2014-01-04, 03:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta var ju första årskursen. Av tre eller fyra. Så så avancerad är den inte.

Majoriteten klarar av både förälskelser och studier. Är min erfarenhet.

Det tillhör studentlivet.

Hur såg hennes studentbetyg ut ? Brukar vara en indikation på hur det går på universitet/högskolor. Framför allt förvånas professorer och handledare över studenternas bristfälliga kunskaper i naturvetenskapsämnen, så jag tror det krävdes mer engagemang för studierna än kärleksbekymren med MB tillät VB. Tror i vart fall att det är huvudförklaringen till att det inte gick så bra för henne på teknis. Och dessutom, med sin invandrarbakgrund tillhörde Vatchareeya inte majoriteten, hon hade ju inte direkt språket med sig .. Det krävs lite extra då, tror du inte ?
Citera
2014-01-04, 03:18
Medlem
Guardian Angels avatar
Jösses vilket jävla trams det är i tråden. att försöka hitta en annan GM enbart för att hitta en annan GM är helt förkastligt. Det finns ingen som presenterat en enda förnuftig teori om annan GM än den tilltalade, eller något som talar emot den tilltalade som GM, så vad är syftet?
Citera
2014-01-04, 03:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Vatchareeyas tendens att lätt göra polisanmälningar var enligt min mening ett riktigt riskbeteende. En väninna som ville vara snäll med VB bjöd hem VB på fest, och senare hade väl VB bara lagt sig i väninnans och väninnans pojkväns säng och började göra närmanden på väninnans pojkvän, men blev avvisad, kommer inte ihåg exakt, men ungefär så. Sedan for VB bara hals över huvud därifrån mitt i natten och lämnade väska och jacka som hon aldrig hämtade - och som grädde på moset hade väl VB polisanmält väninnan och pojkvännen??? Surprise, surprice...

MB skulle väl knappast stillatigande ta emot ev hot om polisanmälan, om VB skulle ha fått en sån idé.

Vi har väl egentligen inte fått veta vad det var för polisanmälningar VB hade gjort tidigare? Men har för mig att MB polisanmäldes när han mordhotat VB:s ex AF sedan han ringt ett par gånger och informerat MB:s hustru om att VB och MB hade en sexrelation. Om jag förstod rätt så var det VB som såg till att den polisanmälan mot MB drogs tillbaka av AF - VB verkar ha varit skraj för MB då. Men det är klart - den mordhotande våldsbenägna MB drog sig ju inte ens för att misshandla kvinnor (bl a sin fru, och sitt ex när hon hotade att avslöja MB:s otrohet för frun) och barn.

Jag tycker att MB och KJ är kontraster i viktiga avseenden. Det märks inte minst tydligt i deras Facebook/SMS- konversation med VB. (Ja för MB:s del fanns ju bara FB-konversationen kvar sedan han definitivt raderat den stora mängden sms han haft med VB definitivt så att de inte gick att återskapa).

Lika neurotiskt destruktiv som VB-MBs FB-konversation är - lika lugn och vänlig och oneurotisk är VB-KJ:s FB- och sms-konversation.

Jag tror att de har plockat in fel gärningsman. Jag menar att det tyvärr finns rimligt tvivel och möjlig alternativ gärningsman.

När?
Var?
Hur?
Vem?

Jaha, så var det bara en liten detalj kvar att förklara då om nu Kj skulle vara oskyldig: Varför finns dessa blodbesudlingar i hans baklucka?

Det borde vara en rimlig approach att ta sig an och förklara teknisk bevisning innan man föesöker fria den dömde meddelst kvasipsykologiska analyser av fb-konversationer och liknande
Citera
2014-01-04, 03:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jösses vilket jävla trams det är i tråden. att försöka hitta en annan GM enbart för att hitta en annan GM är helt förkastligt. Det finns ingen som presenterat en enda förnuftig teori om annan GM än den tilltalade, eller något som talar emot den tilltalade som GM, så vad är syftet?

det vet du väl? I några fall - det tvivlar jag inte på - är det skribenter med nån form av personliga kopplingar till den åtalade. övriga: i allt väsentligt spänningen och lusten i att vara "alternativteoretiker" parat med övertygelsen att det bevisar vilken utomordentligt skarpsinnig tänkare man är. Bara detta att man är emot den officiella teorin är nämligen ett bevis på att man tänker "utanför boxen".
Citera
2014-01-04, 03:37
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha, så var det bara en liten detalj kvar att förklara då om nu Kj skulle vara oskyldig: Varför finns dessa blodbesudlingar i hans baklucka?

Det borde vara en rimlig approach att ta sig an och förklara teknisk bevisning innan man föesöker fria den dömde meddelst kvasipsykologiska analyser av fb-konversationer och liknande
Så det har kommit en dom nu. Finns det en länk för en som inte hängt med?
Citera
2014-01-04, 03:38
Medlem
[quote=Remark|46873972]
Citat:

Ganska så troligt.

Är du säker på att mamman hade ett ytterligare barn i Thailand?

Nej säker är jag inte, men här är en källa som jag tycker verkar sansad och trovärdig VB:s ex/övernattningskompis AH som tidigare pluggat på en annan utbildning på LTU samtidigt som VB;

Citat:
Här moa-tove är vittnesmålet från killen som du frågade efter;

Förhörsledare
KA
Förhörsdatum
2013-05-15
Telefonförhör
Förhörsvittne
Berättelse

AH kommer från västkusten och flyttar upp till Luleå i samband med sin utbildning 2012.
AH började sin utbildning på Luleå tekniska universitet hösten 2012, där han gått
rymd-programmet. VB läste då teknisk fysik. De hade där vissa gemensamma
föreläsningar.

Den 16 januari 2013 börjar kontakterna med VB via facebook och på skolan. Hon
frågar ganska snart om att få sova över hos honom. Bl a var anledningen till övernattningen att hennes mor inte hade körkort och pappan var i Kiru*a, att det blev tidiga bussar från Boden.

AH uppfattade dem i januari som ett par. Övernattningen hos honom kunde vara
någon helg eller vardag efter skolan. VB sov över hos honom ca 10 nätter, den mesta tiden på en madrass. De umgicks under skoltid och gick hem till honom, ibland för att käka och sedan föreläsningar och så stannade hon kvar. VB hade alltid planerat och bestämt själv i förväg när hon skulle stanna. .På fråga har de inte haft sex. De sov gemensamt ett kort tag. De försökte vid 2 tillfällen ha sex men AH avbröt det innan de kom så långt eftersom VB inte visade känslor. Därefter sov VB på madrass intill hans säng utan sexuell kontakt. Under perioden 16 januari fram till 17 – 18 april, bryts kontakter vid 2 tillfällen för att sedan återupptas. Det är AH som bryter eftersom han tycker det är jobbigt att umgås med henne. Ev 17 – 18 april 2013 flyttar han hem till södra Sverige. AH hade sin adress på Porsög**den *2 i Luleå. Han hade en liten studentbostad på 20 kvm intill skolan.

FÖRHÅLLANDET TAR SLUT OCH ÅTERUPPTAS
AH säger, att han avslutar deras förhållande någon gång månadsskiftet januari/februari då han inte orkade vara tillsammans med henne mer. Han lade fram det på ett fint sätt för att inte göra henne illa. Han upplevde att de inte hade samma konsekvenstänkande utan hon gjorde bara saker, att hon bara sökte uppmärksamhet. På fråga vad som då hände säger AH, att det var inte några stora saker men ändå. Efter några veckor blev det att förhållandet återupptogs av AH som kände sig ensam i Lu*eå och hon SMS:ade att hon gillade honom. De började då
umgås lite igen. Han märker inga förändringar före eller efter uppbrottet. Han bryter åter igen kontakten med henne efter uppgiften om våldtäkten. AH säger, att VB var speciell och sökte uppmärksamhet. Ev den 17 – 18 april flyttar AH hem till sina hemtrakter i södra Sverige och kontakterna upphör. Datum är preliminära enligt AH.

EKONOMI
Då frågan ställs om VB som student inte hade möjlighet att bo i egen lägenhet säger
AH, att hon hade svårt med ekonomi. Hon frågade ofta om en tia eller tjuga till bussen.
Pengar som han inte fick tillbaka men hade inget krav om det heller.

SMS- OCH FACEBOOKSKONTAKTER
SMS- och facebook-kontakter var ganska mycket enligt AH. VB hade 3
facebooks-konton, vilket han funderat på av vilken anledning. Hon skrev mycket om hennes vänners barn, att hennes syster fick barn och att systern med barnet, hon själv och modern bodde i samma bostad, att hon älskade det.

DAGARNA KRING 27 – 28 MARS 2013 - VÅLDTÄKT
27 - 28 mars 2013 är han i Lu*eå tillsammans med VB och följer henne till bussen.
De hade umgåtts under dagen. AH säger, att han var "kall" mot henne, inte otrevlig mot henne utan menar att han inte pratar så mycket. Eftersom de har lov från skolan reser han hem till Götebo*g samma dag och är där några dagar.

Dagen efter resan från Lul*å till Götebo*g får han SMS från VB. Hon skickar en
ledsen smile-gubbe till honom som han uppfattar syftar på hans beteende dagen innan. AH skickar ett ? och skriver "vad har hänt". Därefter skriver VB att hon blivit våldtagen dagen innan, att hon skulle hem från bussen. AH tror att händelsen sker i Bo*en och att det skett utomhus. Det skulle i alla fall ha hänt på kvällen. Hon skriver att polis skulle försöka hitta honom, att det är svårt då man inte har någon aning om vem det är. AH SMS:ar att hon ska ringa, men enligt SMS:et tillbaka sitter hon på bussen.

Några timmar efter SMS:et ringer han till VB och lämnar telefonnummer till
kvinnojouren, men VB verkar inte så pigg på det. Hans inställning är att hon bör
prata med någon professionell. AH har innan samtalat med sin mor som är socionom för råd.

AH säger, att under dagen blir det en hel del SMS och telefonsamtal dagen därpå.
Någon dag efter våldtäkten – AH är då i Götebo*g - pratar i mobilen med VB som
berättar att hon tränat och skulle gå i mörkret från träningen. AH säger till henne att
kontakta sin pappa som han förstår gärna skulle hämta henne. VB säger, att hon inte
vill prata med föräldrarna om det.

1 – 2 APRIL 2013
AH kommer till Lu*eå från Göteb*rg. Lovet är slut. Via SMS vet VB att han är
åter. Vid 16.00 – 17.00-tiden kommer hon och hälsar på hos honom i bostaden. De pratar lite och han tar upp om våldtäkten, han får inget svar men upplever VB ledsen men som börjar prata om annat, att hon bara byter ämne. VB stannar ca 5 minuter och lämnar därefter bostaden.

EFTER 1 – 2 APRIL FRAM TILL DEN 17 – 18 APRIL 2013.
Efter den 1 – 2 april 2013 umgås de, hon sover över någon natt. VB berättar inget
mer. Under den här tiden och fram till 17 – 18 april, då han flyttar åter till Götebo*g, har de glesare kontakter. Han skickar några SMS. Han bryter kontakten med henne ett tag före flytten hem. AH tar studieuppehåll. Han har inga kontakter med henne efter att han flyttat hem.

AH minns att några dagar innan flytten till Götebo*g berättar VB, att hon drömt att
hon blev gravid och att AH var pappa. Det var en dröm som AH kommenterar med att det är lite för tidigt med barn då man är 20 år. AH säger på fråga, att han tyckte hon pratade mycket om barn. VB frågar om de kan träffas, vilket aldrig blev då de inte fick
tiderna att passa ihop och han flyttade hem. Därefter har de varken haft SMS- eller
telefonkontakt.

Förhör med AH; 2013-05-15 14:10 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 1074-1076

Men det är klart, jag vet inte om det är sant, för VB kunde ju skoja till det ibland;
VB hade ju tydligen i något kontaktforum på Internet presenterat sig själv som indisk muslim...
VB hade ju också berättat för sin kvinnliga karateträningskompis FC att VB:s mamma var kinesisk sjuksköterska...

Men jag tänker på att VB verkade vara både familjekär, och väldigt förtjust i sina släktingars barn, så därför blir min gissning att det kan vara möjligt...men jag vet inte.
Citera
2014-01-04, 04:04
Medlem
MBoudines avatar
[quote=tankar|46873829]
Citat:
Men jag anser att Vatchareeya hade ett riskbeteende i vissa avseenden, hennes vana att helt plötsligt överraska sina killar/kompisar/sexpartner med att säga att hon var med barn, hade fått ett barn, etc tror jag kan vara oerhört skrämmande för den som inte själv är beredd på att bli plötsligt förälder.

Sen anser jag att hon uppvisade ett riskbeteende när hon basunerade ut att hon ville ha kniv.

Håller med här. Vatchareeya uppvisade ett riskbeteende som det är svårt att finna motsvarighet till. Jag har svårt att tro att hon förstod vilken tunn is hon var ute på i sitt förhållande med Berg och när han utsattes för press och kanske även för hot. Och det straffade sig till slut - vid någon punkt trampade hon igenom isen.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-04 kl. 04:17.
Citera
2014-01-04, 04:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Så det har kommit en dom nu. Finns det en länk för en som inte hängt med?

Nä det var fel ordval. "Den snart dömde" ska det vara. Det rättspsykiatriska utlåtandet ska ju vara klart idag enligt vad som utlovats. En inte alltför djärv gissning är väl att domen är färdigskriven utöver vad som gäller själva påföljdsdelen. Där lär rätten samlas igen för att utifrån vad som anförts i utlåtandet avgöra om det blir vård eller fängelse.
Citera
2014-01-04, 04:21
Medlem
Jämförelse av KJ:s mastuppkopplingar och mastuppkopplingar från fyndplats 1 och 2, visar att KJ har inga mastuppkopplingar till fyndplatserna 1 och 2.

PM KJ;s eventuella mastuppkopplingar vid fyndplatser
FUP s 764
Citera
2014-01-04, 04:59
Medlem
Inte läst här på ett tag men mycket trams och helt skeva teorier. Men hur går det med fallet blir de vård eller kåken för KJ ??

Orkar inte bläddra igenom nästan 5k sidor med paddan
Citera
2014-01-04, 09:48
Medlem
Nog talar bevisen och indicierna för att det är MTGM som är skyldig,
Men precis som i fallet med Lottie så har MT en diagnos och jag anser att förhören inte varit anpassade till det faktum att det är en kille med Aspberger som ska förhöras.
Här borde man ha kunskap om hur dessa diagnoser fungerar i praktiken och man borde överväga att låta "fasta referensen" delta i förhören av sådana som K.
Fasta referensen är ofta mamman, den personen kan och ska vägleda Aspien och ofta är det endast denna person som Aspien lyssnar på.
Hade man tagit in mamman och hon fått lägga ramen redan i första förhöret hade man kunnat förkorta FUP rejält.
Ex:
Mamman: "nu är du här hos polisen och du måste vara helt ärlig.
Du får inte ljuga för de här två poliserna.
Har du varit med om att V dog så måste du berätta det för dem.
Jag älskar dig alltid, även om du berättar att du har gjort något dumt så älskar jag dig men nu måste du vara ärlig och berätta vad som hänt och svara på polisernas frågor."
Typ så.
Citera
2014-01-04, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Nog talar bevisen och indicierna för att det är MTGM som är skyldig,
Men precis som i fallet med Lottie så har MT en diagnos och jag anser att förhören inte varit anpassade till det faktum att det är en kille med Aspberger som ska förhöras.
Här borde man ha kunskap om hur dessa diagnoser fungerar i praktiken och man borde överväga att låta "fasta referensen" delta i förhören av sådana som K.
Fasta referensen är ofta mamman, den personen kan och ska vägleda Aspien och ofta är det endast denna person som Aspien lyssnar på.
Hade man tagit in mamman och hon fått lägga ramen redan i första förhöret hade man kunnat förkorta FUP rejält.
Ex:
Mamman: "nu är du här hos polisen och du måste vara helt ärlig.
Du får inte ljuga för de här två poliserna.
Har du varit med om att V dog så måste du berätta det för dem.
Jag älskar dig alltid, även om du berättar att du har gjort något dumt så älskar jag dig men nu måste du vara ärlig och berätta vad som hänt och svara på polisernas frågor."
Typ så.

Jo men att låta en förälder sätta ramarna för ett polisförhör kan ju ha sina sidor; om man tex leker med tanken att en mor inte önskar se sin son dömas för mord vilken sorts instruktioner hade hon typ då gett och vad hade följderna blivit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in