2013-12-16, 19:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

[...]

Alltså kan ingen annan ha utfört det oberoende av honom. Inga kontakter eller ens kopplingar har kunnat påvisas mellan honom och MB. Alltså finns ingen grund för fortsatta misstankar mot MB, utan det enda rimliga är att avskriva honom.

Mycket nonsens uttryckt i tre meningar .. Att det inte finns/har funnits några som helst kopplingar eller kännedom mellan KJ och MB/AN tror jag är bogus, herr Kalle Blomkvist.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-16 kl. 19:44.
Citera
2013-12-16, 19:50
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Du tänker på reklamutdelarbråket. Nej, han visste inte vem hon var då, hon visste inte heller vem han var då. Helt obekanta med varandra.

Nej, jag tänkte inte alls på reklamutdelarbråket. Det finns fler nära släktingar...och den jag avser visste vem VB var trots att han förnekade henne...
Citera
2013-12-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Du tänker på reklamutdelarbråket. Nej, han visste inte vem hon var då, hon visste inte heller vem han var då. Helt obekanta med varandra.
Jag tror den person som menas här är AB ("Heder åt familjen")
Citera
2013-12-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Jag tror den person som menas här är AB ("Heder åt familjen")

Också en herre med hett temperament.
Citera
2013-12-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
FUP s. 422, dom ligger mer i 135 grader, och är inte kopior av varandra.

Kollade FUP du har helt rätt. Kan du urskilja något slags mönster?
Citera
2013-12-16, 20:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Mycket nonsens uttryckt i tre meningar .. Att det inte finns/har funnits några som helst kopplingar eller kännedom mellan KJ och MB/AN tror jag är bogus, herr Kalle Blomkvist.

Noll substans i det där typ. Ska jag svara på samma vis tycker du? Du har på sistone dominerat tråden med dina vansinniga konspirationsteorier som du på fullt allvar anser vara bekräftade genom nån slags inre, mental process i ditt överlägsna intellekt som inte behöver fakta för att komma fram till korrekta slutsatser.

Nåväl Mr Inre Bevisning. Det är inte jag som behöver bevisa något här. Den enda halvdirekta koppling jag känner till från utredningen är att AN:ska ha fått nån mystisk fb-inbjudan av en fake-profil med en bild som hennes dotter ska ha identifierat som KJ. Personligen håller jag inte för otroligt att den kom från Vatchareeya, men den gissningen verkar ingen annan ha gjort. Men det är allt. Så hur fan kan plötsligt grabben med kallingarna nere vid vristerna (=inga bevis för sina kopplingsteorier) påstå att det är JAG som snackar "bogus". Kopplingar existerar inte bara för att du har flummat fram dom. Till riktiga bevis framkommer så är det enda rimliga att utgå från att dom inte existerar alls. Vill du hävda nåt annat så får du helt enkelt plocka fram nånting som har mer substans än tankefrön som grott i haschångorna i dina hjärnvindlingar.
Citera
2013-12-16, 20:49
Medlem

Tack för svar!

Nej, nåt utredningsarbete har jag inte sysslat med så att jag i den mån skulle haft nåt att komma med och tillföra den här tråden.

Jag är med på det du skriver och håller med dig i stora delar utan det som förbryllar mig så mycket är just att det är så blodfritt överallt utom i bilen, det utdragna dödsförloppet med så precisa skador att hon sakta förblödde som känns avsiktligt osv, det känns som att han inte kan ha varit själv i hela denna kedjan från det att han hämtade henne tills dess hon var död och sen hittades.

Men, det är ju som sagt min egen känsla och vi får ju se vad RPU visar sen och hur det sen går i Hovrätten dit det högst troligt kommer att hamna.
Citera
2013-12-16, 21:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
På vad bygger du just den upplevelsen du har om KJ, att han mycket väl förstår andra människors
intellektuella intentioner?

Vi kan ta ett exempel ur FUP (1609)

Citat:
F2: Du…du…det är ett område som du är ganska…
H: Ja, det…
F2: …som du känner till ganska…
H: Jag är uppväxt där. Jag är uppväxt där.
F2: Du är uppväxt där.
F: Mmm.
F2: Du känner till byggnader och viss del av terrängen och…
H: Jo.
F2: …du har rört dig där i olika…
H: Ja.
F2: …under olika former då och tider och…
H: Jo.
F2: …ja.
F: Får jag fråga dig bara, när du var där uppe då den här torsdagen, var du ensam?
H: Jo, jag var ensam. Ja, om jag hade gjort någonting där, då hade jag inte stoppat det i huset.
Då hade jag gått längre, långt längre in.
F: Längre in vars?
H: Ja, mot…upp mot fortet. Det finns en…ehh…du vet, de ska ju…byggt igen alla forten där.

Om nu KJ hade varit en "fullblods-aspie" så menar jag att han inte hade förstått syftet med förhörsledarnas resonerande runt hans lokalkännedom. Eftersom de inte säger något rakt ut hade han bara suttit och lyssnat och fortsatt säga "ja" och "jo". Men han är helt medveten om vad syftet är, dvs han läser den bakomliggande intentionen och utifrån den väljer han en "anfall är bästa försvar"-taktik och börjar argumentera mot sig själv som utplacerare av kroppsdelar i huset innan de ens hunnit presentera sin tänkta slutsats för honom.

Detta är f.ö. från häktningsdagen, så han har knappast hunnit vänja in sig vid förhörssituationen än.
heller.

Jag reagerade på detta flera gånger också under de upptagningar från rättegången jag hunnit lyssna på. Han är inte alls lost i någon bokstavlig avkodning av åklagarnas frågor. Han gissar ofta bra vart de är på väg och försöker bemöta dem med intellektualiserande resonemang och motfrågor (där han flera gånger fick tillsägelser att sluta).

Med detta vill jag absolut inte påstå att han inte har intellektuella och praktiska svårigheter på vissa plan, det har han absolut. Men han är absolut inte lågbegåvad eller i avsaknad av det vi nu diskuterar. Tvärtom tycker jag att det åberopade resultatet från intagningstestet (7 av 10) speglar ganska bra hur jag tycker han funkade i förhören och rättegången. Dock är hans intellektuella förmåga oslipad och visst: knivskarp är den inte. Han har säkert betydande svårigheter att förstå hur han uppfattas utifrån och ser t ex inte den skärande diskrepans som uppstår i lyssnarens öron i hans hopp mellan att lekande lätt dra sig till minnes vissa saker på en hög detaljnivå, samtidigt som han i nästa stund hävdar att han inte kan minnas saker alls. Samma sak med tidsuppfattningen som ibland är anmärkningsvärt god och ibland är lika med noll, allteftersom det passar. Han har heller inte känslan för vad som låter någorlunda rimligt och inte när han försöker förklara bort vissa saker. Det märktes t ex i förhören om låsandet av bilen, där hans försök att trixa sig undan ledde till ett svammel utan dess like som garanterat skadade honom i rätten (och som vi var inne på tidigare: Forsberg borde ha försökt hålla igen på detta istället för att ge sin klient som det verkade näst intill fria tyglar)
Citera
2013-12-16, 21:05
Medlem
zero73 och övriga som är haj på mobilmasterna och 3G resp. 2G

Om vi nu utgår från där vittnet pekade ut att hon såg VB vid halv-10-tiden på kvällen, om det är bombis att det stämmer och så tappade mobilen 3G-nätet i sex minuter och sen upp till 3G-nätet igen - om hon då gick där i området - kan man via mobilmastkartor gissa sig till vilka 2G-master som kan vara aktuella?
Hur glest eller tätt står de masterna?

Jag minns det som zero73 skrev om skillnaden mellan att koppla upp eller ner mellan näten utifrån vad masterna är gjorda för men minns inte det tekniska i det som skrevs - de där sex minuterna, kan man luska ut vilka master som kan vara troliga och därigenom få fram vart hon var?

När detta var på tal för nån vecka sen, pratades det om att den infon antagligen finns i slasken men den får ju inte alla ut och undrar om det ändå går att rota i detta?

Med reservation nu då, nota bene, för en trött förvirrad person som antagligen är helt vilse i det här inlägget och vet inte vad jag surrar om
Citera
2013-12-16, 21:17
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kollade FUP du har helt rätt. Kan du urskilja något slags mönster?
Nä, inte mer än att det ser ut som två "omgångar" med hugg där förövaren har bytt plats/grepp.
Citera
2013-12-16, 21:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Noll substans i det där typ. Ska jag svara på samma vis tycker du? Du har på sistone dominerat tråden med dina vansinniga konspirationsteorier som du på fullt allvar anser vara bekräftade genom nån slags inre, mental process i ditt överlägsna intellekt som inte behöver fakta för att komma fram till korrekta slutsatser.

Nåväl Mr Inre Bevisning. Det är inte jag som behöver bevisa något här. Den enda halvdirekta koppling jag känner till från utredningen är att AN:ska ha fått nån mystisk fb-inbjudan av en fake-profil med en bild som hennes dotter ska ha identifierat som KJ. Personligen håller jag inte för otroligt att den kom från Vatchareeya, men den gissningen verkar ingen annan ha gjort. Men det är allt. Så hur fan kan plötsligt grabben med kallingarna nere vid vristerna (=inga bevis för sina kopplingsteorier) påstå att det är JAG som snackar "bogus". Kopplingar existerar inte bara för att du har flummat fram dom. Till riktiga bevis framkommer så är det enda rimliga att utgå från att dom inte existerar alls. Vill du hävda nåt annat så får du helt enkelt plocka fram nånting som har mer substans än tankefrön som grott i haschångorna i dina hjärnvindlingar.

Jag har hela tiden utgått ifrån att de allra flesta som är insatta i fallet har dragit den slutsatsen, jag tror iaf att det är så det förhåller sig.

Innan jag säger något så frågar jag dig, vad menar just du med begreppet koppling, vore bra att veta så att vi talar samma språk i den frågan.

mvh
Citera
2013-12-16, 21:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Visst kan man tycka att det varit oproportionerligt fokus på hunden och hur den dog. Men trots allt så lyckades åklagarna, genom hunden, få fram att han ljög. Google-sökningarna om "hundens anatomi" gjordes natten när hunden dog och därför kunde hans berättelse om att de gällde en diskussion om valpars förmåga att gå i trappor inte stämma. Åklagaren visade att han kunde producera övertygande lögner. Det betyder inte att han dödade och styckade sin hund, inte heller att han är en kallblodig mördare. Men han döljer nåt om hur hunden dog, och det har betydelse i sammanhanget.

Vilken tid googlade KJ på hundens anatomi och vilken tid bet hunden i elsladden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in