsa an en oduglig biologisk pappa.
Citera
2014-01-05, 20:00
Medlem
Så jävla typiskt barnrumpor till män som inte kan ta ansvar för vad dom gjort. Är man med på att sätta ett liv till världen ska man tänka till ordentligt innan. Det är ett ansvar i minst 19 år framåt, sen ytterligare en livstid.

Ytliga människor med empatilöshet och endast egocentrisk personligheter finns för många av. Ett barn är inte ett nytt fruntimmer eller ny karl, eller en ny mobil. Det är en levande varelse man ska se till det bästa.

Vad jag vet så tycker jag att du ska ta ett besök hos familjerätten för har ni gemensam vårdnad och om barnet bott lika mycket hos er så får han inte flytta utan ditt medgivande.
Däremot om barnet bott hos dig, mer, så kan han göra så. Du däremot då får inte ens byta adress på samma ort utan hans medgivande. Jag tycker han är en fjant och inte värd namnet pappa. Man förtjänar att vara förälder, man är det inte per automatik i min värld.

Sätt inte barn till världen alldeles för lättvindigt. Tänk efter före så kan mycket lidande slippas. Att han väljer en ny kvinna framför sitt barn talar sitt tydliga språk och hur mycket skit en del här inne skriver om intellekt o dyl. så är dom då inte bättre utan snarare sämre som har så sjukt tankesätt.

Barn är det viktigaste som finns och det är barn som ska vara prio 1 och prio 2, därefter kan man börja tänka på någon annan. Att tänka på sig själv först när man har barn talar bara för lågt iq, lågt eq, och lite psykopatvarning.
Citera
2014-01-05, 20:11
Medlem
Citat:
Nu tillskriver du mig saker som du sjalv tolkat in. Det jag menade var att tjejen kan ersatta pappan som flyttar ivag med en ny karl vilket alltsa betyder att jag anser det vara battre att barnet har en duglig styvfarsa an en oduglig biologisk pappa.

Man kan inte ersätta en förälder hur som helst.

Eller tycker du nu, när mamman är tveksam till upplägget att mamman också ska lämna ifrån sig barnet och, helt enkelt ge barnet nya föräldrar. Menar du så? Och vart ska man ta alla perfekta fosterföräldrar ifrån eftersom de flesta av oss skulle bli diskvalificerade som föräldrar?

Har du sett "Spårlöst försvunnen"? Det säger ganska mycket om hur viktiga de biologiska föräldrarna betyder för de som inte vuxit upp med dem.

Pappan kan ju vara en riktig idiot i dina ögon men fin med sitt barn fast de inte ses så ofta. Är pappan en idiot i största allmänhet så kommer barnet själv ta avstånd med tiden. Så funkar det.

Barn har bara rättigheter och föräldrar bara skyldighet.

En av de skyldigheterna är att låta barn leva i en konflikt och med saknad.

Man får gilla läget vad man än tycker.

Fortfarande har du inte svarat på hur du tror mitt upplägg skulle fungera.
Citera
2014-01-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymLFCARE
Jag tjänar mer pengar en kvinnorna på mitt jobb, jag är manlig, jag är bäst.
Jag har satt på kvinnor som blev kära i mig och jag peka fingret och knulla på någon annan kärring.
Jag knuffar till folk i kön i ICA. Hahaha
jag dricker min wiskey på kvällarna och tar mig en runk.

vaknar bakfull och knullar på någon annan.. inga problem, alltid trevlig mot mina polare

underbart att vara man, det är det jag säger.. eller hur? Alla killar måste ju hålla med mig, om du är man, ingen sån bög man som rakad pungen och kollar melodifestival. fack off ha de

Vaknade du sen och insåg att du sitter i ruinerna av ett luftslott, och har NADA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in