Citat:
Ursprungligen postat av
El Capitano
Det där är förstås inte sant. Istället skulle höjda hyror göra det lönsamt att bygga mer, särskilt om de blir så höga som du påstår. Jag skulle kunna göra mig en förmögenhet på att smälla upp villor och bostäder om priserna ökar på det sätt som du påstår.
Jo det är sant. Du får ta och läsa en gång till vad jag skriver.
Innan "vi" har hunnit bygga ikapp bostadsbristen, så att vi i stället har ett överskott på bostäder, kommer nämligen hela Sveriges befolkning inte ha råd med annat än att betala hyror eller bostadslån. Om det inte finns några alternativ kommer man inte ha något annat val än att betala vad det kostar. Om det inte finns utrymme för annan konsumtion kommer kugghjulen i Sveriges ekonomi att stanna. Det är just det Ingves är bekymrad över.
Stoppa in Bill Gates i en garderob tills han är riktig hungrig och mör. Håll sedan fram ett paket havregryn framför näsan på honom och fråga hur mycket han är beredd att betala för det. Chansen är stor att han då är beredd att betala en hel del mer än vad paketet kostade på Lidl. Precis så kommer det att fungera med hyresmarknaden om man släpper den fri i dag. Folk kommer att betala vad det kostar att bo tills pengarna är slut, eftersom man inte har något annat val. Vad som då kommer att hända med försäljningen av iPads, thailandsresor och livsmedel dyrare än blodpudding i Sveriges konsumtionsbaserade ekonomi kan du nog själv räkna ut. Om det är bra eller anus har du säkert också en uppfattning om.
Länder som har haft en helt avreglerad bostadsmarknad från början (sedan andra världskrigets slut ungefär) har inte detta problem, eftersom man "alltid" har haft ett överskott på bostäder, och man därigenom måste konkurrera med prissättningen för att överhuvud taget få hyresgäster och bostadsägare att flytta in.
Citat:
Ursprungligen postat av
El Capitano
Det man skulle behöva göra också är att låta bolagen bygga på höjden, så inte markpriset blir en så stor faktor i t.ex. innerstan. Jag menar, det är det enda logiska med höga, attraktiva markpriser, då måste man bygga på höjden, men inte i Sverige. Stockholm ska tydligen vara den enda efterblivna större staden utan högre hus, så folk faktiskt kan bo där.
Jo, men se det vill ingen i Stockholm. Jag gissar att intresset för att riva sekelskiftshusen i Stockholm, och smälla upp skyskrapor överallt, är lika med noll.