2014-01-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
"I dag har ett genomsnittligt svenskt hushåll en skuld som motsvarar 170 procent av den disponibla inkomsten. Skuldnivån har inte ökat sedan 2010, men den är för hög och den hotar att öka igen, menar Stefan Ingves."

Dvs skuld/inkomst. Och att det inte får bli större. Det håller jag med om. Att löner kommer öka det tror väl ingen. Därmed måste storleken på huslånen ner. Men sedan står det.
Det handlar om nivån som jag kommenterade tidigare.

Citat:
"Ingves fruktar att bostadspriserna i Sverige börjar falla. Det skulle kunna ge ett mardrömsscenario där arbetslösheten snabbt ökar och vi får en långvarig och djup lågkonjunktur likt den i Spanien och Grekland."

Då bostadspriser = bolån. Så anser han här att storleken på lånen inte bör minska?
Jag tror att bopriserna måste ner, för att vi inte ska gå in i en hård vägg. Vad skulle tex hända om effektiviseringar i form av robotar osv. Helt sonika skulle halvera nypriserna?
Det han pekar på är att bostadslånen ger en så stor påverkan. En mindre störning i ekonomin skulle kunna leda till mer allvarliga konsekvenser. Hade vi i stället varit helt obelånade hade den första störningen helt absorberats utan nämnvärd påverkan.

För att ta extremfallen. Är du obelånad och har en boendekostnad på 2500 i månaden för din villa så är det ingen panik om du blir arbetslös. Det är det däremot om du betalar 15 KSEK i månaden. Då är det mer panik. Kanske panikförsäljning och då bidrar det till ytterligare fallande bopriser. (Hela scenariot är ett längre inlägg i sig).

Avsaknad av löneflexibilitet förvärrar situationen. Egenföretagarna kan vara flexibla men inte anställda. Om skuldsättningen inte ökar så ökar inte konsumtionen. Frisören som är egenföretagare får acceptera mindre inkomst men kan jobba vidare. Den anställde frisören blir arbetslös. Och har man då stora bolån blir det eskalerande försäljningar. Och sparsamhet/amorteringar hos folk vilket leder till ytterligare arbetslöshet osv.

Har man inte den höga nivån skuldsättning slipper man allt detta. Men nu, som Ingves försiktigt pekar på, påverkar detta den ekonomiska politiken. I praktiken bakbinds regeringen.
Citat:
För att avsluta med.
"– Där somligt har med finansmarknaden att göra, somligt har med byggregler att göra, somligt har med skatter att göra – så att vi inte varaktigt har den här obalansen som leder till att vi får större och större skuldstockar, tillägger han."

Nu vill han ha ner skuldstocken igen. Jag antar att han har tänkt att man både kan öka bopriserna, samtidigt som man minskar på bolånen? Och allt utan att höja lönerna. Jag antar att det är möjligt för rika som Ingves. Men inte för vanliga människor.
Det han säger är att skuldsättningen inte bör öka.
Sedan har han en indirekt kritik mot politikerna som går ut på att dom köper röster genom att skuldsätta folket ohämmat (En kritik jag håller med om, men som sker i en demokrati med mandatperioder). Men du går bort dig när du blandar in termer som "rika". Det här har bara att göra med nivån på allmänhetens skuldsättning. Och vilka risker den för med sig.
2014-01-03, 16:34
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
r ... jag känner en som ...... är otroligt amatörmässigt argumenterande.

Är det? Jag kom ju med det konkreta exempel som du, mellan raderna, efterfrågade. Vad är problemet? Du kan ju läsa själv om fastighetskrisen på 90-talet på wikipedia, eller ändra där själv om du inte tycker att det stämmer.
2014-01-03, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
...Däremot var räntorna väldigt mycket högre då, så att betala tillbaka en skuld på flera hundra tusen var med den tidens mått en mycket tung börda jämfört med idag.

DET är ett sunt beteende, när låntagare går till arbetet i syfte att tjäna pengar så att de kan gå hem och amortera på sina lån. Ett sunt folk ger ett stabilt land med framtiden för sig. En bra början är att respektera pengars värde och sky skuld.
2014-01-03, 16:43
Medlem
Citat:
En nära släkting till mig ägde en bostadsrätt i Årsta när fastighetskrisen på 90-talet uppstod. Den lär ha tappat i värde med sådär 50%. Det finns fortfarande människor som betalar av sina skulder sedan den tiden. Men det är nog inte så många som är intresserade av att intervjua dem...dock gjordes ett ganska intressant Lyxfällan-avsnitt om en stackare som blev sittande med svarte petter i den vevan, och som fick skuldsanering hos Kronofogden nu 20 år senare.

För övrigt låter du väldigt känslomässig. Om du vill ha en relevant får du nog ha lite mer att komma med.
Lyxiga, helrenoverade villor relativt nära centrala Stockholm gick för ca 2 MSEK. 15 km från centrum gick för drygt 1 MSEK (150-200 kvm).
En nyproducerad villa i landsorten kostade ca 1.4 MSEK att köpa 1990 när det toppade. Jag tror inte du hittade så många med 2-3 MSEK i skulder.
2014-01-03, 16:43
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
ingen, absolut ingen i Årsta på 90-talet hade bolån på 2-3 miljoner, fullständigt skitsnack. Och det där ... jag känner en som ...... är otroligt amatörmässigt argumenterande.
Däremot är det nog ett antal % av Stockholmarna som har bolån på över 2 miljoner idag. Skulle en motsvarande fastighetskrasch inträffa idag, med ett prisfall på 50% till följd av förlorat förtroende och betalningsförmåga hos bostadsägare (vilket iofs inte känns så troligt just nu, men det tyckte man å andra sidan inte då heller...) så blir plötsligt hälften av de där pengarna mer än bara monopolpengar som man måste betala symbolisk ränta för. Även om prisraset "bara" blir 20%, typ som i Danmark de senaste åren, så är det väldigt mycket pengar man plötsligt måste ha täckning för vid försäljning. Det var väl inget svårt räkneexempel?
Senast redigerad av Antoinette 2014-01-03 kl. 16:46.
2014-01-03, 16:44
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Lyxiga, helrenoverade villor relativt nära centrala Stockholm gick för ca 2 MSEK. 15 km från centrum gick för drygt 1 MSEK (150-200 kvm).
En nyproducerad villa i landsorten kostade ca 1.4 MSEK att köpa 1990 när det toppade. Jag tror inte du hittade så många med 2-3 MSEK i skulder.
Återigen, mina 2-3 miljoner syftade inte till dåtidens bostadspriser.
2014-01-03, 16:51
Medlem
Citat:
Återigen, mina 2-3 miljoner syftade inte till dåtidens bostadspriser.
OK. Om du tittar tillbaka på din formulering och användning av "då" som knyter "90-talet" med "2-3 miljoner" så ser du kanske att det är den tolkningen som ligger närmast tillhands.
2014-01-03, 16:54
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
OK. Om du tittar tillbaka på din formulering och användning av "då" som knyter "90-talet" med "2-3 miljoner" så ser du kanske att det är den tolkningen som ligger närmast tillhands.

Du har rätt. Det fanns en implicit jämförande association där, till dagens bostadsmarknad, som kunde ha varit tydligare.
Senast redigerad av Antoinette 2014-01-03 kl. 17:21.
2014-01-03, 16:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Fast det skrev jag inte heller, om du läser igen. Däremot var räntorna väldigt mycket högre då, så att betala tillbaka en skuld på flera hundra tusen var med den tidens mått en mycket tung börda jämfört med idag.
du skrev, citat "för då förvandlas plötsligt den där 2-3-miljonersskulden till"
du är en lögnare och din trovärdighet är under noll.
2014-01-03, 16:56
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
du skrev, citat "för då förvandlas plötsligt den där 2-3-miljonersskulden till"
du är en lögnare.

Och du behärskar vare sig grundläggande argumentationsteknik eller tempusformer i svenska språket. Var vi färdiga nu?
Senast redigerad av Antoinette 2014-01-03 kl. 17:00.
2014-01-03, 17:00
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Och du behärskar vare sig grundläggande argumentationsteknik eller tempusformer. Var vi färdiga nu?
dessutom påstår du, återigen helt felaktigt, att priserna rasade -50% på 90-talet, det är inte sant, endast i enstaka fall hände det privatbostäder, och inte i centrala delar av storstäder.

du har gjort bort dej, ge upp, stick härifrån eller gör en pudel.

.
2014-01-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför är det sunt med ökad utlåning till hushåll där pengarna går till spekulation i bostadspriser? Den amerikanska
Det fanns inte så fantastisk mycket inslag av spekulation som det sägs vad gäller USA. Folk bodde i husen med få undantag. Inslaget av spekulation som man möjligen kan tala om är att en del köpte flera hus och hyrde ut. Men då ska man ha klart för sig att det är inget konstigare än att ett fastighetsbolag köper ett hus och hyr ut lägenheter.

Problemet i USA var att processen för finansiering dök och att man gett bostadslån till folk som inte borde få låna. Och att folk lånar till husköp trots att dom inte borde få låna med den ekonomi de har är nog inte spekulation i första hand. Sedan förvärrades problemet av att det blev stopp i bostadsfinansieringen. Något som sänkte ekonomin och förvärrade arbetslöshet och möjlighet att betala sina räntor. (Lite det som Ingves försöker påtala med en dåres envishet).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in