2014-01-03, 20:49
Medlem
CB: Ja precis.
US: Ja. ..Din bild av henne… promenerade hon eller stod hon still?
CB: Promenerade.
US; Ja, fort, långsamt, lugnt?
CB: J.. US: (säger samtidigt som US börjar svara på frågan) eller inte? CB: (fortsätter sin påbörjade mening) Jag sa nog innan jag pratade med polisen första gången, att det såg ut som, kändes som att det var en person som var ute på en kvällspromenad.
US: En kvällspromenad?
CB: Ja US: (samtidigt) mmm CB: (fortsätter) ja, så jag reagerade inte på någonting speciellt så US: (de pratar samtidigt) Näe CB: (fortsätter sin mening) mer än att jag mötte en US: (avbryter) Ja CB: (fortsätter sin mening) fick ett möte där.
US: Möte med en gångtrafikant helt enkelt?
CB: Ja.
US: Ja….eehh…och du kan inte säga heller då om hon…gick fort eller om hon svängde på armarna eller…liknande?
CB: Nej.
US: Nej, men som du minns det så kunde du inte iaktta någo…att hon bar på någonting?
CB: Jag har inget minne av det, nej.
US: Nej. Ok. Tack.

En kvinna (rättens ordförande?) säger varsågod.
Biträdande försvarsadvokat CH: Ee..du fick frågan om du såg tydligt tror jag eller nåt sånt liknande..vad svarade du om det – kunde du se hennes ansikte? CB: Eeh jag såg ju ansiktet så pass tydligt att jag såg att det var en ung söt tjej.
CH: Mmm.
CB: Men inte så att jag kan känna igen.
CH: Eh..när jag läser i förundersökningen här på sidan eh.. 197, så hördes du den 15 maj eehh och då läser jag i andra stycket ehh att C(B) uppfattade att eeh att hela hennes ansikte var tydligt och synligt.?
CB: Jaa..men du. Ja. Jodå.
CH: Men det, är det korrekt att det var tydligt och synligt?
CB: Ja, jag såg hennes ansikte, det gjorde jag. Men jag kan inte säga..jag kan inte peka ut..
CH: Nej, du säger samtidigt att du kan inte…med säkerh..
CB: Ja, precis.
CH: (fortsätter lugnt sin mening) ..kanske identifiera henne,men..Jaa. Och sen nämnde du nåt om att du tyckte inte hon var helt lik den bild du hade sett i Expressen?
CB: Inte den första bilden, men jag kan inte uttala mig om dom andra.
CH: Näe..kommer du ihåg vad du sa i förhör om nån annan bild som du hade sett?
CB: Eeeh…jag..ee, jag har ju sett flera bilder.
CH: Försök prata i mikrofon så att vi också hör, tack.
CB: Förlåt. Jag sa att jag har sett flera bilder och det kan ju vara så att andra bilder var mer lika, men i och med att jag inte har sett den här personen förut, någonsin, så kan jag inte svara så bra på det.
CH: Mm..jag fastnar vid det som jag läste i i förundersökningen på s 196 i 3:e stycket där du just nämnde den här Expressens bild, och sedan har du sagt. Men hennes man J***n har visat en bild som universitet har gjort – känner du igen det?
CB: Ja, det känner jag igen. Och den bilden upplevde jag i såna fall var mer lik.
CH: Ja, just det.
CH: Och…ja, tack. Inga mer frågor.
Målsägarbiträdets advokat EMF: Och du säger att du sitter i bilen, och att det är din man som kör. Det här var ju en lördagkväll:
EMF: Och, hade du druckit nåt alkohol?
CB: Nej, ingenting.
EMF: Du var nykter?
EMF: Och du säger att ni kommer körande, och så möter ni henne?
EMF: Vilken hastighet är det här, som bilen eehh..?
CB: Vi…har ju en liten grusväg, och vi var inte många meter hemifrån – så vad ska jag tro – vi har..hundar, hästar, barn på vägen – maximalt 30 (km/h)
EMF: (avbryter, men inte på ett störande sätt utan lugnt och smidigt) 30..?
CB: (fortsätter lugnt meningen) men ens så fort tror jag inte..EMF: (avbryter utan att det blir störande) Men ni kör? (De pratar samtidigt, men i rel lugnt tempo) CB: Ja EMF: Bilen rullar, hela tiden? CB: Ja. EMF: Ja.
EMF: Och den här iakttagelsen du gör, är det fråga om några sekunder?
CB: Ja, det som EMF: (avbryter) Kan du uppskatta tiden då?
CB: Att man se..konstaterar att man ser nån som går på vägen, som..då kör vi förbi.. så det är en väldigt kort tid.
EMF: Väldigt kort tid?
CB: Ja,
EMF: Mm, och.. alltså talar vi…
CB: Sekunder…två tre sekunder..
EMF: Två tre sekunder.
En kvinna frågar: Några fler frågor? Då avslutar vi förhöret här.
Citera
2014-01-03, 20:54
Medlem
Jag tycker att det här vittnet verkar trovärdigt. Jag tror att det är mycket möjligt att det var Vatchareeya hon såg på kvällen vid korsningen Lejonbacksvägen-Lorvenvägen den 4 maj, vid ca kl 21:30.
Citera
2014-01-03, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag tycker att det här vittnet verkar trovärdigt. Jag tror att det är mycket möjligt att det var Vatchareeya hon såg på kvällen vid korsningen Lejonbacksvägen-Lorvenvägen den 4 maj, vid ca kl 21:30.

Klart att det kan ha varit VB, mycket troligt att det också var hon som vittnet såg anser jag. I övrigt så stör det mig till max att precis varenda kotte på rättskiparnas sida genomgående avbryter de som förhörs, försöker påverka den förhörde att svara på ett visst sätt, de får inte prata till punkt, de stressar de förhörda, hur fan ska en nervös person klara av att minnas under sådana förhållanden? Hela utredningen är en parodi och en skymf för ett rättssamhälle tycker jag.
Citera
2014-01-03, 21:22
Medlem
[quote=tankar|46845889]Tack själv moa-tove för ljudfilerna du lagt upp fråm rättegången, det var värdefullt (hittar dem dock inte nu, men har lyssnat och fastnade speciellt för vittnet C(A?) som jag upplever som mkt trovärdig och som kan ha sett VB på (Lejonbacksvä*en? ca 500 m från KJ:s hem) kvällen ca 21:30 sedan hon lämnat honom för att gå hem men uppenbarligen gått från KJ (kanske mot Sävast?). I alla fall sa det enligt min mening mkt trovärdiga vittnet C(A) då på fråga från biträdande försvarsadvokaten CH att hon tyckte att VB var mer lik sig på fotot från skolkatalogen än på fotot från Expressen, vilket hon även sa vid förhör under förundersökningen. Denna detalj aktade sig US mkt noga för att fråga vittnet om vid rättegången. Målsägarbiträdet/tillika hedersbrottsexperten EMF fokuserade på att vittnet såg den ensamma fotgängaren som mycket väl kan ha varit VB, ca två sekunder. Men bilens hastighet var ju bara 30 km/h. Själv tycker jag att man kan hinna se en hel del av de ensamma fotgängare man möter när man kör 30 km/h. EMF fokuserade ju även på plastkassen som VB skulle ha burit och haft böckerna i - men vittnet sa ju att just påsen kunde fotgängaren ha haft eller inte haft. Det är ju klart att målsägarbiträdet EMF och den ena åklagaren US främst avsåg att underminera vittnets trovärdighet, men enligt min mening är vittnesuppgiften trovärdig. Jag menar att det är möjligt att den ensamma fotgängaren som vittnet såg var VB.
(...)

Lite självkritik från min sida; Här vill jag rätta mig själv för min felaktiga minnesbild av förhöret, som ledde till att jag gav orättvis kritik av dig målsägarbiträdet Elisabeth Massi Fritz (EMF) angående ditt förhör av vittnet. Nu när jag gått igenom detta förhör igen ber jag dig Elisabeth Massi Fritz verkligen om ursäkt, för där var jag orättvis mot dig. Ditt förhör av vittnet var bra. Det var inte fel att fråga om hastighet och antal sekunder vittnet såg fotgängaren som kan ha varit VB, och du fokuserade inte alls för mycket på det. Det var helt OK. Det var inte alls du som fokuserade på plastkassen, utan den ena åklagaren US, och det var det inget fel alls i det heller. Därigenom var det inte fråga om någon underminering av vittnets trovärdighet. Ber er båda om ursäkt för det. Däremot upplevde jag att ditt förhör US, av vittnet, där du flera gånger avbröt vittnet och la ord i vittnets mun, och talade i munnen på vittnet verkade för stressande. Då kan det lätt bli så att det låser sig för vittnet. Men även om du EMF också avbröt vittnet lite, så fungerade ditt förhör med vittnet ändå så lugnt och bra.
Senast redigerad av tankar 2014-01-03 kl. 21:25.
Citera
2014-01-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar

Jag är benägen att hålla med dig där. Jag tycker vittnet gjorde ett vederhäftigt och bra intryck. Hon bor i området och noterar kvinnan särskilt eftersom det skiljer sig från hur det brukar se ut på deras lilla grusväg.

Lorvenvägen har varit uppe tidigt i tråden som en intressant väg om man vill bli "upplockad" av en bil - om jag inte missminner mig totalt?
Citera
2014-01-03, 21:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.169

När vi börjar så smått runda av förhöret uppger N*ls att han gjort en iakttagelse runt den 7-8
maj som han inte kunnat sluta grubbla på. Det var då han satt och åt middag vid sitt köksbord,
med utsikt ut mot loftgången och mot trappan (som leder ner till markplan). När N*ls tittar ut ser han Kri*toffers ansikte, han går med ryggen först ner för trappan, bärandes på något stort. Kri*toffer var då klädd i rund, stickad beige/grå mössa, eventuellt en brunaktig t-shirt. N*ls
såg inte hans underkropp.
Till hjälp hade han ytterligare en person. N*ls såg bara ryggen på denne, men uppskattar
honom i Kri*toffers ålder. Personen var lite kraftigare än Kri*toffer, normal kroppsbyggnad
uppger N*ls. Personen var lite kortare än Kri*toffer, men han gick något framåtböjd. Personen
hade mörkt kortklippt hår, mot det bruna hållet, ej snaggad, och ingen spretig frisyr. Ljus hy,
och klädd i ljus tröja, eventuellt grå. N*ls minns inte vad det var för typ av tröja. N*ls såg inga
tatueringar, smycken eller andra kännetecken på denna person.
Det de bar på var uppskattningsvis 150 cm lång, och ca 70 cm bred, axelbredd förklarar N*ls.
Vit eller grå i färgen. N*ls kan inte förklara dess form. Han funderar om det låg något form av
skynke över. Han minns klart och tydligt Kri*toffers ansikte, det såg ut som vanligt. Ej ansträngt, som N*ls kommer ihåg det. Han har varit på väg in till polisen för att berätta om det, men samtidigt har han tvivlat på sig själv. Han är dock tvärsäker att det var Kri*toffers ansikte han såg. N*ls förklarar att de såg ut att bära försiktigt.Kri*toffer höll liksom upp sina händer medan den andre höll sina hände i ungefär midjehöjd.
N*ls berättar att några grannar höll på att flytta samma dag. Han tror dock inte att Kri*toffer
hjälpa någon av dessa då han inte har den kontakten med någon av grannarna. N*ls funderade
först på om Kri*toffer också höll på att flytta. N*ls såg inte till de andra grannarna utomhus
vid tillfället.

N*ls vet att en av grannarna som höll på att flytta hade sin vinröda Audi parkerad nedanför
loftgången, den var försedd med kåpsläp. N*ls tror att det stod ytterligare en bil nedanför
loftgången, han kan dock inte lämna signalement på den. N*ls såg inte Kri*toffer komma hem
igen den kvällen.

N*ls bor i lägenhet 1106, det bör betyda, om man kommer upp och ut från trapphuset, dörren längst till höger. Om han kikar ut från sitt köksfönster, ser man ingången till trapphuset då eller har KJ samt NN möjligen kommit ut från lägenheten 1104 eller 1105 för att N*ls ska kunna ha sett vad han såg?

Vem var det som flyttade och ifrån vilken lägenhet flyttades det?

Den oidentifierade bilen, kan det ha varit KJ:s Hyundai?

Lastades föremålet in i KJ bil i så fall, varför stod den annars vid trapphuset?

Om det bars ut något ifrån KJ lägenhet, borde inte N*ls ha sett NN iaf från sidan eller lite snett framifrån, varför bakifrån om de kom ifrån KJ lägenhet som ligger bortom trapphuset sett från N*ls?

N*ls ser KJ hålla sina händer uppåt, NN sina i midjehöjd. Sammantaget med att N*ls ser NN rygg och KJ ansikte bör det betyda att KJ backar ner för trappan, NN går framlänges, det burna hålls vågrätt i trappan. Vad kan det vara som var angeläget, varför vågrätt? Det burna verkar inte ha varit tungt.

EDIT;

Kan det ha varit KJ sängs hädanfärd som N*ls bevittnade?

Eftersom att N*ls inte såg till grannen som höll på att flytta, men hans röda Audi, så kanske det betyder att den grannen var i sin lägenhet och hämtade saker medans KJ och NN bar ner det 150 x axelbreda föremålet till KJ bil. Kan det ha fått plats i KJ bil med bagageluckan öppen? Kan det vara det här föremålet som har besudlat listen på KJ bil?

Måste korrigera en sak här, upptäckte att jag missat en detalj.

N*ls lägenhet ligger till höger om Kri*toffers, sett från platsen där man kommer upp för
trappen till loftgången. N*ls uppger att han inte passerar Kri*toffers ytterdörr eller köksfönster
då han kommer upp och går mot sin egen ytterdörr. Man ser Kri*toffers kök snett till vänster
då man kommer upp för trappen. Deras respektive kök ligger vägg i vägg, liksom
vardagsrummen och balkongerna.

N*ls bodde som närmsta granne till höger om KJ lägenhet sett från trapphuset, vänd mot huset. Frågan är, vem bodde i de lägenheter som ligger till vänster om KJ lägenhet 4-5/5?
Citera
2014-01-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är benägen att hålla med dig där. Jag tycker vittnet gjorde ett vederhäftigt och bra intryck. Hon bor i området och noterar kvinnan särskilt eftersom det skiljer sig från hur det brukar se ut på deras lilla grusväg.

Lorvenvägen har varit uppe tidigt i tråden som en intressant väg om man vill bli "upplockad" av en bil - om jag inte missminner mig totalt?

Ja, Remark, vittnet gjorde ett vederhäftigt och bra intryck. Det verkar som om hon är noga med att inte säga mer än hon kommer ihåg. Det är ett nyckelvittne, tycker jag. Intressant om Lorvenvägen. Det är möjligt att hon blev upplockad.
Citera
2014-01-03, 21:51
Medlem
highfives avatar
Citat:
Måste korrigera en sak här, upptäckte att jag missat en detalj.

N*ls lägenhet ligger till höger om Kri*toffers, sett från platsen där man kommer upp för
trappen till loftgången. N*ls uppger att han inte passerar Kri*toffers ytterdörr eller köksfönster
då han kommer upp och går mot sin egen ytterdörr. Man ser Kri*toffers kök snett till vänster
då man kommer upp för trappen. Deras respektive kök ligger vägg i vägg, liksom
vardagsrummen och balkongerna.

N*ls bodde som närmsta granne till höger om KJ lägenhet sett från trapphuset, vänd mot huset. Frågan är, vem bodde i de lägenheter som ligger till vänster om KJ lägenhet 4-5/5?
Minns att det var en med samma efternamn som MB som bodde där, men som flyttade ut innan 4-5/5. Vem som bodde där i maj är okänt, men lägenheten ska inte stått tom iaf. Q kanske minns bättre än undertecknad.
Citera
2014-01-03, 21:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Klart att det kan ha varit VB, mycket troligt att det också var hon som vittnet såg anser jag. I övrigt så stör det mig till max att precis varenda kotte på rättskiparnas sida genomgående avbryter de som förhörs, försöker påverka den förhörde att svara på ett visst sätt, de får inte prata till punkt, de stressar de förhörda, hur fan ska en nervös person klara av att minnas under sådana förhållanden? Hela utredningen är en parodi och en skymf för ett rättssamhälle tycker jag.

Det är uppenbart att åklagarna avbryter om vittnet kommer in på spår som leder bort från det förutbestämda målet och inte är komprometterande för KJ. Vittnena verkar dessutom ganska svagt bemedlade avseende förståndsgåvor, iakttagelse- och analysförmåga, och därmed lätta för "rättskiparna" att dribbla bort.

Fetat: Håller med, det är ett spektakel vi bevittnar, generande för myndigheten och ovärdigt ett samhälle som gör anspråk på att vara rättssäkert - här konstaterar vi motsatsen. Som jag varit inne på tidigare menar jag att utredarna av Berg har åsidosatt den skyldighet som åligger utredande poliser, vilka omgående tappade intresse för mordoffrets kk-relation och karatetränare när KJ hamnade i hårkorset, och vars utrymmen denne hade, eller haft tillgång till, aldrig undersöktes. Och som dessutom tydligen i godan ro kunnat målat om sin restaurang och byta avloppsrör med polisens goda minne. Det är ju egentligen fullständigt oerhört. Kvalificerande för en JK-granskning enligt min mening.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-03 kl. 22:04.
Citera
2014-01-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ha ha ha vad lustig du är! Nu var inte det riktigt ursprungsfrågan utan något man borde ha något hum om och man följt med och även tidigare frågeställningar men slut på trams o tjafs nu ;-) Ska hålla min stora trut.

Har någon hört något om RPUn ännu? Dom inom en vecka?

Visst ville dom har förlängd tid till RPUn? Fick för mig en vecka extra? Mitten på januari då kanske.
Citera
2014-01-03, 22:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst ville dom har förlängd tid till RPUn? Fick för mig en vecka extra? Mitten på januari då kanske.

Varför vill man ha förlängd tid, vad kan anledningen vara? Är KJ inte så psykiskt störd som åklagaren vill att han ska vara så att man behöver bearbeta honom ytterligare en vecka? Känns som om att vi har TQ(SB) del:2 på gång ut i butikerna.
Citera
2014-01-03, 22:11
Medlem
Citat:
Varför vill man ha förlängd tid, vad kan anledningen vara? Är KJ inte så psykiskt störd som åklagaren vill att han ska vara så att man behöver bearbeta honom ytterligare en vecka? Känns som om att vi har TQ(SB) del:2 på gång ut i butikerna.

Om jag kommer ihåg rätt var det för att det var så "ovanligt" med en person som suttit häktad så lång tid (med fulla restriktioner) som envetet nekar till brott. Så ja, dom har inte fått honom att erkänna.

Det tvivlar jag starkt på att dom kommer att få heller. KJ vet att han är oskyldig. Han kommer inte att medge något han inte gjort.

Det skulle förvåna mig oerhört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in