2014-01-03, 19:51
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
.... tror allvarligt att Kim är den siste Nord Koreanske ledaren i den dynastin han kommer från. När Kim försvinner kommer det något helt annat som leder Nord Korea och det lär Kina bestämma vem och vad det är
Det är nog ganska troligt att han är den siste ledaren inom familjen. Kim är ju trots allt bara ~30 år och lär väl sitta i åtminstone 40 år till om inget allvarligt händer. Om inte Kim dör en oväntad död under de närmare åren så kommer nog han till slut att förlora makten till följd av en kupp.

Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
.... och detta kan ske snabbare än vi anar. Minns ni hur snabbt DDR gick i konkurs och försvann? DDR försvann relativt snabbt pga att det fanns en stark storebror som kunde ta hand om "vraket". Kina är större och starkare än någonsin medan Nord Korea är det motsatta
Problemet är att 25 miljoner Nordkoreaner kommer att göra ett avtryck på Kinas ekonomi. Vem som än tar över Nordkorea så kommer det landet att få det tufft, då omvärlden kommer att övervaka landet i mina detalj så det inte faller tillbaka till vad det är idag. Levnadsstandarden måste höjas markant, på bekostnad av landet som tar över Nordkorea.
Citera
2014-01-03, 23:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag hänvisar till mitt inlägg i den andra tråden
(FB) Kim Jong-Uns farbror avrättad! Länk...

Med andra ord så ska vi nog vänta ett tag med att slå fast att han blev uppäten av hundar.
Uppgifterna har cirkulerat på kinesisktalande kretsar på internet i stort sett alltsedan avrättningen. Kan nog vara sant tyvärr….
Citera
2014-01-03, 23:51
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek

Problemet är att 25 miljoner Nordkoreaner kommer att göra ett avtryck på Kinas ekonomi. Vem som än tar över Nordkorea så kommer det landet att få det tufft, då omvärlden kommer att övervaka landet i mina detalj så det inte faller tillbaka till vad det är idag. Levnadsstandarden måste höjas markant, på bekostnad av landet som tar över Nordkorea.
Jag har fått den uppfattningen att Sydkorea har studerat Tysklands återförening. Sydkorea har ju även många Nordkoreanska avhoppare idag. Det man vet är att dessa avhoppare inte fungerar idag i det kapitalistiska Sydkorea där man som medborgare måste fatta egna beslut och agera självständigt. Hur man då ska få Nordkorea att fungera med något annat ser man som utopiskt. Sanningen är nog att andra länder får fortsätta kolonisera Korea ungefär som dagens sydkoreanska fabriker i Nordkorea. Är dessa anläggningar igång igen förresten?
Citera
2014-01-04, 03:09
Medlem
Citat:
Jag har fått den uppfattningen att Sydkorea har studerat Tysklands återförening. Sydkorea har ju även många Nordkoreanska avhoppare idag. Det man vet är att dessa avhoppare inte fungerar idag i det kapitalistiska Sydkorea där man som medborgare måste fatta egna beslut och agera självständigt. Hur man då ska få Nordkorea att fungera med något annat ser man som utopiskt. Sanningen är nog att andra länder får fortsätta kolonisera Korea ungefär som dagens sydkoreanska fabriker i Nordkorea. Är dessa anläggningar igång igen förresten?

Vet inte om dewt stämmer, det stämer ju att öst tysklands inlemning var/är smärtsam och långvarig.
Men kolla hur snabt kina änrades från Mao/fyras gäng komunism till vrål kapitalism (ca. 10-15 år) så vem vet?
Citera
2014-01-04, 03:14
Moderator
Unitys avatar
En viktig detalj med långvarig svält är att effekterna av den sitter i minst två-tre generationer efter att svälten är över. En undernärd moder påverkar inte bara sin dotter när hon är ett foster, dotterns ägg utvecklas även de i moderns mage vilket påverkar moderns barnbarn.

Vi kommer alltså se ett sekel av människor som bland annat är kortare än normal hur mycket mat som än skeppas in efter ett sammanbrott av Nordkorea, även om de värsta defekterna med underutvecklade hjärnor pga näringsbrist blir begränsat till nu levande personer.
Citera
2014-01-04, 06:42
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
En viktig detalj med långvarig svält är att effekterna av den sitter i minst två-tre generationer efter att svälten är över. En undernärd moder påverkar inte bara sin dotter när hon är ett foster, dotterns ägg utvecklas även de i moderns mage vilket påverkar moderns barnbarn.

Vi kommer alltså se ett sekel av människor som bland annat är kortare än normal hur mycket mat som än skeppas in efter ett sammanbrott av Nordkorea, även om de värsta defekterna med underutvecklade hjärnor pga näringsbrist blir begränsat till nu levande personer.

Det är väl inte bara fysiskt utan den kulturella och politiska chocken också som kan leda till apati eller våldsamheter/ extremism som Östtyskland drabbats av fast inte så extremt allvarligt. Men nordkoreanerna skulle såklart ses som mindre värda outbildade rednecks. Nej nord kan gott vara nord bara det utvecklas i demokratisk riktning, utvecklas i övrigt, behöver inte slå ihop med syd. Väldigt hypotetiskt för jag tror nord kommer kollapsa totalt.
Citera
2014-01-04, 07:12
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är väl inte bara fysiskt utan den kulturella och politiska chocken också som kan leda till apati eller våldsamheter/ extremism som Östtyskland drabbats av fast inte så extremt allvarligt. Men nordkoreanerna skulle såklart ses som mindre värda outbildade rednecks. Nej nord kan gott vara nord bara det utvecklas i demokratisk riktning, utvecklas i övrigt, behöver inte slå ihop med syd. Väldigt hypotetiskt för jag tror nord kommer kollapsa totalt.

Ja till skillnad från Östtyskland tror jag inte på en snabb återförening i detta fall. Det som måste hända är frihandelsavtal, nödhjälp och liknande så att NK kan komma på fötter innan återföreningen ens är möjlig.

Att NK skulle hamna under Kina tror jag dock inte ett ögonblick på, det ligger knappast i varken i koreanernas eller resten av Asiens intressen att så skulle ske.
Citera
2014-01-04, 11:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja till skillnad från Östtyskland tror jag inte på en snabb återförening i detta fall. Det som måste hända är frihandelsavtal, nödhjälp och liknande så att NK kan komma på fötter innan återföreningen ens är möjlig.

Att NK skulle hamna under Kina tror jag dock inte ett ögonblick på, det ligger knappast i varken i koreanernas eller resten av Asiens intressen att så skulle ske.

När Östeuropa frigjorde sig så talades det en hel del om Homo sovjeticus, om hur kommunismen skulle ha förstört mäniskornas initiativkraft o.s.v., och att la
länderna inte skulle kunna fungera bra på länge. Nu tjugofem år (snart) efteråt ser vi att det huvudsakligen var nys. Därmed inte sagt att det gått bra alltid och varit enkelt heller. Tysklands återförening blev mycket dyrbar, och delar av Östtyskland var länge avfolkningsbyggder och hade hög arbetslöshet. Några länder, som Vitryssland och Ukraina har inte lyckats bygga stabila demokratier.

Men Sykorea, hur rikt det än är är inte Västtyskland, och Nordkorea är i mycket sämre skick än Östtyskland någonsin var (levnadsstandarden var faktiskt inte alltför låg där ens under kommunisttiden). En direkt återförening kan bli besvärlig. Att Kina skulle "ta över" Nordkorea är väl politiskt orealistiskt, men det finns också vettiga argument för detta; Kina har stora finansiella muskler för investeringar och har dessutom erfarenheter av att omvandla stelbent planekonomi till tillväxtekonomi. Det politiska systemet ligger också närmare Nordkoreas. Det faktum att Nordkorea har naturresurser gör inte landets läge hopplöst.
Citera
2014-01-04, 18:32
Medlem
Varför skulle NK ekonomi kollapsa? Vad innebär det i praktiken?

Kan inte detta förhindras genom att folk arbetar gratis för landet?
Citera
2014-01-04, 21:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Varför skulle NK ekonomi kollapsa? Vad innebär det i praktiken?

Kan inte detta förhindras genom att folk arbetar gratis för landet?

Tja, ekonomin är väl inte det enda som kan kollapsa, hela styret kan kollapsa om det delas upp i olika läger. Ekonomin är väl dålig redan, folket handlar väl med kinesisk valuta under bordet för nordkoreas valuta är väl inte värd mycket och sånt.
Citera
2014-01-04, 21:37
Medlem
Koksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksan
I scenariot att det blev krig skulle Kina stödja Nord Korea på något sätt? Alltså trupper, Förnödenheter, pengar etc?

(Förutsatt att Syd Korea attackerar Nord Korea)

frågar igen.

/Koksan
Citera
2014-01-04, 21:52
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Uppgifterna har cirkulerat på kinesisktalande kretsar på internet i stort sett alltsedan avrättningen. Kan nog vara sant tyvärr….
Konstigt. Det har ända sedan hans död cirkulerat uppgifter att han blev arkebuserad. Den nyheten nådde väst nästan direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Sydkorea har många Nordkoreanska avhoppare. Uppemot 25000. Men, många av nordkoreanerna klarar inte av att anpassa sig, precis som du säger. Det är även många nordkoreaner som blir mobbade just på grund av att de är nordkoreaner. De senaste siffrorna säger att cirka 8000 avhoppare, som flydde till Sydkorea, är försvunna. Man gissar att många befinner sig i Kina, men en hel har förmodligen åkt tillbaka till Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in