2014-01-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Det var ett exempel på en ännu enklare modell, vilket de flesta torde ha förstått. Om du bara kunde acceptera grundläggande definitioner och begrepp skulle diskussionen underlättas. Om du tvekar kan du ju testa att googla.

Vadå 3 år? I Gore/IPCC-Armstrong-Green står det nu 5-1 efter sex år. Hade de börjat för 16 år sedan hade den ändå varit överlägsen.
http://www.theclimatebet.com/?p=584

Ja 5-6 år skulle det vara, lika meningslöst det.
Citera
2014-01-04, 19:32
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Idiot!
Man kan tro att avrundning är bekant för alla, men tydligen inte.

Man avrundar inte verkliga eller inbillade milstolpar, idrottsrekord och liknande.

Annars hade man ju lika gärna kunnat säga att vi nådde 400 välbehövliga ppm 1 april 2013 eller 2012 eller nästan vilken tidpunkt som helst efter andra världskriget.

Citat:
Du visar dessutom att du rycker i vartenda halmstrå för något som inte är annat än trams.
Trams beskriver hela din medverkan här, sök hjälp.

Citat:
Hur dum kan man bli?

I ditt fall verkar det inte finnas några gränser.
Citera
2014-01-04, 19:34
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Ja 5-6 år skulle det vara, lika meningslöst det.

Som sagt, hade man börjat för 16 år sedan hade den enkla modellen "Ingen förändring" fortfarande varit överlägsen. Läser du bara valda delar av inläggen?
Citera
2014-01-04, 19:34
Medlem
Fris avatar
CO2-halten saknar uppenbarligen korrelation med den globala medeltemperaturen. CO2-halten accelererar oavbrutet, men utan effekt på temperaturen. Ökade CO2-utsläpp kanske är BRA för livet och ekonomin på Jorden!
Citera
2014-01-04, 19:41
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ursäkta att det blev långt, men jag hade svårt att bromsa
engegemanget…

mvh/Bo S

Det var inte bara för långt, det var dessutom alldeles för allmänt hållet för att platsa i ett vetenskapsforum. Av den anledningen avstår jag från att kommentera felaktigheterna. Jag föreslår att du läser in dig i tråden innan du skriver.
Citera
2014-01-04, 19:46
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
CO2-halten saknar uppenbarligen korrelation med den globala medeltemperaturen. CO2-halten accelererar oavbrutet, men utan effekt på temperaturen. Ökade CO2-utsläpp kanske är BRA för livet och ekonomin på Jorden!

Inom vissa gränser, definitivt. Det skulle heller inte skada om det blev någon grad varmare.

Redan nu märks avsevärda effekter i biomassaproduktionen, något som påvisats tidigare i tråden. Givetvis finns det vinnare och förlorare vid alla förändringar, men det vi sett hittills är mycket starkt övervägande positivt.

Jag rekommenderar NIPCC-rapporterna för närmare info:
http://climatechangereconsidered.org/
Citera
2014-01-04, 19:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Man avrundar inte verkliga eller inbillade milstolpar, idrottsrekord och liknande.

Annars hade man ju lika gärna kunnat säga att vi nådde 400 välbehövliga ppm 1 april 2013 eller 2012 eller nästan vilken tidpunkt som helst efter andra världskriget.

Trams beskriver hela din medverkan här, sök hjälp.

I ditt fall verkar det inte finnas några gränser.
Sluta hitta på dumheter! Man kan förstås runda av vad som helst, inte minst nyhetsrapporteringen använder sig av detta.
Tänk dig rubriken 399,89 ppm! Det funkar inte!
Man har ju inte angett fel siffra med 400. Om de hade skrivit 400,0 hade man kunnat säga att det var missvisande, men i detta fallet är det helt korrekt, säger man 400, kan man anta att det är ett avrundat värde. Problemet är att du haussar upp petitesser för att misstänkliggöra klimatforskningen. Det är så lågt så det är löjligt att argumentera med dig. Men det blir väl så när argumenten tagit slut och dina lögner är avslöjade.
Senast redigerad av humanlife 2014-01-04 kl. 19:50.
Citera
2014-01-04, 19:49
Medlem
Citat:
Som sagt, hade man börjat för 16 år sedan hade den enkla modellen "Ingen förändring" fortfarande varit överlägsen. Läser du bara valda delar av inläggen?

Så det ligger mycket vetenskap bakom Armstrongs "Modell" i det här icke existerande vadet menar du?
Med det resonemanget är vilken prognos som helst som vem som helst häver ur sig helt utan stöd en klimatmodell, vill du tycka det så får du väl det då.

Sen undrar jag lite hur vilken temperaturavvikelse som anges på den sidan. För senaste månaden Nov-13 anges en avvikelse på +0,19 grader, NOAA anger 0,78 grader.
http://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/2013/11/

Oavsett vilken period som normalen beräknas ur verkar det underligt att nov12 anges som betydligt högre än nov13 (här http://www.theclimatebet.com/gore.png) när NOAA anger årets värde som det högsta för nov på 134 år.
Senast redigerad av Elorin 2014-01-04 kl. 19:58.
Citera
2014-01-04, 19:52
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Sluta hitta på dumheter! Man kan förstås runda av vad som helst, inte minst nyhetsrapporteringen använder sig av detta.
Man har ju inte angett fel siffra med 400. Om de hade skrivit 400,0 hade man kunnat säga att det var missvisande, men i detta fallet är det helt korrekt, säger man 400, kan man anta att det är ett avrundat värde. Problemet är att du haussar upp petitesser för att misstänkliggöra klimatforskningen. Det är så lågt så det är löjligt att argumentera med dig.

Idiot! Kom fram med ett enda vetenskapligt inlägg till din imbecilla förmån, så krossar jag det!
Citera
2014-01-04, 19:58
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Så det ligger mycket vetenskap bakom Armstrongs "Modell" i det här icke existerande vadet menar du?
Med det resonemanget är vilken prognos som helst som vem som helst häver ur sig helt utan stöd en klimatmodell, vill du tycka det så får du väl det då.

Nej, en modell är en abstraktion av hur ett system fungerar som kan användas för att göra prediktioner. I det här fallet är modellen att inga faktorer leder till en förändring. Naivt och givetvis fel i en lång rad avseenden, men ändå mer rätt än IPCC. Det är problemet.

Citat:
Sen undrar jag lite hur vilken temperaturavvikelse som anges på den sidan. För senaste månaden Nov-13 anges en avvikelse på +0,19 grader, NOAA anger 0,78 grader.
http://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/2013/11/

UAH har använts genomgående, jag tvivlar på att resultatet skiljer sig nämnvärt vilken temperaturserie du än använder. Prova gärna.
Citera
2014-01-04, 20:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Inte ens detta blev rätt. Mätresultaten från 9 maj reviderades till 399,89 ppm, men detta hade du förstås ingen aning om.
http://www.latimes.com/news/science/sciencenow/la-sci-sn-carbon-dioxide-400-20130513,0,7196126.story#axzz2pSAy0J5t

Anledningen till att du alltid har fel är att du inhämtar din information från tvivelaktiga källor och behandlar den med ditt klena förstånd. När du sedan blir överbevisad börjar du blåljuga.

Tack för underhållningen! Freakshow är inte att förakta.

Så betryggande det känns att veta att veta att CO2-halten
i maj-juni enligt något sätt att beräkna medelvärde inte
nådde upp till 400 ppm utan bara 399,89 ppm. Nu förstår
jag att allt det här med oroväckande höjning av CO2 i
atmosfären är bara lögnaktig propaganda som alarmistiska
politiker och vilseledda vetenskapsmän hittat på. Så måste
det vara. Om halten hade beräknats till 0,11 ppm mer och
nått upp till 400 ppm så hade allt varit helt annorlunda.
Eller?

Jag kan inte låta bli att återge ett citat:
"– Om det som skrivs här i tråden av en del speglar landets
begåvningsreserv så är det illa ställt med begåvningsreserven..."

mvh/Bo S

PS. Vid Mauna Loa, där noggrann mätning pågått sedan slutet
av 1950-talet, kommer årsmedelvärdet för CO2 att passera
400 ppm runt årsskiftet 2014/2015. Årstidsvariationerna är
ca 5-6 ppm, så under några månader i vår/sommar kommer
CO2-halten att vara över 400 ppm.
Citera
2014-01-04, 20:45
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:

Det här var ju banbrytande. idrottsentusiaster har ju länge trott att den förste att springa 100m under 10 sek gjorde detta 1960. I själva verket var det ju en Charlie Paddock som gjorde detta redan 1921 på tiden 10,4 sek enligt allvetaren humanwaste. Jag ser fram emot en idrottshistoria som "uppdaterats" på samma sätt som klimathistorien, NOT!
Citat:

Nej just det. På samma sätt som nyhetsvärdet av vissa rekord i idrotten hänger på att man just uppnår eller underskrider ett visst heltalsvärde så är 400ppm en sorts milstolpe för AGW-kyrkan. Då fullbordas profetian.

Att man inte uppnådde 400ppm efter att ha kalibrerat mätningen rapporterades som en nyhet i många media, men självfallet inte av SVT och liknande fulmedia och definitivt inte av de alarmistbloggar där du inhämtar dina religiösa dogmer. Givetvis har händelsen när den verkligen inträffar nästa vår ett stort propagandavärde för AGW-kyrkan, men det kunde man inte vänta på.

Citat:
Man har ju inte angett fel siffra med 400. Om de hade skrivit 400,0 hade man kunnat säga att det var missvisande, men i detta fallet är det helt korrekt, säger man 400, kan man anta att det är ett avrundat värde.

Är det så att du verkligen inte förstår skillnaden mellan den ännu inte inträffade händelsen att koldioxidhalten har uppnått 400 ppm respektive det faktum att koldioxidhalten är ca 400 ppm.

Är det korrekt att säga att Sergei Litvinov var den första att kasta slägga 90 meter (86,04 m)

Citat:
Problemet är att du haussar upp petitesser för att misstänkliggöra klimatforskningen.

Nej, problemet är att du inte begriper någonting och när du blir överbevisad förtränger du det eller ljuger för att rädda din troligen demolerade självkänsla. Tror du verkligen att du oemotsagd skall få posta glidningar, halvsanningar och rena lögner? I det här fallet är det ju inte heller klimatvetenskapen som misstänkliggörs, det är du. De flesta fattar ju redan att du är en komplett idiot, men detta bjuder jag på för nytillkomna läsare.

Citat:
Det är så lågt så det är löjligt att argumentera med dig.

Ja det är löjligt att du med din obefintliga kunskap i ämnet och din totala oförmåga att förstå de enklaste resonemang försöker argumentera med mig. Försök med Kamratposten som den erfarne geologen Taalmannen rekommenderade.

Citat:
Men det blir väl så när argumenten tagit slut och dina lögner är avslöjade.

Det här måste jag ha missat. Kan du skriva en lista på vilka lögner som avslöjats och vilka frågor du anser att du fått sista ordet i?

Jag återkommer med den uppdaterade frågelistan som du ännu inte gjort någon ansats att besvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in