2014-01-05, 13:00
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vide.cor.meum
Ni måste väl förstå att det finns ingen som helst anledning att vara för legalisering om man inte själv röker?
Gör det inte? Attans, det måste betyda att jag skjuter heroin eftersom jag förespråkar en legalisering av det, eller köper sex eftersom jag gärna ser det legaliserat också.

Jag röker inte heller cannabis. Med det sagt finns det flera anledningar för mig att förespråka en legalisering av det. Dels har vi det principiella; jag anser att var person har rätten att bestämma över sig själv, såtillvida att denne inte inkräktar på någon annans rätt att göra detsamma, dels har vi de samhällsekonomiska; en legalisering skulle innebära skatteintäkter från en numera legal marknad samtidigt som den organiserade brottsligheten tappar inflytande.
Citat:
Ursprungligen postat av The Economist
The latest research suggests Britain could profit from decriminalising cannabis. A new report from the Institute for Economic and Social Research at the University of Essex evaluates the costs and benefits of introducing a licensed and regulated marijuana market in England and Wales. Once the costs associated with things like regulating the market and medical treatment for abusers are knocked off, the overall savings could be £361m ($574m) a year. On top of this the tax gain from levies on cannabis sales could reach as much as £900m.
Även USA skulle spara mycket pengar på en legalisering. Enl. Harvardprofessorn Jeffrey Miron skulle en legalisering spara dem 13.7 miljarder USD.
Citat:
The report estimates that legalizing marijuana would save $7.7 billion per year in government expenditure on enforcement of prohibition. $5.3 billion of this savings would accrue to state and local governments, while $2.4 billion would accrue to the federal government.
Om vi vänder på frågan. Ska alla som inte utövar en viss sport e.dyl. per automatik vara emot det? Jag utövar inte MMA. Bör jag därför vara för att man förbjuder det?
Senast redigerad av tj. 2014-01-05 kl. 13:02.
Citera
2014-01-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera

Hur bör koffeinförbudet se ut, menar du?
Men suck!
Har i mitt jobb träffa på så sjuk mycket drogmissbrukare säkert fler en du har!

Det är så roligt att diskutera med pundare här på fb eftersom det är samma argument och samma IQ befriade gemförelser så i "verkligheten"

Det som är standar är "hela värden är dum som inte förstår hur underbart det är med droger"
Att alla som inte pundar inte fattar att knark är den stora sanningen med stor S

Alltid dessa gemförelser med alkohol och att man kan dö av mat också

Och vet du vad? Det spelar ingen roll om det är en 14åring som nyligen börjat eller en 60årig blandmissbrukare som missbruka i 40 år! Samma konstiga Sätt att se på livet och alla känner sig fruktansvärt missförstådda.
Och det är det jag menar när jag säger att folk som tar droger är svaga personer med sjuk dålig själviskt!

Ett total förbjud är målet och ett krafttag mot droger så inte vi får fler dom blir som många som skriver här.
Citera
2014-01-05, 13:14
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emil-Emil
Ett total förbjud är målet och ett krafttag mot droger så inte vi får fler dom blir som många som skriver här.
Vad vill du uppnå med ett totalförbud? Färre missbrukare? Attans, då är du inne på fel spår. Ett förbud minskar inte andelen missbrukare; det förvärrar situationen med fler missbrukare, ökad brottslighet och framför allt ökad dödlighet.
Citera
2014-01-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacesnplaces
Man blir inte dum av cannabis man blir HÖG!

Punda punda punda.

Och du Emil-Emil, samhället, det är en lögn, civilisationer kommer och går och denna har om inte riktigt än brakat igenom golvet, varit på god väg sedan 70talet. Då alla bara ser till sitt eget.

En kultur sönderfaller utan altruism, skulle inte du kunna rädda världen genom att låta mig röka en gås

Retorik 101 och ja broshan jag flummar som ett djur.
Du bevisar återigen att droger inte är bra!
Flummig kommunist
Citera
2014-01-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vad vill du uppnå med ett totalförbud? Färre missbrukare? Attans, då är du inne på fel spår. Ett förbud minskar inte andelen missbrukare; det förvärrar situationen med fler missbrukare, ökad brottslighet och framför allt ökad dödlighet.
Det blir iallafall svårare att missbruka på en anstalt en hemma...
Citera
2014-01-05, 13:33
Medlem
Citat:
Det blir iallafall svårare att missbruka på en anstalt en hemma...
Så man ska låsa in alla sjuka (missbrukare)? Det som vi gör nu fast ännu fler?
Ska vi också låsa in de som missbrukar andra saker som t.ex alkohol, kaffe, socker, spel, läkemedel, tobak och mat också? Eller gäller det endast illegala droger?
Hur ska vi få de drogfria? Fortsätta på samma linje, att ge de andra droger för att sluta med en annan drog. Eller har du en ny plan?
Och vad skulle samhället vinna på det? Skulle de kriminella sluta sälja droger? Har den taktiken som vi använt oss utav i väldans många år nu fungerat?
Citera
2014-01-05, 13:34
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Men suck!
Har i mitt jobb träffa på så sjuk mycket drogmissbrukare säkert fler en du har!
Det var inte svar på min fråga: Du vill förbjuda alla droger, koffein är en drog; Återigen, hur bör koffeinförbudet se ut enligt dig? Hur menar du att man praktiskt bör gå till väga för att förbjuda koffein?

Citat:
Det är så roligt att diskutera med pundare här på fb eftersom det är samma argument och samma IQ befriade gemförelser så i "verkligheten"
Varför verkar det som att de flesta s k "pundare" här i tråden har en mycket godare kontroll över det svenska språket än vad du själv har? Är du dyslektiker eller invandrare ber jag om ursäkt, är du inte dyslektiker eller invandrare så har du fan ingen ursäkt annat än att du är latare än de individer du kallar "pundare".

Citat:
Det som är standar är "hela värden är dum som inte förstår hur underbart det är med droger"
Att alla som inte pundar inte fattar att knark är den stora sanningen med stor S
Vad snackar du om? Sanning med stort S? Droger är lika mycket sanning som havregrynsgröt; Jag brukar både droger och havregrynsgröt, det betyder inte att jag ser vare sig droger eller havregrynsgröt som någonting magiskt.

Citat:
Alltid dessa gemförelser med alkohol och att man kan dö av mat också
Vad vill du ha sagt med detta? Att du saknar förmågan att analysera situationer med hjälp av jämförelser? På vilket sätt är jämförelser och tankeexperiment dåliga verktyg?
Citera
2014-01-05, 13:43
Medlem
DrKovskis avatar
Kan du ge något exempel på när ett förbud har fungerat? För det enda det hade lett till är att kriminella nätverk får mer pengar och mer makt som i sin tur leder till ökat våld. En person är inte svag bara för att han vill bruka en drog. Man förtjänar inte att få sitt liv förstört av lagen för att du tycker att ingen ska bruka någon drog. Kolla vad kartellen gör i Mexiko, det är detta du uppnår med totalförbud. Att tro att ett totalförbud ens är någon bra idé är vansinne. Einstein sa detta: The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.

Ett totalförbud fungerar inte och kommer aldrig göra det. Folk kommer bruka droger, och man ska inte straffa folk bara för att de väljer en annan drog än den som är godkänd av staten. För det enda det leder till är att kriminella distributörer simmar i pengar och som, igen, leder till onödigt våld som inte går att stoppa av en väldigt enkel anledning: det finns för mycket pengar att tjäna.
Vill du kanske ha en polisstat där en polis ansvarar för varje enskild individ och följer efter den så att han inte brukar någon drog som kaffe, socker, alkohol, cannabis etc?
Citera
2014-01-05, 14:01
Medlem
Svarta lätta pengar är värda att skydda med vapen i vårt samhälle
Citera
2014-01-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Det var inte svar på min fråga: Du vill förbjuda alla droger, koffein är en drog; Återigen, hur bör koffeinförbudet se ut enligt dig? Hur menar du att man praktiskt bör gå till väga för att förbjuda koffein?

Varför verkar det som att de flesta s k "pundare" här i tråden har en mycket godare kontroll över det svenska språket än vad du själv har? Är du dyslektiker eller invandrare ber jag om ursäkt, är du inte dyslektiker eller invandrare så har du fan ingen ursäkt annat än att du är latare än de individer du kallar "pundare".

Vad snackar du om? Sanning med stort S? Droger är lika mycket sanning som havregrynsgröt; Jag brukar både droger och havregrynsgröt, det betyder inte att jag ser vare sig droger eller havregrynsgröt som någonting magiskt.

Vad vill du ha sagt med detta? Att du saknar förmågan att analysera situationer med hjälp av jämförelser? På vilket sätt är jämförelser och tankeexperiment dåliga verktyg?
Men kan dra det hur långt man vill men jag tycker ett totalförbud för alla dom droger som är olagliga idag plus alkohol och tobak!
Det är min åsikt!
Att argumentera men någon som skriker " men koffein då? " " socker då?" Osv blir larvigt.

Och sen min stavning skriver från en iPad som ändrar om orden och missar ibland ändra...
Citera
2014-01-05, 14:33
Medlem
erkfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag är emot en legalisering, men lyssnar gärna på argument för en sådan. Med tillräckligt övertygande argument så reviderar jag gärna min åsikt, men dithän har jag inte kommit.

Väldigt respektabelt må jag säga. Sålänge det är ens egen åsikt och inte nå skit man bara fått för sig.
Citera
2014-01-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Så man ska låsa in alla sjuka (missbrukare)? Det som vi gör nu fast ännu fler?
Ska vi också låsa in de som missbrukar andra saker som t.ex alkohol, kaffe, socker, spel, läkemedel, tobak och mat också? Eller gäller det endast illegala droger?
Hur ska vi få de drogfria? Fortsätta på samma linje, att ge de andra droger för att sluta med en annan drog. Eller har du en ny plan?
Och vad skulle samhället vinna på det? Skulle de kriminella sluta sälja droger? Har den taktiken som vi använt oss utav i väldans många år nu fungerat?
Om man bryter mot lagen ska man självklart straffas!
Bruka droger är olagligt och då är ett fängelsestraff på sin plats!
Sen kan man diskutera om missbruk är en sjukdom eller dålig självkontroll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in