Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
På vad bygger du just den upplevelsen du har om KJ, att han mycket väl förstår andra människors
intellektuella intentioner?
Vi kan ta ett exempel ur FUP (1609)
Citat:
F2: Du…du…det är ett område som du är ganska…
H: Ja, det…
F2: …som du känner till ganska…
H: Jag är uppväxt där. Jag är uppväxt där.
F2: Du är uppväxt där.
F: Mmm.
F2: Du känner till byggnader och viss del av terrängen och…
H: Jo.
F2: …du har rört dig där i olika…
H: Ja.
F2: …under olika former då och tider och…
H: Jo.
F2: …ja.
F: Får jag fråga dig bara, när du var där uppe då den här torsdagen, var du ensam?
H: Jo, jag var ensam. Ja, om jag hade gjort någonting där, då hade jag inte stoppat det i huset.
Då hade jag gått längre, långt längre in.
F: Längre in vars?
H: Ja, mot…upp mot fortet. Det finns en…ehh…du vet, de ska ju…byggt igen alla forten där.
Om nu KJ hade varit en "fullblods-aspie" så menar jag att han inte hade förstått syftet med förhörsledarnas resonerande runt hans lokalkännedom. Eftersom de inte säger något rakt ut hade han bara suttit och lyssnat och fortsatt säga "ja" och "jo". Men han är helt medveten om vad syftet är, dvs
han läser den bakomliggande intentionen och utifrån den väljer han en "anfall är bästa försvar"-taktik och börjar argumentera mot sig själv som utplacerare av kroppsdelar i huset innan de ens hunnit presentera sin tänkta slutsats för honom.
Detta är f.ö. från häktningsdagen, så han har knappast hunnit vänja in sig vid förhörssituationen än.
heller.
Jag reagerade på detta flera gånger också under de upptagningar från rättegången jag hunnit lyssna på. Han är inte alls lost i någon bokstavlig avkodning av åklagarnas frågor. Han gissar ofta bra vart de är på väg och försöker bemöta dem med intellektualiserande resonemang och motfrågor (där han flera gånger fick tillsägelser att sluta).
Med detta vill jag absolut inte påstå att han inte har intellektuella och praktiska svårigheter på vissa plan, det har han absolut. Men han är absolut inte lågbegåvad eller i avsaknad av det vi nu diskuterar. Tvärtom tycker jag att det åberopade resultatet från intagningstestet (7 av 10) speglar ganska bra hur jag tycker han funkade i förhören och rättegången. Dock är hans intellektuella förmåga oslipad och visst: knivskarp är den inte. Han har säkert betydande svårigheter att förstå hur han uppfattas utifrån och ser t ex inte den skärande diskrepans som uppstår i lyssnarens öron i hans hopp mellan att lekande lätt dra sig till minnes vissa saker på en hög detaljnivå, samtidigt som han i nästa stund hävdar att han inte kan minnas saker alls. Samma sak med tidsuppfattningen som ibland är anmärkningsvärt god och ibland är lika med noll, allteftersom det passar. Han har heller inte känslan för vad som låter någorlunda rimligt och inte när han försöker förklara bort vissa saker. Det märktes t ex i förhören om låsandet av bilen, där hans försök att trixa sig undan ledde till ett svammel utan dess like som garanterat skadade honom i rätten (och som vi var inne på tidigare: Forsberg borde ha försökt hålla igen på detta istället för att ge sin klient som det verkade näst intill fria tyglar)