Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-04, 02:06
  #1
Medlem
Alltingfels avatar
Senast idag fanns en omröstning på DN.se om huruvida man skulle legalisera cannabis eller inte. Innan röstningen försvann var det en majoritet som var emot en legalisering och detta visade sig även på flashback där många förklarade varför de inte ville ha cannabis lagligt i Sverige.

När folk sedan svarar på kommentarerna med vettiga argument för en legalisering så tas de inte på allvar utan svaras inte på. Låt mig nu ställa frågan:

Varför lyssnar ni inte och ändrar er åsikt istället för att ignorera och leva i er egna perfekta värld?

Kom gärna med era argument emot en avkriminalisering/legalisering, jag lovar att jag kan få er att tänka i andra banor bara ni tar argumentationen på allvar.

MVH
Citera
2014-01-04, 02:12
  #2
Medlem
Runmicks avatar
Ingen har dött någonsin av att bara röka cannabis. Visst, lungorna skadas lite men inte lika mycket som cigaretter gör.

Alkohol och cigaretter dödar flera miljoner men är ändå lagligt att inta.

Cannabis är en medecin igentligen och det finns ingen annledning varför det ska vara olagligt.

Cannabis kan också vara ett sätt att ta in ändra droger. Men det är också alkohol och tobak.
Citera
2014-01-04, 02:35
  #3
Medlem
BigIvars avatar
Jag är emot en legalisering, men lyssnar gärna på argument för en sådan. Med tillräckligt övertygande argument så reviderar jag gärna min åsikt, men dithän har jag inte kommit.
Citera
2014-01-04, 02:39
  #4
Medlem
Var väl någon snubbe som hade gjort en hemsida för en legalisering här på FB
Citera
2014-01-04, 02:39
  #5
Medlem
Frostflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag är emot en legalisering, men lyssnar gärna på argument för en sådan. Med tillräckligt övertygande argument så reviderar jag gärna min åsikt, men dithän har jag inte kommit.

Saken är den att han vill veta VARFÖR du är emot det. Vad är ditt argument?
Citera
2014-01-04, 02:44
  #6
Medlem
smeden80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltingfel
Senast idag fanns en omröstning på DN.se om huruvida man skulle legalisera cannabis eller inte. Innan röstningen försvann var det en majoritet som var emot en legalisering och detta visade sig även på flashback där många förklarade varför de inte ville ha cannabis lagligt i Sverige.

När folk sedan svarar på kommentarerna med vettiga argument för en legalisering så tas de inte på allvar utan svaras inte på. Låt mig nu ställa frågan:

Varför lyssnar ni inte och ändrar er åsikt istället för att ignorera och leva i er egna perfekta värld?

Kom gärna med era argument emot en avkriminalisering/legalisering, jag lovar att jag kan få er att tänka i andra banor bara ni tar argumentationen på allvar.

MVH


1) De flesta centralstimulantia är beroendeframkallande och kan leda till gravt missbruk
2) Det är en inkörsport till tyngre droger
3) Hjärnan bryts ner av THC
4) Vad blir nästa steg? legalisera opium? det är ju också en "naturprodukt"


Detta är vad jag kommer att tänka på just nu. Fråga en läkare om du vill få reda på fler konsekvenser av att röka gräs. Hade alkohol blivit introducerat idag hade det garanterat varit förbjudet att konsumera. Detsamma gäller tobak. Du kan jämföra med alkoholförbudet i USA på Al Capones tid...

Vill du att dina framtida / eventuellt nuvarande barn ska flumma runt och garva höga på gräs??
Citera
2014-01-04, 02:51
  #7
Medlem
rootbits avatar
Kineserna äger snart Sverige och svenska ungdomar spenderar helst dagarna med att köpa röka för bidraget. Du ser inte problemet va?

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att vårt land behöver skarpa och fokuserade hjärnor om vi ska klara av att värna vår självständighet i det långa loppet. Sådant skapas inte genom långvarigt cannabisbruk..

I asien drömmer barn om en solid utbildning. I Sverige tar bortskämda ungdomar sådant för givet. Där sparar hela familjen till att EN i släkten ska få möjlighet att läsa till läkare. Här, i bekvämlighetens högborg, är det film- och statsvetenskap som står högst i kurs.

Att cannabis inte bör legaliseras är för att det riskerar att förstöra svensk konkurrenskraft. Vi har inte råd att tappa bort talanger i haschdimman, oavsett vad dagens söndercurlade slappskallar till ungdomar tycker är en vettig vardagssyssla. Kamma er och skaffa ett jobb för fan.

Även om ni imbeciller inte förstår det så är vi faktiskt i krig, ett ekonomiskt krig där vår livsstandard oavkortat står på spel.

Men men.. det ska väl till att kinesen kastar ut playstationhelvetet genom fönstret och rycker jointen ur handen på er innan ni fattar galoppen
__________________
Senast redigerad av rootbit 2014-01-04 kl. 03:14.
Citera
2014-01-04, 03:13
  #8
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Man kan ju redan konstatera att denna tråd håller oerhört låg klass, som vanligt när antidrogmupparna är i farten. Är ni bara dumma i huvudet eller trollar ni?

Inte ett enda vettigt argument. Notera även att legalisering/avkriminalisering inte avser ungdomar/minderåriga utan vuxna personer som är myndigförklarade och borde kunna ta hand om sig själva.
Citera
2014-01-04, 03:14
  #9
Medlem
Alltingfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
1) De flesta centralstimulantia är beroendeframkallande och kan leda till gravt missbruk
2) Det är en inkörsport till tyngre droger
3) Hjärnan bryts ner av THC
4) Vad blir nästa steg? legalisera opium? det är ju också en "naturprodukt"


Detta är vad jag kommer att tänka på just nu. Fråga en läkare om du vill få reda på fler konsekvenser av att röka gräs. Hade alkohol blivit introducerat idag hade det garanterat varit förbjudet att konsumera. Detsamma gäller tobak. Du kan jämföra med alkoholförbudet i USA på Al Capones tid...

Vill du att dina framtida / eventuellt nuvarande barn ska flumma runt och garva höga på gräs??

1: Vi pratar cannabis, som inte är fysiskt beroendeframkallande, av så många som har provat cannabis har inte ens en bråkdel hamnat i ett missbruk

2: Givetvis kan det vara det, eftersom samhället alltid har visat ungdomar hur livsfarligt cannabis är, sen när ungdomar läser på själva och lär sig att det som de har hört innan är lögner är det lätt att tro att folk ljuger om skadorna av t.ex. kokain.

2b: Eftersom det säljs av kriminella personer är det inte ovanligt att man då och då får med en extra påse amfetamin för att man är en så trogen kund och får en så kallad "sample". Hade det däremot varit lagligt hade vi sluppit dessa samples och folk hade hållt sig till rökat.

2c: Du kan inte kolla på en heroinists historia och se att denne börjat med cannabis för att sedan skylla det på plantan. Det är som att säga att han började med kaffe och slutade med heroin, då är det enligt din teori säkrast att skylla på kaffet eftersom det var den drogen han började med.

3: De studierna jag tror att du syftar på har gjorts på följande vis:
Man har satt en andningsmask på en apa, för att sedan pumpa in cannabisrök i röret in till apans lungor. Efter ett tag med bara cannabisrök och utan syre så bryts hjärncellerna ner. Inte p.g.a cannabisröken, utan av syrebristen.

Det handlar om att straffet skadar mer än vad själva drogen gör. Jag hade inte velat se mina ungar nerrökta, lika lite som jag hade velat se dem nersupta. Men minst av allt hade jag velat se dem bli arresterade för att ha rökt cannabis

Bra argument från din sida, du får hänvisa till andra studier på punkt 3 om det var några andra du menade.

MVH
Citera
2014-01-04, 03:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltingfel
:

Varför lyssnar ni inte och ändrar er åsikt istället för att ignorera och leva i er egna perfekta värld?

MVH

Jag lyssnar gärna och ändrar gladeligen åsikt, men behöver rediga argument för det. Att säga att cannabis är ofarligare är tobak och alkohol är inte bara tvivelaktigt utan även oväsentligt. För mig får gärna tobak kriminaliseras och alkohol säljas i betydligt mindre mängder.
Citera
2014-01-04, 03:20
  #11
Medlem
Alltingfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleskdoris
Jag lyssnar gärna och ändrar gladeligen åsikt, men behöver rediga argument för det. Att säga att cannabis är ofarligare är tobak och alkohol är inte bara tvivelaktigt utan även oväsentligt. För mig får gärna tobak kriminaliseras och alkohol säljas i betydligt mindre mängder.

Varför vill du att det ska fortsätta vara olagligt? Vem vinner på det?
Citera
2014-01-04, 03:22
  #12
Medlem
Jag är för en reglerad legalisering av medicinska skäl. Det sista vi behöver är fler korkade och äckliga snorungar som springer omkring och "röker weeeeed" och ska tala om för alla andra hur jävla underbart det är. Har provat både cannabis och ett tjog andra droger, så jag är inte någon galen droghatare, utan jag har vägt för- och nackdelar och kommit fram till att den förslöar så många att det inte är värt legaliseringen. Dricker man för mycket av sponken så får man Fan ta mig lida för det, men röker man lite för mycket gräs så drabbas de flesta inte. En liten skara kan uppleva psykosliknande symptom, som visserligen kan leva till livsfara i form av irrationella beslut, vilket i sig är värre än en snedfylla.

Nej, ni vidriga vänsterliberaler kan gott springa omkring i era dreadlocks och rastaflätor och tjata om hur mycket gott ett samhälle med lagligt gräs i hade åstadkommit, men om sanningen ska fram så är ni inte ett dugg intresserade av de medicinska skälen, utan vill bara en ursäkt för att själva kunna brassa på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback