2014-01-03, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser styckmordet på VB var ett anstiftat mord. Att KJ har blivit beskylld för styckmordet kan inses att han blev utsedd till syndabocken, det är helt osannolikt att han skulle ha kunnat utföra mordet, om han mot all förmodan hade gjort det, hade det funnits fullt med tekniska bevis mot honom.
Det finns bevis mot honom.
Hänger du inte med nånting? Nej, inte i denna tråd eller andra trådar.
Citera
2014-01-03, 14:10
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du inte ens att han är inblandad?

Mobilernas positioner, saknad ryggsäck, blod i bil, blod på tejprulle, flyttad skurhink, försökte inte ringa VB men överdrivet sökande, märkligt sätt att konsumera öl, omotiverat besök i föräldrahemmet m.m.

Finns hur mycket som helst som talar för att KJ har med mordet att göra.
Om KJ hade varit gärningmannen borde brottsplatsen ha hittats, det här är ändå frågan om ett styckmord. Brottsplatsen fanns sannolikt i någon lägenhet, men var är en annan fråga ?
Jag anser att KJ hade ingenting med styckmordet på VB att göra, absolut ingenting.
De här sakerna du räknar upp är helt intetsägande, finns inget bevisvärde i det.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-03 kl. 14:39. Anledning: fel ord
Citera
2014-01-03, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja varför inte? I så fall knappast något däck från en personbil. Snarare från något offroad fordon. Kanske från en fyrhjuling/terrängbil? Sen om däcket varit borttaget från fordonen så måste luften varit urtagen ur däcket för att ge tillräckligt tryck mot golvet. Rent spekulativt så skulle ett däck med luft fungera bra om GM har en slang med ventil och blåst rent ex benen eller annat som behövt blåsas rent på golvet. Vidare kan man då fråga sig varför däcket var stående och inte liggandes? Sen har vi detta med den nya golvbrädan också som fanns i huset. Har svårt att se däcket och brädan i någon praktisk kombination.
Om det nu var ett däck, så kan brädan ha lagts på däcket när trycket sjönk, för att ställa sig på brädan och öka trycket för att få ut med tryck om han nu blåste rent med något.
Liggandes blir det då svårare om du förstår mig.
Citera
2014-01-03, 14:13
Medlem
Citat:
Det enda, haha. Det är illa nog.

Jag avser inte spår på hinken, menar på att episoden med hink och fönstertittande poliser tyder på att KJ ville dölja skurredskapen, han öppnade inte och bjöd in dem innan hinken gömts undan.

Kombinationen att söka så att fötterna blöder men inte ringa är motsägelsefull.

Ryggsäcken har vittne sett i bl a. lägenheten efter det att storstädningen ägde rum om jag inte minns fel.

Blod i KJs bil gör honom inte till mördare. Han kan fått uppdraget att forsla bort kroppen.
Om det nu inte var spår på / i hinken, varför skulle han då försöka gömma den?
Citera
2014-01-03, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Blod i KJs bil gör honom inte till mördare. Han kan fått uppdraget att forsla bort kroppen.
Vet inte om jag blandar ihop nu, har inte FUP tillgänglig f.n, men markerade inte någon hund på moppen/hinken?
Citera
2014-01-03, 14:42
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
BF: Filmen om hunden Unos arbete. "Hunden markerade i bagageutrymmet på 22-åringens bil och då drar man slutsatsen att där har legat ett lik. Det är ingen objektiv bevisning. Vi kan inte kontrollera vad hunden känner. VI är utlämnade till Ulf Lundströms tolkning av hundens markering".
"Vi noterade att Ulf hade sett 22-årignens bil i tidningen. Han styr hunden noga under söket. Hunden är hela tiden kopplad. VI vet att man påverkar hunden genom kroppen. Kan Ulf Lundström undermedvetet veta att det här var 22-åringens bil"?
"Vi såg också att i samband med att han hade en vilopaus så springer han lite av sidan och så hör man hundskall. Kan det ha påverkat?"
"Det är också en relativt ung hund med kort verksamhet. Det här är en provverksamhet hos RPS. Det är vanskligt att dra långtgående slutsatsen av Unos markering. Vi vet att i andra brottsutredningar har likhundar markerat fel".

Märk väl att i KJs bil hade man skurit ut en stor bit av bagagerumsmattan och skickat till SKL. Vid söket hade man täckt den bortskurna biten med ett vitt papper. Det syns tydligt på filmen från söket. (tv3play) http://www.tv3.se/efterlyst/h%C3%A4r-hittar-polishunden-blodsp%C3%A5r-efter-vatchareeya
Citera
2014-01-03, 15:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1

För att dölja att han städade efter mordet kanske.
Citera
2014-01-03, 15:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om KJ hade varit gärningmannen borde brottsplatsen ha hittats, det här är ändå frågan om ett styckmord. Brottsplatsen fanns sannolikt i någon lägenhet, men var är en annan fråga ?
Jag anser att KJ hade ingenting med styckmordet på VB att göra, absolut ingenting.
De här sakerna du räknar upp är helt intetsägande, finns inget bevisvärde i det.

Jag har ju presenterat ett antal intressanta bostäder men ingen nappar och går vidare med det. Jag tror att KJ är inblandad, inte nödvändigtvis som mördare, men ett finger med i dådet har han troligen.
Citera
2014-01-03, 15:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Han säger själv att han är klen och aldrig skulle kunna burit kroppen.
Men men en kärra av något slag så kan han ha dragit in kroppen/benen.
Vad vet jag

Ja, vad vet du .. Det är ju en högst berättigad fråga. Visa i vilket inlägg jag menar att Vatchareeya inte blev mördad.
Citera
2014-01-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
" "Hunden markerade i bagageutrymmet på 22-åringens bil och då drar man slutsatsen att där har legat ett lik. Det är ingen objektiv bevisning. Vi kan inte kontrollera vad hunden känner.
Att hunden markerar är inget bevis, i Marina fallet fanns en stor blodfläck som inte hunden markerade, vid T Quick fallet markerade hunden men det fanns inget lik.
Eftersom det skall ha funnits en blodfläck i bagageutrymmet är det sannolikt den fläcken hunden markerade, men det finns ingenting som säger att det legat ett lik i bagageutrymmet.
Citera
2014-01-03, 16:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Jag har ju presenterat ett antal intressanta bostäder men ingen nappar och går vidare med det.

Alltså, presenterat för åklagare/polis? Eller presenterat för oss här i tråden?
Menar du oss här i tråden så undrar jag vad du menar med att ingen nappat och gått vidare med det?
Citera
2014-01-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Om det nu var ett däck, så kan brädan ha lagts på däcket när trycket sjönk, för att ställa sig på brädan och öka trycket för att få ut med tryck om han nu blåste rent med något.
Liggandes blir det då svårare om du förstår mig.
Att blåsa rent med luft ur ett luftfyllt däck är hur mesigt som helst. Prova, ni har inte lång tid på er och ni uträttar nästan ingenting med den luftmängd och tryck som är tillgänglig. Nej, jag tror att den tanken kan släppas.

När det gäller Polisens antagande om skoavtryck som inte kunnat identifierats behöver detta inte nödvändigtvis komma från en medhjälpare.

Alternativa orsaker om varför det finns ett icke identifierat skoavtryck:
1) KJ kan vid rekognoseringen ha använt sig av militärkänga, gjort sig av med skorna, bytt och använt ett annat par skor vid nästa tillfälle för att få det att se ut som om att det finns en medhjälpare, mao ännu ett villospår?
2) Det vittne som såg aktivitet vid gula huset kan själv ha varit in och kollat vad som fanns därinne, och vågar inte säga detta för någon,
3) skoavtrycket kan ha kommit dit strax innan någon bar in benen, av någon som varit nyfiken på eller använt stället för what ever reason,
4) skoavtrycket kan ha kommit dit vid själva upptäckten, men det kräver att individen bytte skor innan Polisen fotade av personerna som var där och fick hålla upp sina skor (långsökt, möjligt, men inte särskilt troligt)
5) Det är inget skoavtryck.
Listan går att göra längre, men det har inget egenvärde.

Ett effektivare sätt att ta reda på om det finns en medhjälpare är att kontrollera mastuppkopplingar (tider och platser), SMS och samtalslistor, kontouttag (tid och plats samt om dessa sammanfaller med KJ uttag vid bensinstationer, ICA, osv) för dem som varit på tapeten i denna tråd. Därefter kartlägga och simulera rörelserna mellan dessa i tid och rum och på så vis utesluta eller gå vidare med undersökningar, förhör med dem som varit i nära anslutning till KJ bostad, familjehuset, bensinstationer, ICA, Mjösjöfortet, Väderkvarnshöjden, Degerberget, Åberget, Sävastklinten, Gammelängsfortet, Svedjefortet, VB bostad, för att nämna några ställen.
Detta kanske redan är gjort och ligger i slasken, eller så är det inte tillåtet utan beslut inom något lagrum. Någon som vet vad som gäller i denna fråga?
Senast redigerad av Husvagn2 2014-01-03 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in